MOL: A cég venné át a jövőben az orosz nyersolajat az ukrán-orosz határon
Ezzel elkerülhetők lennének a Lukoil elleni orosz szankciók. A cég költsége ugyanakkor másfél dollárral nőne hordónként, mivel az ukrán tranzitdíj a MOL-t terhelné. A szállítás kockázata is a cégre hullana. A magyar kormány a megnövekedett költségeket esetleg kompenzálná a különadók csökkentésével.
A MOL éves szinten 11 millió tonna, azaz kb. 80 millió hordó nyersolajat importál Oroszországból. Ebből 7-7,5 millió tonna jön a Dunai Finomítóba. Az Erste becslése alapján a megnövekedett szállítási költség éves szinten kb. 120 millió dollár, ami az éves becsült EBITDA 4%-a.
A kormány esetleg az Ural/Brent olajfélék árkülönbözetére kivetett adót csökkenthetné, ami éves szinten jelenleg 100-150 millió dollár bevételt hoz az államháztartásnak. Az adó jelenleg 5 dollár feletti különbségre veti ki a magyar kormány és csak a Magyarországra behozott termékre vonatkozik. (forrás: ERSTE)