Kampány a TikTok-on

Bár szinte mindannyian láttunk már TikTok videót valamilyen formában, sokak számára a főleg fiatalok által dominált platform még mindig nagyon idegen. Az egyre népszerűbb közösségi oldalon azonban már nem csak egyszerű fiatalok tánckoreográfiáit találhatjuk meg, a politikai mozgalmak után a hazai politikusok és pártok is egyre aktívabban kampányolnak a videómegosztón. A social media kutatással foglalkozó Ynsight Research kutatói Csiby Fruzsina és Bauer Zsófia a hirtelen megnövekedett politikai szerepre fókuszálva tekintette át, hogy milyen változások történtek a közösségi oldal születése óta.

Kampány a TikTok-on

A közösségi oldal születése

A 2012-ben indult TikTok (akkor még Musical.ly) nevű közösségi oldal a kezdetekben oktatási segédplatformként működött volna, ahol a tervek szerint rövid és könnyen érthető videókkal történt volna az információátadás. Az eredeti elképzelésnek ugyan nem volt túl nagy sikere, azonban viszonylag hamar találtak rá a fiatalok, akik nem egészen az eltervezett módon használták a platformot. Az akkor még Musical.ly néven működő applikáció a legfiatalabb korosztály egyik kedvencévé, a rövid (15 mp-es) éppen népszerű zenékre vagy dialógusokra tátogós (lipsync) és táncolós videók gyűjtőhelyévé vált. Bár már ilyen formában is nagy népszerűségnek örvendett, a kínai székelyű tulajdonos cég (ByteDance) az átalakítás mellett döntött. 2018-ban a Musical.ly átalakult a Kínában már két éve működő Douyin alkalmazás mintájára, így létrejött a ma is ismert formájában a TikTok.     

A frissítés megjelenésekor sokan nem érzékelték a névváltozáson kívüli különbségeket, a két platform több szempontból is eltér egymástól. Míg a Musical.ly a zenei klippek készítésére fókuszált, a TikTok sokkal szabadabb teret ad a felhasználónak. Nőtt a megosztható videók maximális időkerete (60 mp-re), megjelentek a filterek, az élő videómegosztás és még sok más funkció. A legnagyobb különbség azonban mégsem ebben, hanem a felhasználói hozzáállásban látható: a TikTok-ra teljesen más tartalmak kerülnek fel, mint elődjére.

Már nem csak a tizenévesek TikTokoznak

Bár kezdetben nem volt elsöprő sikere a frissítéseknek, a megjelenése óta hatalmas népszerűségnek örvendhet. 2021 áprilisában 732 millió aktív felhasználóval rendelkezett, amivel hetedik a sorban a legnagyobb platformok között, megelőzve például a sokkal régebb óta működő Pinterestet, a Twittert és a Snapchatet (DataReportal). A 2020-as év a TikTok eddigi legjobb éve volt: a koronavírus miatti lezárásoknak is köszönhetően az applikáció hihetetlen növekedésen ment át. Míg 2019-ben összességében 564 millióan töltötték le, addig tavaly 800 milliós letöltésszámot ért el, amivel 2020 legnagyobb számban letöltött alkalmazásává vált (Appfigures). Bár a köztudatban a TikTok még mindig a tinédzserek közösségi médiája, a felhasználók korosztály szerinti megoszlása folyamatosan változik. Míg 2020-ban az amerikai felhasználók 64%-a volt 10 és 29 év közötti, 2021 márciusában ez a szám már csak 47,4% (Statista). A folyamatos effekteket és funkciókat érintő frissítések mellett 2020 júniusában megjelent a TikTok for Business szolgáltatás, vagyis a fizetett hirdetés közzétételének lehetősége. A videómegosztón való hirdetés több előnnyel is járhat: a vizuális tartalmak iránti érdeklődés sokkal nagyobb és folyamatosan növekszik, a hirdetési kiadások alacsonyabbak pl. a Facebookhoz viszonyítva, az alkalmazás algoritmusa pedig személyre szabottabb tartalmakat ajánl a felhasználóknak.

Mitől ilyen sikeres a platform?

Az applikáció sikere sok mindennek köszönhető. Egyrészt a fiatalabb generáció mindig próbál elszakadni a mainstreamtől, így folyamatosan új csatornák generálódnak. Miután egy csatorna elég népszerűvé válik (pl. amikor az idősebb generáció vagy a máshol híressé vált karakterek is szereplőkké válnak), egy idő után már szükségszerűen megszűnik alternatívnak lenni. Hasonló volt a Facebook és az Instagram esete is, most pedig éppen a TikTok számít „trendinek”. Ugyanakkor felfedezhető egy tendencia is a népszerűvé váló platformok esetében: a közösségi oldalak egyre inkább a vizuális elemekre építenek, az információk egyre rövidebbek és egyszerűbbek. Míg Facebookon írhatunk egy akár 63 ezer karakteres bejegyzést, Instagramon 2200 karakter a limit, addig TikTokon csak 150 karakterben fejezhetjük ki gondolatainkat (beleértve a hashtageket is).     

A hangsúly így egyértelműen a képi tartalomra helyeződik, amik szintén kifejezetten rövidek: a videók maximum 3 percesek lehetnek. A könnyen emészthető információk létrejöttét segítik a platformon futótűzként terjedő trendek, vagyis a nagyon hasonló részletekkel (pl. zene, leírás, képi világ, tematika), azonos koncepcióra felépített videók. A trendek a TikTok mozgatórugói: a trendvideók alapja ugyanaz, de a felhasználónak lehetősége van megmutatni saját személyiségének egy részét is. Az ilyen videók általában nagy eséllyel válnak virálissá, így a legtöbben nem akarnak kimaradni belőle. A közösségi oldalon fellelhető videók ezáltal sokkal nagyobb eséllyel ragadják meg és tartják is fenn a felhasználók figyelmét, akik könnyen és gyorsan emészthető formában találkoznak az információkkal.

Trenddé váló politikai mozgalmak

A platform biztosította adottságokat egyre több nagy vállalat ismeri fel (pl. Duolingo, Ryanair, Netflix) és készít aktívan tartalmat TikTokra, de a közösségi oldal növekedésével a politikai kérdések is beszivárogtak az applikációra. Több politikai-közéleti jellegű mozgalom indult már a platformról, de még annál is több vált virálissá az oldalon.

Az első kiemelkedően nagy népszerűségnek örvendő politikai jellegű megmozdulás a Georg Floyd története kapcsán hatalmas méretűre duzzadt Black Lives Matter (BLM) mozgalom volt a platformon. A #blmmovement említéssel 1,8 milliárd videót készítettek TikTok-on. A 2020 tavaszán kezdődött tüntetéssorozatról élő videók rendszeresen jelentek meg a platformon, amelyekben gyakran fókuszáltak a rendőri brutalitásra és jogtalanságokra.

A nők szociális, gazdasági és jogi egyenlőtlenségeivel foglalkozó Women’s March megmozdulás szintén kifejezetten nagy nyilvánosságot kapott 2021 tavaszán, amikor a #97percent hashtag használatával több mint 3 millió, a #metoo említésével pedig közel 1 milliárd TikTok-ot készítettek a felhasználók. A megosztott tartalmak nagyrésze egy, az Egyesült Államokban készített kutatás eredményeire építkezett, ami alapján a felnőtt nők 97% találkozott már valamilyen formában szexuális zaklatással. A sok személyes történet és a problémát elemző tartalom között megjelentek az adat pontosságában kételkedők és a mozgalomból viccet csinálók is.

Ennek fényében látott napvilágot a platformról indulva a Super Straight mozgalom (magyarul “Szuper Hetero”), vagy ahogy magukat gyakran nevezték #SS. A megmozdulás leginkább a fiatal férfiak körében volt divatos, akik a transzneműekkel szembeni ellenérzéseiknek ennek keretében adtak hangot. A videókban bemutatott narratíva lényege, hogy a résztvevők egy új szexuális irányultság kialakításával indokolták a gyakran transzfóbnak bélyegzett hozzáállást, miszerint csak a biológiai értelemben vett nőkhöz vonzódnak. Ennek ellenszeleként rengeteg “Super Straight-ellenes” tartalom került fel a közösségi oldalra, a TikTok pedig végül tiltotta a témával kapcsolatos hashtageket és videókat.

Tuzson Bence bemutatja a Budapestet, Márki-Zay Péter fiatalkori képekkel tarol

Ahogy a politikai tartalmak egyre inkább begyűrűznek a platformra, a hazai politikusok is elkezdtek rátalálni a TikTokra. Egyelőre még viszonylag kevés magyar politikus rendelkezik csatornával, azonban az utóbbi pár hónapban egyre többen kezdtek tartalmakat megosztani. A pártok ifjúsági szervezetei jelentek meg elsőként a közösségi oldalon, de már több hazai párt is rendelkezik profillal. Az előválasztás befejeződése óta az ellenzéki térfél legújabb szereplője, a Mindenki Magyarországa Mozgalom (2,9 ezer követő, 142 ezer lájk) is képviselteti magát a videómegosztón, tartalmai azonban ritkán válnak virálissá, bár a videók látszólag más közösségi média oldalakról kerülnek átvételre. Márki-Zay Péter profilja ugyanakkor egyre népszerűbb, már 35,7 ezer követővel és 591 ezer kedveléssel rendelkezik, videói közül pedig van olyan, amit már több mint 1 millióan tekintettek meg. A miniszterelnök-jelölt videói közül több is direkt az oldalon népszerű trendek mentén készült: megjelenik bennük a politikus magánélete és fiatalkora, az őt illető kifejezések és a gyerekeivel töltött szabadidő is.

A Mi Hazánk Mozgalom is aktívan tevékenykedik a platformon, jelenleg 11,5 ezer követővel és 148 ezer lájkkal rendelkeznek, a feltöltött videók azonban látszólag nem kifejezetten ide készülnek, általában Youtube-videók részletei kerülnek megosztásra. A párt vezető politikusai közül Toroczkai László van csak jelen az oldalon: a 8 ezer követővel és 40 ezer lájkkal rendelkező profil videói közül már több olyan is van, ami látszólag direkt ide készült, de felhasználói kommentekre is reagált már. A Momentum Mozgalom csak az ijfúsági szervezetén keresztül képviselteti magát TikTokon, a TizenX csatornája 5,2 ezer követőt számlál és 178 ezer lájkot kaptak eddigi videói. Az általuk készített tartalmak többségében már kifejezetten TikTok-ra készülnek, nagyrészük alkalmazkodik az aktuális trendekhez. A párt legismertebb politikusai közül mindössze Fekete-Győr András tevékenykedik a közösségi oldalon: profilján 5 ezer követő és 117 ezer lájk van, videókat azonban az előválasztás ideje alatt töltött fel utoljára. A jelentős ellenzéki pártok közül egyedül az MSZP nem rendelkezik egyáltalán profillal, a párt vezetői közül Kunhalmi Ágnes (3,7 ezer követő, 84 ezer lájk) azonban rendszeresen oszt meg videókat az utóbbi pár hónapban, amelyekben arra is volt példa, hogy felhasználói kérdéseket válaszolt meg.

A Demokratikus Koalíció is aktívan használja az applikációt: 1,5 ezer követővel és 32 ezer lájkkal rendelkező profiljukon egyelőre kevés videó található, ezek azonban szinte kivétel nélkül az aktuális trendekhez igazodva készültek. Egyik TikTok videójukban még a közösségi oldalon egyre aktívabb, általában szociális/humanitárius ügyekről és pártpolitikáról posztoló Szentkirályi Alexandra (18,5 ezer követő, 342 ezer lájk) egy videójára is reagáltak, ahol a Békemenettel kapcsolatos mobilizációból űztek gúnyt, de készítettek már videót Gyurcsány Ferenc érdemeinek felsorolásáról is. Szintén aktívan tevékenykedik a Jobbik a plaformon: mind a párt (4,8 ezer követő, 35 ezer lájk), mind annak ifjúsági szervezete (2,2 ezer követő, 29,8 ezer lájk) rendelkezik profillal, bár videóik általában más közösségi média platformról átvett tartalmak részleteiből állnak. Jakab Péter ugyanakkor kifejezetten nagy népszerűségnek örvend TikTok-on: a pártelnök profilja rendelkezik a legtöbb, 65,9 ezer követővel és a második legtöbb, 505 ezer lájkkal. Videói általában pártpolitikai jellegűek, de arra is volt már példa, hogy trendekben vett részt, sőt táncolt is.

Az ellenzéki pártok aktív jelenléte ellenére a Fidesz nem, a Fidelitas pedig csak február óta rendelkezik csatornával, politikusaik közül azonban többen is használják a videómegosztót. A Tuzson Bence által megosztott videókról azonnal látszik, hogy nem véletlenszerűen készülnek: a feldolgozott témák, a videóminőség, a vágás és a profi hangminőség a konkrét stratégia mentén működő tartalomgyártásra utalnak. Ezek alapján nem véletlen, hogy a hazai politikusok közül a Tuzson profilja rendelkezik a legtöbb, 1,6 millió lájkkal, de követőtábora jelentős méretűre, 46,9 ezresre nőtt az utóbbi hónapokban. A politikus videói közül van, amit már több mint 800 ezren láttak, de tartalmainak többsége is 100 ezer megtekintés körüli számot ér el. A képviselő TikTok videóiban azonban elvétve jelenik csak meg a pártpolitika: a témák sokszínűek, de leginkább a hazai nevezetességekről szóló érdekességek és történelmi információk feldolgozása köré épülnek.

Mitől szűz valójában az extra szűz olívaolaj?

Mitől szűz az extra szűz olívaolaj? Miért drágább és mennyiben más, mint az ami nem extra szűz? Milyen elvárások vannak az extra szűz olívaolajjal szemben? Milyen technológiát használnak az olaj sajtolásakor és mitől függ, hogy egy olaj milyen minőségű lesz? Milyen egyéb minőségi kategóriák vannak az olívaolajok között?
2024. 10. 23. 05:00
Megosztás:

Nagy Márton: elérhető az 1.000 eurós minimálbér és az 1 millió forintos átlagkereset

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a mai napon egyeztetett a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumának (VKF) tagjaival, mindazon munkáltatói és munkaadói szervezetek képviselőivel, amelyek részt vesznek a minimálbér meghatározásában.
2024. 10. 23. 04:00
Megosztás:

Nem változtatott a magyar kamaton az MNB - hogy állunk most?

Ezúttal kamattartásról határozott az MNB. Az előzetes várakozásoknak és jegybanki kommunikációnak megfelelően 6,50 százalékon maradt a hazai alapkamat.
2024. 10. 23. 03:00
Megosztás:

Ha ez a 8 tárgy a hálószobádban van, akkor meghatározza, mennyi pénz áll a házhoz!

Van néhány tárgy, amelyről az ezoterikus hagyományok azt tartják, hogy befolyásolhatják a pénzügyeidet. Ezek a hétköznapi tárgyak nemcsak dekorációk, hanem jelek, amelyek felfedik, mennyire lesz sikeres anyagilag a jövőd.
2024. 10. 23. 02:00
Megosztás:

Megvizsgáltuk az Algopyrint! Kiderült, miért működik ilyen hatékonyan

Az Algopyrin, ez a jól ismert fájdalomcsillapító, évtizedek óta kíséri mindennapjainkat. De mi teszi különlegessé? A gyógyszerpiacon számtalan fájdalomcsillapító verseng a figyelmünkért, mind azt ígérve, hogy gyorsan és hatékonyan enyhítik a fájdalmat. Mégis, amikor igazán elviselhetetlen fej- vagy fogfájás üti fel a fejét, sokan újra és újra az Algopyrint választják.
2024. 10. 23. 01:00
Megosztás:

Megütötték rendesen a GE részvényeit

Harmadik negyedéves jelentését követően mélyrepülésbe kezdett a GE Aerospace árfolyama, a piacnyitás óta már 8 százalékot csökkent.
2024. 10. 23. 00:30
Megosztás:

Az ApeCoin árfolyam 130%-ot ugrott az ApeChain bevezetése után – a Pepe Unchained lehet a következő?

Az ApeCoin (APE) legutóbb 130%-os növekedésével került a figyelem középpontjába. A látványos emelkedés az ApeChain nevű, Layer 3 blokklánc elindításának köszönhető, amely új lehetőségeket kínál az APE token felhasználására.
2024. 10. 23. 00:01
Megosztás:

Egy veterán kriptobefektető szerint egy olcsó XRP rivális 30 nap alatt 20 000%-os növekedést érhet el

Egy tapasztalt kereskedő szerint egy megfizethető XRP rivális akár 20 000%-os növekedést is elérhet egy hónap alatt. Az ilyen hatalmas nyereség lehetősége lázba hozta a kriptovaluta rajongókat, miközben az új kitörési sztárt keresik a digitális valuta világában. A piacok folyamatos változásával a befektetők arra törekednek, hogy felfedezzék, mely feljövő érmék hozhatnak rendkívüli hozamokat.
2024. 10. 22. 23:30
Megosztás:

Ezek lehetnek az 5 leggyorsabban dráguló altcoin, amelyet érdemes megvásárolni idén októberben, akár 8000-szeres hozamot is hozhat 2024 decemberéig

Október kiváló lehetőséget kínál bizonyos altcoinokba való befektetésre, amelyek akár 8000-szeres értéknövekedést is elérhetnek 2024 decemberére. Fedezze fel azt az öt gyorsan növekvő kriptovalutát, amelyek kis befektetéseket jelentős vagyonná alakíthatnak. Ez a cikk bemutatja a kriptopiac potenciális játékmódosítóit.
2024. 10. 22. 23:00
Megosztás:

Kötelező altcoinok, amelyek akár 15-szörös növekedést érhetnek el az év végéig – Plusz 1 új érme, amit érdemes felfedezni

Ahogy a kriptopiac potenciális növekedésre készül, bizonyos altcoinok felkeltették a szemfüles befektetők figyelmét. Ezek a digitális eszközök akár tizenötszörös értéknövekedést is elérhetnek az év végéig. Emellett egy új szereplő is hullámokat kelt a kripto szférában. Ideje megvizsgálni, mely érmék mutathatnak jelentős növekedési potenciált.
2024. 10. 22. 22:00
Megosztás:

2024 első három negyedévében is európai második a magyarországi e-autóflotta bővülése

Málta után Magyarországon nőtt a legnagyobb arányban az újonnan forgalomba helyezett tisztán elektromos autók száma az idei első kilenc hónapban - olvasható az Energiaügyi Minisztérium (EM) közösségi oldalának keddi bejegyzésében.
2024. 10. 22. 22:00
Megosztás:

Ahogy a kriptotőzsdék egyre gyorsabban listázzák az új tokeneket, ez a mémérme (DOGEN) a szakértők szerint 17 000%-kal szárnyalhatja túl a DOGE-t

Egy új szereplő a kripto világában készül túlszárnyalni a Dogecoint, az elemzők szerint pedig akár 17 000%-os növekedést is elérhet. Ahogy a tőzsdék egyre gyorsabban listázzák az új tokeneket, ez a mémérme egyre nagyobb figyelmet kap. Ez a cikk feltárja azokat az érméket, amelyek jelentős növekedés előtt állhatnak.
2024. 10. 22. 21:30
Megosztás:

Rejtett tartalék a munkaerőpiacon: karrierszünet után visszatérőket vár a Morgan Stanley

Szülési szabadság, hozzátartozók ápolása, betegségből való felépülés vagy éppen továbbtanulás – akármilyen okból is szakítja meg valaki a karrierjét hosszabb időre, sokaknak nem könnyű visszarázódni a munka világába. Pedig ezek az inaktív szakemberek fontos tartalékot jelenthetnek egy olyan kifeszített munkaerőpiaci környezetben, mint a mostani. A Morgan Stanley budapesti irodája immár kilencedik alkalommal hirdette meg Return to Work – Lendülj újra munkába! programját, amelynek keretében a karrierjüket bármilyen okból megszakítóknak segít visszarázódni. A 16 hetes képzésre október végéig lehet jelentkezni.
2024. 10. 22. 21:00
Megosztás:

A PEPE legutóbbi megbotlása utat nyitott Dogen 11.000%-os ralija előtt, miközben a Dogecoin küzd, hogy visszaszerezze a mémcoinok trónját

A mémérmék világa gyors ütemben változik, ahogy egy token hibái mások számára megnyitják az utat a fellendülésre. Míg egy jól ismert kedvenc azon küzd, hogy visszaszerezze vezető pozícióját, egy váratlan versenyző elképesztő nyereségekkel tört előre. Ez a cikk a kriptomém világ változó dinamikáját tárgyalja, és feltárja, mely érmek mutathatnak ígéretes növekedést.
2024. 10. 22. 20:30
Megosztás:

Japán hitelminősítő ajánlja befektetésre Magyarországot

A japán R&I hitelminősítő megerősítette Magyarország befektetésre ajánlott besorolását stabil kilátások mellett - mondta keddi videóüzenetében a pénzügyminiszter.
2024. 10. 22. 19:30
Megosztás:

Így élénkülhet jövőre a lakáspiac

A fiatalokat hozhatja helyzetbe a kormányhatározatba foglalt, 21 pontból álló Új Gazdaságpolitikai Akcióterv, amely támogatásokkal és korlátozásokkal élénkítené jövőre a lakáspiac forgalmát - közölte az ingatlan.com kedden az MTI-vel.
2024. 10. 22. 19:00
Megosztás:

Csinálj 500 dollárból akár 1 milliót ezzel a mesterséges intelligencia alapú kriptovalutával, amely várhatóan túlszárnyalja a Shiba Inut és a Chainlinket a 2024-es altcoin őrületben

Egy 500 dolláros befektetés elképesztő módon akár 1 millió dollárrá is változhat egy forradalmi mesterséges intelligencia (AI) alapú kriptovalutával, amely jelenleg nagy figyelmet kap. A digitális eszköz várhatóan túlszárnyalhat olyan jelentős tokeneket, mint a Shiba Inu és a Chainlink, miközben exponenciális növekedés előtt áll a 2024-es altcoin-őrületben. Ez a cikk bemutatja, hogyan válhat ez az új kriptovaluta játékváltóvá a befektetők számára, akik rendkívüli hozamokra vágynak.
2024. 10. 22. 18:30
Megosztás:

Így fejlesztik az agrárképzéseket

Innovatív fejlesztések történtek az agrárszakképzésben - jelentette ki Nobilis Márton, az Agrárminisztérium (AM) élelmiszergazdaságért és agrárszakképzésért felelős államtitkára a Kisalföldi ASzC Szombathelyi Élelmiszeripari és Földmérési Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium okostanterem átadó ünnepségén az AM keddi közleménye szerint.
2024. 10. 22. 18:00
Megosztás:

Az IMF nem változtatott idei globális gazdaságnövekedési előrejelzésén

A Nemzetközi Valutaalap (IMF) szerint nem változtak a világgazdaság idei és jövő évi kilátásai a szervezet előző, áprilisi előrejelzése óta.
2024. 10. 22. 17:30
Megosztás:

Nem módosította az alapkamatot a monetáris tanács

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Monetáris Tanácsa nem változtatott keddi ülésén az alapkamaton, amely így változatlanul 6,5 százalék, nem változott a kamatfolyosó két széle sem.
2024. 10. 22. 17:00
Megosztás: