Ne dobd ki a szemétbe a lejárt gyógyszereidet! Mutatjuk miért

A fogyasztók negyede a háztartási hulladékok közé dobja lejárt készítményeit – derül ki a BENU Magyarország Zrt. idén kivitelezett reprezentatív kutatásából. További sokatmondó adat, hogy a fogyasztók körülbelül harmada nincs tisztában azzal, mi történik a háztartási hulladékba vagy a szennyvízhálózatba kerülő gyógyszerekkel. A kapott eredmények alapján megállapítható, hogy a lakosság még mindig nem rendelkezik elegendő információval a lejárt szavatosságú gyógyszerek helyes leadási módjáról.
Ezt igazolja az idén nyáron elvégzett vízmintavételi kutatás is. A központi idegrendszeri megbetegedések kezelésére szolgáló szerek, antidepresszánsok, antibiotikumok, fogamzásgátlók, vérnyomáscsökkentők, gombaölők, szorongásoldók és nyugtatók hatóanyagait mutatták ki többek között a Duna, a Tisza, valamint legnagyobb tavunk, a Balaton vizének vizsgálata során az egyetemek kutatói. A három élővízből összesen 14 féle – a víztisztítók által nem kiszűrhető – hatóanyagot azonosítottak a szakemberek, amelyek a kidobott vagy WC-n lehúzott gyógyszerekkel kerülhetnek a természetes vizekbe a vizeleten kívül.
„A mi vizünk ne legyen a mi gyógyszerünk”
A felszíni és talajvizek gyógyszermaradványokkal való szennyezettsége mára valós, globális környezeti problémává vált, amely mértéke ellen a lejárt vagy nem használt gyógyszerek felelős kezelésével védekezhetünk. A BENU ezt szeretné tudatosítani az idén októberben induló edukációs, társadalmi célú kampányával. A hálózathoz tartozó gyógyszertárak– ahol Magyarország minden negyedik gyógyszertári vásárlása történik – eddig is lehetőséget biztosítottak a lakosságnak, hogy kihelyezett gyógyszergyűjtő dobozokban adják le (mint minden gyógyszertár) a lejárt vagy feleslegessé vált készítményeket, ugyanakkor a helytelenül kidobott szerek aránya magas, és még mindig jelentős környezetterhelést okoz hazánkban.
Dr. Zlinszky János, a BENU Magyarország Zrt. vezérigazgatója a sajtóeseményen elmondta:
„Magyarország vezető gyógyszertárhálózataként kiemelt felelősséget vállalunk nemcsak a betegek, hanem a környezetünk iránt is. Ezért szeretnénk felhívni a figyelmet erre az egyelőre környezeti problémára, és a kampány révén edukálni a helyes gyógyszerkezelésre. Ennek kiemelt eleme, hogy a lejárt vagy fel nem használt gyógyszereket a fogyasztók ne a kukába dobják, és ne is húzzák le a lefolyón, hanem vigyék vissza egy BENU gyógyszertárba, vagy bármely gyógyszertárba, és adják le az arra kihelyezett gyűjtőládában.” A vállalat vezérigazgatója továbbá hangsúlyozta, hogy a gyógyszermaradványok jelenléte a vizekben nem jelenti azt, hogy azok fürdésre alkalmatlanok lennének. A helytelen gyógyszerkezelés mellett a hatóanyagok jelentős része a vizelettel kerül a természetes vizeinkbe, amelyre nincsen ráhatásunk. A BENU Magyarország Zrt célja, hogy a „Ne dobd ki, hozd vissza!” kampány keretében felhívja a figyelmet arra, amire társadalmi összefogással tudunk hatni, és így csökkenteni tudjuk a jelenleg mért szinteket.
A BENU kutatásának szakmai vezetője, Dr. Fittler András, Pécsi Tudományegyetem Gyógyszerésztudományi Karának dékánja a három legnagyobb magyarországi élővízből vett minták eredményeit összegezve kiemelte: „Mindhárom vizsgált felszíni vizünkből – a Dunából, a Balatonból és a Tiszából – kimutatható volt a különböző hatóanyagok jelenléte, amelyet három párhuzamos injektálással elemeztünk. Összesen 18 hatóanyag jelenlétét vizsgáltuk, amelyek közül 14-et ki is tudtunk mutatni. Ezek a lejárt vagy nem használt gyógyszerek helytelen kezelésével kerülhettek az élővizeinkbe.” A kutató azt is elmondta, hogy egyelőre a hatóanyagok jelenlétének hatása az emberre elhanyagolható, ugyanakkor nagyon fontos odafigyelni arra, hogy ezek ne halmozódjanak fel.
Erős Antónia, Puskás-Dallos Péter és Gurisatti Gréta a kampány nagykövetei
A „Ne dobd ki, hozd vissza!” kampányhoz olyan ismert személyiségek csatlakoztak nagykövetként, mint Erős Antónia televíziós műsorvezető, Gurisatti Gréta olimpiai bronzérmes válogatott vízilabdázó, valamint Puskás-Dallos Péter énekes, színész és műsorvezető, akiknek az egészséges életmód, a környezetvédelem és a vizek tisztasága mind szívügyük. A kampányban részt vevő három híresség a három megvizsgált vízhez való kötődését és történetét osztja meg a fogyasztókkal. A társadalmi célú kampány videótartalmaiban igyekeznek jó példával edukálni a magyar lakosságot, és arra buzdítani mindenkit, hogy tegyünk közösen azért, hogytermészetes vizeink gyógyszermaradvány mentesek legyenek.