Új év, új és régi kihívások a logisztikában

Az elmúlt években jelentős számú gazdasági megpróbáltatás volt hazai és nemzetközi szinten egyaránt. Várhatóan 2025 sem lesz minden szempontból a legkönnyebb esztendő, legalábbis a logisztikában előreláthatólag számos kihívásra lehet majd számítani. A munkaerőpiacon megpróbáltatások, a csomagszállításban 20% feletti drágulások is lehetnek, de a geopolitika szintén okozhat még meglepetéseket.

Új év, új és régi kihívások a logisztikában

Megtorpanás várható a logisztikai munkaerőpiacon: elbocsátások is előfordulhatnak

Az elmúlt években sokat lehetett hallani, hogy munkaerőhiány van számos szektorban. Az idei év fordulópont lehet, legalábbis, ha a logisztikai szektor vesszük alapul. Az ágazatban kevesebb nyitott pozícióra lehet számítani rövid távon, cserébe viszont aki már ezen a területen dolgozik, jelentős fizetésemeléssel számolhat. Sok esetben 5-10% közötti reálbéremelések várhatóak, amely a gyakorlatban akár 10% feletti valós béremelést is takarhat. Ez pedig rövid távon további terheket róhat a logisztikai vállalatokra.

„A gazdasági és egyéb kihívások miatt 2025-ben valamelyest kevesebb logisztikával kapcsolatos munkalehetőség várható a jelenlegi információk alapján. Azonban előreláthatólag ez csak rövidebb ideig lesz így, hosszabb távon továbbra is jelentős potenciál van abban, ha valaki fejlett logisztikai tudással rendelkezik” – mondta Dr. Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke.

2025-ben tehát kihívásokkal nézhet szembe az, aki új helyen, de ezen a területen szeretne dolgozni. Már nem feltétlenül vár majd úgymond mindenkit tárt karokkal a szektor, az üres pozíciók számában csökkenés várható, mindemellett sokkal nagyobb szűréseken mehet át az, aki ilyen jellegű munkát keres. A hosszú távú trend értelmében viszont továbbra is érdemi lehetőségek rejlenek ezen a területen. Éppen ezért aki hosszú távon gondolkodik logisztikai karrierben, annak érdemes lehet 2025-ben belekezdnie logisztikai képzésbe, logisztikai tudás elsajátításába, ugyanis a minőségi ilyen oktatások manapság jellemzően 1 évet vagy akár hosszabb időtartamot is igénybe vehetnek. Később pedig sokkal értékesebbé válhat az a munkaerő, aki nemcsak tapasztalt, de kellő szakismeretekkel is rendelkezik, ugyanis a munkatapasztalat és a lexikális tudás együttes megléte adhat majd valódi versenyképes piaci ismereteket.

Kétszámjegyű drágulások a csomagszállításban: 2025-ben drágább lehet az online vásárlás

Jelentős többletköltségek várhatóak a csomagszállítások áraiban. Több szolgáltató is erőteljes áremelést lépett meg már 2024-ben, de az új évben is akad olyan szolgáltató, amelynél akár közel negyedével is drágábbak lehetnek egyes szolgáltatások.

„Például a Magyar Posta január 1-jével emelt árat különböző szolgáltatásaiban. Ennek részeként csaknem 10%-kal emelték az elektronikus adattal feladott ajánlott levélküldemények és közel 23%-kal a tértivevényes levélküldemények árait. Érdemes azonban azt is tudni, hogy ettől számos szolgáltatás ára csak kisebb mértékben drágult és ezen szolgáltatások nagyrészt a vállalkozásokra rónak plusz terheket” – emelte ki Dr. Doór Zoltán, aki azt is hozzátette, hogy amennyiben a vállalatoknak viszont nőnek a költségei, azt számos esetben a fogyasztók is érzékelik, csak számukra az árak változásai gyakorta máshol jelennek meg.

A Magyar Posta 1 éven belül nem először nyúlt hozzá áraihoz, ez pedig a különböző webáruházakra és más szolgáltatókra is hatást gyakorolhat. A vállalat bizonyos szolgáltatásai ugyanis egy 2024. március 28-tól érvényben lévő kormányrendelet értelmében minden Magyarországra értékesítő webáruháznak a szolgáltatáskínálatában szerepelnek, mint a termékek kézbesítésére szolgáló lehetőségek. Többek között ezek hatására is drágábbá válhat az, ha 2025-ben online vásárolunk.

A környezetvédelem és a különböző ESG-szempontok továbbra is kihívást jelenthetnek majd

Az olyan logisztikai szempontból is fejlett országoknál, mint Belgium vagy Hollandia, a logisztika a GDP durván 15%-át teszi ki. Érdemben kisebb részt képvisel a szektor Franciaországban vagy Lengyelországban, hazánkban pedig jelenleg nagyjából 5-6%-os arányban jelenik meg. Magyarország ennek értelmében logisztikai szempontból még jelentős fejlődés előtt áll. Szerepe azonban, mint látszik nemcsak hazai, de nemzetközi szinten is jelentős. Az ágazat szereplőinek a környezeti hatása ezzel párhuzamosan szintén érdemi, amelyben bár történtek már jelentős előrelépések, az igazi áttörés valószínű 2025-ben sem következik be.

„Az ESG-jogszabályok, amelyek a legnagyobb cégeket már kötelező érvénnyel érintik, a logisztikai szereplőket is érdemi teendők elé állítják. Láthatjuk rendszeresen a médiában is, hogy a különböző logisztikai vállalkozások például elektromos vagy egyéb alternatív meghajtású vontató járművet tesztelnek, illetve helyeznek üzembe.

Azonban, ha felmegyünk mondjuk a magyar autópályákra, jó eséllyel még mindig alapvetően dízel üzemű kamionnal fogunk találkozni, az alternatív meghajtású vontató járművek nagy számban hazánkban még egyáltalán nem terjedtek el. Ez nem azért van, mert a szektor nem szeretné a radikális változást, hanem azért, mert a gazdasági és technológiai fejlettség még nem tart ott, hogy igazán látványos változást produkáljon. Szemléltetésül, az elektromos vontatók ma még nagyjából háromszor annyiba kerülnek, mint a dízeles társaik. A jelentős változás bízunk benne, hogy belátható időn belül megtörténik, de 2025-ben továbbra is csak viszonylag kisebb mértékű javulások várhatóak” – hangsúlyozta a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke.

Természetesen a logisztikai szereplők számos további területen is próbálják a javulást elősegíteni, viszont egyelőre jó néhány tényező nehezítheti ezek áttörő sikerét. A fenti példa is csak egy volt, amely a fenntarthatóság felé vezető út kihívásait szemlélteti. Egy másik példa lehet még a fenntartható csomagolóanyagok terén egyelőre be nem következett jelentős átalakulás.

„A csomagolóanyagok terén úgyszintén számos fejlesztés zajlik világszerte, hiszen a környezetterhelés minimalizálása jelentőssé vált e téren is. Azonban rendszerint előkerül az a probléma, hogy a nem újrahasznosítható csomagolóanyagok továbbra is sok esetben jobban védik a termékeket, ráadásul nem egyszer érdemben olcsóbbak fenntarthatóbb társaikkal szemben. A felárat pedig a vevők továbbra sem szívesen vállalják magukra, pláne, ha még a megvásárolni kívánt árut sem védi meg hasonló minőségben” – nyilatkozta Dr. Doór Zoltán.

Geopolitikai változások és megpróbáltatások is várhatóak 2025-ben

Az Amerikai Egyesült Államok megválasztott elnökének, Donald Trumpnak a beiktatási ceremóniájára január 20-án kerül sor. Ezt követően számos olyan esemény várat magára, amelyek a logisztikai szektort hazai és világszinten is teendők elé állíthatják. Kezdődően a kilátásba helyezett általános vámok bevezetésétől, az amerikai-kínai kapcsolatok változásán át, egészen a szomszédos orosz-ukrán háború alakulásáig.

„Donald Trump beiktatása Magyarország számára kettős helyzetet idézhet elő. Az új vámok kihívásokat, a jó politikai kapcsolatok viszont könnyebb helyzetet teremthetnek számos esetben. Hazánk német gazdaságtól való erős kitettsége is további próbatételek elé állíthatja a hazai gazdaságot, ráadásul az euró-forint árfolyam aktuális helyzete ugyancsak rátehet erre” – hívta fel a figyelmet a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke, aki azt is kiemelte, hogy mindemellett az európai energiaárak továbbra is magasak, amely Európát termelés szempontjából nehéz helyzetben tartja, ezt pedig a logisztikai szereplők szintén érzik és 2025-ben is érezni fogják. 

A globális logisztikát tekintve sem beszélhetünk könnyített pályáról. A Szuezi-csatorna kihasználtsága az elmúlt időszakban több mint 50%-kal esett. Számos dél-európai kikötőben hasonló mértékű forgalomcsökkenés, míg több észak-európai kikötőnél érdemi többletterhelés keletkezett. A vörös-tengeri krízis még nem ért véget, a javulás pedig továbbra is kétséges. A jemeni húszi lázadók támadásaitól manapság is tartanak az ellátási lánc szereplői. A megnövekedett üzemanyag árak és biztosítási költségek további drágulást, a hosszabb szállítási idők viszont késéseket eredményezhetnek az új esztendőben is.

„Reményeink szerint azonban a költségek növekedésének mértéke radikális kiugrásokat már nem fog rövid távon generálni. Emellett a késések is egyre kiszámíthatóbbak válnak. Ugyanakkor a kockázatok és a növekvő költségek bizonyos mértékű drágulásokat továbbra is eredményezhetnek, amelynek eredményeként az inflációs nyomás és a rendszeres áremelés szintén a levegőben lehet” – mondta Dr. Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke.

A teherhajók globálisan növekvő tranzitideje a romlandó áruk esetén sok esetben alternatív szállítási módokra kényszerítheti a logisztikai szereplőket. Ilyen lehet az is, ha például repülővel érik el Európát egyes termékek. Ez bár gyorsabb, azonban hátrányai is akadnak. Alapvetően egyrészt drágább, másrészt a magas szén-dioxid kibocsátás miatt környezetterhelőbb megoldás, amely ugyancsak nem tesz jót a fenntarthatóbb logisztikai törekvéseknek sem. A vasút viszont bizonyos mértékben kompromisszumos alternatíva lehet, amelyet sok esetben már alkalmaznak is a piaci szereplők. Érezhető tehát, hogy a világban továbbra is sok a bizonytalanság és a változás, amelyek nem várt helyzeteket, akár sok esetben radikális változásokat is igényelhetnek.

A gyenge dollár miatti árfolyamveszteség húzta le a Richter profitját

Az Erste szektorelemzője augusztus 6-án tette közzé a Richter második negyedéves eredményéről szóló véleményét. Az elemzés főbb megállapításai:
2025. 08. 06. 13:00
Megosztás:

Újabb vizsgálatot indított a GVH a Booking.com szállásfoglaló platform ellen

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárást indított a Booking.com B.V ellen. A nemzeti versenyhatóság gyanúja szerint a holland székhelyű piacvezető szállásfoglaló platform a szakmai gondosság követelményét sértő tájékoztatást nyújtott egyes szolgáltatásainak díjaival kapcsolatosan, valamint megtévesztette a fogyasztókat a Genius programjában elérhető kedvezményekkel kapcsolatban - tájékoztatta a GVH az MTI-t szerdán.
2025. 08. 06. 12:00
Megosztás:

Gyengültek a tengerentúli részvényindexek, a vámok miatt számos vállalat mérsékelte idei profit- várakozását

A hétfői optimista hangulat gyorsan kifulladt a tengerentúlon, az S&P500 0,5, a Nasdaq Composite 0,65%-ot csúszott vissza, míg a Dow 0,1%-os mínuszban zárt kedden.
2025. 08. 06. 11:00
Megosztás:

Szinte minden soron a vártnál kedvezőbb második negyedéves számokat tett közzé ma reggel a Richter

A Richter a 2025. második negyedévre vonatkozóan szilárd bevételi adatokat tett közzé, azonban a devizaárfolyam-veszteségek jelentősen rontották a nettó nyereséget. A 2025. első félév eredményei összhangban vannak a 2025-ös előrejelzéssel.
2025. 08. 06. 10:00
Megosztás:

További mérsékelt emelkedés a nyugat-európai tőzsdék többségén

Optimista hangulatban indult a keddi kereskedés Nyugat-Európában és a kedvező piaci hangulat többnyire ki is tartott nap végéig a legfrissebb vállalati eredményjelentéseknek köszönhetően.
2025. 08. 06. 09:00
Megosztás:

Júliusban nőttek az autóeladások Németországban

Németországban az új autók piaca júliusban 11 százalékkal, közel 265 ezer autóra nőtt. Januártól júliusig azonban az új regisztrációk összesen 1,67 millió személygépkocsival még mindig 2,5 százalékkal elmaradtak az előző év szintjétől a KBA német szövetségi gépjárműnyilvántartó hivatal kedden publikált jelentése szerint.
2025. 08. 06. 08:00
Megosztás:

A közepesnél gyengébb szilvatermés várható

Az átlagosnál gyengébb szilvatermés várható idén Magyarországon, de meghaladja a legrosszabb évjáratok mennyiségét - közölte a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) kedden az MTI-vel.
2025. 08. 06. 07:00
Megosztás:

Az arany ára nőtt, a piac egyre biztosabb a kamatcsökkentésben

Az arany árfolyama nőtt. A piac egyre biztosabb abban, hogy a Fed szeptemberben 25 bázisponttal csökkenti irányadó kamatait.
2025. 08. 06. 06:00
Megosztás:

Jobb, de nem meglepő az OTP eredménye

Ma hajnalban jött az OTP eredménye, amely meghaladta az elemzői várakozásokat. Mit is jelent ez a jövőre nézve?
2025. 08. 06. 05:00
Megosztás:

Hatnak a vámok, csökkent az USA kereskedelmi hiánya

Az Egyesült Államok külkereskedelmi hiánya júniusban 60,2 milliárd dollárra csökkent a májusi 71,7 milliárdról, ami 2023 szeptembere óta a legalacsonyabb érték.
2025. 08. 06. 04:00
Megosztás:

Felülmúlta a várakozásokat a Pfizer második negyedéve

A gyógyszergyártó 14,65 milliárd dollár bevétellel zárta az idei második negyedévet, ami 10%-os növekedésnek felel meg éves összevetésben, és meghaladta a 13,5 milliárdos konszenzust.
2025. 08. 06. 03:00
Megosztás:

Emelkedett a kőolaj ára, miután ismét az orosz szankciók miatt aggódik a piac

A kőolaj ára három nap csökkenés után nőtt, miután a piac aggódik Donald Trump kijelentése miatt.
2025. 08. 06. 02:00
Megosztás:

A légkondit ne akkor kapcsold be, amikor hazaérsz: rosszul használod!

8 fok a kulcs: így hűts energiatakarékosan és egészségesen: sokan csak akkor kapcsolják be a klímát, amikor már elviselhetetlen a hőség otthon, pedig ezzel épp az ellenkezőjét érik el annak, amit szeretnének.
2025. 08. 06. 01:00
Megosztás:

Több ezer dolgozó lépett sztrájkba a Boeing három hadiipari üzemében

Több ezer dolgozó lépett sztrájkba hétfőn a Boeing amerikai repülőgépgyártó három hadiipari üzemében, mert szakszervezetüknek nem sikerült megállapodnia a munkaadóval az új foglalkoztatási keretszerződésről.
2025. 08. 06. 00:05
Megosztás:

Beruházási hitelboom a Széchenyi Kártya Programban – a kamatcsökkentés új lendületet ad a hazai vállalkozásoknak

A kormány mindent megtesz a magyarországi kis- és középvállalkozások termelékenységének növelése, méretugrásuk elősegítése és beruházásaik támogatása érdekében. A Széchenyi Kártya Programban bevezetett alacsonyabb kamatszintek látványosan felpörgették a magyarországi vállalkozások beruházási kedvét: az év első hét hónapjában a programban részt vevő bankok 10.081 beruházási hiteligényt fogadtak be 310,7 milliárd forint értékben. Ez darabszámban 34%-kal, a kért hitelösszeg tekintetében pedig 18%-kal haladja meg az egy évvel korábbi szintet. A program jelentősen hozzájárul a hazai kkv-k versenyképességének erősítéséhez és a gazdasági növekedés ösztönzéséhez, ebben kiemelt szerepet játszik, hogy a beruházási hitelek kamatszintje a Demján Sándor Program 2024 novemberi indulása óta két lépcsőben 5-ről évi 3 százalékra csökkent.
2025. 08. 05. 23:00
Megosztás:

Így használjuk a masszázsfotelt – A gyógymasszőr válaszol

A legtöbb ember számára a masszázs a wellness hétvégéhez vagy a ritkán beiktatott gyógykezelésekhez kötődik – időpontfoglalással, utazással és várakozással. A modern masszázsfotelek viszont ezt a rutint teljesen átírják. Azonnali elérhetőséget kínálnak – otthon vagy irodában a saját időbeosztás szerint.
2025. 08. 05. 22:00
Megosztás:

Base Network jelentése, értelmezése és szerepe a kriptovaluta ökoszisztémában

Mit jelent a Base Network, és miért beszél róla ma mindenki a kriptovilágban?
2025. 08. 05. 21:00
Megosztás:

Az Otthon Start Program a befektetők előnyét növeli: Íme a számok!

Az Otthon Start Program szeptemberi indulása jelentős hatással lesz az ingatlanpiac belső dinamikájára, különösen a vásárlási motivációk szempontjából. A Duna House friss piaci értékelése szerint a támogatott hitel bejelentése előtt már érezhetően elindult egy fordulat: növekedett a saját célú lakásvásárlások aránya, míg a befektetői vásárlások részaránya mérséklődött. Az új konstrukció azonban ismét a befektetői célú vásárlások felerősödését hozhatja magával, az első lakást vásárlók kárára.
2025. 08. 05. 20:10
Megosztás:

Csak addig nem kütyüzünk, amíg alszunk

Ma már ismeretlen fogalom a pihenőidő a mobiltelefon-használatnál, ugyanis csak addig „alszik” a telefonunk, amíg mi is alszunk – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) által megrendelt, a fiatalok platformhasználati szokásait vizsgáló kutatásból.
2025. 08. 05. 19:05
Megosztás:

Vártnál jobb eredmény az OTP-től

Az Erste szektorelemzője augusztus 5-én tette közzé az OTP második negyedéves eredményéről szóló véleményét. Az elemzés főbb megállapításai:
2025. 08. 05. 18:00
Megosztás: