Kockázatkezelés a sportüzletben: Amit a befektetőknek tudniuk kell az események szervezéséről
Az online térben megjelent szerencsejáték oldalak és az itt megtalálható valódi pénzes játékok, az élő közvetítésekkel együtt tömegek számára hoztak közelebb megannyi versenyt és sportágat.
Ilyen formában a magyar sportbarátok is néhány kattintással megtekinthetnek egy, a világ túlsó felén szervezett mérkőzést, legyen az egy ausztrál krikett rangadó, vagy a brazil labdarúgó bajnokság valamelyik mérkőzése.
Az online világ által kitágult lehetőségek, a nagyobb nézőszám következtében a sporthoz kapcsolódó üzleti lehetőségek is megváltoztak. Ma, ha a sportba történő befektetésről van szó, ez nem kizárólag a klubok tulajdonlását és menedzselését és a tévés közvetítési jogokat jelenti, hanem sok egyebet is, amelyekről a folytatásban még szó esik majd.
A sporthoz ilyen formában olyan iparágak kapcsolódnak, mint a fogadási platformok, az elemzési ágazat, a táplálkozás és az életmód. A befektetések formái is átalakultak. Megjelentek a kockázati tőkealapok, a vagyonalapok is a sport körül, ami sokkal több pénzt áramoltat ebbe az ágazatba.
A sportba történő befektetés főbb formái
A hagyományos befektetési formák, amilyen a csapatvásárlás, a közvetítési jogok, vagy az ingatlanfejlesztés, magas belépési korláttal járnak, ezért csak a befeketők egy szűk rétege számára érhetők el. Az utóbbi időben azonban megannyi új lehetőség nyílt meg, amelyek kisebb tőkével rendelkező, akár startup vállalkozások számára is kaput nyitottak ebben az ágazatban.
A sportfogadás az egyik olyan iparág, ami az online technológia fejlődése révén megtalálta a helyét ezen a piacon. Az olyan platformok, mint a Magyarkaszinok, nem csak naprakész tippeket és élő fogadást kínálnak. A legtöbb ilyen oldalon live stream segítségével a meccseket is nézheted. Arról nem is beszélve, hogy egyre gyakrabban jelennek meg bajnokságok, klubok szponzoraiként is az ilyen vállalkozások.
Ezenkívül érdemes még kiemelni az innovatív ágazatok közül a fitnesz alkalmazásokat, az e-sport és a virtuális sport körüli kezdeményezéseket és a digitális sportruházati márkákat is. Ezekkel együtt a sport körül egy széles iparági paletta jelent meg befektetői minőségben.
A fejlesztések legfőbb formái
A nagyobb tőkeerővel rendelkező befektetések közé az ingatlanbefektetés, tehát a stadionok, csarnokok építése, fejlesztése és fenntartása tartozik, a hozzá kötődő infrastruktúra biztosításával együtt. Ezek általában városi, kormányzati befektetések, de van rá példa, hogy a magántőke is megjelenik.
A korszerű sportlétesítmények többféle funkciót is ellátnak, amibe beletartoznak a koncertek, előadások és egyéb típusú rendezvények is, ilyen módon növelve a kihasználtságot és a nézőszámot.
Különösen az AI-alapú megoldások megjelenése jelentett mérföldkövet az adatelemzés terén, noha erre már korábban is egyre több hangsúlyt fektettek. Az új technológia azonban sokkal naprakészebb és pontosabb információkat tud biztosítani az edzőknek a játékosok teljesítményéről, erős és gyenge pontjairól.
Ennek logikus következménye pedig a sporttechnológiai befektetések megjelenése volt. Ez az adatok elemzésén és a teljesítmény mérésén kívül kiterjed a digitális élmény alkalmazásokra, az e-sport integrációs újításokra és a streaming iparágra is, ahol egyre nagyobb teret kap az AR és VR technológia.
Manapság a szellemi tulajdonhoz és a jogdíjakhoz kapcsolódó befektetések is jelentősre növekedtek. Különösen, ha tudjuk, hogy a játékosok nevei, a logók, márkák mellett ebbe immár az olyan digitális termékek is beletartoznak, amilyenek a különböző NFT elemek. Egyes klubok külön hangsúlyt fektetnek rá, hogy ezen a területen is jelen legyenek.
Az egészséges élet és a fenntartható fejlődés előretörésével a sportban is megtalálták a helyüket azok a befektetők, akik olyan zöld megoldásokat kínálnak, mint a nullás kibocsátású stadionok, vagy a wellbeing keretében a prevenciós és rehabilitációs eszközök.
Így lesz pénz a csapat tulajdonlásból
Egy neves klub megvásárlása a leglátványosabb üzleti befektetés a sporton belül. Itt egy magas belépési korláttal rendelkező, költséges invesztícióról van szó, ezért érdekes lehet megvizsgálni, hogyan térül meg egy ilyen lépés.
Nos, az egyik fontos bevételi forrás a médiajogok, közvetítési jogok értékesítése, emellett a jegyek eladása és a mérkőzés napján megtermelt bevételek. Itt olyan megoldásokra kell gondolni, mint a különböző VIP lehetőségek, mint saját páholy, prémium étkezés és exkluzív eseményeken való részvétel a mérkőzést követően.
A szponzorálás is fontos bevételi forrás. Ezen belül is külön említést érdemel a stadion elnevezése utáni bevétel, és nyilván a mezeken és a csapat különböző felületein feltüntetett reklámok.
A legfőbb kockázati tényezők
A pörgés és a csillogás mellett a befektetőnek egy kockázati elemzést is el kell végeznie, hiszen egy ilyen kaliberű beruházás rengeteg váratlan költséggel járhat.
A pénzügyi kockázatok között kalkulálni kell az építkezéseknél a túlköltekezéssel, emellett, ha a csapat rosszabb szezont játszik, a jegyeladások és szponzori bevételek csökkenésével és persze, az inflációs ingadozással is.
Maguk a mérkőzések megannyi kockázatot hordoznak magukban. Ezek közé tartozik a tömegbiztonság területe, nem lehet előre tudni, nem történik-e baleset, pánikhelyzet, incidens a mérkőzésen és az milyen végkifejlettel jár. Másrészt, a sportolók lesérülése is egy kockázati tényező.
Ezen felül nem lehet kizárni természeti eseményeket, vagy egészségügyi incidenseket, amelyek szintén a mérkőzések elmaradásához, a nézőszám visszaséséhez, ezzel együtt pedig pénzügyi kieséshez vezethetnek. Számolni kell a kommunikáció esetleges hibáival is. Egy elvétett PR lépés is okozhat veszteségeket.
A sport egy izgalmas és pörgő üzletág, amelybe manapság özönlenek a befektetők a különböző iparágakból. Érdemes megfontolni az így megnyíló lehetőségeket, de a kockázatokkal is számolni kell.