Az olcsóbb modellek után jövőre a kínai prémiumautók tarolhatják le az európai piacot

Látványosan gyors átalakulás zajlik a magyar autópiacon, amelyen a kínai márkák olcsóbb modelljei villámgyorsan szereztek stabil részesedést. A vásárlók nyitottsága, a kereskedők átalakuló szerepe, az egyszerűbb gyártási és konfigurációs modell, valamint az árak olyan versenykörnyezetet hoztak létre együttesen, amelyben az erős szabályozói nyomásnak is kitett hagyományos márkáknak radikálisan alkalmazkodniuk kell.

Az olcsóbb modellek után jövőre a kínai prémiumautók tarolhatják le az európai piacot

Nagy előnyt adtak a hagyományos autógyártók Európában a kínai márkáknak, amelyek pedig Magyarországon is köszönték szépen a lehetőséget – a legrövidebben így foglalható össze a kínai márkák itteni térnyerése. Ez az európai trendeket követő magyar autópiacra is érvényes, mondhatni, ez a hazai piac egyik legizgalmasabb fejleménye az utóbbi években - mondta el a Bank360 számára készített elemzésben Hanczár Zsolt, az Euroleasing gépjármű divíziójának igazgatója, aki szerint 2026-ban már a következő fokozatra kapcsolunk a kínai prémium modellek megjelenésével.

Még a magyar vásárlók erős árérzékenységét ismerve is váratlanul gyors és látványos térnyerés a szakma egészét meglepte. A BYD, az MG, majd az Omoda, a Jaecoo, legújabban pedig a Chery és a Leapmotor olyan ütemben növelik a magyar eladásaikat, hogy rövid idő alatt a nagy volumenben értékesített márkák közé kerülhetnek – miközben már a Dongfeng is egyre látványosabb modellekkel jelentkezik.

Átvették a hagyományos gyártók elhagyott állásait

A jelenség hátterében felfedezhető tényezők közül az egyik legfontosabbat a hagyományos gyártók kicsit elkapkodott és átgondolatlan, így többnyire kudarcba fulladt online értékesítési kísérletei jelentik. Ezek elbizonytalanították a legtöbb európai ország, köztük Magyarország kereskedői hálózatait, amelyeknek az új belépők kedvező feltételeket ajánlottak. Ez viszonylag gyorsan megteremtette azt az országos lefedettséget és szervizhátteret, ami különösen vidéken növelte a bizalmat. A kínai márkák ráadásul a potenciális vásárlóknak is kedvező feltételeket kínáltak, egyszerűbb felszereltségi struktúrával könnyítették meg a választást, és nem hiányzott az agresszív árazás sem. 

Mindezt egy erőteljes láthatóságot biztosító marketingkommunikációval fejelték meg. A BYD nevét például eleinte ki sem tudták mondani az emberek, az első szalonok megjelenése mégis szinte azonnal óriási érdeklődést váltott ki. A gyors területfoglalás eredményként a kínai gyártók mára hatékonyan fedik le a 15 millió forint alatti árszegmenst, ahol elsődlegesen a Suzuki-Dacia vonal alternatívái lettek, de jelentős volument vesztett a többi gyártó is az olcsóbb, kisebb kategóriájú autók szegmensében – jobb felszereltséggel, nagyobb mérettel és sokszor kedvezőbb árral. Egyelőre nem látszik komoly versenyhátránya sem a kínai márkáknak: nincs visszajelzés tömeges meghibásodásokról vagy elégedetlenségről.

Irány a prémiumszegmens!

Miután az olcsóbb modellek stabil részesedést szereztek, 2026-ban jön a következő lépcső: a kínai prémium kategória. Az a szegmens, amely Kínában szinte már teljesen kiszorította a hagyományos luxusmárkákat. Ráadásul a jövő év nem pusztán arról fog szólni, hogy megjelennek az igazán látványos kínai prémiumautók, hanem arról, hogy ezek egészen más minőséget és funkcionalitást fognak hordozni.

Sorsdöntő kérdés, hogyan reagálnak erre a hagyományos autógyártók. Mivel nem minden szereplőnek lesz elég tartaléka az átállás finanszírozására, a kivonulás vagy beolvadás okozta piaci rés akár további lendületet is adhat a dinamikusan terjeszkedő kínaiaknak. Ezek ráadásul arra is ráéreztek, hogy milyen technológiai elágazáshoz érkezett az autóipar.

