Óvatosan költekezünk: a fogyasztók 43%-a tart attól, hogy az anyagi helyzete romlani fog
Tájékoztatást várunk, cserébe márkahűséget adunk
A fogyasztóknak jelenleg 43%-a tart attól, hogy a megélhetési költségek tovább emelkednek, amely arány mérséklődést mutat az egy évvel ezelőtti 80%-hoz képest. Az aggodalom csökkenése ugyanakkor erősödő igényeket is magával hozott. A fogyasztók egyrészt elvárják, hogy a kiskereskedők figyelmeztessék őket az árak termékméret- vagy termékminőség-csökkentéssel történő bújtatott emelésére. A zsugorinflációról a vásárlók 65%-a szeretne tájékoztatás kapni egy-egy bevásárlás alkalmával. Cserébe nem mást, mint a márka vagy termék iránti lojalitást adják, hiszen a fogyasztók 73%-a állította: ha az adott brand átsegíti őt ezen a nehéz időszakon, később is szívesen választja az ő termékeiket.
"Bár a fogyasztók aggodalmai enyhültek az idén, továbbra is óvatosak a költekezéssel kapcsolatban és vagy nem akarnak, vagy nem tudnak többet költeni. A kiskereskedők számára létfontosságú, hogy átalakítsák működésüket, átengedve a költségelőnyöket a fogyasztóknak, akik egyre szelektívebben választanak termékeket és márkákat" - nyilatkozta Lindsey Mazza, a Capgemini csoport globális kiskereskedelmi vezetője. "A kiskereskedőknek újra kell gondolniuk a működési stratégiákat, és olyan innovatív megoldásokat kell alkalmazniuk, mint például a mesterséges intelligencia, az automatizálás és az okoseszközök (Internet of Things, IoT) használata.”
Színre lépett az MI, javítva a vásárlás élményét
Lassan nem marad a mindennapoknak olyan területe, ahol a mesterséges intelligencia ne ütné fel a fejét. Így van ez a vásárlások terepén is, ahova egyre gyakrabban vonják be az MI-t: a fogyasztók 72%-a felismeri annak jelentőségét a vásárlás során. Sőt, a fogyasztók egyötöde ténylegesen is használta már azt vásárlás közben. A tapasztalatok pozitívak: az MI-t használó fogyasztók több, mint fele szerint a generatív MI-eszközök jelentősen javították a vásárlói élményt. Ugyanakkor a bizalom nem maradéktalan: a fogyasztók közel kétharmada aggódik amiatt, hogy a generatív MI hamis vagy félrevezető ajánlásokat, értékeléseket készít. Az aggályok ellenére a mesterséges intelligencia ugyanakkor a kiskereskedők működési hatékonyságát is javíthatja. A kiskereskedelmi szervezetek közül tízből majdnem nyolc azt állítja, hogy a generatív MI használata segíthet a belső folyamataik javításában és hatékonyabbá teheti létesítményeik karbantartását.
Adunk az influenszerek szavára
A mesterséges intelligencia vásárlások során tapasztalt térnyerése ellenére az influenszerek befolyásoló szerepe továbbra is markáns. A közösségi médián keresztül vásárló fogyasztók több, mint fele kér vásárlási tanácsot az influenszerektől, arra alapozva, hogy ők alapos elemzésnek vetik alá a vásárlás előtt felmerülő tényezőket, kérdéseket. Ugyanakkor a közösségi médián keresztül vásárló fogyasztók hasonló arányban keresik az influenszereket kedvezmények és akciók reményében is.
Ezt várjuk vásárlókként: fenntarthatóság és szemléletformálás
A fogyasztók nemcsak azt várják a kiskereskedőktől, hogy a termékeket kedvező áron, megfelelő minőségben tegyék elérhetővé, de átláthatóságot is követelnek tőlük a fenntarthatóság terén. Mint kiderült, a fogyasztók több, mint fele nem bízik a vállalatok fenntarthatósági állításaiban. Ha a fogyasztók átfogó tájékoztatást kapnának egy termék környezeti hatásáról, a többség azt állítja, hogy átállnának a környezetkímélőbb alternatívára. Ugyanakkor a fogyasztók 63%-a szeretné, ha a márkák aktív szerepet játszanának a fenntartható termékekkel kapcsolatos szemléletformálásban. Azért, hogy minél szélesebb körű információval rendelkezhessünk a termékek fenntarthatóságáról, a megkérdezettek csaknem fele támogatja, hogy a termékek csomagolásán címkéket és beolvasható QR-kódokat helyezzenek el, amelyek részletes jellemzőket tartalmaznak a termék szén-dioxid-kibocsátására, a vízlábnyomra és a termék újrahasznosíthatóságára vonatkozóan.