Kampány a TikTok-on

Bár szinte mindannyian láttunk már TikTok videót valamilyen formában, sokak számára a főleg fiatalok által dominált platform még mindig nagyon idegen. Az egyre népszerűbb közösségi oldalon azonban már nem csak egyszerű fiatalok tánckoreográfiáit találhatjuk meg, a politikai mozgalmak után a hazai politikusok és pártok is egyre aktívabban kampányolnak a videómegosztón. A social media kutatással foglalkozó Ynsight Research kutatói Csiby Fruzsina és Bauer Zsófia a hirtelen megnövekedett politikai szerepre fókuszálva tekintette át, hogy milyen változások történtek a közösségi oldal születése óta.

Kampány a TikTok-on

A közösségi oldal születése

A 2012-ben indult TikTok (akkor még Musical.ly) nevű közösségi oldal a kezdetekben oktatási segédplatformként működött volna, ahol a tervek szerint rövid és könnyen érthető videókkal történt volna az információátadás. Az eredeti elképzelésnek ugyan nem volt túl nagy sikere, azonban viszonylag hamar találtak rá a fiatalok, akik nem egészen az eltervezett módon használták a platformot. Az akkor még Musical.ly néven működő applikáció a legfiatalabb korosztály egyik kedvencévé, a rövid (15 mp-es) éppen népszerű zenékre vagy dialógusokra tátogós (lipsync) és táncolós videók gyűjtőhelyévé vált. Bár már ilyen formában is nagy népszerűségnek örvendett, a kínai székelyű tulajdonos cég (ByteDance) az átalakítás mellett döntött. 2018-ban a Musical.ly átalakult a Kínában már két éve működő Douyin alkalmazás mintájára, így létrejött a ma is ismert formájában a TikTok.     

A frissítés megjelenésekor sokan nem érzékelték a névváltozáson kívüli különbségeket, a két platform több szempontból is eltér egymástól. Míg a Musical.ly a zenei klippek készítésére fókuszált, a TikTok sokkal szabadabb teret ad a felhasználónak. Nőtt a megosztható videók maximális időkerete (60 mp-re), megjelentek a filterek, az élő videómegosztás és még sok más funkció. A legnagyobb különbség azonban mégsem ebben, hanem a felhasználói hozzáállásban látható: a TikTok-ra teljesen más tartalmak kerülnek fel, mint elődjére.

Már nem csak a tizenévesek TikTokoznak

Bár kezdetben nem volt elsöprő sikere a frissítéseknek, a megjelenése óta hatalmas népszerűségnek örvendhet. 2021 áprilisában 732 millió aktív felhasználóval rendelkezett, amivel hetedik a sorban a legnagyobb platformok között, megelőzve például a sokkal régebb óta működő Pinterestet, a Twittert és a Snapchatet (DataReportal). A 2020-as év a TikTok eddigi legjobb éve volt: a koronavírus miatti lezárásoknak is köszönhetően az applikáció hihetetlen növekedésen ment át. Míg 2019-ben összességében 564 millióan töltötték le, addig tavaly 800 milliós letöltésszámot ért el, amivel 2020 legnagyobb számban letöltött alkalmazásává vált (Appfigures). Bár a köztudatban a TikTok még mindig a tinédzserek közösségi médiája, a felhasználók korosztály szerinti megoszlása folyamatosan változik. Míg 2020-ban az amerikai felhasználók 64%-a volt 10 és 29 év közötti, 2021 márciusában ez a szám már csak 47,4% (Statista). A folyamatos effekteket és funkciókat érintő frissítések mellett 2020 júniusában megjelent a TikTok for Business szolgáltatás, vagyis a fizetett hirdetés közzétételének lehetősége. A videómegosztón való hirdetés több előnnyel is járhat: a vizuális tartalmak iránti érdeklődés sokkal nagyobb és folyamatosan növekszik, a hirdetési kiadások alacsonyabbak pl. a Facebookhoz viszonyítva, az alkalmazás algoritmusa pedig személyre szabottabb tartalmakat ajánl a felhasználóknak.

Mitől ilyen sikeres a platform?

Az applikáció sikere sok mindennek köszönhető. Egyrészt a fiatalabb generáció mindig próbál elszakadni a mainstreamtől, így folyamatosan új csatornák generálódnak. Miután egy csatorna elég népszerűvé válik (pl. amikor az idősebb generáció vagy a máshol híressé vált karakterek is szereplőkké válnak), egy idő után már szükségszerűen megszűnik alternatívnak lenni. Hasonló volt a Facebook és az Instagram esete is, most pedig éppen a TikTok számít „trendinek”. Ugyanakkor felfedezhető egy tendencia is a népszerűvé váló platformok esetében: a közösségi oldalak egyre inkább a vizuális elemekre építenek, az információk egyre rövidebbek és egyszerűbbek. Míg Facebookon írhatunk egy akár 63 ezer karakteres bejegyzést, Instagramon 2200 karakter a limit, addig TikTokon csak 150 karakterben fejezhetjük ki gondolatainkat (beleértve a hashtageket is).     

A hangsúly így egyértelműen a képi tartalomra helyeződik, amik szintén kifejezetten rövidek: a videók maximum 3 percesek lehetnek. A könnyen emészthető információk létrejöttét segítik a platformon futótűzként terjedő trendek, vagyis a nagyon hasonló részletekkel (pl. zene, leírás, képi világ, tematika), azonos koncepcióra felépített videók. A trendek a TikTok mozgatórugói: a trendvideók alapja ugyanaz, de a felhasználónak lehetősége van megmutatni saját személyiségének egy részét is. Az ilyen videók általában nagy eséllyel válnak virálissá, így a legtöbben nem akarnak kimaradni belőle. A közösségi oldalon fellelhető videók ezáltal sokkal nagyobb eséllyel ragadják meg és tartják is fenn a felhasználók figyelmét, akik könnyen és gyorsan emészthető formában találkoznak az információkkal.

Trenddé váló politikai mozgalmak

A platform biztosította adottságokat egyre több nagy vállalat ismeri fel (pl. Duolingo, Ryanair, Netflix) és készít aktívan tartalmat TikTokra, de a közösségi oldal növekedésével a politikai kérdések is beszivárogtak az applikációra. Több politikai-közéleti jellegű mozgalom indult már a platformról, de még annál is több vált virálissá az oldalon.

Az első kiemelkedően nagy népszerűségnek örvendő politikai jellegű megmozdulás a Georg Floyd története kapcsán hatalmas méretűre duzzadt Black Lives Matter (BLM) mozgalom volt a platformon. A #blmmovement említéssel 1,8 milliárd videót készítettek TikTok-on. A 2020 tavaszán kezdődött tüntetéssorozatról élő videók rendszeresen jelentek meg a platformon, amelyekben gyakran fókuszáltak a rendőri brutalitásra és jogtalanságokra.

A nők szociális, gazdasági és jogi egyenlőtlenségeivel foglalkozó Women’s March megmozdulás szintén kifejezetten nagy nyilvánosságot kapott 2021 tavaszán, amikor a #97percent hashtag használatával több mint 3 millió, a #metoo említésével pedig közel 1 milliárd TikTok-ot készítettek a felhasználók. A megosztott tartalmak nagyrésze egy, az Egyesült Államokban készített kutatás eredményeire építkezett, ami alapján a felnőtt nők 97% találkozott már valamilyen formában szexuális zaklatással. A sok személyes történet és a problémát elemző tartalom között megjelentek az adat pontosságában kételkedők és a mozgalomból viccet csinálók is.

Ennek fényében látott napvilágot a platformról indulva a Super Straight mozgalom (magyarul “Szuper Hetero”), vagy ahogy magukat gyakran nevezték #SS. A megmozdulás leginkább a fiatal férfiak körében volt divatos, akik a transzneműekkel szembeni ellenérzéseiknek ennek keretében adtak hangot. A videókban bemutatott narratíva lényege, hogy a résztvevők egy új szexuális irányultság kialakításával indokolták a gyakran transzfóbnak bélyegzett hozzáállást, miszerint csak a biológiai értelemben vett nőkhöz vonzódnak. Ennek ellenszeleként rengeteg “Super Straight-ellenes” tartalom került fel a közösségi oldalra, a TikTok pedig végül tiltotta a témával kapcsolatos hashtageket és videókat.

Tuzson Bence bemutatja a Budapestet, Márki-Zay Péter fiatalkori képekkel tarol

Ahogy a politikai tartalmak egyre inkább begyűrűznek a platformra, a hazai politikusok is elkezdtek rátalálni a TikTokra. Egyelőre még viszonylag kevés magyar politikus rendelkezik csatornával, azonban az utóbbi pár hónapban egyre többen kezdtek tartalmakat megosztani. A pártok ifjúsági szervezetei jelentek meg elsőként a közösségi oldalon, de már több hazai párt is rendelkezik profillal. Az előválasztás befejeződése óta az ellenzéki térfél legújabb szereplője, a Mindenki Magyarországa Mozgalom (2,9 ezer követő, 142 ezer lájk) is képviselteti magát a videómegosztón, tartalmai azonban ritkán válnak virálissá, bár a videók látszólag más közösségi média oldalakról kerülnek átvételre. Márki-Zay Péter profilja ugyanakkor egyre népszerűbb, már 35,7 ezer követővel és 591 ezer kedveléssel rendelkezik, videói közül pedig van olyan, amit már több mint 1 millióan tekintettek meg. A miniszterelnök-jelölt videói közül több is direkt az oldalon népszerű trendek mentén készült: megjelenik bennük a politikus magánélete és fiatalkora, az őt illető kifejezések és a gyerekeivel töltött szabadidő is.

A Mi Hazánk Mozgalom is aktívan tevékenykedik a platformon, jelenleg 11,5 ezer követővel és 148 ezer lájkkal rendelkeznek, a feltöltött videók azonban látszólag nem kifejezetten ide készülnek, általában Youtube-videók részletei kerülnek megosztásra. A párt vezető politikusai közül Toroczkai László van csak jelen az oldalon: a 8 ezer követővel és 40 ezer lájkkal rendelkező profil videói közül már több olyan is van, ami látszólag direkt ide készült, de felhasználói kommentekre is reagált már. A Momentum Mozgalom csak az ijfúsági szervezetén keresztül képviselteti magát TikTokon, a TizenX csatornája 5,2 ezer követőt számlál és 178 ezer lájkot kaptak eddigi videói. Az általuk készített tartalmak többségében már kifejezetten TikTok-ra készülnek, nagyrészük alkalmazkodik az aktuális trendekhez. A párt legismertebb politikusai közül mindössze Fekete-Győr András tevékenykedik a közösségi oldalon: profilján 5 ezer követő és 117 ezer lájk van, videókat azonban az előválasztás ideje alatt töltött fel utoljára. A jelentős ellenzéki pártok közül egyedül az MSZP nem rendelkezik egyáltalán profillal, a párt vezetői közül Kunhalmi Ágnes (3,7 ezer követő, 84 ezer lájk) azonban rendszeresen oszt meg videókat az utóbbi pár hónapban, amelyekben arra is volt példa, hogy felhasználói kérdéseket válaszolt meg.

