Az NFT-k új korszaka: 2025-ben a hasznosság és a kultúra vette át a főszerepet az árrobbanások helyett
Az NFT-piac állapota 2025-ben: meredek visszaesés számokban
Az NFT-piac 2025-öt komoly nyomás alatt kezdte. Az első negyedévben az összesített értékesítés 63%-kal csökkent éves alapon, mindössze 1,5 milliárd dollárt elérve, szemben a 2024 azonos időszakában mért 4,1 milliárd dollárral. A lejtmenet márciusban tovább gyorsult, amikor a havi forgalom 76%-kal zuhant, 1,6 milliárd dollárról 373 millió dollárra.
Az év egyik mélypontja novemberben következett be: az NFT-eladások ekkor érték el a legalacsonyabb havi szintet, miközben a digitális gyűjtemények piaci kapitalizációja több mint 66%-kal esett vissza januári csúcsaihoz képest. A CryptoSlam adatai szerint a havi forgalom 320 millió dollárra csökkent, ami nagyjából fele volt az októberi 629 millió dollárnak.
A teljes NFT-piac kapitalizációja jelenleg körülbelül 2,56 milliárd dollár, míg az NFT-láz csúcsán, 2022 áprilisában ez még közel 16,8 milliárd dollár volt a CoinGecko adatai szerint.
Kevés túlélő, erős márkák: Pudgy Penguins és a kultúra szerepe
A széleskörű visszaesés ellenére néhány projekt továbbra is képes volt vásárlókat vonzani. A Pudgy Penguins kollekció például 72 millió dolláros forgalmat ért el 2025 első negyedévében, ami 13%-os növekedést jelent éves szinten. A siker mögött részben az állhat, hogy a projekt túllépett a Web3 világán, és fizikai termékekkel – játékokkal és ruházati cikkekkel – is megjelent.
A régebbi, úgynevezett „blue chip” NFT-k esetében is jól látható az irányváltás. A Yuga Labs májusban eladta a CryptoPunks szellemi tulajdonjogait az Infinite Node Foundation nonprofit szervezetnek, kifejezetten azzal a céllal, hogy az egyik legkorábbi NFT-projekt hosszú távú kulturális gondozás alá kerüljön.
Bár a CryptoPunks floor ára jelenleg 26,99 ETH körül alakul – ami közel 78%-os visszaesés a 2021 augusztusi 125 ETH-s csúcshoz képest –, a kollekció továbbra is a legértékesebb profilkép (PFP) NFT-projektnek számít.
Az NFT-k új iránya: valós felhasználás és fizikai eszközök

Miközben a PFP NFT-k iránti érdeklődés jelentősen csökkent, azok a tokenek, amelyek valós felhasználási esetekhez kötődnek, továbbra is keresettek. Az olyan piacterek, mint az OpenSea, egyre inkább univerzális onchain kereskedési központokká alakulnak, miközben az innováció fókuszába a jegyekhez és fizikai termékekhez kapcsolódó NFT-k kerültek.
Nemzetközi sportszervezetek is aktívan kísérleteznek ezzel a modellel. A FIFA például blokklánc-alapú „Right to Buy” tokeneket használ a 2026-os labdarúgó-világbajnokság jegyértékesítési rendszerében. Ezek az NFT-k nem garantálnak belépést, viszont elsőbbségi jogot biztosítanak a jegyvásárlásra névértéken, ezzel csökkentve a másodpiaci árdrágítást. Az olyan válogatottak mérkőzéseire vonatkozó tokenek, mint Argentína, Spanyolország, Franciaország, Anglia vagy Brazília, 999 dolláros áron gyorsan elfogytak.
Tokenizált gyűjtemények: Pokémon kártyák a blokkláncon
2025-ben meglepően ellenállónak bizonyult a fizikai gyűjthető tárgyakkal fedezett NFT-k szegmense, különösen a kártyák piaca. Az olyan platformok, mint a Courtyard.io, Pokémon kártyákat kötnek onchain tokenekhez: a hitelesített lapokat trezorokban tárolják, a felhasználók pedig NFT-ként kereskedhetnek velük, vagy akár „mystery packeket” is vásárolhatnak.
A modell ötvözi a blokklánc nyújtotta átláthatóságot a hagyományos gyűjtési élménnyel. A CryptoSlam adatai szerint a Courtyard az elmúlt 30 napban több mint 230 ezer tranzakciót dolgozott fel, és körülbelül 12,7 millió dolláros forgalmat generált.
A cég vezérigazgatója, Nicolas le Jeune szerint ez jól tükrözi az NFT-k szerepének átalakulását:
„Mi a Web3-at eszközként használjuk, nem végcélnak. Az érték nem abból fakad, hogy valami a blokkláncon van, hanem abból az élményből és a mögöttes eszközből, amit kínál.”
Összegzés: az NFT nem cél, hanem eszköz lett
A 2025-ös NFT-piac már nem a szenzációs eladási árakról szól. A hangsúly egyértelműen a hosszú távú relevancián, a közösségi és kulturális értéken, valamint a valós felhasználási eseteken van. Azok a projektek maradnak életképesek, amelyek képesek túllépni a puszta tokenizáción, és valódi élményt vagy kézzelfogható értéket nyújtanak a felhasználóknak.
Fogalomtár