Megugrott az ipari termelés októberben
A nyers adatok ennél kedvezőbb, mindössze 0,2 százalékos mérséklődésről tanúskodnak. Havi szinten masszívan emelkedett az ipari kibocsátás a szezonálisan és munkanaptényezővel igazított adat szerint 2,0 százalékkal. Ezzel együtt a termelés az év első tíz hónapjában 3,9%-kal kisebb volt, mint 2023 azonos időszakában.
Az adat részleteit jövő héten ismerteti a KSH. A hivatal rövid kommentárja szerint: „2024 októberében a feldolgozóipari alágak többségében bővült a termelés volumene. Ugyanakkor a legnagyobb súlyú alágak közül a járműgyártásban és a villamos berendezés gyártásában visszaesés következett be, míg a számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása, valamint az élelmiszer, ital és dohánytermék gyártása nőtt”.
A tizedik havi kibocsátásbővülés hátterében egyrészt az Audi szeptember végén megkezdett győri bérgyártása állhat, mely során a VW-csoporthoz tartozó spanyol Cupra összeszerelését vette át részben a nyugat-magyarországi egység. Másrészt a szeptemberi részletes adatokat figyelembe véve a számítógép és elektronikai termékek gyártása terén realizálódhatott egy komolyabb, pozitív elmozdulás havi bázison.
A kilátások ezzel együtt rövid távon korántsem kedvezőek: a német gyártók – egyelőre külhoni – üzembezárásai és megszellőztetett, nagy volumenű leépítései még csak most kezdhetik kifejteni a hatásukat. Az eurózóna legfontosabb gazdaságainak és a környező országok feldolgozóipari beszerzési menedzserindexei továbbra mutatnak érdemi elmozdulást felfelé.
Középtávon lehetünk talán bizakodóak: a termelésbe lépő jelentős kapacitásbővítések – főként a járműiparban, valamint az akkumulátorgyártás terén – a kibocsátás érdemi fellendülését eredményezhetik, nagyobb volumenben a jövő év második felétől kezdődően.
Sajtóinformációk szerint a termelő fázisba elsőként a BMW debreceni gyára léphet, ahol már megkezdődött a próbagyártás november hónap során. A kapacitásbővítések pozitív növekedési kihatása jelen állás szerint főként 2026-tól jelentkezhet.