Új év, új és régi kihívások a logisztikában

Az elmúlt években jelentős számú gazdasági megpróbáltatás volt hazai és nemzetközi szinten egyaránt. Várhatóan 2025 sem lesz minden szempontból a legkönnyebb esztendő, legalábbis a logisztikában előreláthatólag számos kihívásra lehet majd számítani. A munkaerőpiacon megpróbáltatások, a csomagszállításban 20% feletti drágulások is lehetnek, de a geopolitika szintén okozhat még meglepetéseket.

Új év, új és régi kihívások a logisztikában

Megtorpanás várható a logisztikai munkaerőpiacon: elbocsátások is előfordulhatnak

Az elmúlt években sokat lehetett hallani, hogy munkaerőhiány van számos szektorban. Az idei év fordulópont lehet, legalábbis, ha a logisztikai szektor vesszük alapul. Az ágazatban kevesebb nyitott pozícióra lehet számítani rövid távon, cserébe viszont aki már ezen a területen dolgozik, jelentős fizetésemeléssel számolhat. Sok esetben 5-10% közötti reálbéremelések várhatóak, amely a gyakorlatban akár 10% feletti valós béremelést is takarhat. Ez pedig rövid távon további terheket róhat a logisztikai vállalatokra.

„A gazdasági és egyéb kihívások miatt 2025-ben valamelyest kevesebb logisztikával kapcsolatos munkalehetőség várható a jelenlegi információk alapján. Azonban előreláthatólag ez csak rövidebb ideig lesz így, hosszabb távon továbbra is jelentős potenciál van abban, ha valaki fejlett logisztikai tudással rendelkezik” – mondta Dr. Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke.

2025-ben tehát kihívásokkal nézhet szembe az, aki új helyen, de ezen a területen szeretne dolgozni. Már nem feltétlenül vár majd úgymond mindenkit tárt karokkal a szektor, az üres pozíciók számában csökkenés várható, mindemellett sokkal nagyobb szűréseken mehet át az, aki ilyen jellegű munkát keres. A hosszú távú trend értelmében viszont továbbra is érdemi lehetőségek rejlenek ezen a területen. Éppen ezért aki hosszú távon gondolkodik logisztikai karrierben, annak érdemes lehet 2025-ben belekezdnie logisztikai képzésbe, logisztikai tudás elsajátításába, ugyanis a minőségi ilyen oktatások manapság jellemzően 1 évet vagy akár hosszabb időtartamot is igénybe vehetnek. Később pedig sokkal értékesebbé válhat az a munkaerő, aki nemcsak tapasztalt, de kellő szakismeretekkel is rendelkezik, ugyanis a munkatapasztalat és a lexikális tudás együttes megléte adhat majd valódi versenyképes piaci ismereteket.

Kétszámjegyű drágulások a csomagszállításban: 2025-ben drágább lehet az online vásárlás

Jelentős többletköltségek várhatóak a csomagszállítások áraiban. Több szolgáltató is erőteljes áremelést lépett meg már 2024-ben, de az új évben is akad olyan szolgáltató, amelynél akár közel negyedével is drágábbak lehetnek egyes szolgáltatások.

„Például a Magyar Posta január 1-jével emelt árat különböző szolgáltatásaiban. Ennek részeként csaknem 10%-kal emelték az elektronikus adattal feladott ajánlott levélküldemények és közel 23%-kal a tértivevényes levélküldemények árait. Érdemes azonban azt is tudni, hogy ettől számos szolgáltatás ára csak kisebb mértékben drágult és ezen szolgáltatások nagyrészt a vállalkozásokra rónak plusz terheket” – emelte ki Dr. Doór Zoltán, aki azt is hozzátette, hogy amennyiben a vállalatoknak viszont nőnek a költségei, azt számos esetben a fogyasztók is érzékelik, csak számukra az árak változásai gyakorta máshol jelennek meg.

A Magyar Posta 1 éven belül nem először nyúlt hozzá áraihoz, ez pedig a különböző webáruházakra és más szolgáltatókra is hatást gyakorolhat. A vállalat bizonyos szolgáltatásai ugyanis egy 2024. március 28-tól érvényben lévő kormányrendelet értelmében minden Magyarországra értékesítő webáruháznak a szolgáltatáskínálatában szerepelnek, mint a termékek kézbesítésére szolgáló lehetőségek. Többek között ezek hatására is drágábbá válhat az, ha 2025-ben online vásárolunk.

A környezetvédelem és a különböző ESG-szempontok továbbra is kihívást jelenthetnek majd

Az olyan logisztikai szempontból is fejlett országoknál, mint Belgium vagy Hollandia, a logisztika a GDP durván 15%-át teszi ki. Érdemben kisebb részt képvisel a szektor Franciaországban vagy Lengyelországban, hazánkban pedig jelenleg nagyjából 5-6%-os arányban jelenik meg. Magyarország ennek értelmében logisztikai szempontból még jelentős fejlődés előtt áll. Szerepe azonban, mint látszik nemcsak hazai, de nemzetközi szinten is jelentős. Az ágazat szereplőinek a környezeti hatása ezzel párhuzamosan szintén érdemi, amelyben bár történtek már jelentős előrelépések, az igazi áttörés valószínű 2025-ben sem következik be.

„Az ESG-jogszabályok, amelyek a legnagyobb cégeket már kötelező érvénnyel érintik, a logisztikai szereplőket is érdemi teendők elé állítják. Láthatjuk rendszeresen a médiában is, hogy a különböző logisztikai vállalkozások például elektromos vagy egyéb alternatív meghajtású vontató járművet tesztelnek, illetve helyeznek üzembe.

Azonban, ha felmegyünk mondjuk a magyar autópályákra, jó eséllyel még mindig alapvetően dízel üzemű kamionnal fogunk találkozni, az alternatív meghajtású vontató járművek nagy számban hazánkban még egyáltalán nem terjedtek el. Ez nem azért van, mert a szektor nem szeretné a radikális változást, hanem azért, mert a gazdasági és technológiai fejlettség még nem tart ott, hogy igazán látványos változást produkáljon. Szemléltetésül, az elektromos vontatók ma még nagyjából háromszor annyiba kerülnek, mint a dízeles társaik. A jelentős változás bízunk benne, hogy belátható időn belül megtörténik, de 2025-ben továbbra is csak viszonylag kisebb mértékű javulások várhatóak” – hangsúlyozta a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke.

Természetesen a logisztikai szereplők számos további területen is próbálják a javulást elősegíteni, viszont egyelőre jó néhány tényező nehezítheti ezek áttörő sikerét. A fenti példa is csak egy volt, amely a fenntarthatóság felé vezető út kihívásait szemlélteti. Egy másik példa lehet még a fenntartható csomagolóanyagok terén egyelőre be nem következett jelentős átalakulás.

„A csomagolóanyagok terén úgyszintén számos fejlesztés zajlik világszerte, hiszen a környezetterhelés minimalizálása jelentőssé vált e téren is. Azonban rendszerint előkerül az a probléma, hogy a nem újrahasznosítható csomagolóanyagok továbbra is sok esetben jobban védik a termékeket, ráadásul nem egyszer érdemben olcsóbbak fenntarthatóbb társaikkal szemben. A felárat pedig a vevők továbbra sem szívesen vállalják magukra, pláne, ha még a megvásárolni kívánt árut sem védi meg hasonló minőségben” – nyilatkozta Dr. Doór Zoltán.

Geopolitikai változások és megpróbáltatások is várhatóak 2025-ben

Az Amerikai Egyesült Államok megválasztott elnökének, Donald Trumpnak a beiktatási ceremóniájára január 20-án kerül sor. Ezt követően számos olyan esemény várat magára, amelyek a logisztikai szektort hazai és világszinten is teendők elé állíthatják. Kezdődően a kilátásba helyezett általános vámok bevezetésétől, az amerikai-kínai kapcsolatok változásán át, egészen a szomszédos orosz-ukrán háború alakulásáig.

„Donald Trump beiktatása Magyarország számára kettős helyzetet idézhet elő. Az új vámok kihívásokat, a jó politikai kapcsolatok viszont könnyebb helyzetet teremthetnek számos esetben. Hazánk német gazdaságtól való erős kitettsége is további próbatételek elé állíthatja a hazai gazdaságot, ráadásul az euró-forint árfolyam aktuális helyzete ugyancsak rátehet erre” – hívta fel a figyelmet a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke, aki azt is kiemelte, hogy mindemellett az európai energiaárak továbbra is magasak, amely Európát termelés szempontjából nehéz helyzetben tartja, ezt pedig a logisztikai szereplők szintén érzik és 2025-ben is érezni fogják. 

A globális logisztikát tekintve sem beszélhetünk könnyített pályáról. A Szuezi-csatorna kihasználtsága az elmúlt időszakban több mint 50%-kal esett. Számos dél-európai kikötőben hasonló mértékű forgalomcsökkenés, míg több észak-európai kikötőnél érdemi többletterhelés keletkezett. A vörös-tengeri krízis még nem ért véget, a javulás pedig továbbra is kétséges. A jemeni húszi lázadók támadásaitól manapság is tartanak az ellátási lánc szereplői. A megnövekedett üzemanyag árak és biztosítási költségek további drágulást, a hosszabb szállítási idők viszont késéseket eredményezhetnek az új esztendőben is.

„Reményeink szerint azonban a költségek növekedésének mértéke radikális kiugrásokat már nem fog rövid távon generálni. Emellett a késések is egyre kiszámíthatóbbak válnak. Ugyanakkor a kockázatok és a növekvő költségek bizonyos mértékű drágulásokat továbbra is eredményezhetnek, amelynek eredményeként az inflációs nyomás és a rendszeres áremelés szintén a levegőben lehet” – mondta Dr. Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke.

A teherhajók globálisan növekvő tranzitideje a romlandó áruk esetén sok esetben alternatív szállítási módokra kényszerítheti a logisztikai szereplőket. Ilyen lehet az is, ha például repülővel érik el Európát egyes termékek. Ez bár gyorsabb, azonban hátrányai is akadnak. Alapvetően egyrészt drágább, másrészt a magas szén-dioxid kibocsátás miatt környezetterhelőbb megoldás, amely ugyancsak nem tesz jót a fenntarthatóbb logisztikai törekvéseknek sem. A vasút viszont bizonyos mértékben kompromisszumos alternatíva lehet, amelyet sok esetben már alkalmaznak is a piaci szereplők. Érezhető tehát, hogy a világban továbbra is sok a bizonytalanság és a változás, amelyek nem várt helyzeteket, akár sok esetben radikális változásokat is igényelhetnek.

Nagy István: az agrár-és élelmiszeripar, az élelmezésbiztonság nem lehet a politikai játéktér része

Az agrár- és élelmiszeripar, valamint az élelmezésbiztonság nem válhat a politikai játszmák részévé - hangsúlyozta Nagy István agrárminiszter csütörtökön Brüsszelben.
2025. 12. 12. 03:00
Megosztás:

Otthon Centrum: lassult az albérletárak drágulása

A fővárosban idén január és október között 271 ezer forint volt a téglalakások átlagos havi bérleti díja, 5,7 százalékkal magasabb a tavalyi éves átlagnál - közölte az Otthon Centrum (OC) az általa közvetített, lezárt tranzakcióinak adatai alapján az MTI-vel csütörtökön.
2025. 12. 12. 02:30
Megosztás:

A Wizz Air 60 milliomodik magyarországi utasát köszöntötte

A Wizz Air elérte a 60 milliós utasforgalmat Magyarországon, külön köszöntötték a 60 milliomodik magyarországi utasukat, aki a társaság első Tallinnba induló járatára szállt fel csütörtökön - közölte a légitársaság az MTI-vel.
2025. 12. 12. 02:00
Megosztás:

Az enyhe időben tovább erősödhettek az őszi vetések

Az elmúlt egy hétben az ilyenkor szokásosnál több fokkal enyhébb időben tovább fejlődhettek, erősödhettek az őszi vetések, amelyek számára a legtöbb helyen kellő mennyiségű nedvesség is rendelkezésre áll a talajban - írta a HungaroMet Zrt. csütörtöki agrometeorológiai elemzésében.
2025. 12. 12. 01:30
Megosztás:

90 milliós pályázat indul a hazai digitális játékfejlesztőknek

Dedikáltan a hazai digitális játékipari vállalkozások számára indít 90 millió forint keretösszegű inkubációs programot a Creative Hungary (korábbi nevén Magyar Divat & Design Ügynökség), az 5-15 millió forint értékű forrásra 2026. január 31-éig jelentkezhetnek a hazai játékkészítők - közölte a Creative Hungary (CH) az MTI-vel csütörtökön-
2025. 12. 12. 01:00
Megosztás:

Stratégiai megállapodást kötött a kormány és a GE HealthCare

Stratégiai együttműködési megállapodást kötött a kormány és a GE HealthCare, az amerikai orvostechnológiai társaság a kormány 101. stratégiai partnere - közölte a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség csütörtökön az MTI-vel.
2025. 12. 12. 00:30
Megosztás:

J.P. Morgan és Galaxy Digital történelmet ír: Elindult az első amerikai kereskedelmi papír kibocsátás a Solana blokkláncon

A blokklánc technológia újabb mérföldkőhöz érkezett: a J.P. Morgan és a Galaxy Digital sikeresen végrehajtották az Egyesült Államok egyik első kereskedelmi papír (USCP – U.S. Commercial Paper) kibocsátását nyilvános blokkláncon, méghozzá a villámgyors Solana hálózaton. Az innováció nemcsak technológiai áttörést jelent, hanem megnyitja az utat az intézményi pénzügyi termékek új generációja előtt – stabilcoin alapú, programozható és transzparens.
2025. 12. 11. 23:30
Megosztás:

Stabilcoin-válság árnyékában – A mexikói jegybank figyelmeztetése a globális szabályozási széttagoltságra

Miközben Latin-Amerika több országa egyre gyorsabban halad a kriptovaluták elfogadása felé, Mexikó jegybankja óvatosságra int. A legfrissebb pénzügyi stabilitási jelentés szerint a stabilcoinok térnyerése komoly kockázatokat hordoz – különösen a globális szabályozási eltérések és a piaci koncentráció miatt. A Banxico szerint összehangolt nemzetközi fellépés nélkül akár a hagyományos pénzügyi rendszer is meginoghat.
2025. 12. 11. 23:00
Megosztás:

3 nagy potenciállal rendelkező altcoin, amely akár elérheti az 1 dolláros árfolyamot év végéig: DOGE, XLM és Digitap

A 2025-ös év legjobb "filléres" kriptovalutái? Nem kell tovább keresni: az XLM, a Dogecoin és a Digitap ($TAP) token tartozik a legígéretesebb altcoinok közé, amelyeket érdemes megvásárolni idén decemberben – legalábbis az iparági szakértők szerint.
2025. 12. 11. 22:00
Megosztás:

Binance újratölti a stabilcoin frontot – Trump-közeli USD1 kerül a középpontba

A világ egyik legnagyobb kriptotőzsdéje, a Binance új szintre emeli a stabilcoin stratégiáját: a Trump-családhoz köthető USD1 token veszi át a BUSD szerepét több területen is. A lépés nemcsak technikai, hanem politikai szempontból is figyelemre méltó, különösen egy nemrégiben történt elnöki kegyelem fényében.
2025. 12. 11. 21:30
Megosztás:

Tizenegy új műjégpálya nyílik

Megkezdődött az országos Adni Öröm! adománygyűjtő akció csütörtökön a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a Spar Magyarország szervezésében.
2025. 12. 11. 21:00
Megosztás:

A Művészetek Völgye az év fenntartható művészeti kezdeményezése

Az ország legnagyobb összművészeti fesztiválja nemcsak klasszikus kulturális értéket képvisel, hanem sokat tesz a közösségért is, többek között a fenntarthatóságra is törekszik. Ezt értékelte most az Art is Business december 10-i díjátadóján, ahol a Művészetek Völgye a Fenntartható művészeti kezdeményezés kategóriájában vehette át a díját.
2025. 12. 11. 20:30
Megosztás:

Medvepiaci merészség: a Strategy közel 1 milliárd dollárért vett Bitcoint (a legnagyobb BTC-vásárlás hónapok óta), miközben a kisbefektetők a Digitap ($TAP) előértékesítése felé fordulnak

Ahogy a kriptovaluta-piac egy nehéz év utolsó napjaihoz érkezik, éles megosztottság figyelhető meg az intézményi meggyőződés és a lakossági szkepticizmus között. A Bitcoin továbbra is küzd, hogy visszaszerezze a 92 000–93 000 dolláros zónát hetek óta tartó volatilitás után, miközben a legtöbb kereskedő bizonytalan abban, hogy a piac képes-e tartani a jelenlegi szinteket, vagy mélyebb korrekció következik.
2025. 12. 11. 20:00
Megosztás:

2010-hez képest harmadára csökkent a meg nem fizetett áfa aránya

A vállalkozások számára bevezetett jelentős adócsökkentések mellett is stabilan teljesülnek az állami adóbevételek – sőt, a gazdaság fehéredésének köszönhetően tovább javultak a mutatók.
2025. 12. 11. 19:30
Megosztás:

A fintech gyors térnyerése: mely szolgáltatások váltak nélkülözhetetlenné a magyar felhasználóknak?

A magyar digitális pénzügy fejlődése az utóbbi években látványosan felgyorsult. A Mastercard Digitális Fizetési Index 2024-es adatai szerint Magyarország 63 pontot ért el a maximális százból, ami öt év alatt jelentős előrelépés. A hétköznapi felhasználók ma már természetesnek veszik a mobilos érintéses fizetést, az azonnali utalást és az online ügyintézést, pedig néhány éve ezek még újdonságnak számítottak.
2025. 12. 11. 19:00
Megosztás:

Biztonságos és kockázatmentes vállalkozásfejlesztés – a sikerdíjas pályázatírás valódi előnyei

A vállalkozások számára a fejlesztési lehetőségek kihasználása az egyik legfontosabb eszköz a növekedéshez és a versenyben maradáshoz.
2025. 12. 11. 18:30
Megosztás:

A magyar autósok az európai átlagnál kevesebb kilométert tesznek meg egy autóval

A sűrűn gazdát cserélő autók nem tartoznak a használt piac legkeresettebb modelljei közé. Egy ilyen járműnél gyakran fennáll a lehetőség, hogy elhanyagolták, vagy olyan műszaki hibákat rejt, amelyekkel az előző tulajdonosok nem akartak foglalkozni. A legtöbben úgy vélik, hogy az az autó, amelyet éveken át ugyanaz a tulajdonos használt, jobb állapotban van. A vezetési szokások is sokat számítanak — egy kevesebb kilométert futott autó nagy valószínűséggel műszakilag is megbízhatóbb.
2025. 12. 11. 18:05
Megosztás:

Magyarországon hozza létre legnagyobb európai uniós központját a Janus Henderson

Négyszáz új, magas képzettséget igénylő munkahelyet teremtve Budapesten hozza létre legnagyobb európai uniós és egyben az első térségbeli központját a világ egyik legjelentősebb alapkezelőjének számító Janus Henderson - jelentette be a tárca közlése szerint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön Budapesten.
2025. 12. 11. 17:30
Megosztás:

Kína: folytatódnak az Európai Unióval az egyeztetések a kínai elektromos autók ármegállapodásáról

Miközben folytatódik a párbeszéd Kína és az Európai Unió (EU) között a kereskedelmi védintézkedésekről, az EU és egyes kínai vállalatok külön tárgyalásai kockára tehetik a kölcsönös bizalmat, és lassíthatják az általános előrehaladást - közölte csütörtökön a kínai kereskedelmi minisztérium.
2025. 12. 11. 17:00
Megosztás:

90 milliós pályázat indul a hazai digitális játékfejlesztőknek

Dedikáltan a hazai digitális játékipari vállalkozások számára indít 90 millió forint keretösszegű inkubációs programot a Creative Hungary (korábbi nevén Magyar Divat & Design Ügynökség), az 5-15 millió forint értékű forrásra 2026. január 31-éig jelentkezhetnek a hazai játékkészítők - közölte a Creative Hungary (CH) az MTI-vel csütörtökön-
2025. 12. 11. 16:30
Megosztás: