Streaming részvény? Akkor Disney
A legfontosabb riválisok a Disney és a Warner Bros. Discovery fokozatosan erodálják a Netflix iparágvezető piaci részesedését, amelyet az évek során az “első a piacon” versenyelőnye révén szerzett meg. A két tradicionális média- és szórakoztatóipari óriás nem csupán a gyorsan bővülő videó streaming-piac előnyeiből profitál, amely az évtized közepére várhatóan 80 milliárd dollár feletti iparággá válik, hanem a „hagyományos TV, mozi filmek és online hirdetési piac iránti tartós keresletből is, amely továbbra is a teljes bevétel legnagyobb részét teszi ki.
Kinek érdemes ezekben a cégekben befektetésként gondolkodnia?
A részvény befektetés elsősorban azoknak a befektetőknek szól, akik rendelkeznek legalább egy pár százezer forinttal, ekkor már érdemes elgondolkodni, hogy melyik részvény a megfelelő választás. Mivel a streaming szegmens a következő 5 év gyors növekedésű szektorai közé fog tartozni, (évente kb. 15-18%-os növekedéssel számolnak az elemzők), így ez befektetői szempontból sem elhanyagolandó iparággá vált. Azt viszont minden befektetőnek látnia kell, hogy a streamnig szegmens a Netflix kivételével egyelőre veszteséges, hiszen a nagy szolgáltatók nemrég indultak a Netflixhez képest.
Így tehát egy medvepiacon (amilyen a 2022-es év) ezek a részvények tendenciózusan nagyobb esést könyvelnek el, mint a defenzív szektorban mozgó társaik, pl. egy Coca-Cola. Természetesen egy üdítőgyártó nem is tud évente 15%-kal bővülni a következő időszakban, éppen ezért ott a növekedési potenciál korlátozott.
Így tehát a streaming szektor olyan befektetőknek való elsősorban, akik nem ijednek meg attól, ha a megvásárolt részvény ára esik 8-10%-ot, mert ez a rövidtávú visszaesés nem fogja befolyásolni a hosszú távú teljesítményt.
Disney, a következő bika piac győztese
A Disney 2019 augusztusában jelentette be, hogy elindítanak egy streaming platformot Disney+ néven, majd az év novemberében el is startolt a platform. Fél év alatt több, mint 50 millió új előfizetővel bővültek és két évvel a platform indulása után már átlépték a 150 milliót. Ehhez jönnek a Disney+hoz kapcsolódó egyéb streaming platformok, mint a Hulu, ESPN+ (sportközvetítések) vagy Hotstar.
Összesen a Disney által működtetett platformok 221,1 millió előfizetővel rendelkeznek, így hivatalosan már megelőzték a Netflix 220,7 millió előfizetőjét 2022 második felére. Emellett a Disney+ 2023 második felére már nagy valószínűséggel nyereséget fog realizálni, így kikerül azon streaming platformok közül, melyek veszteséget realizálnak a részvényeseiknek. A Disney lesz az első a streaming platformok közül, mely lehetővé teszi a felhasználóinak, hogy egy olcsóbb, de hirdetéseket megjelenítő csomagra váltsanak.
A Netflix és a Disney tartalomgyártási és tartalom disztribútori szempontból sem egy liga, ugyanis míg a Netflixnek egy csatornája van eljuttatnia a nézőihez a tartalmakat, a Disney esetén ez egy sokkal komplexebb ökoszisztéma része. A Netflix egyetlen bevételi forrása a streaming platform előfizetői, míg a Disney esetén a mozibevételek, TV hirdetési bevételek, a merchandise jogok, Disney Parkok bevételét egészíti ki a streaming bevétel 2023-ban. Tartalomgyártásra fordítható forrásokban is jelentős különbségek vannak a két cég között, ugyanis az előző negyedévben a Disney 4-4,5 milliárd dollárt költött tartalomgyártásra, míg a Netflix teljes bevétele volt mindösszesen közel 8 milliárd dollár, melyből nagyságrendileg 700 milliót költött tartalomgyártásra. Az már 2021-ben látható volt, hogy a pandémia a Disney részvény értékeltségét jelentősen csökkentette és ezt a 2022-es medve piac csak még vonzóbbá tette.
Forrás: Seeking Alpha
Mi várható a jövőben?
A Disney+ 2024-re 215 milliós előfizetői bázist prognosztizál, ehhez csatlakoznak még a Disney egyéb streaming platformjai egy kb. 90 milliós előfizetői bázissal. A cég rekord bevételeket ér el a Disney Parkokban, a streaming előfizetői díjakat decembertől 38%-kal emelik, és a véleményem szerint alulértékelt Disney részvényre jó hatással lesznek a folyamatosan és erősen emelkedő bevételek. 1-2 éves távlatban én nem látok olyan külső vagy belső hatást, amely ne azt vetítené előre, hogy a streaming szektorban a Netflixet a Disney+ letaszítja a trónról és átveszi a világban a vezető streaming platform címet.
Mivel a Disney nem csak a streaming platformjából él (hiszen csak 2023 második/2024 első felére lesz nyereséges, így egy sokkal diverzifikáltabb cégbe tudnak a befktetők részesedést vásárolni, mint a Netflix esetén. A Disney ugyanis 2022-ben rekord árbevételt ért el a Disney Parkokban és Hotelekben, kasszasiker filmjeiken milliárdos bevételhez jutott és jut a jövőben, és természetesen a merchandise termékek és tv hirdetések is jelentős bevételi forrást képeznek.
Forrás: A szerző saját ábrája
A Disney 2022-ben egy 35%-os esésen van túl, ez a részvénypiaci esés nagyjából másfélszerese. Így a mostani pont egy ideális beszálló lehet a Disney esetén, mert minden jel arra mutat, hogy a rekord bevételek előbb utóbb a részvény árára is pozitív hatással lesznek.
Szerző: Varga Dani - Érthető Pénz