Bár az elektromos autók térnyerése folytatódik, nagy potenciál van a hibridekben és nagy akkumulátoros plug-in hibridekben. Az utóbbiak a városban e-autóként, a városon kívül pedig akár 1000 km-es hatótávval teszik le a névjegyüket, miközben az elektromos autóknál a vártnál gyorsabb avulás és nagy értékvesztés okoz komoly csalódásokat.

Miközben az tény, hogy a kétféle hajtáslánc meglétével elméletileg nagyobb a meghibásodás valószínűsége, a kizárólag az akkumulátor töltésére „szakosodott” benzinmotor árnyalja a képet: ehhez ugyanis olyan mérnöki tudás áll rendelkezésre, amely egészen hihetetlen megbízhatóságot és tartósságot jelent a gyártásnál, hiszen csupán egy szinte mindig optimális működési tartományban használható, egyszerű motorra van szükség.

A hagyományos szegmens is átalakulóban van

Bár elsőre azt hihetnénk, hogy a kínai e-autókra kirótt, szigorúbb uniós vámok jól jöttek a hagyományos európai gyártóknak, a helyzet ennél lényegesen árnyaltabb. Egyfelől ezek az intézkedések az európaiak gyártási stratégiáját és ellátási láncait is érintik. Másfelől még nőtt is miattuk a nyomás a régebbi piaci szereplőkön, mert a távol-keleti gyártók ügyesen megkerülték a vámokat azzal, hogy benzines és hibrid autókat hoznak be – azaz a hagyományos szegmensekben is hirtelen nagyon komoly versenytársat kapott az európai autóipar. 

Nem véletlen, hogy a kínai autók megjelenése több országban okozott és okoz gyárbezárásokban, adóbevételek kiesésében, beszállítói láncok megakadásában jelentkező problémákat. Mindezt úgy, hogy közben az EU egyéb szabályozási lépései sem könnyítették meg az autógyártók működését. Ezek közé tartozik a környezetvédelmi és kibocsátási előírások szigorodása (Euro 6-7 normák, flottaszintű CO₂-kibocsátási plafonok), de az akkumulátorgyártásra és -újrahasznosításra vonatkozó keretek vagy a keményedő biztonsági előírások (például a kötelező vezetéstámogató rendszerek) is egyszerre növelik a költségeket és szűkítik a gyártók mozgásterét.

Valamivel visszafogottabb a fogyasztóvédelmi és digitális szabályozások hatása, ám összességében az európai autógyártásnak minden korábbinál összetettebb működési környezetet jelent, hogy egyszerre kénytelen reagálni a környezetvédelmi, technológiai, versenypiaci és szabályozási nyomásra.

Ezzel együtt az olyan nagy piaci szereplők, mint a Volkswagen, a Renault, a Stellantis vagy a Hyundai csoport láthatóan igyekszik felvenni a kesztyűt azzal, hogy kifejezetten látványosan erősítik elektromos és kisautó-portfóliójukat. A nagy német prémium márkák is előre menekülnek, de összességében óriási kihívásokkal néznek szembe az európai piacon. Hiszen, ha 5-6 új belépő kínai márka egyenként csak 1,5-2 százalékot visz el a piacból, az már akár el is lehetetleníthet egy olyan szereplőt, amely összességében 3-4 százalékpontot is elveszít a korábbi 6-8 százalékos részesedéséből.

Ráadásul nem a prémium szegmens jelentheti az egyetlen nagy és új csatateret a régi és az új szereplők között: a kishaszonjárművek piacán a kínaiak eddig lassabban haladtak, de 2026-ban itt sem kizárt egy fordulat. Ebben a szegmensben szintén kiemelten fontos döntési faktor az ár, ezt pedig a kínaiak ki tudják használni, ha itt is képesek hozni a személyautóknál tapasztalt ár-érték arányt.

Felbontja adásvételi megállapodását az MVM és az E.ON

Közös megegyezéssel megszűnik pénteken az MVM Csoportnak az E.ON Csoporttal 2024. december 16-án kötött adásvételi megállapodása, amely az E.ON Energie Románia 68 százalékos részesedésének, valamint az E.ON Asist Complet 98 százalékos részesedésének megvásárlásáról szól - tájékoztatta az MVM pénteken az MTI-t.
2025. 12. 19. 23:00
Megosztás:

Miért esik ma a piac? Szűkül a likviditás – A Digitap ($TAP) akár nyolcszorozhat, mint banki token, a legjobb kriptovaluta befektetés 2026-ra

A kriptopiac ma vörösen izzik, ahogy a likviditás szűkül, és a kockázati étvágy csökken a digitális eszközök körében. A Bitcoin kulcsfontosságú támaszszintek alá süllyedt, ami megrázta a főbb altcoinokat, például az Ethereumot, az XRP-t, a Solanát és a Cardanót, miközben a piacon félelem uralkodik: a Crypto Fear & Greed Index 22 pontra zuhant.
2025. 12. 19. 21:00
Megosztás:

A geotextília: értékes eszköz a kertészkedéshez

A kertészkedés sok eszközt igényel, de kevés olyan hasznos, mint a geotextília. Ez az anyag nemcsak esztétikai, hanem hőszigetelő és gyomirtó tulajdonságairól is híres. Miért olyan népszerű, és milyen előnyöket nyújthat?
2025. 12. 19. 20:00
Megosztás:

A Konecta és a SPEEEX stratégiai együttműködésre lép

A Konecta, a globális ügyfélélmény- (CX) és digitális szolgáltatások vezető szereplője bejelentette, hogy stratégiai partnerséget kötött a SPEEEX-szel, Koszovó egyik legnagyobb BPO vállalatával. A megállapodás célja, hogy innovatív, közeli kiszervezésű, többnyelvű ügyfélélmény- és digitális megoldásokat nyújtsanak a DACH régió és az európai piacok ügyfelei számára. A koszovói szolgáltatóközpont kulcsfontosságú szerepet tölt majd be: magas színvonalú német nyelvű szolgáltatásokat kínál, valamint angol, francia és olasz nyelvi kapacitással támogatja a komplex, technológia-alapú ügyfélműveleteket.
2025. 12. 19. 19:00
Megosztás:

Optimistább a növekedést illetően az EKB

Az Európai Központi Bank a várakozásunknak és a széleskörű piaci várakozásoknak is megfelelően 2,00%-on hagyta a betéti rátát - olvasható az MBH Bank friss elemzésében.
2025. 12. 19. 18:00
Megosztás:

Dagad a magyar lakossági tartozások, miközben készpénzt is egyre többen vesznek fel hitelkártyával

Közel nyolcéves csúcsra nőtt októberre a hitelkártya-követelések összege, miközben a harmadik negyedévben a megszokott volumen háromszorosára ugrott a hitelkártyás készpénzfelvételek értéke is – hívja fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője. Biztató ugyanakkor, hogy a hitelkártya-követelések nagyjából felét még a kamatmentes időszakban visszafizetik a kártyabirtokosok.
2025. 12. 19. 17:00
Megosztás:

Így támogatta a rászoruló családokat a Magyar Posta az adventi időszakban

Több mint 4 millió forinttal támogatta a rászoruló családokat a Magyar Posta az adventi időszakban - közölte a Magyar Posta Zrt. csütörtökön az MTI-vel.
2025. 12. 19. 16:00
Megosztás:

Alvó Ripple (XRP) aktiválása: Hogyan biztosít a FleetMining új növekedési lehetőségeket a tulajdonosoknak, 100 dolláros regisztrációs bónusszal?

Az XRP egy kriptovaluta, amelynek célja a pénzügyi tranzakciós folyamatok hatékonyabbá, gyorsabbá és olcsóbbá tétele. Úgy tervezték, hogy valós idejű fizetéseket és országon belüli átutalásokat tegyen lehetővé, különösen a pénzügyi intézmények felé.
2025. 12. 19. 14:45
Megosztás:

Beépíthető készülékek: A modern konyha titkos fegyverei

Te hogy látod, mennyire befolyásolja a konyhád hangulatát a háztartási gépek megjelenése? A beépíthető készülékek praktikus megoldásokkal szolgálnak a mindennapokban, ráadásul olyan esztétikai előnyöket kínálnak, amelyek révén a konyhai elemek és a gépek szinte egybeolvadnak. Ennek köszönhetően az elérhető hely is teljes mértékben kihasználható.
2025. 12. 19. 14:00
Megosztás:

Új illatok a mosásban

Gondolt már valaha arra, hogyan adhat hozzá egy friss illat is az Ön megjelenéséhez? Az öltözködés sokkal több, mint a színek és formák játéka, mivel a megfelelő illat csak fokozhatja az élményt. Az illatok hatása egyre nagyobb szerepet játszik a textíliák ápolásában, hiszen egy illatos ruhadarab az önbizalmat is fokozhatja. De hogyan változhat a mosás folyamata érzéki élménnyé?
2025. 12. 19. 12:30
Megosztás:

Karácsonyi logisztikai roham: nő a rendelésvolumen, csökken a kosárérték – nehéz szezon vár a webshopokra

A PwC 2025-ös karácsonyi felmérése szerint idén több magyar vásárló tervez online ajándékot rendelni, miközben az egy főre jutó költés visszaesett. Ez azt jelenti, hogy a webshopok a korábbi éveknél nagyobb rendelésvolumennel, ugyanakkor kisebb kosárértékekkel szembesülnek – a logisztikát pedig az ünnepi időszakban minden eddiginél nagyobb terhelés érheti. A kapacitáskezelés és a gyors kiszállítás a vásárlói elégedettség legfontosabb tényezőjévé válik, ami a fulfillment-szolgáltatók szerepét is felértékeli.
2025. 12. 19. 12:00
Megosztás:

Minden harminc év alatti édesanya szja-mentes januártól

Kedvezően változnak 2026. január 1-jétől a harminc év alatti édesanyák adómentességének szabályai. A kedvezmény jövőre már nemcsak az átlagbérig, hanem a kedvezmény alapját képező jövedelmek teljes összege után érvényesíthető, és a kedvezmény ettől az időponttól a 2023 előtt született gyermekek után is igénybe vehető - hívta fel a figyelmet pénteki közleményében a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).
2025. 12. 19. 11:00
Megosztás:

Jövőre 800+60 milliárd forint jut pályafelújításra

Jövőre 800+60 milliárd forint pályafelújításra, ez a MÁV vasúti infrastruktúráját érintő egyik legfontosabb hír a MÁV igazgatóságának múlt heti ülése után - írta pénteki bejegyzésében hivatalos Facebook-oldalán Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója.
2025. 12. 19. 10:30
Megosztás:

Ennyi volt a bruttó átlagkereset októberben

2025 októberében a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 692 700, a nettó átlagkereset 482 400 forint volt. A bruttó átlagkereset 8,7, a nettó átlagkereset 10,0, a reálkereset pedig 5,5 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbit - jelentette pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2025. 12. 19. 10:00
Megosztás:

Szilveszterkor tilos tűzijátékot, pirotechnikai terméket használni Budapest túlnyomó részén

A korábbi évektől eltérően idén szilveszterkor tilos tűzijátékot, pirotechnikai terméket használni Budapest túlnyomó részén - közölte a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) csütörtökön a police.hu oldalon.
2025. 12. 19. 09:30
Megosztás:

Megjelent az Európai Bizottság útmutatója a BPA betiltásával kapcsolatban

Az Európai Bizottság tavaly év végén betiltotta a biszfenol-A (BPA) használatát az élelmiszerekkel érintkező anyagokban, ami jelentős változásokat hoz a csomagolóanyagok és fogyasztási cikkek területén. A rendelet gyakorlati alkalmazásával kapcsolatban felmerült kérdések tisztázására a Bizottság most egy kérdés–válasz alapú útmutatót adott ki.
2025. 12. 19. 09:00
Megosztás:

Donald Trump gyors lépésre sürgette Ukrajnát a háború lezárása felé vezető úton

Donald Trump gyors lépésre sürgette Ukrajnát a háború lezárása felé vezető úton. Az amerikai elnök a szombatra Floridába tervezett amerikai-orosz tárgyalási fordulóval kapcsolatban fejtette ki véleményét csütörtökön.
2025. 12. 19. 08:30
Megosztás:

Mi a helyzet most a koronavírussal?

A múlt héten stagnált a koronavírus örökítőanyagának országos átlagkoncentrációja a szennyvízben - közölte a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) csütörtökön a honlapján.
2025. 12. 19. 08:00
Megosztás:

Orosz vezérkari főnök: több mint 300 települést foglalt el idén az orosz hadsereg

Több mint 300 települést és több mint 6300 négyzetkilométernyi területet foglalt el 2025-ben az orosz hadsereg az ukrajnai háborúban - jelentette ki Valerij Geraszimov, az orosz fegyveres erők vezérkari főnök csütörtökön Moszkvában az orosz fővárosban akkreditált külföldi katonai attasék előtt.
2025. 12. 19. 07:00
Megosztás:

Eltérően alakul az ingatlan-adásvételek száma és a jelzáloghitelezés volumene

A magyar lakás- és jelzáloghitel-piac eltérően alakul az év végére: miközben az ingatlan-adásvételek száma az őszi csúcsot követően mérséklődik, a jelzáloghitelezés – különösen a közvetítők által lebonyolított volumen – továbbra is kiemelkedő szinten alakul a lakáspiac működéséből fakadó, természetes időbeli eltolódás miatt - közölte a Független Pénzügyi Közvetítők Országos Szövetsége (FPKOSZ) csütörtökön az MTI-vel.
2025. 12. 19. 06:00
Megosztás: