Kényszerű tudatosság: még mindig az ár a legfontosabb a vásárlásnál, de nem mindegy, mit kapunk érte

Többnyire hetekig beleássuk magunkat a témába, és csak hosszas mérlegelés után döntünk nagyobb értékű műszaki cikk vásárlásakor. Az ár és a funkciók mellett az energiatakarékosság fontosabb kritérium lett, mint valaha, felértékelődött a szolgáltatások szerepe, majdnem minden második ember pedig új termék vásárlása előtt inkább megpróbálja megjavíttatni elromlott készülékét – derült ki a MediaMarkt friss reprezentatív kutatásából.

Kényszerű tudatosság: még mindig az ár a legfontosabb a vásárlásnál, de nem mindegy, mit kapunk érte

Tudatosabb vásárlási szokásokra ösztönöz minket az elmúlt évek bizonytalansága – legalábbis erre enged következtetni a MediaMarkt legutóbbi kutatása. A fogyasztóknak folyamatosan alkalmazkodniuk kell a kialakult piaci helyzethez, aminek következtében alapvető vásárlási szokások változtak meg az elmúlt években. Ezt tapasztalta Magyarország vezető műszaki áruházlánca is, ezért az Opinio Institute segítségével egy felmérésben arra kereste a választ, hogy mennyire változtak az elsődleges vásárlási szempontok, a vásárlók mennyire állnak tudatosan és felkészülten egy nagyobb értékű műszaki cikk beszerzéséhez, az eredményekről pedig a Tudatos Vásárlók Egyesületének véleményét is kikérte.

Nem a márka a lényeg, hanem a legjobb választás

A kutatás eredményei szerint a magyarok 73%-a csak nagyon megalapozottan, hosszas keresgélés után (38%), vagy a korábban használt termékkel kapcsolatos tapasztalatai alapján (35%) választ és vásárol új elektromos készüléket. A középkorú férfiak az átlagnál nagyobb arányban szánnak energiát az utánajárásra, tanulmányozásra, a diplomások körében pedig kiugró ez a hozzáállás (55%).  Mindössze a megkérdezettek 4%-a tartja magát márkahűnek, így egyáltalán nem jellemző, hogy ragaszkodnak a már korábban bevált gyártóhoz. Mindezt alátámasztják a Tudatos Vásárlók Egyesületének tapasztalatai is, terméktesztjeiket túlnyomórészt férfiak böngészik, a nagyobb beruházások előtt akár több száz modell eredményeit is figyelembe véve.

Választási szempontok közül még mindig az árra vagyunk a legérzékenyebbek, ami csak fokozódott a gazdasági környezet hatására. Míg a MediaMarkt 2021-es kutatásában* a megkérdezettek 66%-a jelölte meg az árat, mint döntő szempontot vásárlásnál, addig ez idén januárban 74%-ra kúszott fel. A nők látszólag az átlagnál is jobban figyelnek a költésekre (79%), mint a férfiak (69%), a diplomások pedig kiemelkedő arányban vannak (81%). Területileg Közép-Magyarország a leginkább árérzékeny, a keleti és nyugati országrész valamivel kevésbé (70%). „Ár és a minőség nem mindig járnak kéz a kézben, a Tudatos Vásárló tesztek alátámasztják, hogy egy márkán belül nem mindig a legmagasabb árú végez az élen az összesített eredményekben. Ezért érdemes elsősorban modellt választani, és nem ragaszkodni egyetlen bevált márkához.” -  tanúsítja az Egyesület tesztszakértője, Füves Eszter.

Az ár mellett azonban dominánsan megjelentek más szempontok is. Az eszközök funkciói (59%) továbbra is elsődleges alapjai a termék kiválasztásának, ugyanakkor, mivel jellemzően a nagy háztartási gépek az otthonok legnagyobb áramfogyasztói, az energiaválság hatására megjelent az energiatakarékosság, mint hasonlóan fontos kritérium (57%). „Terméktesztjeinkben a kezdetektől figyelembe vettük pontozáskor az energiahatékonyságot, ezt most kiemelten keresik és értékelik olvasóink.” erősítette meg a Tudatos Vásárlók tesztszakembere.

Szintén a fogyasztók fokozódó tudatosságát jelzi, hogy a szervizelési lehetőség és az alkatrész elérhetőség egyre nagyobb mértékben (36%) befolyásolja a döntéseiket, és egyértelműen felértékelődtek a kapcsolódó szolgáltatások is, úgymint a garancia, a beüzemelés, vagy a készülékbeszámítás lehetősége (32%). 2021-ben ezeket még csak 10% vette számításba döntési helyzetben, de ma már fontosabb, vagy legalábbis ugyanolyan fontos, mint például a termék márkája. A többféle csomagátvételi és fizetési lehetőség is meghatározza, hogy mit, mikor és hol vásárolunk, a keleti országrészben ezeknek az átlagnál nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a fogyasztók.

„Érezhető megnövekedett az igény a teljeskörű szolgáltatásnyújtásra, legyen szó garanciáról, beüzemelésről, javításról vagy adatátvitelről új készülék vásárlása esetén. Vásárlóink egyre többször keresik az olyan kényelmi megoldásokat, amelyek megkönnyítik az életüket. Ezért is bővítjük folyamatosan az elérhető szolgáltatásaink körét, időről-időre felmérve az aktuális szükségleteket. A közelmúltban a Vodafone-nal kötött együttműködésünk egyik célja is éppen egy ilyen, hazai viszonylatban egyedülállóan összetett kezdeményezés volt: vásárlóink mostantól egy helyen tudnak készüléket, telefonelőfizetést, adat költöztetést és kijelzővédelmet is kérni készülékükre” – reagált az kutatás eredményeire Szilágyi Gábor, a MediaMarkt Magyarország ügyvezető igazgatója.

Főként gazdasági okokból, de a műszaki cikkeknek is adunk második esélyt

A MediaMarkt arra is kíváncsi volt, hogy mennyire jellemző, hogy a készülék elromlása egyet jelent a készülék cseréjével, illetve, hogy mi történik a régi készülékkel az új beszerzése után. A válaszadók közel fele az azonnali készülékcsere helyett először mérlegeli a költségeket, és többnyire él a javíttatás lehetőségével (45%), amennyiben az költséghatékonyan megoldható. A 30-39 évesek körében a legmagasabb ez az arány (52%), a diplomások, illetve a megyei jogú városokban lakók az átlagnál nagyobb arányban nyilatkoztak ugyanígy. A költségek minimalizálása itt is inkább a nőkre jellemző, a férfiak nagyobb arányban részesítik előnyben egy új termék beszerzését meghibásodás esetén. Inkább gazdasági, mintsem környezettudatos megfontolásra utal a javíttatás gyakorlata a válaszadók közel egynegyedénél, akik csak akkor választják ezt a lehetőséget, ha nem engedhetik meg maguknak az új készülék vásárlását.

A régi gép elszállítása egyértelműen népszerű szolgáltatásnak számít, a megkérdezettek 38%-a nyilatkozott úgy, hogy ezt minden esetben kéri, amikor lehetséges. Az idősebb korosztály kiugró arányban (54%) preferálja ezt a megoldást. További 14% csak abban az esetben, ha beszámítják az újonnan vásárolt termék árába. A kor csökkenésével az elszállíttatási hajlandóság is csökken, illetve megjelennek más, főként anyagi szempontok is: a válaszadók egyharmada, ha működőképes, akkor inkább eladja vagy tovább ajándékozza a lecserélni kívánt készülékét. A legfiatalabbak több mint negyede viszont nem is hallott még az elszállítás lehetőségéről.

Az olcsóbb modellek után jövőre a kínai prémiumautók tarolhatják le az európai piacot

Látványosan gyors átalakulás zajlik a magyar autópiacon, amelyen a kínai márkák olcsóbb modelljei villámgyorsan szereztek stabil részesedést. A vásárlók nyitottsága, a kereskedők átalakuló szerepe, az egyszerűbb gyártási és konfigurációs modell, valamint az árak olyan versenykörnyezetet hoztak létre együttesen, amelyben az erős szabályozói nyomásnak is kitett hagyományos márkáknak radikálisan alkalmazkodniuk kell.
2025. 12. 20. 07:00
Megosztás:

Európai egyetem magyar vezetője kapott rangos üzleti díjat

A Fiatal Vállalkozók Hete záróeseményén Noll-Batek Frigyes, a Varsovia Üzleti és Alkalmazott Tudományok Egyetemének prorektora vehette át a FIVOSZ különdíját. A díj elismeri a magyar irányítású Pozsonyi Kihelyezett Tagozat négy év alatti gyors növekedését, az innovációt, a jövő vállalkozóinak és vezetőinek képzése iránti elkötelezettséget. A 2021-ben indult pozsonyi intézmény mára több mint 3000 hallgatót ért el, ezzel a Varsovia lett a legtöbb magyarországi diákot képző külföldi egyetem. A prorektor szerint a siker a közösség, a gyakorlatorientált képzés és a nyitott, ponthatár nélküli felvételi rendszer érdeme, ahol valódi teljesítmény áll a diploma megszerzése mögött.
2025. 12. 20. 06:00
Megosztás:

Jó évet zár a BYD 2025-ben

A BYD kiváló évet zár 2025-ben, az első 11 hónapban összesen 4,182 millió autót gyártott, ez 2024 azonos időszakához viszonyítva 11,3 százalékos növekedés - tájékoztatta a BYD Company Limited az MTI-t közleményben abból az alkalomból, hogy a cég kínai, Jinan városában működő üzemében legyártották a 15 milliomodik NEV (új energiákkal hajtott) autót.
2025. 12. 20. 05:00
Megosztás:

Ekkora hitelre futja a legutóbbi átlagfizetésből

Októberben a magyarországi bruttó átlagkereset már megközelítette a 700 ezer forintot, ami 8,7%-os emelkedést jelent év/év alapon. Ugyanakkor a nettó átlagkereset 482 400 forint, míg a nettó medián kereset 401 100 forint volt, ami 10%-os, illetve 10,3%-os emelkedést jelentett az előző év azonos időszakihoz képest. A reálkereset ennél jóval szerényebb mértékben, 5,5%-kal emelkedett egy év leforgása alatt. A fentiek fényében a Bank360 annak számolt utána, hogy mekkora lakáshitelre, illetve mekkora személyi hitelre elegendő az októberi átlag- és mediánbér.
2025. 12. 20. 04:00
Megosztás:

Vényírási jogosultságot kapnak a gyógyszerészek

A szakmai díjak jubileumi díjátadóján jelentették be a történelmi jelentőségű döntést.
2025. 12. 20. 03:00
Megosztás:

Ha a bruttó béred kisebb, mint 692.700 Ft, akkor rossz hírünk van számodra!

Magyarországon tovább nőttek a jövedelmek: októberben a bruttó átlagkereset elérte a 692 700 forintot, ami 8,7 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. A nettó átlagbér ennél is nagyobb ütemben, egy év alatt már 10 százalékkal emelkedett. Mindez kedvező hír azoknak is, akik kölcsön felvételén gondolkodnak, mivel a magasabb fizetés lehetővé teszi nagyobb havi törlesztőrészlet vállalását. Miért fontos ezzel foglalkozni most?
2025. 12. 20. 02:00
Megosztás:

Itt a vége! Az EURÓ árfolyama már nem lesz olcsóbb

Nem várható további forint-erősödés: a gazdasági növekedés átmeneti felgyorsulására számítanak jövőre az OTP Bank elemzői.
2025. 12. 20. 01:00
Megosztás:

Dobáld ki a kukába a sárga csekkeket - itt van helyette a qvik

Mostantól az elektronikus közüzemi számlák is fizethetők qvik fizetéssel a Díjnet online felületén.
2025. 12. 20. 00:01
Megosztás:

Felbontja adásvételi megállapodását az MVM és az E.ON

Közös megegyezéssel megszűnik pénteken az MVM Csoportnak az E.ON Csoporttal 2024. december 16-án kötött adásvételi megállapodása, amely az E.ON Energie Románia 68 százalékos részesedésének, valamint az E.ON Asist Complet 98 százalékos részesedésének megvásárlásáról szól - tájékoztatta az MVM pénteken az MTI-t.
2025. 12. 19. 23:00
Megosztás:

Miért esik ma a piac? Szűkül a likviditás – A Digitap ($TAP) akár nyolcszorozhat, mint banki token, a legjobb kriptovaluta befektetés 2026-ra

A kriptopiac ma vörösen izzik, ahogy a likviditás szűkül, és a kockázati étvágy csökken a digitális eszközök körében. A Bitcoin kulcsfontosságú támaszszintek alá süllyedt, ami megrázta a főbb altcoinokat, például az Ethereumot, az XRP-t, a Solanát és a Cardanót, miközben a piacon félelem uralkodik: a Crypto Fear & Greed Index 22 pontra zuhant.
2025. 12. 19. 21:00
Megosztás:

A geotextília: értékes eszköz a kertészkedéshez

A kertészkedés sok eszközt igényel, de kevés olyan hasznos, mint a geotextília. Ez az anyag nemcsak esztétikai, hanem hőszigetelő és gyomirtó tulajdonságairól is híres. Miért olyan népszerű, és milyen előnyöket nyújthat?
2025. 12. 19. 20:00
Megosztás:

A Konecta és a SPEEEX stratégiai együttműködésre lép

A Konecta, a globális ügyfélélmény- (CX) és digitális szolgáltatások vezető szereplője bejelentette, hogy stratégiai partnerséget kötött a SPEEEX-szel, Koszovó egyik legnagyobb BPO vállalatával. A megállapodás célja, hogy innovatív, közeli kiszervezésű, többnyelvű ügyfélélmény- és digitális megoldásokat nyújtsanak a DACH régió és az európai piacok ügyfelei számára. A koszovói szolgáltatóközpont kulcsfontosságú szerepet tölt majd be: magas színvonalú német nyelvű szolgáltatásokat kínál, valamint angol, francia és olasz nyelvi kapacitással támogatja a komplex, technológia-alapú ügyfélműveleteket.
2025. 12. 19. 19:00
Megosztás:

Optimistább a növekedést illetően az EKB

Az Európai Központi Bank a várakozásunknak és a széleskörű piaci várakozásoknak is megfelelően 2,00%-on hagyta a betéti rátát - olvasható az MBH Bank friss elemzésében.
2025. 12. 19. 18:00
Megosztás:

Dagad a magyar lakossági tartozások, miközben készpénzt is egyre többen vesznek fel hitelkártyával

Közel nyolcéves csúcsra nőtt októberre a hitelkártya-követelések összege, miközben a harmadik negyedévben a megszokott volumen háromszorosára ugrott a hitelkártyás készpénzfelvételek értéke is – hívja fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője. Biztató ugyanakkor, hogy a hitelkártya-követelések nagyjából felét még a kamatmentes időszakban visszafizetik a kártyabirtokosok.
2025. 12. 19. 17:00
Megosztás:

Így támogatta a rászoruló családokat a Magyar Posta az adventi időszakban

Több mint 4 millió forinttal támogatta a rászoruló családokat a Magyar Posta az adventi időszakban - közölte a Magyar Posta Zrt. csütörtökön az MTI-vel.
2025. 12. 19. 16:00
Megosztás:

Alvó Ripple (XRP) aktiválása: Hogyan biztosít a FleetMining új növekedési lehetőségeket a tulajdonosoknak, 100 dolláros regisztrációs bónusszal?

Az XRP egy kriptovaluta, amelynek célja a pénzügyi tranzakciós folyamatok hatékonyabbá, gyorsabbá és olcsóbbá tétele. Úgy tervezték, hogy valós idejű fizetéseket és országon belüli átutalásokat tegyen lehetővé, különösen a pénzügyi intézmények felé.
2025. 12. 19. 14:45
Megosztás:

Beépíthető készülékek: A modern konyha titkos fegyverei

Te hogy látod, mennyire befolyásolja a konyhád hangulatát a háztartási gépek megjelenése? A beépíthető készülékek praktikus megoldásokkal szolgálnak a mindennapokban, ráadásul olyan esztétikai előnyöket kínálnak, amelyek révén a konyhai elemek és a gépek szinte egybeolvadnak. Ennek köszönhetően az elérhető hely is teljes mértékben kihasználható.
2025. 12. 19. 14:00
Megosztás:

Új illatok a mosásban

Gondolt már valaha arra, hogyan adhat hozzá egy friss illat is az Ön megjelenéséhez? Az öltözködés sokkal több, mint a színek és formák játéka, mivel a megfelelő illat csak fokozhatja az élményt. Az illatok hatása egyre nagyobb szerepet játszik a textíliák ápolásában, hiszen egy illatos ruhadarab az önbizalmat is fokozhatja. De hogyan változhat a mosás folyamata érzéki élménnyé?
2025. 12. 19. 12:30
Megosztás:

Karácsonyi logisztikai roham: nő a rendelésvolumen, csökken a kosárérték – nehéz szezon vár a webshopokra

A PwC 2025-ös karácsonyi felmérése szerint idén több magyar vásárló tervez online ajándékot rendelni, miközben az egy főre jutó költés visszaesett. Ez azt jelenti, hogy a webshopok a korábbi éveknél nagyobb rendelésvolumennel, ugyanakkor kisebb kosárértékekkel szembesülnek – a logisztikát pedig az ünnepi időszakban minden eddiginél nagyobb terhelés érheti. A kapacitáskezelés és a gyors kiszállítás a vásárlói elégedettség legfontosabb tényezőjévé válik, ami a fulfillment-szolgáltatók szerepét is felértékeli.
2025. 12. 19. 12:00
Megosztás:

Minden harminc év alatti édesanya szja-mentes januártól

Kedvezően változnak 2026. január 1-jétől a harminc év alatti édesanyák adómentességének szabályai. A kedvezmény jövőre már nemcsak az átlagbérig, hanem a kedvezmény alapját képező jövedelmek teljes összege után érvényesíthető, és a kedvezmény ettől az időponttól a 2023 előtt született gyermekek után is igénybe vehető - hívta fel a figyelmet pénteki közleményében a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).
2025. 12. 19. 11:00
Megosztás: