Kiállt a magyar fogyasztók érdekei mellett a GVH elnöke a párizsi OECD konferencián
A közlemény idézte Rigó Csaba Balázst, aki az október 8-9-én rendezett találkozón kiemelte, a digitális és zöld átállás középpontjában egyértelműen a fogyasztóknak és az ő érdekeiknek kell állniuk. "A fogyasztók mindig az elsők!"
A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) fogyasztóvédelmi bizottsága által első alkalommal szervezett rendezvény első napján a digitális átállás, második napján a zöld átállás fogyasztóvédelmi kérdései álltak a középpontban.
A GVH elnöke a közlemény szerint megjegyezte, a magyar nemzeti versenyhatóság az elmúlt években egyre nagyobb figyelmet fordított a digitális világ térnyerésére. A GVH számos globális és technológiai vállalattal szemben lépett fel eredményesen, mint a Google, az Apple, vagy a TikTok.
A GVH elnöke felszólalásában arra is felhívta a figyelmet, hogy kiemelt feladatuk az új technológiák, például a mesterséges intelligencia (MI) mélyreható vizsgálata és ismerete.
Felidézték, hogy a Gazdasági Versenyhivatal 2024 elején indított piacelemzést a mesterséges intelligencia piaci versenyre és a fogyasztók ügyleti döntéseire gyakorolt hatásainak vizsgálatára.
Hozzátették, a nemzeti versenyhatóság elismeri, hogy az MI terjedése széleskörű társadalmi és gazdasági előnyöket eredményezhet, a technológia azonban veszélyt jelenthet a tisztességes piaci versenyre és kiszolgáltatottabb helyzetbe hozhatja a fogyasztókat.
Arra is kitértek, hogy a GVH szintén 2024 elején zárta le piacelemzését, amelyben egyes termékek reklámozásánál alkalmazott "zöld állításokat" vizsgálta.
A hivatal többek között jelezte, sok cég a márkaépítésre használja a green marketinget, míg a fogyasztók nagy része nehezen tájékozódik a zavaros zöld üzenetek között.
A párizsi találkozón részt vevő szervezetek elnökei, vezetői, illetve képviselői egy közös nyilatkozatot is aláírtak, amelyben a szervezetek többek között elkötelezték magukat a fogyasztók zöld állításokkal, illetve a digitális fejlődéssel járó kockázatokkal szembeni védelmének erősítése, és a fogyasztók megfelelő eszközökkel való edukálása mellett - olvasható a GVH közleményében.