Míg Európában növekszik, itthon esik az újautó-értékesítés
Ezzel az EU-ban már tizedik hónapja tart az emelkedés. Így az első 5 hónapban 18 százalékkal több új gépkocsit adtak el, mint egy évvel ezelőtt, ami 4,4 millió darabot jelent. Ugyanakkor ez 23 százalékkal még mindig elmarad a 2019-es értéktől, amikor 5,7 millió új személyautó talált gazdára.
Májusban a hibrid (25 százalék), a plug-in hibrid (7,4 százalék) és az elektromos (13,8 százalék) autók piaci részesedése egyre közelebb kerül a benzines (36,5 százalék) és a dízel (14,3), azaz a tisztán fosszilis üzemanyaggal hajtott autók 50,9 százalékos piaci részesedéséhez.
Legalábbis ami az értékesítéseket illeti.
Ezen belül a tisztán elektromos járművek értékesítése 70,9 százalékkal emelkedett egy év alatt. Különben a benzines járművek értékesítése 12,6 százalékkal emelkedett, míg a dízel gépkocsik eladási számai 1,9 százalékkal csökkentek. A legerősebb piac (a nagy piacok közül) Olaszország volt, rendre 23,9 és 24,3 százalékos növekedéssel. A Volkswagen vezette a sort 243.013 gépkocsival és 19,5 százalékos növekedéssel, míg a Stellantis 0,2 százalékos visszaeséssel 170.296 darabot adott el, de maradt a második helyen.
A Renault csoport tudta a legnagyobb növekedést felmutatni 35,9 százalékkal (104.089 darab) a Tesla-t követően, amely 2191 százalékkal 21.927-ra tudta növelni a tavalyi 957darab után. Az amerikai gyártó különben a január-májusi időszakban 164 százalékos növekedést tudott felmutatni, 102 ezer gépkocsi értékestéssel.
Itthon az áprilisi 5,9 százalékos csökkenés után folytatódott a mélyrepülés a 11,2 százalékkal. Itthon is a Volkswagen csoport fújja a passzátszelet, hiszen a Volkswagen (1069 db) és a Skoda (1055 db) értékestések 23 százalékos részesedést értek el, s az első negyedévet első helyen záró Toyota 896 gépkocsival a második helyen áll. Őt követi a Suzuki 820 autó értékesítésével.
Összességében elmondható, hogy rövid életű volt a magyar piac első negyedévi fellendülése, amely különben hasonlított a tavalyi folyamatokhoz. Ugyanakkor az európai piac az év végi - év eleji 11-12 százalékos emelkedés és a márciusi közel 30 százalékos megugrás után átmenetileg 17-18 százalékon látszik stabilizálódni. Ne feledjük, még mindig hatalmas az elmaradás a járvány előtti számokhoz képest.
Ugyanakkor ebben a képben elég furcsának tűnik a Volkswagen minapi lépése, az elektromosautó-gyártás visszavágása két modell esetében. Ezt különben az elektromos autók esetében beindulni látszó árversenynek tudhatjuk be nagy valószínűséggel. Még egy érdekesség! A Honda és a Mitsubishi az igen csak kicsi 10-15 ezer darabos öt hónapos értékesítési szám mellett mintegy 40 százalékos visszaesést szenvedett el az európai piacon.
Összességében nem lepett meg bennünket a magyar piac további, mélyülő gyengélkedése. Ugyanakkor az európai piac további „száguldása”, kismértékű gyorsulása májusban kicsit meglepő. Hiszen itt lassuló növekedési dinamikára számítottunk. (forrás: ERSTE)