A Demokratikus Koalíció is aktívan használja az applikációt: 1,5 ezer követővel és 32 ezer lájkkal rendelkező profiljukon egyelőre kevés videó található, ezek azonban szinte kivétel nélkül az aktuális trendekhez igazodva készültek. Egyik TikTok videójukban még a közösségi oldalon egyre aktívabb, általában szociális/humanitárius ügyekről és pártpolitikáról posztoló Szentkirályi Alexandra (18,5 ezer követő, 342 ezer lájk) egy videójára is reagáltak, ahol a Békemenettel kapcsolatos mobilizációból űztek gúnyt, de készítettek már videót Gyurcsány Ferenc érdemeinek felsorolásáról is. Szintén aktívan tevékenykedik a Jobbik a plaformon: mind a párt (4,8 ezer követő, 35 ezer lájk), mind annak ifjúsági szervezete (2,2 ezer követő, 29,8 ezer lájk) rendelkezik profillal, bár videóik általában más közösségi média platformról átvett tartalmak részleteiből állnak. Jakab Péter ugyanakkor kifejezetten nagy népszerűségnek örvend TikTok-on: a pártelnök profilja rendelkezik a legtöbb, 65,9 ezer követővel és a második legtöbb, 505 ezer lájkkal. Videói általában pártpolitikai jellegűek, de arra is volt már példa, hogy trendekben vett részt, sőt táncolt is.

Az ellenzéki pártok aktív jelenléte ellenére a Fidesz nem, a Fidelitas pedig csak február óta rendelkezik csatornával, politikusaik közül azonban többen is használják a videómegosztót. A Tuzson Bence által megosztott videókról azonnal látszik, hogy nem véletlenszerűen készülnek: a feldolgozott témák, a videóminőség, a vágás és a profi hangminőség a konkrét stratégia mentén működő tartalomgyártásra utalnak. Ezek alapján nem véletlen, hogy a hazai politikusok közül a Tuzson profilja rendelkezik a legtöbb, 1,6 millió lájkkal, de követőtábora jelentős méretűre, 46,9 ezresre nőtt az utóbbi hónapokban. A politikus videói közül van, amit már több mint 800 ezren láttak, de tartalmainak többsége is 100 ezer megtekintés körüli számot ér el. A képviselő TikTok videóiban azonban elvétve jelenik csak meg a pártpolitika: a témák sokszínűek, de leginkább a hazai nevezetességekről szóló érdekességek és történelmi információk feldolgozása köré épülnek.

Otthon Start: Mélypont után fordulat jöhet a támogatott lakáshitelek piacán

Tavaly tavasz óta tartó csökkenés után fordulatot hozhat a támogatott lakáshitelek piacán az Otthon Start Program. Ennek oka, hogy kevesebb feltételt kell hozzá teljesíteni, és az alacsonyabb kamatszintből adódóan 25-33 százalékkal nőhet a felvehető hitelösszeg, jobban igazodva a megemelkedett ingatlanárakhoz, így szélesebb rétegek számára válhat elérhetővé az első lakás megszerzése – derül ki a Független Pénzügyi Közvetítők Országos Szövetségének (FPKOSZ) elemzéséből.
2025. 07. 12. 10:00
Megosztás:

Németországban emelkedtek a nagykereskedelmi árak

Németországban júniusban gyorsult a nagykereskedelmi árak éves növekedése, havi összevetésben maradt a májusi ütem a német szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis pénteken ismertetett adatai szerint.
2025. 07. 12. 09:00
Megosztás:

Vegyszerbotrány? – A szúnyoggyérítők szerint alaptalanok a félelmek

Nem igaz, hogy magzatkárosító a kémiai szúnyoggyérítés során Magyarországon használt vegyszer - közölték sajtóhírekre reagálva a katasztrófavédelem által megbízott szúnyoggyérítő konzorcium vezetői pénteken az MTI-vel.
2025. 07. 12. 08:00
Megosztás:

Nyugdíjasok figyelem! Az élelmiszer utalvánnyal a postás csak egyszer csengethet

Újabb bomba a nyugdíjasoknak: csak egyszer viszi ki a postás a címre a kormány adományát, a 30 ezer forintos élelmiszer utalványt, s aki nincs otthon a kézbesítéskor, az bottal ütheti a nyomát.
2025. 07. 12. 06:46
Megosztás:

