Felfüggesztették a hajózást a Vörös-tengeren

Nehezen indul a 2024-es év, ugyanis az elmúlt hetek politikai eseményeinek hatására a legnagyobb hajózási vállalatok közül többen is határozatlan időre felfüggesztették a konténerhajók áthaladását a Szuezi-csatornán. Emiatt a következő hónapokban késésekre, áremelkedésekre és nem várt fennakadásokra kell számítani a kereskedelemben. A kialakult helyzetet a Trans-Sped szakértője, Mihály Attila elemezte.

Felfüggesztették a hajózást a Vörös-tengeren

Mi tapasztalható jelenleg a tengeri szállítmányozásban?

Ahogy a hírekben lehet olvasni, több hajóstársaság is felfüggesztette az áthaladást a Vörös-tengeren, ami egy olyan kaotikus helyzetet eredményezett, mint amit a Covid-19 járvány idején tapasztaltunk. A felfüggesztés miatt a Távol-Kelet és Európa, illetve Amerika között közlekedő teherszállító hajók nem a Szuezi-csatorna felé, hanem a Jóreménység foka irányába kerülnek. Ez legalább 10.000 kilométert és körülbelül 8-10 napot jelent egy úton. Ez a késés nagyon jelentős!

A hajók hónapokra előre megtervezett menetrendjeit úgy kalkulálják, hogy 1-2 napos csúszások még áthidalhatóak. Ha egy hajó ennél több napot késik, az azt jelenti, hogy ennyi időre kiesik a jól megtervezett folyamatból, így pedig a következő útjának időpontja is változik. Tehát egy adott régió problémája miatti késés a világ más részein is jelentős csúszásokat generálhat, megzavarhatja az áruk kiszolgálását. Egy, a mostanihoz hasonló mértékű késés az olyan nagyobb áru kibocsátó országokban, mint Kína, a három évvel ezelőttihez hasonló konténerhiány kialakulásához vezethet. Ennek a folyamatnak már most látjuk a jeleit.

Mihály Attila, a Trans-Sped szakértője

Továbbá a hajókon sokszor szállítanak hűtést igénylő árukat is, így a plusz napok minőségi romlást is okozhatnak az áruban, ami konkrét károkat jelent a tulajdonosnak.

Az új útvonal nemcsak több időt, hanem súlyos költségnövekedést is jelent a cégek számára. Igaz, a Szuezi-csatorna áthaladási díját megspórolják a konténerszállító hajók, de még így is nagyságrendileg 800-900 ezer dolláros többletet jelenthet egy hajónál, mely összeg a megbízókat terheli. Így fordulhat elő az, hogy egy már folyamatban lévő szállítás díja is lényegesen megemelkedik, mire az céljához ér.

A helyzetet az is nehezíti, hogy február elején, a kínai holdújév időszakában az egyik legnagyobb logisztikai központ, Kína leállítja működését, így már most olyan visszajelzések érkeznek a hajótársaságoktól, miszerint a tervezett szállítás kezdete nem pár nappal, hanem akár több héttel is módosulhat.

Minden hajótársaság felfüggesztette az áthaladást az érintett útszakaszon?

Erre nem tudok határozott választ adni. A legjelentősebb társaságok közül többen is (pl. Maersk, Hapag-Lloyd) hivatalos közleményt adtak ki arról, hogy elkerülik az érintett tengeri szakaszt és a menetrendjeikből látjuk, hogy így is tesznek. Ugyanakkor a Trans-Spednél olyan esetet is tapasztaltunk a napokban, hogy az egyik nagy hajós partnerünk hajója, amelyik napok óta India környékén haladt, „hirtelen” megjelent Jeddah kikötőjében, mely a Vörös-tenger középső részén található. Arról azonban nincs információnk, hogy a hajó áthaladása az érintett szakaszon milyen feltételek és körülmények között történt meg, illetve ez jelenthet-e bármilyen változást az ottani helyzetben.

Érdekes fejleménye az eseményeknek, hogy az általunk is rendszeresen használt nyomkövető weboldal, ahol az adott hajók haladása pontosan látható, most nem mutatja a veszélyeztetett térségben haladó hajók neveit. Ennek elsősorban biztonsági okai vannak, hiszen ezek az információk háborús célra is felhasználhatóak. Sajnos nekünk, akiknek a munkájukhoz lenne ezekre szükség, nehézséget okoz ez a korlátozás.

