Nielsen - Egyre kevésbé ragaszkodunk a drága márkás termékekhez
A Nielsen Kiskereskedelmi Indexe szerint a kereskedelmi márkás élelmiszerek bolti forgalma az első félévben 14 százalékkal, a háztartási vegyi áruk és kozmetikumoké pedig 18 százalékkal emelkedett, a tavaly január-júniusi időszakhoz képest.
Az élelmiszer szegmensben értéküket tekintve a kereskedelmi márkák 49 százalékos részaránnyal kiemelkedtek az állateledelek bolti eladásából, míg a mélyhűtött árucikkek és a reggeli ceráliák is jelentős mértékben, 32-32 százalékkal részesedtek a forgalomból. Saját márkás termékeket a vásárlók legkisebb arányban a forró italoknál (10 százalékban) és az égetett szeszesitaloknál (12 százalékban) vásároltak.
Az alacsony mutatók azt is jelzik, hogy ezekben a kategóriákban nagyon erősek a gyártói márkák. Háztartási vegyi áruknál a kereskedelmi márkák legnagyobb piaci részarányát a háztartási papíroknál (44 százalék), babaápolási termékeknél (34 százalék) és női higiéniai termékeknél (14 százalék) mérték, míg a legalacsonyabb arányt a hajápolás, és a fogkrémet, fogkefét magában foglaló szájápolás kategóriájában tapasztalták 5 százalékkal, illetve 7 százalékkal.
A Nielsen szerint figyelemre méltó, hogy az erősen támogatott, vezető gyártói márkák többségének piaci részesedése nem csökkent a legutóbbi hónapokban, ami a piackutató megállapítása alapján azt mutatja, hogy a fogyasztók egy része hajlandó megfizetni a prémium árat a magas minőségért. A Nielsen közleményében kiemelte: a kereskedelmi márkák forgalmának növekedése összefügg a diszkont láncok térnyerésével, mivel ebben a bolttípusban az értékesítés körülbelül 50 százaléka jut saját márkás cikkekre.
A diszkontok kulcshelyzetet töltenek be a fogyasztói árak különbsége szempontjából is, mivel a kereskedelmi márkák magyarországi, átlagosan 40 százalékos árelőnye sokkal nagyobb, mint általában az Európai Unió tagországaiban. A Nielsen fogyasztói kutatásai szerint Magyarországon a kereskedelmi márkás termékek ismertsége és elfogadottsága az elmúlt hat hónapban tovább növekedett, többek között azért, mert a fogyasztók egy része az utóbbi hónapokban úgy törekszik fogyasztása fenntartására, hogy olcsóbb termékeket vásárol, illetve alacsonyabb árszínvonalat kínáló boltokat választ.
Nemzetközi összehasonlításban Magyarországon viszonylag alacsony a kereskedelmi márkák piaci részesedése: élelmiszernél 22 százalékos, háztartási vegyi árunál pedig 17 százalékos volt az első félévben. Összesített részarányuk például Németországban, Nagy-Britanniában, Franciaországban, Spanyolországban és Olaszországban ennél jóval magasabb: 25-33 százalék között mozog.