Kampány a TikTok-on

Bár szinte mindannyian láttunk már TikTok videót valamilyen formában, sokak számára a főleg fiatalok által dominált platform még mindig nagyon idegen. Az egyre népszerűbb közösségi oldalon azonban már nem csak egyszerű fiatalok tánckoreográfiáit találhatjuk meg, a politikai mozgalmak után a hazai politikusok és pártok is egyre aktívabban kampányolnak a videómegosztón. A social media kutatással foglalkozó Ynsight Research kutatói Csiby Fruzsina és Bauer Zsófia a hirtelen megnövekedett politikai szerepre fókuszálva tekintette át, hogy milyen változások történtek a közösségi oldal születése óta.

Kampány a TikTok-on

A közösségi oldal születése

A 2012-ben indult TikTok (akkor még Musical.ly) nevű közösségi oldal a kezdetekben oktatási segédplatformként működött volna, ahol a tervek szerint rövid és könnyen érthető videókkal történt volna az információátadás. Az eredeti elképzelésnek ugyan nem volt túl nagy sikere, azonban viszonylag hamar találtak rá a fiatalok, akik nem egészen az eltervezett módon használták a platformot. Az akkor még Musical.ly néven működő applikáció a legfiatalabb korosztály egyik kedvencévé, a rövid (15 mp-es) éppen népszerű zenékre vagy dialógusokra tátogós (lipsync) és táncolós videók gyűjtőhelyévé vált. Bár már ilyen formában is nagy népszerűségnek örvendett, a kínai székelyű tulajdonos cég (ByteDance) az átalakítás mellett döntött. 2018-ban a Musical.ly átalakult a Kínában már két éve működő Douyin alkalmazás mintájára, így létrejött a ma is ismert formájában a TikTok.     

A frissítés megjelenésekor sokan nem érzékelték a névváltozáson kívüli különbségeket, a két platform több szempontból is eltér egymástól. Míg a Musical.ly a zenei klippek készítésére fókuszált, a TikTok sokkal szabadabb teret ad a felhasználónak. Nőtt a megosztható videók maximális időkerete (60 mp-re), megjelentek a filterek, az élő videómegosztás és még sok más funkció. A legnagyobb különbség azonban mégsem ebben, hanem a felhasználói hozzáállásban látható: a TikTok-ra teljesen más tartalmak kerülnek fel, mint elődjére.

Már nem csak a tizenévesek TikTokoznak

Bár kezdetben nem volt elsöprő sikere a frissítéseknek, a megjelenése óta hatalmas népszerűségnek örvendhet. 2021 áprilisában 732 millió aktív felhasználóval rendelkezett, amivel hetedik a sorban a legnagyobb platformok között, megelőzve például a sokkal régebb óta működő Pinterestet, a Twittert és a Snapchatet (DataReportal). A 2020-as év a TikTok eddigi legjobb éve volt: a koronavírus miatti lezárásoknak is köszönhetően az applikáció hihetetlen növekedésen ment át. Míg 2019-ben összességében 564 millióan töltötték le, addig tavaly 800 milliós letöltésszámot ért el, amivel 2020 legnagyobb számban letöltött alkalmazásává vált (Appfigures). Bár a köztudatban a TikTok még mindig a tinédzserek közösségi médiája, a felhasználók korosztály szerinti megoszlása folyamatosan változik. Míg 2020-ban az amerikai felhasználók 64%-a volt 10 és 29 év közötti, 2021 márciusában ez a szám már csak 47,4% (Statista). A folyamatos effekteket és funkciókat érintő frissítések mellett 2020 júniusában megjelent a TikTok for Business szolgáltatás, vagyis a fizetett hirdetés közzétételének lehetősége. A videómegosztón való hirdetés több előnnyel is járhat: a vizuális tartalmak iránti érdeklődés sokkal nagyobb és folyamatosan növekszik, a hirdetési kiadások alacsonyabbak pl. a Facebookhoz viszonyítva, az alkalmazás algoritmusa pedig személyre szabottabb tartalmakat ajánl a felhasználóknak.

Mitől ilyen sikeres a platform?

Az applikáció sikere sok mindennek köszönhető. Egyrészt a fiatalabb generáció mindig próbál elszakadni a mainstreamtől, így folyamatosan új csatornák generálódnak. Miután egy csatorna elég népszerűvé válik (pl. amikor az idősebb generáció vagy a máshol híressé vált karakterek is szereplőkké válnak), egy idő után már szükségszerűen megszűnik alternatívnak lenni. Hasonló volt a Facebook és az Instagram esete is, most pedig éppen a TikTok számít „trendinek”. Ugyanakkor felfedezhető egy tendencia is a népszerűvé váló platformok esetében: a közösségi oldalak egyre inkább a vizuális elemekre építenek, az információk egyre rövidebbek és egyszerűbbek. Míg Facebookon írhatunk egy akár 63 ezer karakteres bejegyzést, Instagramon 2200 karakter a limit, addig TikTokon csak 150 karakterben fejezhetjük ki gondolatainkat (beleértve a hashtageket is).     

A hangsúly így egyértelműen a képi tartalomra helyeződik, amik szintén kifejezetten rövidek: a videók maximum 3 percesek lehetnek. A könnyen emészthető információk létrejöttét segítik a platformon futótűzként terjedő trendek, vagyis a nagyon hasonló részletekkel (pl. zene, leírás, képi világ, tematika), azonos koncepcióra felépített videók. A trendek a TikTok mozgatórugói: a trendvideók alapja ugyanaz, de a felhasználónak lehetősége van megmutatni saját személyiségének egy részét is. Az ilyen videók általában nagy eséllyel válnak virálissá, így a legtöbben nem akarnak kimaradni belőle. A közösségi oldalon fellelhető videók ezáltal sokkal nagyobb eséllyel ragadják meg és tartják is fenn a felhasználók figyelmét, akik könnyen és gyorsan emészthető formában találkoznak az információkkal.

Trenddé váló politikai mozgalmak

A platform biztosította adottságokat egyre több nagy vállalat ismeri fel (pl. Duolingo, Ryanair, Netflix) és készít aktívan tartalmat TikTokra, de a közösségi oldal növekedésével a politikai kérdések is beszivárogtak az applikációra. Több politikai-közéleti jellegű mozgalom indult már a platformról, de még annál is több vált virálissá az oldalon.

Az első kiemelkedően nagy népszerűségnek örvendő politikai jellegű megmozdulás a Georg Floyd története kapcsán hatalmas méretűre duzzadt Black Lives Matter (BLM) mozgalom volt a platformon. A #blmmovement említéssel 1,8 milliárd videót készítettek TikTok-on. A 2020 tavaszán kezdődött tüntetéssorozatról élő videók rendszeresen jelentek meg a platformon, amelyekben gyakran fókuszáltak a rendőri brutalitásra és jogtalanságokra.

A nők szociális, gazdasági és jogi egyenlőtlenségeivel foglalkozó Women’s March megmozdulás szintén kifejezetten nagy nyilvánosságot kapott 2021 tavaszán, amikor a #97percent hashtag használatával több mint 3 millió, a #metoo említésével pedig közel 1 milliárd TikTok-ot készítettek a felhasználók. A megosztott tartalmak nagyrésze egy, az Egyesült Államokban készített kutatás eredményeire építkezett, ami alapján a felnőtt nők 97% találkozott már valamilyen formában szexuális zaklatással. A sok személyes történet és a problémát elemző tartalom között megjelentek az adat pontosságában kételkedők és a mozgalomból viccet csinálók is.

Ennek fényében látott napvilágot a platformról indulva a Super Straight mozgalom (magyarul “Szuper Hetero”), vagy ahogy magukat gyakran nevezték #SS. A megmozdulás leginkább a fiatal férfiak körében volt divatos, akik a transzneműekkel szembeni ellenérzéseiknek ennek keretében adtak hangot. A videókban bemutatott narratíva lényege, hogy a résztvevők egy új szexuális irányultság kialakításával indokolták a gyakran transzfóbnak bélyegzett hozzáállást, miszerint csak a biológiai értelemben vett nőkhöz vonzódnak. Ennek ellenszeleként rengeteg “Super Straight-ellenes” tartalom került fel a közösségi oldalra, a TikTok pedig végül tiltotta a témával kapcsolatos hashtageket és videókat.

Tuzson Bence bemutatja a Budapestet, Márki-Zay Péter fiatalkori képekkel tarol

Ahogy a politikai tartalmak egyre inkább begyűrűznek a platformra, a hazai politikusok is elkezdtek rátalálni a TikTokra. Egyelőre még viszonylag kevés magyar politikus rendelkezik csatornával, azonban az utóbbi pár hónapban egyre többen kezdtek tartalmakat megosztani. A pártok ifjúsági szervezetei jelentek meg elsőként a közösségi oldalon, de már több hazai párt is rendelkezik profillal. Az előválasztás befejeződése óta az ellenzéki térfél legújabb szereplője, a Mindenki Magyarországa Mozgalom (2,9 ezer követő, 142 ezer lájk) is képviselteti magát a videómegosztón, tartalmai azonban ritkán válnak virálissá, bár a videók látszólag más közösségi média oldalakról kerülnek átvételre. Márki-Zay Péter profilja ugyanakkor egyre népszerűbb, már 35,7 ezer követővel és 591 ezer kedveléssel rendelkezik, videói közül pedig van olyan, amit már több mint 1 millióan tekintettek meg. A miniszterelnök-jelölt videói közül több is direkt az oldalon népszerű trendek mentén készült: megjelenik bennük a politikus magánélete és fiatalkora, az őt illető kifejezések és a gyerekeivel töltött szabadidő is.

A Mi Hazánk Mozgalom is aktívan tevékenykedik a platformon, jelenleg 11,5 ezer követővel és 148 ezer lájkkal rendelkeznek, a feltöltött videók azonban látszólag nem kifejezetten ide készülnek, általában Youtube-videók részletei kerülnek megosztásra. A párt vezető politikusai közül Toroczkai László van csak jelen az oldalon: a 8 ezer követővel és 40 ezer lájkkal rendelkező profil videói közül már több olyan is van, ami látszólag direkt ide készült, de felhasználói kommentekre is reagált már. A Momentum Mozgalom csak az ijfúsági szervezetén keresztül képviselteti magát TikTokon, a TizenX csatornája 5,2 ezer követőt számlál és 178 ezer lájkot kaptak eddigi videói. Az általuk készített tartalmak többségében már kifejezetten TikTok-ra készülnek, nagyrészük alkalmazkodik az aktuális trendekhez. A párt legismertebb politikusai közül mindössze Fekete-Győr András tevékenykedik a közösségi oldalon: profilján 5 ezer követő és 117 ezer lájk van, videókat azonban az előválasztás ideje alatt töltött fel utoljára. A jelentős ellenzéki pártok közül egyedül az MSZP nem rendelkezik egyáltalán profillal, a párt vezetői közül Kunhalmi Ágnes (3,7 ezer követő, 84 ezer lájk) azonban rendszeresen oszt meg videókat az utóbbi pár hónapban, amelyekben arra is volt példa, hogy felhasználói kérdéseket válaszolt meg.

A Demokratikus Koalíció is aktívan használja az applikációt: 1,5 ezer követővel és 32 ezer lájkkal rendelkező profiljukon egyelőre kevés videó található, ezek azonban szinte kivétel nélkül az aktuális trendekhez igazodva készültek. Egyik TikTok videójukban még a közösségi oldalon egyre aktívabb, általában szociális/humanitárius ügyekről és pártpolitikáról posztoló Szentkirályi Alexandra (18,5 ezer követő, 342 ezer lájk) egy videójára is reagáltak, ahol a Békemenettel kapcsolatos mobilizációból űztek gúnyt, de készítettek már videót Gyurcsány Ferenc érdemeinek felsorolásáról is. Szintén aktívan tevékenykedik a Jobbik a plaformon: mind a párt (4,8 ezer követő, 35 ezer lájk), mind annak ifjúsági szervezete (2,2 ezer követő, 29,8 ezer lájk) rendelkezik profillal, bár videóik általában más közösségi média platformról átvett tartalmak részleteiből állnak. Jakab Péter ugyanakkor kifejezetten nagy népszerűségnek örvend TikTok-on: a pártelnök profilja rendelkezik a legtöbb, 65,9 ezer követővel és a második legtöbb, 505 ezer lájkkal. Videói általában pártpolitikai jellegűek, de arra is volt már példa, hogy trendekben vett részt, sőt táncolt is.

Az ellenzéki pártok aktív jelenléte ellenére a Fidesz nem, a Fidelitas pedig csak február óta rendelkezik csatornával, politikusaik közül azonban többen is használják a videómegosztót. A Tuzson Bence által megosztott videókról azonnal látszik, hogy nem véletlenszerűen készülnek: a feldolgozott témák, a videóminőség, a vágás és a profi hangminőség a konkrét stratégia mentén működő tartalomgyártásra utalnak. Ezek alapján nem véletlen, hogy a hazai politikusok közül a Tuzson profilja rendelkezik a legtöbb, 1,6 millió lájkkal, de követőtábora jelentős méretűre, 46,9 ezresre nőtt az utóbbi hónapokban. A politikus videói közül van, amit már több mint 800 ezren láttak, de tartalmainak többsége is 100 ezer megtekintés körüli számot ér el. A képviselő TikTok videóiban azonban elvétve jelenik csak meg a pártpolitika: a témák sokszínűek, de leginkább a hazai nevezetességekről szóló érdekességek és történelmi információk feldolgozása köré épülnek.

Az AM új támogatási lehetőségeket tervez a vízmegtartó gazdálkodási gyakorlatok ösztönzésére

A 2023-tól induló új agrártámogatási időszakra újabb és hatékonyabb eszközöket tervezett meg az Agrárminisztérium (AM) a mezőgazdasági termelők vízmegtartó gazdálkodási gyakorlatok alkalmazásának ösztönzésére, de ugyanilyen fontos a saját termelői önérdek felismerése és nyitottság a megfelelő agrotechnikai eszközök alkalmazására - közölte az agrártárca hétfőn az MTI-vel.
2022. 08. 16. 17:00
Megosztás:

Itt a válasz Kína hadgyakorlatára

Az Egyesült Államok és két legfontosabb ázsiai szövetségese, Japán illetve Dél-Korea bejelentette, hogy közös rakétavédelmi gyakorlatot hajtottak végre Hawaii mellett, hogy felkészüljenek az Észak-Korea és Kína jelentette fenyegetésre.
2022. 08. 16. 16:00
Megosztás:

Még drágább lesz a gáz Németországban - illetéket vetnek ki rá

A német kormány közölte, hogy októbertől a fogyasztóknak kilowattóránként 2,419 eurócenttel többet kell fizetniük a földgázért.
2022. 08. 16. 15:00
Megosztás:

Ilyen egy kiváló Business Analyst

A Business Analyst feladatai igen szerteágazóak, és elképzelhető, hogy valaki akkor is ebben a munkakörben tevékenykedik, ha nem is tud róla. Az alábbiakban utánajárunk a Business Analyst feladatainak, és azt is megnézzük, vajon milyen más névvel rendelkező munkakörökkel áll rokoni kapcsolatban.
2022. 08. 16. 14:00
Megosztás:

A szervóhajtás lényege és hasznosítási lehetőségei

Miben rejlik a szervóhajtás lényege? Miért jelenthet nemcsak előnyt, hanem egyenesen szintlépést a célzott alkalmazása? Illetve hol és miként lehet igazán kiaknázni a benne rejlő potenciált?
2022. 08. 16. 13:00
Megosztás:

Egyre tudatosabbak és magabiztosabbak a magyarok, ha pénzügyekről van szó

Csaknem háromszor annyian vezetik rendszeresen a háztartás bevételeit és kiadásait, mint tavaly, és 52 százalék áll magabiztosan a pénzügyekhez – állapítja meg a KANTAR kutatása, melyet a Provident Pénzügyi Zrt. anyavállalata, az International Personal Finance (IPF) megbízásából készített. Anyagi jellegű tanácsokért a pénzügyi intézmények és szaktanácsadók mellett szívesen fordulnak a családjukhoz a megkérdezettek, akik szerint a pénzügyi tudatosság fejlesztése elsősorban az iskolák feladata.
2022. 08. 16. 12:00
Megosztás:

Az erős dollár mindenkinek fáj - elemzés

Év eleje óta 10%-kal erősödött az amerikai dollár az euróhoz képest. Ez jó hír az amerikai turisták számára, az átváltási árfolyamnak köszönhetően nagyjából 10%-kal nőtt a vásárlóerejük. A Föld többi lakója számára azonban ez elég nyugtalanító hír. Az erős dollár negatívan hat az egész világgazdaságra, mivel a nemzetközi kereskedelem több, mint ötven százaléka dollárban történik. Ez a jelenség negatív hatást gyakorol a magánszemélyekre és vállalkozásokra egyaránt, utóbbiaknak egyedül a fedezeti stratégia nyújthat biztonságot. A kormányok sem érezhetik magukat biztonságban.
2022. 08. 16. 11:00
Megosztás:

Pozitív kezdés az európai tőzsdéken

Indexemelkedéssel indult a kereskedés kedden a főbb európai értékpapírpiacokon.
2022. 08. 16. 10:00
Megosztás:

A tökéletes monitort keresed?

Ha megvan már a kiváló minőségű asztali géped és a felhasználóbarát, kezelhető klaviatúrád, akkor még mindig lehet zavar a rendszerben, hiszen a monitor legalább olyan fontos része az asztali gépednek, mint akár maga a hardver is. Hiszen ha nem látod megfelelően a monitoron megjelenő dolgokat, akkor gyakorlatilag olyan, mintha a géped nem is dolgozna.
2022. 08. 16. 09:30
Megosztás:

Csökkent a feldolgozóipar teljesítménye a New York-i régióban

Jelentősen csökkent New York régióban a feldolgozóipar teljesítménye augusztusban, míg az elemzők csupán a növekedés lassulására számítottak.
2022. 08. 16. 09:00
Megosztás:

Több milliárd forintos katasztrófavédelmi fejlesztés a honvédségnél

Több milliárd forintos katasztrófavédelmi fejlesztés valósul meg a Magyar Honvédségnél - közölte a Honvédelmi Minisztérium hétfőn az MTI-vel.
2022. 08. 16. 08:00
Megosztás:

Tovább csökken az üzemanyagok ára Horvátországban

Horvátországban keddtől tovább csökken az üzemanyagok ára - közölte a kormány hétfőn.
2022. 08. 16. 07:00
Megosztás:

Megbírságolta a BÉT a B+N Referencia Zrt-t

A Budapesti Értéktőzsde Zrt. 500 ezer forintra bírságolta a B + N Referencia Ipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt-t, mert nem tette közzé a 2021. üzleti évre vonatkozó éves beszámolóját és könyvvizsgálói jelentését - közölte a BÉT a honlapján hétfőn.
2022. 08. 16. 06:00
Megosztás:

Meteorológiai szolgálat: fokozódik a hőség és az aszály

A hőség és az aszály is fokozódik a következő napokban - közölte hétfőn az Országos Meteorológiai Szolgálat. Az aszállyal kapcsolatban a Facebook-oldalukon úgy fogalmaztak: "tragikus a helyzet".
2022. 08. 16. 05:00
Megosztás:

Melyik a legolcsóbb fűtés? Villany, fa, brikett vagy a biobrikett?

Szakértők megvizsgálták a fűtőanyag-piacot, hogy megtudják, melyik fűtési módot választó háztartások zsebében marad a legtöbb pénz a szezon végére. Melyik a legolcsóbb fűtési módszer?
2022. 08. 16. 04:01
Megosztás:

Hogyan válasszunk laptopot a sulikezdésre?

Ahogyan az elmúlt időszakban a felnőtteknél hibrid munkavégzés alakult ki, a gyerekeknél is teljesen általánossá vált, hogy az egyik tanárnál kézzel kell megírni a leckét a munkafüzetben, a másik tanár pedig e-mailben várja a házi feladatot. Ráadásul a kikapcsolódáshoz és szórakozáshoz, illetve a barátokkal való kapcsolattartáshoz is egyre nagyobb arányban használnak számítógépet, laptopot vagy tabletet a fiatalok. Elengedhetetlen tehát a megfelelő technológiai háttér megléte, amellyel élmény lehet a tanulás és a szórakozás is. De milyen szempontokat kell végig gondolni, hogy a megfelelő modellt válasszuk? Valamint hogyan alakítsuk ki a megfelelő tanulósarkot? Az alábbiakban a Dell segít ezeknek a kérdéseknek a megválaszolásában!
2022. 08. 16. 03:00
Megosztás:

Több tízmilliárdos hálózatfejlesztési projektet valósít meg az OPUS TITÁSZ Zrt.

26,6 milliárd Ft értékben valósít meg komplex villamos-hálózati beruházásokat az OPUS TITÁSZ Zrt. A napelemes rendszerek integrációját biztosító hálózatbővítés költségeinek 50 százalékát a Társaság biztosítja, a további 50 százaléknak megfelelő 13,3 milliárd Ft-ot pályázati forrásból finanszírozza az Európai Unió és a Kormány Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszközének támogatásával a Széchenyi Terv Plusz keretében.
2022. 08. 16. 02:00
Megosztás:

Új trendek a contact centerek világában - fókuszban az ügyfélelégedettség automatikus, nagy megbízhatóságú elemzése

Mindannyian tapasztaljuk, hogy hivatalos ügyek telefonos intézésekor az ügyfélszolgálati központokban törvényi kötelezettség miatt rögzítik a hívásokat. Erre külön fel is hívják a figyelmet, mielőtt szóba elegyednénk az önkormányzat, a bank, a mobil- vagy épp a közüzemi szolgáltató ügyintézőjével. Rengeteg adat keletkezik így ezeknél a szervezeteknél, amelyek hasznos információkat tartogatnak a döntéshozók számára. Mesterséges intelligenciára épülő, hazai fejlesztésű „okos rögzítő” segíti a jövőben, hogy az ügyfélszolgálatok mindezt kihasználva hatékonyabban működhessenek, és növelni tudják az ügyfelek elégedettségét.
2022. 08. 16. 01:00
Megosztás:

Már igényelhetnek bérköltség támogatást a vidéki álláskeresőket alkalmazó cégek

Hétfőtől igényelhetnek bérköltség támogatást a vidéki álláskeresőket alkalmazó cégek. Elindult a Vállalkozások regionális munkaerő támogatása program, amelyben az újonnan felvett, vidéken regisztrált álláskeresők után kaphatnak legfeljebb havi 150 ezer forint vissza nem térítendő támogatást a munkaadók. A 2022. augusztus 15-ével megnyíló lehetőséggel élőktől akár a bruttó bér és a szociális hozzájárulási adó háromnegyedét is átvállalhatja az állam - hívta fel a figyelmet hétfői közleményében a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM).
2022. 08. 15. 23:00
Megosztás:

Új illetéket vezetnek be Németországban a gázszolgáltatók veszteségeinek csökkentésére

Új illetéket építenek be Németországban a földgáz árába az orosz szállítások visszafogása miatt rendkívüli költségekkel küzdő szolgáltatók támogatására, a szabály októberben lép életbe, az illeték egyelőre kilowattóránként 2,419 eurócent (9,6 forint) lesz - jelentették be hétfőn.
2022. 08. 15. 22:00
Megosztás: