Az árrésstop ellenére újra drágult a nagybevásárlás

A Privátbankár szerint a lépés mögött az inflációs nyomás fennmaradása áll, és tekintettel a jövő áprilisi országgyűlési választásokra, meglepetés lenne, ha a szabályozást a nyár végén kivezetnék. Az Országos Kereskedelmi Szövetség szerint az intézkedés nem szolgálja a gazdaság és a vásárlók érdekeit, és feszültségeket okoz az ellátásban.
A Privátbankár júniusi Árkosár-felmérése szerint a 30 vizsgált termék közül 12 tartozik az árrésstop hatálya alá. Ezek ára az intézkedés bevezetése óta átlagosan 14,9 százalékkal csökkent. A legnagyobb áresést a tejföl produkálta (-45 százalék), ezt követte a margarin és a párizsi (mindkettő -29 százalék).
A krumpli ára viszont alig változott, mindössze 1 százalék alatti csökkenést mértek. Bár az árrésstop hatása kimutatható, a vizsgált 12 termékből 7 így is drágább, mint tavaly: a tojás ára közel 50 százalékkal, a liszté és a csirkemellé 30 százalék körüli mértékben nőtt 2024 júniusához képest.
Három hónap csökkenés után júniusban ismét emelkedett az Árkosár értéke. Az Auchanban, az Intersparban és a Tescóban 1,3-5,8 százalék közötti áremelkedést mértek, az átlagos havi drágulás 2,9 százalék lett. A teljes nagybevásárlás így 37 799 forintra emelkedett, 1073 forinttal többe került, mint májusban.
Éves alapon a drágulás mértéke 7,9 százalék volt, ami 2782 forintos többletet jelent a tavaly júniusi árakhoz képest. A legnagyobb éves áremelkedést az alma (+50 százalék), a narancslé (+47 százalék) és a csokoládé mutatta. Az árstopos termékek közül öt olcsóbb lett egy év alatt, de a többség még mindig drágább.