Lidl: techóriás válik a diszkontláncból
A Schwarz Csoport Németország legnagyobb kiskereskedelmi csoportja, melynek székhelye nem Berlin vagy München, hanem egy kisváros, Neckarsulm. Ez a nagyjából 26 ezer fős település ad otthont a 2023-ban 13.900 üzletet üzemeltető, bő félmillió embert alkalmazó, és 167 milliárd eurós árbevételt termelő vállalatnak.
A cégcsoport létrehozója a médiától kifejezetten elzárkózó Dieter Schwarz Németország második leggazdagabb embere a maga több mint 36 milliárd eurós vagyonával. Az Aldi által használt diszkontáruház üzleti modelljét lemásolva, gyors növekedéssel Németország legnagyobb kiskereskedelmi cégévé nőtte ki magát a Lidl. A Schwarz Csoport sosem lépett tőzsdére, de a német börzén a legnagyobb árbevétellel rendelkező cégek között a második helyet foglalná el a Volkswagen mögött.
A cégcsoport négy fő divízióból épül fel.
-Ezek közül a legnagyobb természetesen a Lidl, ami a maga 126 milliárd eurós éves árbevételével a cégcsoport legjelentősebb részét teszi ki.
-A második legnagyobb rész a Kaufland, aminek az árbevétele 34,2 milliárd euró volt 2023-ban.
-További 4-4 milliárd eurót termel a Schwarz Produktion, a cégcsoport saját, élelmiszerelőállítással foglalkozó divíziója, és
a hulladékkezeléssel foglalkozó PreZero.
-Ezen négy divízió vezetője 2021 óta Gerd Chrzanowski, aki eddigi pár éve alatt alatt hatalmas befolyással volt a cégcsoport fejlődésére.
A Lidl úton a digitalizáció felé
Gerd Chrzanowskinak az infláció mellett azzal is meg kellett küzdenie, hogy a kiskereskedelmi szektorban a jelenleginél tovább már nagyon nehezen tudnak terjeszkedni. Chrzanowski viszont más módszert talált a növekedésre, és a korábban említett négy divízió mellé létrehozott egy ötödiket Schwarz Digits néven, amely a cégcsoport új irányokba törekvő projektjeit hivatott egy fedél alá vonni.
Chrzanowski víziója az volt, hogy a Schwarz Csoport ne csak egy kiskereskedelmi cégcsoport legyen, hanem egy igazi techóriás egyenesen Németországból.
Hogy jobban megértsük Chrzanowski vízióját, tennünk kell egy lépést visszafelé. A digitalizációs törekvések felé vezető út a Lidl Plus applikáció létrehozásával kezdődött el, ami a kései, 2020-as bemutatása ellenére nagyon sikeres lett, Németországban az Apple App Store-ban a harmadik, a Google Play Store-ban a negyedik legnépszerűbb shopping applikáció. A Lidl rengeteg adatra tesz szert a vásárlói költési szokásairól, és ezen adatok kezelése kulcsprobléma, és megfelelő megoldást igényel.
Az adatszolgáltatásokkal eredetileg csak belső szükségletek miatt foglalkozott a vállalat, de idővel sokkal nagyobb projektté nőtte ki magát. Eredetileg külsős cégeket kerestek az adatkezelésére, de a kockázatok miatt végül mégsem akartak egy harmadik félre hagyatkozni, főleg egy olyanra nem, amelynek adatközpontjai Európán kívül vannak.
Emiatt jött létre a korábban említett Schwarz Digits divízió, amire rövidesen más német vállalatok is hamar felfigyeltek, hisz ők maguk sem találtak az igényeiknek megfelelő szolgáltatót. A divízión belül STACKIT név alatt üzemel a felhő alapú szolgáltatásokat kínáló brand, ami kizárólag Németországban és Ausztriában lévő technológiai infrastruktúrával rendelkezik.
700 millió dolláros felvásárlás
Ehhez szorosan kapcsolódik az XM Cyber, egy izraeli kiberbiztonsági vállalat, amit a Schwarz Csoport 2021 novemberében vásárolt fel 700 millió dollárért, a potenciális kibertámadások elleni védekezés támogatása érdekében. A cég iránt több amerikai techóriást is érdekelt, de végül nem az Amazonhoz, hanem a Schwarz Csoporthoz került.
Forrás: https://hold.hu/holdblog/