Egy új éra szélén
A most megkötött partnerség a légiközlekedési ágazat CO2-kibocsátásának csökkentését kívánja felgyorsítani, melyben kulcsszerepet játszik a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) használata is. Az együttműködés a Safran és a TotalEnergies közös szakértelmére épít a fenntartható repülőgép-üzemanyagok fejlesztése és alkalmazása terén.
Rövid távon a partnerség célja, hogy a jelenlegi motorokat kompatibilissé tegyék az akár 100% SAF-tartalmú üzemanyaggal. Hosszabb távon pedig a motor és az üzemanyag energiahatékonyságának, valamint környezetvédelmi teljesítményének optimalizálása lesz terítéken. Ez az együttműködés más területekre is kiterjedhet: például az üzemanyag-rendszerek SAF-hoz való igazítására vagy az elektromos motorokhoz alkalmazható, új generációs akkumulátor-rendszerek kifejlesztésére.
A megállapodás három kulcsfontosságú területre összpontosít:
- A technológiai elemek fejlesztése, amelyet a meghajtórendszerek terepen történő tesztelésével és a hajtóművek próba repülési tesztjeivel validálnak;
- A TotalEnergies által Franciaországban előállított, fenntartható légi járművek üzemanyagainak szállítása a Safran franciaországi repülőgép- és helikopterhajtóművek tesztelésének szén-dioxid mentesítéséhez;
- Kapcsolattartás és promóció a franciaországi, európai és világszintű köz- és magánszereplők tudatosságának növelését célzó kezdeményezések révén.
Patrick Pouyanné, a TotalEnergies elnök-vezérigazgatója az együttműködéssel kapcsolatban kiemelte: "Örömmel egyesítjük erőinket a Safran-nal azért, hogy közösen segítsünk a légiközlekedési ágazat szén-dioxid mentesítésének kihívásainak kezelésében. A TotalEnergies elkötelezett saját szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése mellett és innovatív, személyre szabott megoldásokkal támogatja ügyfeleit a csökkentésre irányuló erőfeszítéseikben. Meggyőződésünk, hogy a légiközlekedési ágazat valamennyi szereplője között együttműködésre van és lesz szükség a szén-dioxid-semlegesség elérését célzó energiaátállás megvalósításához."
Olivier Andriès, a Safran vezérigazgatója elmondta: "A TotalEnergies-el való együttműködés teljes mértékben összhangban van a Safran stratégiai prioritásával, valamint a légiközlekedés szén-dioxid csökkentésének törekvésével is. Célunk az, hogy olyan technológiai áttörést érjünk el az ultrahatékony hajtóművek fejlesztésében, melyek így 20%-kal kevesebb üzemanyagot égetnek el és 100%-ban fenntarthatók."
A fenntartható repülőgép-üzemanyagok azonnal elérhető megoldást jelentenek a légi közlekedésből származó CO2-kibocsátás jelentős csökkentésére. Ezek ma már, akár 50%-os keverékben is használhatók a meglévő ellátási lánc infrastruktúrájának – a repülőgépek vagy azok hajtóműveinek – a módosítása nélkül. A Safran kulcsszerepet játszik azokban a projektekben, amelyek lehetővé teszik a 100%-os SAF használatát a meglévő repülőgépekben.
A francia jogszabályok előírják, hogy a repülőgépeknek 2022-re legalább 1%-ának SAF-t kell használniuk. Az Európai Bizottság – az európai zöld megállapodás részeként - 2025-re 2%-ra, 2030-ra pedig 5%-ra kívánja növelni a felhasználást.