Bajban a sármelléki repülőtér
A Zala Megyei Rendőr-főkapitányságnak az MTI kérésére összeállított adatai szerint 2008 első hét hónapjában még több mint 27.600 utas vette igénybe nemzetközi légi forgalomban a FlyBalaton repülőteret, az idén július végéig viszont összesen 1.516 utazó lépett be vagy ki a sármelléki légi határátkelőn.
Tavaly október végén ideiglenesen lezárták az üzemeltetők a repülőteret, amelynek forgalma az idén áprilisban indult újra, így az idei számok négy hónap forgalmi adatait tükrözik a tavalyi teljes hét hónappal szemben. A FlyBalaton repülőtéren a tulajdonos Zalavár és Sármellék önkormányzatától 2004-től 99 évre bérlő, ír hátterű Cape Clear Aviation (CCA) Kft. a menetrend szerinti utasforgalom több hónapos kényszerű szüneteltetésének pontos okáról nem adott információt.
A reptér újbóli megnyitása érdekében Hévíz, Keszthely és Zalakaros önkormányzata, valamint térségbeli szállodák és a hévízi Mutsch Ungarn Reisen összesen közel 30 millió forintot adtak össze. Ezt a számlát a Hévíz Turizmus Marketing Egyesület kezelte, azonban az elkülönített összeg júliusra elfogyott - mondta Horváth Orsolya, az egyesület irodavezetője szerdán az MTI-nek. Hozzátette, mostantól a repülőtér üzemeltetőinek feladata a charterjáratok fogadásának és indításának biztosítása.
Josef Mutsch, a Lufthansa heti három járatát szervező hévízi Mutsch Ungarn Reisen tulajdonosa szerdán arról számolt be az MTI-nek, hogy az elmúlt hetekben többször is csaknem meghiúsult a német légitársaság gépeinek leszállása Sármelléken. Júliusban, mivel nem volt elegendő üzemanyag, az utasok egy részét Budapesten keresztül hozták Sármellékre. Az elmúlt héten pedig nem tudott kerozint vásárolni a repülőtér, hogy azt továbbadja a Lufthansának, így az üzemanyagot a Mutsch utazási iroda fizette ki és adta tovább a német légitársaságnak. Ezt a cége azért vállalta, mert a térségben 18 ezer vendégéjszakát töltenek el az általuk lekötött charterjáratokkal érkező turisták - fűzte hozzá az utaztató vállalkozás tulajdonosa.
Szabó Vendel, Sármellék polgármestere az MTI-nek megerősítette azt az információt, hogy új üzemeltetőt keresnek a repülőtérre, mert hosszú időn át a jelenlegi - információja szerint felszámolás alatt álló - bérlő bizonyosan nem tudja működtetni a leszállóhelyet. A CCA-nak nincs a tulajdonában terület, csak az általa épített új fogadóépület és a kiszolgáló létesítmények. A polgármester hozzátette: biztató tárgyalások folynak hazai és külföldi befektetőkkel, akiktől kaptak ajánlatot már vételre és bérletre egyaránt. Hangsúlyozta: az a legfőbb cél, hogy működőképes maradjon a repülőtér, ne zárjon be, és őrizze meg az állandó határnyitást is jelentő nemzetközi kereskedelmi minősítését. A tárgyalásokat ezért októberig be is akarják fejezni, mert a következő évre csak így lehet utasokat és légi járatokat biztosítani.
A sármelléki repülőtér üzemeltetőjétől szerdán az MTI-t úgy értesült, hogy a működési nehézségek miatt a cég nyitott a tőkebevonásra, keresi az alacsony forgalom miatt veszteséges leszállóhely számára a "legköltséghatékonyabb megoldást". Cáfolta ugyanakkor azt a hírt, miszerint a CCA felszámolás alatt állna, hozzátéve, hogy a cégnek szintén az az érdeke, hogy működőképes formában sikerüljön új partnert találni. A társaságtól származó információ szerint az üzemanyag beszerzése miatt kialakult gondokat valóban a hévízi utazásszervezővel "együttműködésben" sikerült megoldaniuk.