Megvalósult Bicske intermodális csomóponti fejlesztésének első üteme
Ágh Péter, az Építési és Közlekedési Minisztérium állami beruházások társadalmi koordinációjáért felelős államtitkára emlékeztetett arra, hogy az országban az első, tömegközlekedési ágak közötti gördülékeny átszállást biztosító csomópont Kaposváron készült el 2022 novemberében, a bicskei a második, amelyet átadhatnak.
Elmondta, hogy a bicskei fejlesztés első ütemében rendezték az állomásépület körüli területet, ahol új autóbusz megállóhelyeket, autóbusz parkolókat és buszfordulót, valamint két taxiállomást alakítottak ki, 336 P+R parkoló és 172 fedett kerékpártároló épült, meghosszabbították és akadálymentesítették a peronok megközelítését segítő gyalogos aluljárót.
Jelezte, hogy a vasútállomástól nyugatra 1,3 kilométer hosszban új összekötő út létesült, amelyet 2022. decembere óta használhatnak a közlekedők, valamint új közrakodó épült a használatához szükséges vágányhálózattal együtt.
Ágh Péter bejelentette, hogy a projekt második üteme már engedélyes tervekkel rendelkezik, így a remények szerint hamarosan megindulhat a kivitelezés. Hozzátette, hogy a vasútállomás új felvételi épülete ugyan klasszikus stílusban készül majd el, de a modern kor igényeinek megfelelően a vasúti szolgáltatás és az autóbuszos hálózat centrumaként funkcionálhat majd.
Az államtitkár kiemelte: a rossz állapota miatt az első ütemben elbontott gyalogos felüljáró helyett új, közúti és gyalogos, kerékpáros átvezetést is biztosító aluljáró létesül, ezzel teremtve új közúti kapcsolatot Bicske két városrésze között.
Czermann János, a Honvédelmi Minisztérium stratégiáért és humánpolitikáért felelős helyettes államtitkára szerint a vasút katonai jelentőségét jól mutatja, hogy már a 19-20. század fordulóján a katonai logisztika nélkülözhetetlen részévé vált. Bicske a Budapest-Hegyeshalom vasútvonal, a transzeurópai vasúthálózat részeként Magyarország legforgalmasabb és a katonai mobilitás biztosítása érdekében is kiemelkedő jelentőségű vasúti csomópontja.
Jelezte, hogy a most átadott bicskei intermodális csomópont első ütemének részeként - 1,2 milliárd forintból - kialakítottak egy katonai rakodót, amely a Magyar Honvédség és a NATO elvárásainak megfelelően valósult meg, és Magyarország első NATO-követelményeknek megfelelő katonai rakodója lett. Ezen egy teljes katonai vasúti szerelvény ki-, illetve bepakolása történhet meg egy időben, a burkolt rakterület terhelését a katonai nehézgépjárművek tömegére méretezték, és lánctalpas technikai eszközök miatt merev betonburkolatot is kapott.
Megemlítette, hogy a beruházás során megépült két, egyenként 300 méter hosszú rakodóvágány, amelyek teherbírása tengelyenként 22,5 tonna, emellett 10 méter széles, 22 méter hosszú dupla homlokrakodó is része a beruházásnak.
Tessely Zoltán, a térség fideszes országgyűlési képviselője úgy vélte, felbecsülhetetlen nagy érték jött létre, amely a bicskeieké és a járás polgáraié, akik igénybe veszik a vonat- és buszközlekedést. Megemlítette, hogy Lázár János építési és közlekedési miniszter partnerségéről biztosította és reálisnak nevezte, hogy a második ütem beruházási elemei a 2026-ban induló parlamenti ciklus során nemzeti forrásból megvalósulhatnak.
Bálint Istvánné (Fidesz-KDNP) polgármester ünnepnapnak nevezte a beruházás átadását, amely a város történelmének legnagyobb volumenű fejlesztése. Reményét fejezte ki, hogy a vasúti pálya felújítása is hamarosan elkészül, és akkor nem csak kulturált körülmények között lehet majd fel- és leszállni a vonatokról, hanem a menetidő is jelentősen lerövidül.