Ismét törvényt sértettek Sebestyén Balázsék
A televíziós közéleti magazinműsorok, illetve televíziós hírműsorok és kulturális magazinműsorok készítésének támogatására kiírt TVÁLLANDÓ2024 pályázat második fordulójában beérkező 28 pályázatból 26-ot talált támogatásra érdemesnek szeptember 17-i ülésén a Médiatanács. Közéleti magazinműsorok készítésére 6 pályázó között több mint 18 millió forintot, hírműsorok készítésére 9 pályázó között több mint 87 ezer forintot, míg kulturális magazinműsorok készítésére 11 pályázó között több mint 21 millió forintot osztott szét a testület.
A KMUSZ2024 pályázat keretében a magyarországi közösségi médiaszolgáltatási jogosultsággal rendelkező médiaszolgáltatók kaphatnak hozzájárulást a folyamatos működésüket biztosító műszaki fejlesztések megvalósításához. A pályázat első fordulójának eredményeként 14 jelentkező jutott összesen 45 millió forinthoz.
A testület ugyanezen az ülésén megállapította, hogy a Rádió1 a Balázsék című műsorszám június 11-én 6 óra 3 perckor közzétett adásával ismét megsértette a médiatörvény kiskorúakat védő rendelkezéseit. A médiaszolgáltató ugyanis a III. korhatári kategóriába sorolta a műsorszámot (tizenkét éven aluliaknak nem ajánlott), holott azt a IV. korhatári kategóriába (tizenhat éven aluliaknak nem ajánlott) kellett volna sorolni a közvetlen és közvetett szexuális utalások, valamint a közönséges, trágár nyelvhasználat miatt. A műsorszámok korhatári kategóriába sorolására és sugárzási időpontjára vonatkozó törvényi előírások megsértése miatt a Médiatanács 7 millió 150 ezer forint bírságot rótt ki a médiaszolgáltatóra, a Radio Plus Kft.-re, és a jogsértés tényéről szóló közlemény közzétételére is kötelezte. A jogsértés ismételtségére tekintettel a médiaszolgáltató vezető tisztségviselőjét 175 ezer forint bírsággal sújtotta a testület.
A bejelentő szerint trágár nyelvezete miatt vizsgálta a Médiatanács a RETRO Rádión június 10-én reggel 6 óra 8 perctől sugárzott Bochkor című műsorszámot. A hatósági ellenőrzés megállapítása szerint az elhangzottak megfeleltek a 12–16 év közötti korosztály érettségi szintjének, a műsorszám nyelvezete sem volt alkalmas a védendő korosztály kedvezőtlen befolyásolására, ezért a Médiatanács nem indított közigazgatási hatósági eljárást a médiaszolgáltatóval szemben.
A Spirit FM azért kapott 100 ezer forint bírságot, mert május 27. és június 2. között nem tett közzé az előírtaknak megfelelő mennyiségű közszolgálati műsorszámot, szöveges tartalmat és hírműsorszámot, és túllépte a zenei művek maximális arányára vonatkozó vállalását is. A testület a médiaszolgáltatót, a Közösségi Rádiózásért Egyesületet a bírság mellett a jogsértés tényéről szóló közlemény közzétételére is kötelezte.
A hatoscsatornán június 5-én 21 órakor közzétett és négy alkalommal megismételt Tea Glóriával című műsorszám Az egészségmegőrzés új útjai rovatában egy termék népszerűsítésének módja és mértéke meghaladta a jogszerű termékmegjelenítés kereteit, ezáltal az LP Média Kft. összesen öt alkalommal sértette meg a termékmegjelenítésre vonatkozó jogszabályt. A Médiatanács figyelmeztette a médiaszolgáltatót, hogy tegyen eleget a jogszerű magatartás követelményének, és tartózkodjon a jövőbeni jogsértésektől.
Az NMHH a NICAM-hoz, a klasszifikációs rendelkezések érvényesülését vizsgáló holland szervezethez fordult a Netflixen elérhető Jurassic World: Káoszelmélet című műsorszám egyes részei – Irány a farm (6. évad 3. epizód); Félúton (6. évad 5. epizód); Szabadesés (6. évad 6. epizód); Akkor éjjel (6. évad 7. epizód); valamint A kezdet vége (6. évad 10. epizód) – miatt. Az epizódokat a holland joghatóság alá tartozó médiaszolgáltató 7+ korhatári jelöléssel látta el, ami a magyar szabályozás szerint a II. korhatári kategóriának (hat éven aluliak számára nem ajánlott) feleltethető meg, azonban a félelemkeltő és szorongásfokozó jelenetsorok miatt az epizódok a III. korhatár-kategóriába (tizenkét éven aluliaknak nem ajánlott) tartoznának, ezért az NMHH értesítette a NICAM-ot a vélelmezett jogsértésről, felkérte a szükséges intézkedések megtételére. A NICAM jelezte az NMHH felé, hogy eltérést észlelt a 7+ korhatári jelölés, valamint az adatbázisában szereplő, ijesztő képek miatt alkalmazandó 9+-os korhatár-besorolás között, és erről értesítette a médiaszolgáltatót. A médiaszolgáltató a NICAM megkeresését követően 10+-ra változtatta az epizódok besorolását, amelyek most már így érhetők el a Netflix felületén.
A Médiatanács elfogadta a nyomtatott sajtótermékek terjesztéséről, olvasottságáról és online megjelenéséről készített elemzést is. Az NMHH honlapján elérhető dokumentumból kiderül, hogy 2023-ban 15 százalékkal csökkent a nyomtatott napilapok példányszáma az előző évihez képest. A legolvasottabb napilapok közé a Blikk, a Metropol és a Bors tartozik. Az olvasók figyelméért folytatott versenyt a Blikk vezeti, megközelítőleg félmillió recent olvasóval, de vetélytársai is legalább 200 ezer fős olvasótáborral dicsekedhetnek. 27 napilap webes felületét vizsgálva szintén visszaesés mutatható ki: még a listavezető Blikk.hu is veszített 172 ezer felhasználót. A borsonline.hulátogatottsága a 360 ezer főt sem érte el tavaly, ami azt jelenti, hogy a lap online felülete 100 ezer internetezőt veszített egy év alatt. A Metropol.hu azonban 88 ezer fővel tudta bővíteni napi felhasználóinak számát, ami így már megközelítette a 197 ezer főt.
Bár a hetilapok terjesztési átlaga is csökkent átlagosan 17 százalékkal, a legnagyobb példányszámban kiadott hetilap, a Nők Lapja (136 ezer megjelentetett példány) mellett a Kiskegyed nyomtatott példányszáma is meghaladta a 100 ezret. A hetente megjelenő lapok bizonyultak a legnépszerűbb sajtótermékeknek, a legfrissebb példányokat forgatók száma 2023-ban átlagosan 217 000 főt tett ki, míg több mint 470 ezren legalább negyedévente kezükbe vették az adott kiadványt. A legnépszerűbb hetilapnak a Szuperinfó bizonyult, 1,32 millió olvasóval.
A hetilapok online felületein is kevesebb volt az olvasó tavaly. A legtöbben a ripost.hu-tól pártoltak el, közel 410 ezren, de veszteséget könyvelhet el az olvasottság terén még a hvg.hu is, amelyre 300 ezerrel kevesebben voltak kíváncsiak tavaly, mint tavalyelőtt. A legolvasottabb online hetilap 2023-ban a kiskegyed.hu volt 1,39 millió heti felhasználóval, akik közül 453 ezer volt az új olvasó, de a mandiner.hu és a story.hu olvasótábora is gazdagodott, mintegy 80 ezer új látogatóval.
A havonta vagy ritkábban megjelenő nyomtatott sajtótermékek közül az ingyenes Patika Magazin bizonyult a legnépszerűbbnek, a legutolsó lapszámot közel 570 ezren olvasták, míg az elmúlt tizenkét szám bármelyikét majdnem 968 ezren vették kézbe. 2023-ban a vizsgált 31 periodika weblapját összesen 3,3 millió internetező nyitotta meg egy átlagos hónapban. A marieclaire.hu egy év alatt 381 ezerrel növelte az olvasótáborát, miközben az evamagazin.hu oldalát átlagosan 282 ezer fővel látogatták kevesebben tavaly, mint 2022-ben.