Szuperszámítógép figyeli az M1-M7 közös bevezető szakaszán a forgalmat

Világviszonylatban is kiemelkedő fejlesztés zárult le az M1-M7 autópálya közös szakaszán: a napokban helyezték üzembe azt a szuperszámítógéppel kiegészített rendszert, amely a forgalom valós idejű érzékelése és modellezése révén a jövő közúti közlekedésének alapvető építőeleme lesz - közölte a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) pénteken az MTI-vel.
2025. 07. 12. 06:00
Megosztás:

Új fokozatra kapcsol a Demján Sándor 1+1 Program – elindultak a kifizetések, az első 100 vállalkozás már meg is kezdhette tervezett fejlesztéseit

A Kormány Magyarország forrásait a magyar családok és vállalkozások támogatására fordítja és mindent megtesz a hazai kkv-k termelékenységének növelése, méretugrásuk elősegítése és beruházásaik támogatása érdekében.
2025. 07. 12. 05:00
Megosztás:

3%-os hitellel itt lehet esély új építésű lakásra

Az új Otthon Start Program sokak számára nyitja meg a lehetőséget, hogy végre saját otthonba költözzenek – akár új építésűbe is. Kérdés viszont, hogy hány darab olyan új építésű ingatlan létezik, ami megfelel a feltételeknek? A Duna House adatai szerint ilyen jellegű megoldás leginkább a budapesti külső kerületekben, valamint egyes agglomerációs településeken és vidéki nagyvárosokban jöhet szóba az első lakást keresőknek.
2025. 07. 12. 04:00
Megosztás:

Hazánk jó befektetési piac, de érdemes megválogatni a papírokat

Az elmúlt fél évben soha nem látott ütemben alakultak át a nemzetközi gazdaság erővonalai, melyek pillanatnyi irányát talán legpontosabban a befektetési piacok trendjei mutatják. Az Egyesült Államok és az Európai Unió közti kereskedelmi megállapodás, a dollár árfolyamának és szerepének változása, a közép-európai és feltörekvő piacok fellendülése mind meghatározó tényezői lesznek az idei második félév gazdasági folyamatainak.
2025. 07. 12. 03:00
Megosztás:

Nyugdíjreform magyar módra! Előbb mehetnek nyugdíjba a férfiak, mint a nők?

Az egységes nyugdíjrendszer 2011-es bevezetése óta időről időre felmerül az igény a rendszer átalakítására vagy javítására. A leggyakrabban visszatérő javaslat az, hogy a férfiak számára biztosítsanak valamilyen kedvezményt, amely lehetővé tenné számukra a korábbi nyugdíjba vonulást.
2025. 07. 12. 02:00
Megosztás:

Hogyan fogyjak le 20 kilót könnyen és gyorsan?

Mégis hogyan fogyjak le? - Sokak álma, mások kétségbeesett vágya, hogy gyorsan, lehetőleg minél kevesebb szenvedéssel megszabaduljanak 20 kiló feleslegtől. Ez a cél első hallásra ijesztőnek tűnhet, hiszen a 20 kiló jelentős mennyiség, és a legtöbb divatdiéta, villámmódszer inkább csak ideiglenes eredményeket produkál. De vajon lehetséges-e mégis könnyen és gyorsan leadni ezt a súlyt? A válasz: igen, de fontos megérteni, hogy mit jelent valójában a könnyű és a gyors.
2025. 07. 12. 01:00
Megosztás:

Eldőlt! A nyugdíjakkal ez történik, ha Magyarország bevezeti az EURÓ-t

Az alábbi pénzügyi elemzői összefoglaló a magyar euróbevezetésről és annak nyugdíjakra gyakorolt hatásáról megbízható források alapján készült.
2025. 07. 12. 00:05
Megosztás:

Kerékpáros sebességkorlátozás tesztelését kezdik meg Hollandiában

Holland önkormányzatok a jövő év elejétől kísérleti jelleggel kötelező vagy ajánlott sebességkorlátozást vezethetnek be a kerékpárokra; a teszt a közlekedési szabályok kiigazításának szükségességét méri fel - tájékoztatott az NL Times című, angol nyelvű holland hírportál pénteken.
2025. 07. 11. 23:00
Megosztás:

Oroszország Franciaországot jelölte meg legfőbb európai ellenfelének

A francia vezérkari főnök szerint Moszkva Franciaországot jelölte meg legfőbb ellenfeleként Európában. Thierry Burkhard ennek okát mindenekelőtt abban látja, hogy Párizs támogatja az Oroszország által megtámadott Ukrajnát.
2025. 07. 11. 22:00
Megosztás:

Történelmi csúcson a Bitcoin: 118 000 dollár fölé száguldott a kriptovaluta – Mi áll a szárnyalás mögött?

A Bitcoin áttörte a 118 000 dolláros álomhatárt, ezzel új történelmi csúcsot állított fel. De nem csupán a piaci lendület hajtja: politikai hátszél, új jogszabályok és a befektetői bizalom példátlan erősödése egyaránt táplálja az emelkedést. Lássuk, mi áll a kriptovilág legújabb eufóriája mögött!
2025. 07. 11. 21:10
Megosztás:

A migráció miatt növekszik az EU népessége

Az Európai Unió népessége a negyedik egymást követő évben növekedett, január elsején elérte a 450,4 milliót, ami 1 070 702-vel több az előző évinél, az uniós népességnövekedés főként a migrációnak tulajdonítható - közölte az uniós statisztikai hivatal, az Eurostat pénteken.
2025. 07. 11. 21:00
Megosztás:

A kisnyugdíjak megduplázását szorgalmazza a DK

A kisnyugdíjak megduplázását sürgette pénteki online sajtótájékoztatóján Gy. Németh Erzsébet, a Demokratikus Koalíció (DK) alelnöke.
2025. 07. 11. 20:00
Megosztás:

A Katolikus Karitász tízmillió forint azonnali támogatást különített el a károsultaknak

Tízmillió forint azonnali támogatást különít el a Katolikus Karitász az e hét elején az országon végigsöprő viharok miatt nehéz helyzetbe került családok számára.
2025. 07. 11. 19:00
Megosztás:

A lakásokban több mint 7,5 milliárd, a vállalatoknál, intézményeknél csaknem 2 milliárd forintnyi kár keletkezett

A héten rendkívüli erejű vihar csapott le Magyarországra, az első három napon a Mabisz-tagbiztosítókhoz érkezett kárbejelentések alapján 45 734 lakásban 7 milliárd 526 millió forint kár keletkezett, ezáltal a lakásokban a vihar átlagosan 165 ezer forintnyi kárt okozhatott. A vállalatok, intézmények, önkormányzatok 1700 káreseményt jelentettek be, 1 milliárd 941 millió forint értékben - közölte a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) pénteken az MTI-vel.
2025. 07. 11. 17:30
Megosztás:

Ha több hitelük lenne az embereknek, az előnyösebb lenne a magyar gazdaságnak

Noha a hazai háztartások alacsony eladósodottsága első ránézésre előnyös adottságnak tűnik, ugyanakkor több kutatás is rámutat: bizonyos esetekben a magasabb – de nem extrém – hitelállomány kifejezetten serkentőleg hat a gazdaságra, és a lakosság jóléte szempontjából is előnyös. Az MBH Elemzési Centrum szakértői szerint a magyarországi háztartási adósságállomány jelenleg alacsonyabb a régiós átlagnál, s így valószínűleg a növekedési szempontból optimális szinttől is elmarad.
2025. 07. 11. 17:00
Megosztás:

Nyár, diákmunka, első fizetés – és az első pénzügyi döntések

Játékkonzol, robogó, nyári utazás vagy egy régóta vágyott ruhadarab – ki ne emlékezne arra, mire költötte élete első fizetését? És mire gyűjtenek a mai fiatalok? A nyári szünetben sok kamasz és fiatal találkozik először a munka világával, így most különösen aktuális a kérdés.
2025. 07. 11. 16:30
Megosztás: