Tovább erősödik a budapesti szállodapiac
Folyamatos keresletnövekedés
Az idei év első nyolc hónapjában a budapesti szállodákban eltöltött vendégéjszakák száma meghaladta a 6,2 milliót, ami 5,2%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. A szállodát választó vendégek száma augusztus végére már 2,6 millió fölé emelkedett, ez pedig 7%-os éves bővülést jelent.
A nyári hónapokban a növekedés mérsékeltebb volt, ugyanis a szállodákban töltött éjszakák száma mindössze 2%-kal haladta meg az előző év nyári értékeit. A vizsgált időszakban eltöltött vendégéjszakák 42%-a június és augusztus között realizálódott. A CBRE elemzői ezek alapján úgy látják, hogy az idei évben a szállodai vendégéjszakák száma várhatóan meghaladja a hat évvel ezelőtti rekordot.
Tovább nő a magánszállások piaci részesedése
Az összes budapesti szálláshelyen – a szállodákat és minden más szállástípust is beleértve – közel 11,5 millió vendégéjszakát regisztráltak 2025. január 1. és augusztus 31. között, ami 8%-os éves növekedésnek felel meg.
A vendégek több mint fele (55%) továbbra is a szállodákat részesíti előnyben, ugyanakkor látványos mértékben nőtt az egyéb- és magánszálláshelyek iránti kereslet. Az ilyen típusú szálláshelyeken megszálló vendégek száma közel negyedével (24%) emelkedett az előző évhez képest, a szállodai vendégek száma ezzel szemben 7%-kal bővült.
A nyári hónapokban (június–augusztus) a szállodai szálláshelyek iránti kereslet 2%-kal nőtt, míg az alternatív szálláshelyek, köztük az Airbnb-k 11,5%-os növekedést könyvelhettek el. A CBRE elemzése szerint ez a különbség részben annak köszönhető, hogy az ilyen típusú szállásokat elsősorban szabadidős turisták választják, míg a klasszikus szállodák erős üzleti forgalma főként a tavaszi és őszi hónapokban érvényesül. A kutatásból szintén kiderült, hogy a fővárosi kereslet továbbra is erősen külföldi dominanciájú, a vendégéjszakák 86%-át ugyanis külföldi látogatók töltötték el.
Kiemelkedő küldőpiacok
2025. január és augusztus között a legfontosabb küldőországok között megtalálható az Egyesült Királyság (11%), USA (7%), Németország (7%), Olaszország (7%), Spanyolország (5%), Izrael (7%), Románia (4%), Franciaország (4%), Lengyelország (3%) és Kína (4%).
A CBRE jelentése külön kiemelte, hogy a Kínából érkező turisták által eltöltött vendégéjszakák száma 17,4%-kal nőtt éves szinten. Bár a szakemberek a nyári hónapokban 2,4%-os visszaesést tapasztaltak, a kínai kereslet 44%-a a nyári szezonon kívül realizálódik, ami egyben a kínai üzleti turizmus jelentős erősödését is alátámasztja. Jó hír továbbá, hogy az izraeli turisták által eltöltött vendégéjszakák száma 58%-kal nőtt 2024 azonos időszakához képest, ami a korábbi háborús bizonytalanság utáni erős visszatérés jele.
Új szállodák, erősödő nemzetközi márkajelenlét
Budapesten jelenleg összesen 234 szálloda működik, ami több mint 23 000 szobával várja az utazóközönséget. Idén eddig 6 új hotel megnyitását ünnepelhették – összesen 465 szobával –, ami 2%-os kínálatbővülést jelent. Az új egységek átlagos mérete 77 szoba, ami a butik jellegű fejlesztések erősödését mutatja.
Tovább folytatódik a nemzetközi szállodamárkák terjeszkedése is: az újonnan megnyílt hotelek közül három is jelentős nemzetközi lánchoz tartozik – a Radisson a 71 szobás Radisson Collection Basilicával, az Accor a Tribe Hotel Budapest Airporttal, valamint szintén az Accorhoz tartozó hibrid hotel & hostel koncepciójával, a Jo&Joe-val újított idén.
Az elkövetkező három évben további 20 szálloda és mintegy 2 800 új szoba átadása várható, ami éves szinten, átlagosan közel 3%-os kínálatbővülést eredményezhet. A különböző fejlesztési szakaszban lévő projektek további 1800 szobát jelenthetnek az előttünk álló időszakban. A jövő év is számos hotelnyitással kecsegtet. A tervek szerint 2026-ban adják át a korábbi Buddha Bar helyén lévő 102 szobás St. Regis Hotelt, valamint az év végére befejeződhet az egykori Sofitel szálloda átalakítása is, ami az Accor szállodalánchoz tartozó SO/ márkanév alatt, 348 szobával nyílik újra.
Stabil foglaltság, enyhülő átlagárak
Az év során mérsékelt árkorrekció figyelhető meg: a nyári hónapok átlagos szobaára (ADR) 3,4%-kal csökkent az előző évhez képest, 127 euróra. A visszaesés elsősorban a júniusi (-4,5%) és júliusi (-13,6%) áraknak tudható be, amelyet az augusztusi 12,2%-os növekedés ellensúlyozott. A tavalyi évben nagyszabású koncertek – köztük Coldplay, Ed Sheeran és Lenny Kravitz – is hozzájárultak a kimagasló árakhoz. Az átlagárak tekintetében 2024 júliusában 137€ érték mutatkozott Budapesten, 2025 júliusában ez az összeg már 118€ volt. A foglaltsági szint viszont mindkét vizsgált évben stabil, 77,1% körül maradt, 2025 augusztusában pedig elérte a 82,1%-ot. Idén január és augusztus között az átlagárak 0,8%-kal nőttek (119€), miközben az átlagos töltöttség 4,7 százalékponttal, 70,5%-ra emelkedett.
„Számos új szálloda nyitott meg vagy nyílik az elkövetkezendő években, amely a szállodapiac iránti komoly befektetői érdeklődést mutatja. A hotelkínálat megújulása mellett több terület is fejlesztésre szorul ahhoz, hogy a budapesti szállodapiac és maga a város is szintet lépjen és egy magasabb árszínvonalra emelkedjen. A kevés tengerentúli, valamint nem diszkont légitársaság által kiszolgált elérhető járat, valamint város korlátozott számú prémium bevásárlási lehetősége például visszafogja a luxusszállodák iránti keresletet. Emellett az üzleti utazások száma is élénkül – leginkább a jelentős kínai beruházásoknak köszönhetően –, így Budapest fokozatosan zárkózhat fel Prágához és Bécshez ezen a téren” – összegezte Csörget Balázs, a CBRE Magyarország vezető szállodai tanácsadója.
„Budapesten európai szinten is kimagasló mennyiségű hotel áll fejlesztés alatt, ami az elkövetkezendő években a kínálat további bővülését és új izgalmas márkák megjelenését eredményezi. Ezek a fejlesztések nemcsak Budapest vonzerejét növelik, hanem a befektetői piacot is felpezsdítik, különösen, amikor a fejlesztők megkezdik a kilépést a már megvalósult projektekből. Emellett számos nagy nemzetközi, valamint feltörekvő szállodalánc is további terjeszkedést tervez, hogy bevezesse adott márkáit Budapestre, amely tovább erősítheti a beruházási kedvet a szektorban” – tette hozzá Antoine Fromental, a CBRE Magyarország hotel befektetési elemzője.