Csak a logisztikai, vagy más iparág szereplőit is érinti a jelenlegi helyzet?

A logisztikai iparágban felmerülő nehézségek az egész világ működésére kihatnak. A logisztikai vállalatok hónapokra előre megtervezett menetrendjei felborulnak, a termelő és gyártó cégek a kalkulált szállítási díjakhoz képest magasabb áron és késve kapják meg rendeléseiket, a kereskedelemben pedig hiány léphet fel. Így több területen is késés és áremelkedés tapasztalható amellett, hogy teljes a bizonytalanság. Gazdasági előrejelzések szerint a tengeri piacon bekövetkezett áremelkedések 0,5-0,6 %-kal növelhetik az inflációt világszerte.

Mi lesz a megoldás, és mikorra várható javulás?

Amennyiben újra biztonságosan hajózható lesz a Vörös-tenger, akkor is hónapokra lesz szükség, mire normalizálódnak a szállítási idők és árak, valamint pótolják a termelésben kialakult hiányt. Természetesen a hajótársaságok addig sem tétlenkednek, hiszen egyrészt egy olyan útvonal keresése van folyamatban, mellyel a mostani távok lerövidíthetőek, másrészt pedig új teherszállító hajók forgalomba állítása is a tervek között szerepel, amivel behozhatóak a késések miatti kapacitás kiesések.

Emellett Kína és Európa között alternatív megoldásként alkalmazható a vasúti konténeres szállítási mód is, de ennek kapacitása csak töredéke a hajós lehetőségeknek, az igények pedig már most olyan mértékben megnövekedtek, hogy árnövekedés mellett is túlfoglalások keletkeztek.

Összefoglalásként pedig egy tanácsot szeretnék adni: mindig legyünk résen, ugyanis a világ bármikor tartogathat számunkra meglepetéseket!

Élénk kereslet az év első jelzáloglevél-kibocsátásán az MBH Jelzálogbank aukcióján

Élénk kereslet mellett zajlott az év első jelzáloglevél-kibocsátása kedden, az MBH Jelzálogbank eredetileg 6 milliárd forint értékben meghirdetett aukcióján csaknem 9,83 milliárd forintos igény mutatkozott a befektetők részéről, amelyből a hitelintézet végül mintegy 8,75 milliárd forintot fogadott el.
2025. 01. 29. 07:00
Megosztás:

Akár tíz évvel is tovább élhet az, aki időben észleli magán ezeket a tüneteket

Magyarországon több tízezer ember szenved rheumatoid arthritisben, amit legtöbben csak reumaként ismerünk. Az alattomos betegség előrehaladott állapotban nemcsak a mozgást teszi fájdalmassá, hanem a fekvést is, jelentős életminőség-romlást okozva ezzel a pácienseknek. A nők körében háromszor olyan gyakran fordul elő, mint a férfiaknál, a kor előrehaladtával pedig a betegség egyre gyakoribb. A kezeletlen esetekben a várható élettartamot akár 10 évvel rövidíti, ráadásul nagy terhet ró az egészségügyi ellátórendszerre is. A tünetek minél korábbi felismerése létfontosságú, a klasszikus kezelési módok mellett pedig erősen ajánlott az életmódváltás.
2025. 01. 29. 06:30
Megosztás:

Fontos határidő közeleg az autósoknak

Péntek éjfélig érvényesek a tavaly megvásárolt éves vármegyei és országos autópálya-matricák. Az autósok többsége most eszmél annak ellenére is, hogy naponta vagy hetente használ fizetős útszakaszt – derül ki a Simple adataiból.
2025. 01. 29. 06:00
Megosztás:

A magyarok többsége úgy érzi, hogy könnyebben viselné a munkakeresést mint egy éve

Bizakodóbbá váltak a hazai munkavállalók egy esetleges munkanélküliség időtartamát illetően, derül ki a BNP Paribas Cardif Biztosító és a Medián legfrissebb közös kutatásából. A felmérés szerint enyhén nőtt azon válaszadók köre, akik akár több mint egy évre elegendő anyagi megtakarítással is rendelkeznek.
2025. 01. 29. 05:30
Megosztás:

Stabil helyzetük ellenére is enyhe pesszimizmus uralkodik a magyar kkv-k körében

Az utolsó negyedévre a nyári állapotra ment vissza a hazai kkv-k kilátásait bemutató K&H kkv bizalmi index. A kutatási eredmények alapján úgy látszik, hogy a magyar kis- és középvállalatok vezetői újra negatívabb hangulatba kerültek, az index visszatért a -11 pontra, ami hárompontos csökkenést jelent az előző negyedévhez képest. Stagnál a kkv-k árbevételt, valamint a nyereséget érintő várakozása is, miközben nőtt az emelkedő közterhekkel számolók aránya. Saját versenyhelyzetüket ugyanakkor valamivel jobbnak látták az elmúlt negyedévben.
2025. 01. 29. 05:00
Megosztás:

Egyre többet várnak el a nyugdíj-megtakarítóktól a pénztárak

Idén januártól több önkéntes nyugdíjpénztár is emelt a minimálisan elvárt havi tagdíjon – hívták fel a figyelmet a Grantis szakértői.
2025. 01. 29. 04:30
Megosztás:

Átláthatatlan online szabályok: félmillió magyart korlátozhatott a Facebook az NMHH szerint

Már félmillió magyart korlátozhatott a Facebook, miközben az online óriásplatformok tartalom- és fiókmoderálási szabályai gyakorlatilag átláthatatlanok - egyebek mellett erre mutatott rá egy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából készült friss tanulmány, amelynek megállapításait a hatóság kommunikációs igazgatósága kedden közölte az MTI-vel.
2025. 01. 29. 04:00
Megosztás:

Drágább lett a biztonság: 5%-kal emelkedtek az utasbiztosítási díjak a síszezonban

A síszezon indulása óta eltelt két és fél hónapban a Netrisknél kötött utasbiztosítások átlagos díja 11 ezer forint volt, amely éves szinten 5 százalékos emelkedésnek felel meg - közölte a biztosítási portál kedden az MTI-vel.
2025. 01. 29. 03:30
Megosztás:

Huzamosabb ideig változatlan maradhat a kamatszint

A Monetáris Tanács mai ülésén nem változtatott a kamatokon, így 6,50 százalékon maradt az alapkamat. A kamatfolyosó két széle szintén változatlan maradt – 5,50, illetve 7,50 százalékon. A döntés nem okozott semmilyen meglepetést, megfelelt az előzetes elemzői várakozásoknak. Ezúttal egyedül a kamatok tartása volt opcióként az asztalon.
2025. 01. 29. 03:00
Megosztás:

Tavaly enyhén csökkent a lakásbiztosítások átlagdíja

Az Insura.hu biztosításközvetítő adatai szerint a tavaly megkötött online lakásbiztosítási szerződések átlagdíja 37 300 forint volt, ami 2,1 százalékos csökkenést jelent a 2023-ban tapasztalt 38 100 forintos átlagos díjmértékhez képest.
2025. 01. 29. 02:30
Megosztás:

Ez akar most mindenki lenni Magyarországon: Villanyszerelő, mérnök, „packaging” szakember

2024-ben jelentős regionális eltérések jellemezték a fizikai és szellemi munkaerő iránti keresletet. A szakemberek iránti igény az IT, az automatizáció és a fenntarthatóság terén nőtt leginkább. Az új év új kihívások elé állítja a munkaadókat, a szakképzett munkaerő hiánya miatt rugalmas toborzási stratégiákra és az atipikus foglalkoztatás további térnyerésére lesz szükség a következő években a WHC legfrissebb elemzése szerint.
2025. 01. 29. 02:00
Megosztás:

Mennyi lesz így a forint / euró árfolyam, hogy az MNB nem csökkenti tovább a kamatot?

Ezúttal is tartotta a kamatot a hazai jegybank. A várakozásoknak megfelelően 6,5 százalékon maradt az alapkamat, a kamatfolyosón sem módosítottak, az overnight betéti kamat 5,5 százalék, míg az overnight fedezett hitel kamata 7,5 százalék.
2025. 01. 29. 01:00
Megosztás:

Passzív jövedelemszerzés kriptovalutákból: Lehetőségek, előnyök és kockázatok

A passzív jövedelemszerzés mindig is vonzó téma volt a befektetők számára, hiszen lehetőséget kínál arra, hogy egy egyszeri befektetéssel folyamatos bevételre tegyenek szert. A kriptovaluták világa számos olyan eszközt és mechanizmust kínál, amelyek lehetővé teszik a passzív jövedelem generálását. Ebben az elemzésben bemutatjuk, hogyan működnek a legismertebb módszerek, mint például a staking, a yield farming, valamint más alternatív lehetőségek, és részletesen megvizsgáljuk azok előnyeit és kockázatait.
2025. 01. 29. 00:30
Megosztás:

Új kutatási együttműködés a cukorbetegség okozta vakság elleni küzdelemben

A Boehringer Ingelheim csatlakozik a Mary Tyler Moore Vision Initiative (MTM Vision) vezette nemzetközi együttműködéshez, amelynek célja a DRD jobb diagnosztizálása, a betegség stádiumának megállapítására szolgáló új eszközök kifejlesztése, ígéretes klinikai vizsgálati végpontok és biomarkerek validálása, valamint az áttörést jelentő terápiák fejlesztésének felgyorsítása. Az együttműködést a Boehringer és a Michigani Egyetemen működő MTM Vision képviselői jelentették be.
2025. 01. 28. 23:30
Megosztás:

A kormány kiemelt figyelmet fordít a tejek és tejtermékek árainak alakulására, a Tej Terméktanáccsal is egyeztetett

Az élelmiszerárak kontroll alatt tartása közös érdek, ezért a kormány alacsony szinten tartja az inflációt, és ha kell, azonnal beavatkozik a magyar családok védelme érdekében. A tejek és tejtermékek olyan alapvető élelmiszerek, melyek a családok vásárlásainak meghatározó részét képezik, így azok megfizethetősége kiemelten fontos. A kormány ennek érdekében a kiskereskedők mellett a termelőket, feldolgozókat és kiskereskedőket tömörítő Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanáccsal is egyeztetett, valamint az online árfigyelő rendszer további tejtermékekkel való bővítését is kilátásba helyezte.
2025. 01. 28. 23:00
Megosztás:

Felülmúlta a várakozásokat a GM idei előrejelzése

Az autógyártó ma tőzsdenyitás előtt tette közzé az előző negyedéves számait. 2024 utolsó három hónapjában 47,7 milliárd dollár bevételt ért el a General Motors, ami éves szinten 11%-os növekedést jelent, és némileg meghaladta a várt 13,58 milliárdot.
2025. 01. 28. 22:30
Megosztás:

Magyarországra is megérkezett a világ első kereskedelmi forgalomban kapható humanoid robotja

Az Unitree Robotics hivatalos közép-európai márkaképviseleténél januártól a magyar piacon is elérhető az Unitree G1 AI támogatású emberszabású robot. A tavasszal bejelentett eszköz fontos fordulópontot jelenthet a humanoid robotok tömeges elterjedésének előmozdításában, mivel most először kapható tömeggyártásban előállított, bárki számára megvásárolható, valós méretű humanoid.
2025. 01. 28. 22:00
Megosztás:

Nem lett soft landing a Boeingnél

A Boeing a keddi tőzsdenyitás előtt publikálta az egész évre és a negyedik negyedévre vonatkozó adatait, amiből kiderül, hogy 11,83 milliárd dolláros éves veszteséget könyvelt el 2024-ben, ami a legnagyobb 2020 óta.
2025. 01. 28. 21:30
Megosztás:

Erősödött kedden a forint

Erősödött kedden a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.
2025. 01. 28. 21:00
Megosztás:

Új agrárinnovációs kiadvány mutatja be a mezőgazdaság előtt álló kihívásokat

"Agrárinnovációnk jövőjének pillérei: precízió, digitalizáció és fenntarthatóság" címmel új agrárinnovációs kiadvány mutatja be a mezőgazdaság előtt álló legfontosabb kihívásokat és változásokat - közölte a HUN-REN ATK Agroverzum Tudományos Élményközpont kedden az MTI-vel.
2025. 01. 28. 20:30
Megosztás: