Az oktatást szolgáló szabadulószoba nyílt világszínvonalú fejlesztéssel a BME-n
"Az oktatást játékosan szolgáló fejlesztésről van szó, amely világszinten is egyedülálló. A szabadulószoba azt a hitet táplálja, hogy az egyetemek és a vállalatok maguktól, önállóan is kiváló együttműködéseket tudnak kialakítani, és olyan motivációt nyújtanak a hallgatók számára, amelyek a kormányzati célokat is szolgálják" - mondta Solymár Károly Balázs, az Innovációs és Technológiai Minisztérium digitalizációért felelős helyettes államtitkára az ünnepélyes eseményen.
Mint fogalmazott, az az informatikus hallgató, aki a későbbiekben a szabadulószoba továbbfejlesztésében részt vesz, a munkaerőpiacon is sokkal könnyebben fog tudni elhelyezkedni. Hozzátette: a BME és a Cisco közötti együttműködés, amelybe több cég is bekapcsolódott, szolgálja a kormány azon célkitűzését, hogy minél több informatikus kerüljön ki a felsőoktatási intézményekből. "A következő két évben 44 ezer informatikust tudna felszívni az ágazat" - hangsúlyozta a helyettes államtitkár.
A legkorszerűbb technológián és szoftveres megoldásokon alapuló fejlesztést a Cisco magyar mérnökei találták ki. A DevNet kétszobás szabadulószobát, amelyben a játékosoknak csapatként kell megoldani a feladatokat, két évvel ezelőtt egy szakmai konferencián mutatták be először, és a pandémiát követően most kapott állandó helyet a BME VIK könyvtárában. A fejlesztés szoftveres, hálózati megoldásokat és technológiákat felvonultató alkalmazásokkal operál.
Charaf Hassan, a BME VIK dékánja kiemelte, hogy a szabadulószoba akkor működik jól, ha a hallgatók érdeklődését folyamatosan fenntartja, és játékosan képes a szakmára ösztönözni őket. "Azért létesítünk közösségi tereket, startup sarkokat, hogy segítsük a hallgatók beilleszkedését, és a jó légkör fenntartását" - tette hozzá.
Dalos Ottó, a Cisco Magyarország ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a Cisco és a BME VIK kidolgozza egy olyan fejlesztői verseny pályázati feltételeit, amelyben díjazza a legtehetségesebb, a szabadulószobához a legjobb új megoldásokat létrehozó diákokat.
A szabadulószoba kerettörténete egy okosvárosról szól, amelynek rendszereit leállás fenyegeti, a játékosoknak ezt kell elhárítani. Ehhez extra segítségeket találnak a szobákban, illetve Webex kapcsolaton keresztül a szobán kívülről is kaphatnak támogatást elakadás esetén. A megoldandó feladatok aktuális állapota egy képernyőn követhető, a versenyzőknek végül el kell jutniuk az üzemeltető weboldalára a generátorok újraindításához.
A DevNet szabadulószobát Solymár Károly Balázs, Charaf Hassan, Dalos Ottó, valamint Rakoncza Zsolt, a Dell Magyarország vezérigazgatója és Kalita Kálmán a Gloster Infokommunikációs Nyrt. képviseletében együtt adta át. A fejlesztésben a Samsung Electronics Magyar Zrt. is részt vett.