Az MI-rendelet végrehajtási szabályai

Azoknak, akik kevésbé ismerik az MI-rendeletet, talán meglepő lehet, hogy a szöveg messze nem szabályoz minden részletet, és jelenleg több tucatnyi végrehajtási dokumentum készül hozzá. Ebben a blogbejegyzésben igyekszem összeszedni, hogy mik is ezek a végrehajtási jellegű normák és „kvázi-normák”. (Szerző: Ződi Zsolt tudományos főmunkatárs, NKE Információs Társadalom Kutatóintézet)

Az MI-rendelet végrehajtási szabályai

Mint az köztudomású, az MI-rendelet „horizontális” jellegű, a mesterséges intelligenciának minden válfaját átfogóan szabályozni kívánó jogszabály. Ennek vannak előnyei és hátrányai egyaránt. Előnye, hogy egy dokumentumban találhatjuk meg az összes MI-re vonatkozó magas szintű szabályt, (persze néhány kivétellel, mint egyes termékkörök, pl. az autók vagy olyan területek, mint a katonai alkalmazások). Hátránya ugyanakkor, hogy emiatt a szövegezése értelemszerűen eléggé általános, az egyes specifikus területeken használt „vertikális” részletszabályokat más, végrehajtási jellegű normák vagy kvázi-normák fogják majd tartalmazni. 

Ennek például az a gyakorlati következménye, hogy amikor konferenciákon megkérdezik tőlem az MI-ben érintett cégek, hogy az MI-rendelet hogyan szabályozza a területüket, akkor kénytelen vagyok azt válaszolni, hogy nem tudom, mert a részletek csak később fognak megszületni. 

Ebben a blogbejegyzésben elsősorban az articialintelligenceact.eu oldal alapján azt igyekszem összefoglalni dióhéjban, hogy mik is ezek a végrehajtási jellegű normák, és milyen területeket fognak érinteni. 

Elöljáróban három dolgot jegyeznék meg.

Először is nem tudok mindegyik ilyen normáról beszélni, mert a legszolidabb becslések szerint is a százat elérő számú dokumentumhalmazról van szó. 

Másodszor, bár a normák megalkotásában legalább négyféle szervezet vesz részt (Bizottság, AI Office, szabványosító szervezetek és ad hoc testületek), a Bizottságnak mindenképpen kulcsszerepe van vagy már a megalkotásukban is, vagy a jóváhagyásukban. 

Harmadszor fontos megjegyzés, hogy a háromféle normacsoportból (összesen hatféle norma vagy inkább dokumentumtípus) csak az első csoport kemény jog („hard law”), a többi csak „soft law”-nak tekinthető. Abba, hogy mi a különbség a kettő közt, részleteiben nem mennék bele, a lényeg az, hogy az egyik formális és kötelező jogalkotási produktum, a többi pedig általában vagy „nagyon erős” vagy „gyenge” ajánlás, amelyet esetleg formálisan megerősít egy másik.

„Kemény jog”: a Bizottság felhatalmazáson alapuló és végrehajtási jogi aktusai (delegated and implementing acts) 

Az első csoportot a Bizottság kétféle normája képviseli, amely mindkettő „kemény jog”, azaz közvetlenül kötelező. Ez a két instrumentum az Európai Unió Működéséről szóló szerződés (EUMSz) 290. és 291. cikkeiben van nevesítve. 

A 290. cikkben a felhatalmazáson alapuló rendeletről ezt olvassuk: „a jogalkotási aktusok egyes nem alapvető rendelkezéseit kiegészítik, illetve módosítják. A 291. cikk pedig a végrehajtási rendeletről azt írja, hogy ezek az Uniós jogszabályok „egységes feltételek szerint” történő végrehajtására szolgálnak. 

Az MI-rendelet lényegében négy témakörben ad felhatalmazást a Bizottságnak felhatalmazáson alapuló rendelet megalkotására. 

Mindjárt ilyen a Rendelet 6. és 7. cikkeiben található magas kockázatú rendszerek, illetve ezen rendszerekhez kapcsolódó néhány fontos részletszabály megalkotása. A 1. 7. cikk alapján a Bizottság magas kockázatú rendszereket leíró III. melléklet módosítására kap falhatalmazást. 
2. A 11. cikk ugyanezt a széles hatáskört a magas kockázatú rendszerek műszaki dokumentációjának (IV. melléklet) módosítására adja meg. 
3. A Bizottság széles körben módosíthatja az V. melléklet által szabályozott EU megfelelőségi nyilatkozat tartalmát.
4. Az általános célú MI-modellekkel kapcsolatban a besorolási szabályokat és az ezeket részletező XIII. mellékletet módosíthatja, illetve részletezheti (alkothat további szabályokat) a Bizottság. 

Még ennél is lényegesebb hatásköröket találhatunk a végrehajtási jogi aktusok tekintetében. Ezeket a Rendelet féltucatnyi helyen emlegeti, de alapvetően két fontos témakörben.

Az első, hogy a Rendelet III. fejezetének (magas kockázatú rendszerek) szinte teljes szövegére felhatalmazza a Bizottságot végrehajtási jogi aktusok kibocsátására. Így például a III. fejezet 2. szakaszában található rendelkezésekre, (magas kockázatú rendszerek követelményei) vonatkozóan a Bizottság nagyon széles körű felhatalmazást kapott ún. „közös előírások” megalkotására (41. cikk (1)). A felhatalmazás kontextusából arra lehet következtetni, hogy ez elsősorban akkor lehetséges, ha egy fontos kérdésben nem született meg még szabvány, amelyet a Rendelet a műszaki részletkérdéseket illetően a legfontosabb normatív eszköznek tekint. 

A másik fontos területe a végrehajtási jogi aktusoknak a gyakorlati kódexek (ld. a következő pontot) jóváhagyása. A Bizottság ilyen normával üti rá a pecsétet az egyébként külső szakemberek és szervezetek bevonásával létrehozott gyakorlati kódexekre, például az általános célú MI modellek szolgáltatóinak kötelezettségét részletező kódexre. 

A két esetkör arra utal, hogy a végrehajtási jogi aktusok tulajdonképpen hidat képeznek a soft law és a hard law közt, hiszen egyfelől ideiglenesen helyettesítik a soft law-t, (a szabványokat), illetve megerősítik a gyakorlati kódexek normatív státuszát azzal, hogy azok tartalmát jóváhagyják. 

„Félkemény jog” – erős ajánlások: harmonizált szabványok és gyakorlati kódexek (codes of practice) 

A Rendelet 112. preambulumbekezdése szerint „[a] szabványosításnak kulcsszerepet kell játszania abban, hogy az e rendeletnek való megfelelés biztosítása érdekében megfelelő műszaki megoldások álljanak a szolgáltatók rendelkezésére, a technika mindenkori állásának megfelelően, az uniós piac versenyképességének és növekedésének előmozdítása érdekében.” A szabvány követése természetesen nem kötelező, de vélelem szól a jogszabályi megfelelés mellett, amennyiben egy adott szolgáltató követi a szabvány előírásait. 

A Bizottság már 2021-ben kiadott néhány kérést az Európai Szabványosítási testületeknek (ESO, European Standardisation Organisations), a CEN-nek ( Committee for Standardization) és a CENELEC-nek (European Committee for Electrotechnical Standardization) bizonyos témakörökben szabványok kidolgozására. 2024-ben azután felállt a JTC 21 testület és ezen belül öt munkacsoport, amely több tucatnyi területen igyekszik szabványokat kidolgozni részben a nagy nemzetközi szabványosító szervezettel az ISO-val, részben a nemzeti szabványügyi testületekkel együttműködve. 

Az egyes konkrét szabványok szövegezésének előrehaladását ezen az oldalon lehet nyomonkövetni. Jelenleg 26 témakörben folyik szabványírás. Csak illusztrációul, például a prEN ISO/IEC 23282 számon folyik a természetes nyelvfeldolgozást végző rendszerek értékelésére vonatkozó szabvány kidolgozása, amelynek végleges szövegéről a szavazás 2026 januárjában várható. 

A szabványok „közeli rokonai” (azaz „erős ajánlásnak” tekinthetők, és bizonyos értelemben „szabványhelyettesítők”) a gyakorlati kódexek. Bár gyakorlati kódexeket elvileg bármilyen témakörben ki lehet dolgozni, beszédes, hogy a rendelet az általános célú modellek fejezeten belül definiálja a gyakorlati kódexek fogalmát (56. cikk (1)). („Az MI-hivatalnak ösztönöznie kell és elő kell segítenie uniós szintű gyakorlati kódexek kidolgozását annak érdekében, hogy hozzájáruljon e rendelet megfelelő alkalmazásához, figyelembe véve a nemzetközi megközelítéseket”). Mint az ismeretes, eddig egy, nagyon fontos gyakorlati kódex készült el (parázs viták és feszültségek közepette), az általános célú MI-modellek gyakorlati kódexe, amely a nagy genAI cégek számára fogalmaz meg kötelezettségeket. 

„Puha jog” – gyenge ajánlások: Iránymutatások (guidelines) és magatartási kódexek (codes of conduct) 

Az iránymutatások a rendelet egyes rendelkezéseit értelmező ajánlások, „puha jogi” instrumentumok. Készülhetnek egyes ügyekre vonatkozóan a rendelet kötelezettjeinek (57. cikk (17)), vagy az illetékes nemzeti hatóságok (57. cikk (12)) kérésére, vagy a Bizottság (MI hivatal) kezdeményezésére. Az iránymutatást ugyan a Bizottság adja ki, de a Rendelet szerint a Mesterséges Intelligenciával Foglalkozó Európai Testület dolgozza ki szakmailag (66. cikk e) i)).

Tudomásom szerint eddig két iránymutatás készült el (mindkettő 2025 februárjában), az egyik a tiltott MI gyakorlatokról, a másik pedig a mesterséges intelligencia fogalmáról és megkülönböztetéséről a „szimpla szoftverektől”.

Végül az MI-rendelet lehetőséget ad önkéntes magatartási kódexek kidolgozására. Ez a rendeletben a „legpuhább” instrumentum. A lehetőséget a rendelet 95. cikke tartalmazza, alapvetően kétféle forgatókönyv szerint. Egyrészt akkor, ha az egyébként nem nagy kockázatú rendszerekre valamilyen szolgáltató vagy alkalmazó a nagy kockázatúakra vonatkozó követelményeket szeretné önként alkalmazni, másrészt olyan, főként társadalmi és környezeti hatásokat kezelő önkéntes vállalásokként, amelyekben a szolgáltatók olyan kérdéseket rendezhetnek (tehetnek önkéntes vállalásokat), mint az inkluzivitás vagy az MI-jártasság kezelése. Tudomásom szerint ilyen önkéntes kódex még nem készült. 

A blogposzt a TKP2021-NKTA-51 számú projekt részeként készült, a Kulturális és Innovációs Minisztérium Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alapból nyújtott támogatásával, a TKP2021-NKTA pályázati program finanszírozásában valósult meg.

Gyorsít az AutoWallis: Közel tíz százalékkal nőtt a gépjármű-értékesítés a harmadik negyedévben

Számottevő mértékben, 8,4 százalékkal nőtt az AutoWallis Csoport gépjármű-értékesítése az év első kilenc hónapjában. A bővülést elsősorban a Kiskereskedelmi üzletág hajtotta 21 százalékot meghaladó mértékben, ugyanakkor a korábbi negyedévek elmaradását ledolgozva a Nagykereskedelmi üzletág eladásai is 2,5 százalékkal meghaladják az egy évvel korábbi értéket. A régió meghatározó integrált autókereskedelmi és mobilitási szolgáltatójának erős értékesítési számait az organikus és akvizíciós tevékenység is támogatta.
2025. 10. 15. 13:30
Megosztás:

AutoWallis: közel tíz százalékkal nőtt a gépjármű-értékesítés

Tovább erősödött az AutoWallis csoport teljesítménye a gépjármű-értékesítésben az első kilenc hónapban: 39 406 járművet adtak el, 8,4 százalékkal többet, mint az előző év azonos időszakában, ami jelentősen meghaladta az első fél évben elért 3,4 százalékos bővülést.
2025. 10. 15. 12:30
Megosztás:

Így lesz a görgetésből bevétel - TikTok hirdetések

Míg néhány éve még a statikus képek uralták a közösségi médiát, mára egyértelműen a rövid, álló formátumú (short-form) videók vették át a vezető szerepet a digitális marketingben. Magyarország egyik vezető short-form specialista ügynökségének szakértői szerint a TikTok és a hasonló platformok jelenleg a legfontosabb marketingcsatornák, amelyek megfelelő stratégiával a brandépítés mellett a bevételszerzés motorjává is válhatnak.
2025. 10. 15. 12:00
Megosztás:

A kormány új korszakot nyit a magyar lakáspiacon

A kormány az Országgyűlés elé terjesztette a társasházi építményi jog bevezetését célzó törvényjavaslatot, amely új korszakot nyit a magyar lakáspiacon - közölte a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára szerdán a Facebook-oldalán.
2025. 10. 15. 11:30
Megosztás:

Jelentősen csökkent az ipari termelés Romániában

Júliushoz képest a nyers adatok szerint 17,7 százalékkal esett vissza a román ipar teljesítménye augusztusban, a naptárhatástól és szezonalitástól megtisztított adatok szerint pedig 2 százalékkal mérséklődött - közölte szerdán az Országos Statisztikai Intézet (INS).
2025. 10. 15. 10:30
Megosztás:

Estek az európai kötvényhozamok

Tegnap a francia kormány bejelentette, hogy a nyugdíjreformot a 2027-es elnökválasztásig elhalasztják.
2025. 10. 15. 10:05
Megosztás:

Vegyesen zártak az amerikai indexek kedden

Vegyesen zártak az amerikai indexek kedden, miközben a befektetők feldolgozták az amerikai nagybankok többnyire pozitív negyedéves eredményeit, Jerome Powell Fed-elnök nyilatkozatait, valamint az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelmi háború folytatódását.
2025. 10. 15. 09:30
Megosztás:

Kedden gyengültek a fontosabb nyugat-európai indexek

Kedden gyengültek a fontosabb nyugat-európai indexek. A páneurópai Stoxx600 0,4%-kal, a DAX 0,6%-kal került lejjebb.
2025. 10. 15. 09:00
Megosztás:

Már igényelhetők a kedvező kamatozású hitelek a turisztikai ágazat szolgáltatóinak

Két, kedvező kamatozású hiteltermék lesz elérhető a turisztikai ágazat szolgáltatóinak szerdától, már az első héten több száz hiteligénylés elbírálására készül a Kisfaludy Turisztikai Hitelközpont (KTH).
2025. 10. 15. 08:35
Megosztás:

Erősödött a forint reggel

Erősödött a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben szerda reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 10. 15. 08:15
Megosztás:

Csökkenő trendek a DOGE és ADA piacán – A Digitap iránti érdeklődés fellángolt, szakértők 5000%-os növekedést jósolnak az alkalmazás indulásával

Vajon a bikák képesek lesznek talpra állni a Dogecoin és a Cardano árfolyamának legutóbbi zuhanása után?
2025. 10. 15. 07:00
Megosztás:

Így oldható az őszi feszültség a munkahelyeken

Az ősz a legtöbb munkahelyen az év legsűrűbb, legstresszesebb időszaka: ez jelenti az utolsó lehetőséget az év elején kitűzött célok teljesítésére, az ünnepek közeledtével ráadásul mindenhol nő a forgalom, ami az ügyfélszolgálatokra is jelentős terhet ró. Nem véletlen tehát, hogy ilyenkor feszültebb a helyzet az irodákban. A TOPdesk szakértője most összegyűjtötte azokat a tippeket és eszközöket, amelyek megoldást jelenthetnek a problémára.
2025. 10. 15. 06:30
Megosztás:

365,5 millió forintra bírságolt a GVH egy bahamai gyökerű biztonságtechnikai céget és a hazai forgalmazóját

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) összesen 365,5 millió forint bírságot szabott ki a Paradox biztonságtechnikai cégre és annak magyarországi disztribútorára. A közigazgatási bírósági döntés alapján megismételt eljárásban a nemzeti versenyhatóság megállapította, hogy a cégek közel tíz éven keresztül korlátozták a biztonságtechnikai eszközök értékesítőinek versenyét a hazai piacon. Az érintett vállalkozások többek között az Európai Unió tagállamai közötti kereskedelmet is korlátozták.
2025. 10. 15. 06:00
Megosztás:

Rigó Csaba Balázs: „Magyarország a versenyjogi tudásmegosztás regionális motorja”

„Újabb eredményes évet zárt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és az Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) Budapesti Versenyügyi Regionális Oktatási Központja (ROK), amely az elmúlt két évtizedben a versenypolitikai tudásmegosztás központjává vált a kelet-európai és nyugat-ázsiai régiók számára” – emelte ki Rigó Csaba Balázs, az OECD Nemzeti Tanács ülésén, Budapesten. A GVH elnöke rámutatott: A 2005-ben alapított – idén 20 éves – ROK az elmúlt két évtizedben 162 eseményt szervezett, amelyeken közel 6000 résztvevő és több mint 1000 előadó osztotta meg szakmai tapasztalatait és bővítette tudását.
2025. 10. 15. 05:30
Megosztás:

Társ a tudatos döntésben – a Magyar Termék védjegy erősíti a bizalmat a hazai termékek iránt

A gyártók és a vásárlók egyaránt profitálnak a Magyar Termék védjegy használatából, hiszen előbbieknek segít hiteles módon közvetíteni a termékük magyar eredetét, utóbbiakat pedig támogatja a tudatos döntésben, hogy megbízható hazai áru kerüljön a családi asztalra. Nem csoda, hogy az elmúlt évek során 250 vállalkozás csatlakozott a védjegyhasználók táborához és közel 6000 termék viseli magán a jelölést, amelyet egy nemrégiben végzett kutatás szerint a fogyasztók több mint 90 százaléka ismer.
2025. 10. 15. 05:00
Megosztás:

Berobbant az érdeklődés a fix 3 százalékos vállalkozói hitelek iránt

Berobbant az érdeklődés a fix 3 százalékos vállalkozói hitelek iránt, miután október elejétől a kormány döntése értelmében 4,5 százalékról 3 százalékra csökkent a Széchenyi Kártya Program hiteleinek kamatszintje - ismertette Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) kis- és középvállalkozások fejlesztéséért felelős államtitkára kedden a Facebook-oldalán.
2025. 10. 15. 04:30
Megosztás:

Új digitális ökoszisztéma a gazdák sikeréért: elindult az MBH AgrárPartner Platform

Az MBH Csoport újabb mérföldkőhöz érkezett az agráriumhoz kapcsolódó szolgáltatásainak fejlesztésében: elindította az MBH AgrárPartner Platformot, amely a hazai gazdálkodók számára kínál komplex, mesterséges intelligenciával támogatott digitális ökoszisztémát.
2025. 10. 15. 04:00
Megosztás:

Az új francia kormány felfüggeszti a nyugdíjreformot

A 2023-ban parlamenti szavazás megkerülésével elfogadott nyugdíjreform felfüggesztését jelentette be Sébastien Lecornu francia miniszterelnök kedden annak érdekében, hogy ne buktassák meg azonnal a kormányt.
2025. 10. 15. 03:30
Megosztás:

12 százalékos minimálbér-emelést sürgetnek a szakszervezetek 2026-ra

A szakszervezetek 12 százalékos minimálbér-emelésben gondolkodnak 2026-ra vonatkozóan, a munkaadói oldalon azonban még nincs egységes álláspont, ráadásul a számok az október végén érkező, első kilenc hónapra vonatkozó előzetes GDP-adatok tükrében még változhatnak - mondták el a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fóruma (VKF) keddi monitoring bizottsági ülését követően a munkáltatói és a munkavállalói oldal képviselői az MTI-nek.
2025. 10. 15. 03:00
Megosztás:

Kiderültek a tervek! Komoly nyugdíjkorhatár-emelés előtt áll Magyarország!

A nyugdíj kérdés nem kerülhető meg, hiszen a helyzet egyre aggasztóbb.
2025. 10. 15. 02:00
Megosztás: