Új közlekedési jogszabály lépett hatályba

Svájc is megalkotta azt a komplex jogi-műszaki szabályrendszert, amely már túlmutat a tesztelésen, és lehetővé teszi az SAE (Society of Automotive Engineers) besorolása szerinti 3. és 4. szintű járművek üzemszerű működtetését. Az új rendelet három konkrét esetkört szabályoz, amelyben kettőnél már nem is ül járművezető a kormánykeréknél. Erről az aktuális kodifikációs fejleményről nyújt tájékoztatást Nyalka Csaba, a DLA Piper Hungary szenior ügyvédje.

Új közlekedési jogszabály lépett hatályba

Idén március 1-jén lépett hatályba a Verordnung über das automatisierte Fahren című rendelet, amely részletesen szabályozza a feltételes automatizáció (3. szint) és a magas fokú automatizáció (4. szint) kategóriákba tartozó járművek engedélyezésének és üzemszerű működtetésének feltételeit.

A jogszabály többek között meghatározza az érintett járművekre, automatizált rendszerekre és adatrögzítő eszközökre vonatkozó műszaki követelményeket. Ezen túl tartalmazza az engedélyezés és az azt követő hatósági ellenőrzés szabályait, valamint az üzemeltetésben résztvevő szereplők, így például az üzembentartó és járművezető jogait és kötelezettségeit, illetve a jogsértés szankcióit.

A jogalkotó külön részben foglalkozik az adatvédelem témakörrel, ezen belül meghatározva az adatrögzítő eszközben tárolt adatok feldolgozásának célját, a kijelölt hatóságok által feldolgozható személyes adatok körét és az adatok megsemmisítésének szabályait.

A rendelet nem általános jelleggel, hanem három konkrét alkalmazási esetkörre határoz meg irányadó rendelkezéseket. Ez a németországi kodifikációtól eltérő megoldás, hiszen ott úgy alkották meg a jogi-műszaki keretrendszert, hogy abba minden alkalmazási eset beleférjen. A svájci rendeletben szabályozott három alkalmazási esetkör és azok főbb jellemzői a következők:

Autópálya-pilótafunkciót alkalmazó járművek üzemszerű működtetése

Ebben az SAE 3. szintnek megfelelő esetben a járművezető – a gyártó használati utasításait követve – bármely svájci autópályán haladva aktiválhatja az engedélyezett automatizált rendszert, és ezt követően elengedheti a kormánykereket. A jogszabály szerint ekkor a járművezetőnek nem kell folyamatosan felügyelnie sem a járművet, sem pedig a forgalmat.

Azonban képesnek kell lennie arra, hogy bármikor visszavegye az irányítást, ha a rendszer arra felszólítja, illetve ha felismeri vagy a nyilvánvaló körülmények alapján fel kell ismernie, hogy már nem állnak fenn a funkció biztonságos alkalmazásának feltételei. Praktikusan ez azt jelenti, hogy a vezető az aktiválás után nem aludhat el a járműben, nem olvashat újságot, nem írhat e-maileket, nem használhat mobiltelefont és a látóteret is szabadon kell hagynia.

Parkolási automatizált rendszerrel felszerelt járművek üzemszerű működtetése

Ez az esetkör a parkolási asszisztens alkalmazás továbbfejlesztett változata, és megfelel az SAE 4. szintnek. Ekkor a jármű vezetőjének csupán annyi a feladata, hogy a járművet a parkolási terület (jellemzően egy parkolóház) meghatározott átadás-átvevő helyére vezesse. A rendszer aktiválásakor itt akár ki is szállhat a kormánykerék mögül, a jármű innen már az irányítása és felügyelete nélkül találja meg az éppen üres parkolóhelyet, és ide érkezik vissza, amikor a járművezető távozni kíván.

Ezen alkalmazási mód sajátossága, hogy nemcsak a járműnek, hanem a parkolási területnek is rendelkeznie kell a szükséges engedéllyel, amelynek speciális műszaki követelményeit részletesen szabályozza a rendelet.

Vezető nélküli járművek üzemszerű működtetése

vezető nélküli autók szabályozása, önvezető autók az utakon

Ez szintén az SAE 4. szint szerinti alkalmazás, amikor az engedélyezett útvonalon közlekedő és megfelelő műszaki felszereltséggel rendelkező járművet – jellemzően a belső téren kívüli helyszínről – már csak felügyelik az operátorok, akik a biztonságos közlekedés új kulcsszereplői.

Ezek a szakemberek speciális képzettséggel rendelkeznek és teljeskörűen ismerik az általuk felügyelt járműre vonatkozó előírásokat. Tevékenységükkel kapcsolatban nyilvánvalóan garanciális jogszabályi rendelkezés, hogy munkavégzési helyük kizárólag Svájcban lehet, feladataikat tehát nem láthatják el külföldről.

Egyebekben a jogalkotó példálózó jelleggel határozza meg az operátorok kötelezettségeit. Így többek között az ő feladatuk üzembe és üzemen kívül helyezni a jármű automatizált rendszerét, továbbá a működtetés során felügyelik a jármű felől érkező vezetési manővereket, amelyeket vagy megerősítenek vagy azok helyett más műveletet javasolnak. Szükség esetén kötelesek deaktiválni a rendszert és kapcsolatba lépni a járműben tartózkodó személyekkel, baleset bekövetkezésekor pedig azonnal értesíteniük kell a rendőrséget.

Az operátorokon kívül a jogalkotó foglalkozik a járművek üzembentartóival is, akik a gyártó előírásai alapján kötelesek frissíteni és karbantartani a vezető nélküli jármű automatizált rendszerét. Ők biztosítják továbbá, hogy a járművek az engedélyezett útvonalon, az operátor felügyelete és a szükséges infrastruktúra rendelkezésre állása mellett az előírásoknak megfelelően működjenek. Ha pedig a jármű akadályozná a forgalmat, akkor kötelesek azonnal intézkedni az elszállítás érdekében.

Milyen hatással lehet az új rendelet az automatizált/autonóm és hálózatba kapcsolt vezetés fejlődésére?

Nyalka Csaba, a DLA Piper Hungary szenior ügyvédje így értékelte ezt az aktuális kodifikációs fejleményt:

„A közlekedés átalakulásának valamennyi szereplője, így különösen a járműgyártók, fejlesztők és befektetők számára figyelemreméltó jelzés, hogy a rendelet elvi szinten megteremtette az üzemszerű alkalmazás jogi-műszaki keretrendszerét. A jövő pedig eldönti, hogy a gyakorlatban mikor és milyen mértékben valósulnak meg a jogalkotó elképzelései.

Kifejezetten új jogszabályról van szó, ezért nem meglepő, hogy a közlekedésért felelős svájci szövetségi hivatal, az ASTRA honlapja szerint vezető nélküli járművek jelenleg még nem közlekednek üzemszerűen az országban, illetve nincs olyan parkolóház sem, ahol »egy autó maga kereshetné meg a helyét«. Ezen túl még nincs olyan jármű az országban, amely rendelkezne az autópálya-pilótafunkció alkalmazását lehetővé tevő engedéllyel.

Az aktuális helyzet felhívja a figyelmet a közlekedés határokon átnyúló jellegének fontosságára is. A Németországban már használható automatizált rendszerek ugyanis Svájcban jelenleg nem alkalmazhatók. Ennek egyszerű oka, hogy a járműgyártók eddig nem nyújtottak be engedély iránti kérelmet a svájci hatóságokhoz, mivel még vizsgálják a közúti jelzések, így például az útburkolati jelek helyi sajátosságait.

Egy Németországban regisztrált jármű vezetője tehát a mindennapokban azt tapasztalja, hogy járművének automatizált rendszere a Geofencing jelzése alapján egyszerűen kikapcsol az országhatáron, mivel nem rendelkezik svájci engedéllyel. Erre figyelemmel a jövőben mindenképp kiemelten fontos feladat annak elérése, hogy biztosított legyen a szomszédos országok jogi-műszaki szabályai közötti kompatibilitás".

Kapcsolódó cikkünk:

Hogyan tovább önvezető autók? 

Már több százan csúsznak a munkáshitel törlesztésével, és a helyzet tovább romolhat

Fél év alatt hozzávetőleg kétszáz adós csúszott kisebb-nagyobb késedelembe a munkáshitel törlesztésével, ami a néhány hónapos időtávot figyelembe véve egyáltalán nem tekinthető elhanyagolható aránynak. A BiztosDöntés.hu szakértői arra figyelmeztetnek: akinek gondjai támadnak a hitel visszafizetésével, érdemes haladéktalanul a bankhoz fordulnia.
2025. 10. 09. 04:00
Megosztás:

Új megállapodás a Balaton biztonságáért

Partnerségi megállapodással erősítette meg és fejlesztette tovább a Balaton biztonságáért folytatott közös tevékenységét a HungaroMet Nonprofit Zrt., a Veszprém és a Somogy Vármegyei Rendőr-főkapitányság Siófokon - tájékoztatta a HungaroMet szerdán, közleményben az MTI-t.
2025. 10. 09. 03:30
Megosztás:

A lengyel elnök a parlament döntése ellenére nem váltja le az Országos Rádió- és Televíziótanácsot

Karol Nawrocki lengyel elnök nem ért egyet a parlament határozatával a sajtószabadság felett őrködő és a műsorszolgáltatói engedélyekről döntő Országos Rádió- és Televíziótanács 2024. évi jelentésének elutasításáról, és nem hagyja jóvá a testületi tagok leváltását – közölte szerdán a varsói elnöki hivatal főnöke.
2025. 10. 09. 03:00
Megosztás:

Mitől félnek a magyar emberek a legjobban a következő 25 évben?

Negyedszázad telt el 2000 óta, a magyar emberek pedig igen vegyesen élték meg ezt az időszakot. A többség szerint még több kihívás vár ránk a jövőben, és egy változó, turbulens világra készülhetünk a következő 25 évben.
2025. 10. 09. 02:01
Megosztás:

Elfogadták a rendeletet! Kiegészítő nyugdíjemelés ennyi lesz most

A Magyar Közlöny 2025. október 1-jén megjelent számában kihirdették a 299/2025. (X. 1.) Korm. rendeletet (a továbbiakban: Kormányrendelet), amely a nyugellátások és egyes más ellátások 2025. novemberi kiegészítő emeléséről rendelkezik.
2025. 10. 09. 01:00
Megosztás:

Ne fizesd be a gázszámládat, ha ezeket a jeleket látod rajta!

Az MVM Next Energiakereskedelmi Zrt. ügyfelei az elmúlt időszakban ismét adathalász csalók által küldött hamis online földgázszámla-értesítőket kaptak. Miről ismerhetjük fel, hogy hamis számlát kaptunk?
2025. 10. 09. 00:30
Megosztás:

Új kriptós lehetőségek – A szakértők szerint a $TAP és a SHIB most olyan, mint a HYPE volt 6 dolláron, mielőtt elérte a 59 dolláros történelmi csúcsát

Az időzítés mindig is kulcsszerepet játszott a kriptovilágban. Azok, akik korán felismerik a növekvő lendületet, gyakran még azelőtt realizálhatják a legnagyobb nyereségeket, hogy a piac többi része egyáltalán reagálna.
2025. 10. 08. 23:30
Megosztás:

Elon Musk imádja a mémcoinokat – de vajon neked is érdemes beléjük fektetni?

A mémcoinok világa egyszerre lenyűgöző és veszélyes – különösen akkor, ha egy olyan figura, mint Elon Musk kezd el tweetelni róluk. Bár ezek az eszközök egyes befektetők számára mesés nyereséget hoztak, a legtöbbjük mögött nincs más, csak egy internetes tréfa és rengeteg spekuláció. De vajon tényleg érdemes pénzt tenni a mémekre épülő kriptókba? Megvizsgáltuk.
2025. 10. 08. 23:00
Megosztás:

Saját stabilcoin indítására készül a Jupiter: Új korszak kezdődhet a Solana DeFi ökoszisztémában

A Solana hálózat legnagyobb decentralizált tőzsdei aggregátora, a Jupiter, bejelentette, hogy hamarosan elindítja saját natív stabilcoinját, a JupUSD-t. A lépés nemcsak a Jupiter növekvő DeFi-ökoszisztémáját erősíti, hanem új lendületet adhat az egész stabilcoin-piacnak is. Az új eszköz mögött olyan nevek állnak, mint az Ethena és a BlackRock, így nem meglepő, hogy a piac izgatottan figyeli a fejleményeket.
2025. 10. 08. 22:30
Megosztás:

2025-ben is őrzi elsőségét Magyarország a napelemes termelésben

Az Ember nemzetközi think-tank évközi jelentése változatlanul a globális mezőny legelejére helyezi hazánkat, Magyarországon az idei első félévben közel 30 százalékot tett ki a naperőművek részesedése a villamosenergia-termelésből - tette közzé az Energiaügyi Minisztérium (EM) a Facebook-oldalán szerdán.
2025. 10. 08. 22:00
Megosztás:

Azonnali hatállyal elbocsátottak egy mentőst

Azonnal hatállyal megszüntette az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) annak a mentősnek a munkaviszonyát, aki brutálisan bántalmazott egy férfit kedden Heves vármegyében - közölte az OMSZ szerdán az MTI-vel.
2025. 10. 08. 21:30
Megosztás:

Rigó Csaba Balázs a vállalkozásoknak: „Megéri betartani a versenyszabályokat!”

„A vállalkozásoknak megéri betartani a versenyszabályokat, de minden más szabályt is! Ennek érdekében megfelelőségi program kidolgozása célszerű, amely versenyelőnyt biztosíthat.
2025. 10. 08. 21:00
Megosztás:

Orosz vezető: növelték az üzemanyag-termelést az olajfimomítók

Megnőtt az olajtermékek kibocsátása Oroszországban, a belső piacon egyensúly van – jelentette ki Alekszandr Novak orosz miniszterelnök-helyettes újságíróknak szerdán Moszkvában.
2025. 10. 08. 20:30
Megosztás:

Orosz vezető: növelték az üzemanyag-termelést az olajfimomítók

Megnőtt az olajtermékek kibocsátása Oroszországban, a belső piacon egyensúly van – jelentette ki Alekszandr Novak orosz miniszterelnök-helyettes újságíróknak szerdán Moszkvában.
2025. 10. 08. 20:30
Megosztás:

Akár 10 000%-os nyereség is lehetséges a Digitap ($TAP) esetében egy új fintech jelentés szerint

Elemzők szerint a <a href="https://presale.digitap.app?&utm_campaign=oct&utm_content=pri&utm_medium=pr&utm_source=prof-pr&utm_term=434a"_blank">Digitap</a> ($TAP) akár 10 000%-ot is emelkedhet a jelenlegi 0,0125 dolláros előértékesítési árhoz képest, ahogy 2025 végére megépíti az első olyan omni-bank rendszert, amely összeköti a kriptót és a fiat pénzeket.
2025. 10. 08. 20:00
Megosztás:

Lengyelországban problémát okoz a textilhulladékok kötelező szelektálása

A gyűjtőpontok elhelyezése miatt problémát okoz Lengyelországban a textilhulladékok kötelező szelektálása, a használt ruhát karitatív célokra szánó Lengyel Vöröskereszt (PCK) ezért kénytelen volt kivonni a forgalomból ruhagyűjtő konténereit - jelentette az onet.pl lengyel hírportál.
2025. 10. 08. 19:30
Megosztás:

Uniós biztos: az EU új ipari akciótervvel erősíti az autóipar versenyképességét

Az Európai Bizottság ipari akciótervet dolgozott ki az európai autóipar számára, amely a vállalatok átállását segíti a tiszta, összekapcsolt és automatizált járműgyártásra - jelentette ki Wopke Hoekstra klímaügyekért felelős uniós biztos szerdán Strasbourgban.
2025. 10. 08. 19:00
Megosztás:

27 bérlakás létesül felzárkózó településeken Baranyában

Baranyában 27 bérlakás létesül a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Felzárkózó települések (Fete) programjának részeként - közölte a szervezet szerdán az MTI-vel.
2025. 10. 08. 18:30
Megosztás:

Természeti Katasztrófák Csökkentésének Világnapja: A biztosítási piacot is átrajzolja az éghajlatváltozás

A tavalyi év a természeti katasztrófák éve volt extrém hurrikánokkal és viharokkal Észak-Amerikában, pusztító áradásokkal Európában és Ázsiában, valamint aszállyal Afrikában és Dél-Amerikában. Az ezek nyomán keletkezett biztosítási károk – immár az ötödik egymást követő évben – meghaladták a 100 milliárd dollárt[1].
2025. 10. 08. 18:00
Megosztás:

Együttműködési megállapodást kötött az MCC és az MKIK

A tehetséggondozás és a szakemberképzés érdekében együttműködési megállapodást kötött a Mathias Corvinus Collegium Alapítvány (MCC) a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával (MKIK) – közölték az együttműködés résztvevői szerdán az MTI-vel.
2025. 10. 08. 17:30
Megosztás: