Új közlekedési jogszabály lépett hatályba

Svájc is megalkotta azt a komplex jogi-műszaki szabályrendszert, amely már túlmutat a tesztelésen, és lehetővé teszi az SAE (Society of Automotive Engineers) besorolása szerinti 3. és 4. szintű járművek üzemszerű működtetését. Az új rendelet három konkrét esetkört szabályoz, amelyben kettőnél már nem is ül járművezető a kormánykeréknél. Erről az aktuális kodifikációs fejleményről nyújt tájékoztatást Nyalka Csaba, a DLA Piper Hungary szenior ügyvédje.

Új közlekedési jogszabály lépett hatályba

Idén március 1-jén lépett hatályba a Verordnung über das automatisierte Fahren című rendelet, amely részletesen szabályozza a feltételes automatizáció (3. szint) és a magas fokú automatizáció (4. szint) kategóriákba tartozó járművek engedélyezésének és üzemszerű működtetésének feltételeit.

A jogszabály többek között meghatározza az érintett járművekre, automatizált rendszerekre és adatrögzítő eszközökre vonatkozó műszaki követelményeket. Ezen túl tartalmazza az engedélyezés és az azt követő hatósági ellenőrzés szabályait, valamint az üzemeltetésben résztvevő szereplők, így például az üzembentartó és járművezető jogait és kötelezettségeit, illetve a jogsértés szankcióit.

A jogalkotó külön részben foglalkozik az adatvédelem témakörrel, ezen belül meghatározva az adatrögzítő eszközben tárolt adatok feldolgozásának célját, a kijelölt hatóságok által feldolgozható személyes adatok körét és az adatok megsemmisítésének szabályait.

A rendelet nem általános jelleggel, hanem három konkrét alkalmazási esetkörre határoz meg irányadó rendelkezéseket. Ez a németországi kodifikációtól eltérő megoldás, hiszen ott úgy alkották meg a jogi-műszaki keretrendszert, hogy abba minden alkalmazási eset beleférjen. A svájci rendeletben szabályozott három alkalmazási esetkör és azok főbb jellemzői a következők:

Autópálya-pilótafunkciót alkalmazó járművek üzemszerű működtetése

Ebben az SAE 3. szintnek megfelelő esetben a járművezető – a gyártó használati utasításait követve – bármely svájci autópályán haladva aktiválhatja az engedélyezett automatizált rendszert, és ezt követően elengedheti a kormánykereket. A jogszabály szerint ekkor a járművezetőnek nem kell folyamatosan felügyelnie sem a járművet, sem pedig a forgalmat.

Azonban képesnek kell lennie arra, hogy bármikor visszavegye az irányítást, ha a rendszer arra felszólítja, illetve ha felismeri vagy a nyilvánvaló körülmények alapján fel kell ismernie, hogy már nem állnak fenn a funkció biztonságos alkalmazásának feltételei. Praktikusan ez azt jelenti, hogy a vezető az aktiválás után nem aludhat el a járműben, nem olvashat újságot, nem írhat e-maileket, nem használhat mobiltelefont és a látóteret is szabadon kell hagynia.

Parkolási automatizált rendszerrel felszerelt járművek üzemszerű működtetése

Ez az esetkör a parkolási asszisztens alkalmazás továbbfejlesztett változata, és megfelel az SAE 4. szintnek. Ekkor a jármű vezetőjének csupán annyi a feladata, hogy a járművet a parkolási terület (jellemzően egy parkolóház) meghatározott átadás-átvevő helyére vezesse. A rendszer aktiválásakor itt akár ki is szállhat a kormánykerék mögül, a jármű innen már az irányítása és felügyelete nélkül találja meg az éppen üres parkolóhelyet, és ide érkezik vissza, amikor a járművezető távozni kíván.

Ezen alkalmazási mód sajátossága, hogy nemcsak a járműnek, hanem a parkolási területnek is rendelkeznie kell a szükséges engedéllyel, amelynek speciális műszaki követelményeit részletesen szabályozza a rendelet.

Vezető nélküli járművek üzemszerű működtetése

vezető nélküli autók szabályozása, önvezető autók az utakon

Ez szintén az SAE 4. szint szerinti alkalmazás, amikor az engedélyezett útvonalon közlekedő és megfelelő műszaki felszereltséggel rendelkező járművet – jellemzően a belső téren kívüli helyszínről – már csak felügyelik az operátorok, akik a biztonságos közlekedés új kulcsszereplői.

Ezek a szakemberek speciális képzettséggel rendelkeznek és teljeskörűen ismerik az általuk felügyelt járműre vonatkozó előírásokat. Tevékenységükkel kapcsolatban nyilvánvalóan garanciális jogszabályi rendelkezés, hogy munkavégzési helyük kizárólag Svájcban lehet, feladataikat tehát nem láthatják el külföldről.

Egyebekben a jogalkotó példálózó jelleggel határozza meg az operátorok kötelezettségeit. Így többek között az ő feladatuk üzembe és üzemen kívül helyezni a jármű automatizált rendszerét, továbbá a működtetés során felügyelik a jármű felől érkező vezetési manővereket, amelyeket vagy megerősítenek vagy azok helyett más műveletet javasolnak. Szükség esetén kötelesek deaktiválni a rendszert és kapcsolatba lépni a járműben tartózkodó személyekkel, baleset bekövetkezésekor pedig azonnal értesíteniük kell a rendőrséget.

Az operátorokon kívül a jogalkotó foglalkozik a járművek üzembentartóival is, akik a gyártó előírásai alapján kötelesek frissíteni és karbantartani a vezető nélküli jármű automatizált rendszerét. Ők biztosítják továbbá, hogy a járművek az engedélyezett útvonalon, az operátor felügyelete és a szükséges infrastruktúra rendelkezésre állása mellett az előírásoknak megfelelően működjenek. Ha pedig a jármű akadályozná a forgalmat, akkor kötelesek azonnal intézkedni az elszállítás érdekében.

Milyen hatással lehet az új rendelet az automatizált/autonóm és hálózatba kapcsolt vezetés fejlődésére?

Nyalka Csaba, a DLA Piper Hungary szenior ügyvédje így értékelte ezt az aktuális kodifikációs fejleményt:

„A közlekedés átalakulásának valamennyi szereplője, így különösen a járműgyártók, fejlesztők és befektetők számára figyelemreméltó jelzés, hogy a rendelet elvi szinten megteremtette az üzemszerű alkalmazás jogi-műszaki keretrendszerét. A jövő pedig eldönti, hogy a gyakorlatban mikor és milyen mértékben valósulnak meg a jogalkotó elképzelései.

Kifejezetten új jogszabályról van szó, ezért nem meglepő, hogy a közlekedésért felelős svájci szövetségi hivatal, az ASTRA honlapja szerint vezető nélküli járművek jelenleg még nem közlekednek üzemszerűen az országban, illetve nincs olyan parkolóház sem, ahol »egy autó maga kereshetné meg a helyét«. Ezen túl még nincs olyan jármű az országban, amely rendelkezne az autópálya-pilótafunkció alkalmazását lehetővé tevő engedéllyel.

Az aktuális helyzet felhívja a figyelmet a közlekedés határokon átnyúló jellegének fontosságára is. A Németországban már használható automatizált rendszerek ugyanis Svájcban jelenleg nem alkalmazhatók. Ennek egyszerű oka, hogy a járműgyártók eddig nem nyújtottak be engedély iránti kérelmet a svájci hatóságokhoz, mivel még vizsgálják a közúti jelzések, így például az útburkolati jelek helyi sajátosságait.

Egy Németországban regisztrált jármű vezetője tehát a mindennapokban azt tapasztalja, hogy járművének automatizált rendszere a Geofencing jelzése alapján egyszerűen kikapcsol az országhatáron, mivel nem rendelkezik svájci engedéllyel. Erre figyelemmel a jövőben mindenképp kiemelten fontos feladat annak elérése, hogy biztosított legyen a szomszédos országok jogi-műszaki szabályai közötti kompatibilitás".

Kapcsolódó cikkünk:

Hogyan tovább önvezető autók? 

Solana (SOL) árfolyam elemzés: Solana kriptovaluta előrejelzés technikai indikátorok alapján – tartani, venni vagy eladni?

Solana árfolyam előrejelzés: a Solana (SOL) egy rendkívül népszerű, nagy teljesítményű okosszerződés-platform, amelyet gyakran az "Ethereum kihívójaként" is emlegetnek. Gyors tranzakciói, alacsony költségei és egyre növekvő fejlesztői ökoszisztémája miatt a befektetők figyelme középpontjában áll.
2025. 04. 02. 11:00
Megosztás:

Fontos csavar van a fiatalok 5%-os kamatozású lakáshitelében!

Április elsejével elindult a fiatalok számára kínált, kedvezményes, 5%-os kamatozású lakáshitel, a termék már több banknál is elérhető. Az MBH Bank, az Erste Bank, az OTP Bank és a K&H Bank is kínálja az önkéntes kamatplafonnak megfelelő hitelt, amelyet kizárólag 35 év alatti, első lakásukat vásárló fiatalok igényelhetnek.
2025. 04. 02. 10:30
Megosztás:

Czomba Sándor: mélyponton a regisztrált álláskeresők száma Magyarországon

2010-hez képest a regiszterben szereplők száma– több mint 400 ezerrel csökkent. A Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat adatai szerint 232.504 álláskeresőt regisztráltak az év harmadik hónapjában, ami az előző év azonos időszakához képest közel 4 ezres, 2010-hez viszonyítva pedig több mint 400 ezer főnyi csökkenést jelent.
2025. 04. 02. 10:00
Megosztás:

Estek a fejlett piaci kötvényhozamok

Érdemben, 5 bázispont körüli mértékben estek a kötvényhozamok a fejlett gazdaságok kötvénypiacain.
2025. 04. 02. 09:30
Megosztás:

Mire számíthatnak ma a befektetők?

Az ázsiai csendes-óceáni térség legfontosabb piacai kisebb pluszokban várták a ma reggeli zárást. A Fehér Házból magyar idő szerint 22:00-kor érkeznek a vámokkal kapcsolatos bejelentések.
2025. 04. 02. 09:00
Megosztás:

Vegyesen zártak a Wall Street-i indexek

A vámokkal kapcsolatos bizonytalanság a tengerentúli tőzsdéken jobban rányomta a bélyegét a hangulatra, mint nyugat-európai társaik esetében.
2025. 04. 02. 08:30
Megosztás:

A vámháború miatti aggodalom ellenére emelkedtek tegnap a nyugat-európai tőzsdék

A vámháború miatti aggodalom ellenére tegnap korrekciót láttunk a nyugat-európai tőzsdéken a megelőző napok mínuszai után.
2025. 04. 02. 08:05
Megosztás:

Sokat spórolhatunk a bankváltással

Sokaknál előfordulhat, hogy bár drágának tartják a banki kiadásaikat, de nagy tehernek gondolják a folyószámlájuk esetén a bankváltást. Pedig erről szó sincs: a telefonszám-hordozáshoz hasonlóan kényelmesen lezongorázható a folyamat, olyannyira, hogy elég csak az „új” banknál, a K&H-nál kezdeményezni a cserét egy új folyószámla megnyitásával, onnantól a pénzintézetek egymás között intézik az ügyet. A folyószámlás bankváltást azért is érdemes mérlegelni, mert csökkenthetőek a kiadások, a számlacsomag díja akár lenullázható, emellett megfelelőbb szolgáltatási csomaghoz juthatnak a mindennapi bankolók.
2025. 04. 02. 07:30
Megosztás:

Jelentősen növekedett az autópiac márciusban

A Carinfo adatai alapján – a februári, minimális visszaesés után – 2025 márciusában ismét nőtt a forgalomba helyezett személygépjárművek száma. A magyar piac egészét hirdetésszámban és megtekintésben lefedő Használtautó.hu szakértője elmondta, mi állhat a fellendülés hátterében.
2025. 04. 02. 07:00
Megosztás:

Többéves fejlesztés indul a német vasúthálózatnál

Mintegy 16 ezer kilométer távvezeték, 200 nagyfeszültségű kapcsolóberendezés és 50 generátoregység is alkotja a német vasúttársaság villamosenergiarendszerét. Ezt a kiterjedt rendszert korszerűsíti most a vonatok, vasúti létesítmények és ingatlanok energiaellátásáért felelős vállalat, a Deutsche Bahn Energie. Az új irányítási rendszer várhatóan 2028-ban lép üzembe.
2025. 04. 02. 06:30
Megosztás:

Havi nettó 312 ezer forinttól 800 ezerig a háztartásban – ez mire elég?

Az első negyedévben 592 ezer forint volt a középkorúak háztartásában mért átlagos havi nettó jövedelem, ami negyedéves és éves szinten 10, illetve 19 százalékos növekedést, egyben a K&H biztos jövő felmérés történetében rekordot jelent. A 30-59 évesek 8 százaléka rendelkezik 800 ezer forintos havi nettóval, ami elég a gondtalan életre és még rendszeres megtakarításra is futja az összegből. A másik végletet az a 2 százalék jelenti, akiknek nélkülözniük kell, mert a 312 ezer forintos jövedelem kevés.
2025. 04. 02. 06:00
Megosztás:

A kvantumkorszak a lehetőségek és kihívások új dimenzióját hozza el

Új időszámítás közelít a számítástechnikában. A kvantumkorszak beköszönte, eddig nem látott lehetőségeket, ugyanakkor alapvető veszélyeket is rejt magában. A kvantumszámítógépek segíthetnek megoldani a hagyományos számítógépekkel megoldhatatlan matematikai műveleteket is, ezzel azonban számos titkosítási módszert is elavulttá fognak tenni. A kvantumátállás pontos időpontja ma még nem ismert, de a felkészülést nem lehet az utolsó pillanatra halogatni. A Deloitte Cyber Readiness szolgáltatása segít a vállalatoknak a jövőbiztos működés kialakításában.
2025. 04. 02. 05:30
Megosztás:

A magyar nők átlagosan két és félszer több láthatatlan munkát végeznek, mint a férfiak

Április első keddjén, a láthatatlan munka világnapja alkalmából a WHC, Magyarország egyik legnagyobb HR szolgáltatója azokra hívja fel a figyelmet, akik a társadalom és a gazdaság működéséhez nélkülözhetetlen, ám gyakran észrevétlen tevékenységet végeznek. A láthatatlan munka magában foglalja a háztartási feladatokat, a gyermeknevelést, az idős vagy beteg hozzátartozók gondozását, valamint az önkéntes munkát, amelyeket többnyire anyagi ellenszolgáltatás nélkül végeznek.
2025. 04. 02. 05:00
Megosztás:

Minden hazai szállítmányozót érinthetnek már az új uniós vámkövetelmények

Végső bevezetési szakaszába lépett az Európai Unió importellenőrzési rendszere (Import Control System 2 = ICS2), így 2025. április elsejétől az új vámkövetelmények kiterjednek a vasúti, közúti és tengeri, belvízi szállításra is. A figyelmetlen cégek a vámkezelés megtagadására és bírságokra is számíthatnak – hívja fel a figyelmet a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda.
2025. 04. 02. 04:30
Megosztás:

Több helyen is egymilliós négyzetméterárakat hozott az idei év a panelek piacán

A vevők leginkább a kisebb lakásokra vadásztak az elmúlt hónapokban is, melyek jelentős számban a panellakások köréből kerülnek ki, hiszen ezek alapvetően kisméretű ingatlanok. Ez a fokozott kereslet persze magasabb árakat is eredményezett, annál is inkább, mert bizonyos területeken szinte eltűntek a panellakások a piacról.
2025. 04. 02. 04:00
Megosztás:

Megjelentek az első 5 százalékos lakáshitel ajánlatok!

Mától kínálhatják a bankok a fiataloknak szóló 5 százalékos lakáshitel konstrukcióikat, és a lehetőséggel azonnal több bank is élt. Elsőként az Erste Bank, az MBH Bank, az OTP Bank és a K&H Bank jelentek meg a kedvezményes kamatozású lakáshitelükkel. A BiztosDöntés.humegnézte a részletes feltételeket.
2025. 04. 02. 03:30
Megosztás:

Márciusban is folytatódott az ingatlanpiac felívelése

A Duna House (DH) közreadja havi Tranzakciószám Becslését (DHTB) és jelzáloghitel előrejelzését, amely szerint márciusban országosan 12 200 lakóingatlan cserélt tulajdonost és 125 milliárd forint szerződéses összegben realizálódott lakáscélú jelzáloghitel.
2025. 04. 02. 03:00
Megosztás:

Hatalmas károk a mezőgazdaságban, gyorsítani kell a biológiai alapok innovációját

A modern magyar mezőgazdaság a legnehezebb öt évén van túl, az ágazatot egyszerre sújtják különféle problémák, amelyek közül a klímaváltozás hatása messze a legsúlyosabb. A változó éghajlat miatt az agráriumot ért károk mértéke a becslések szerint mintegy 1000 milliárd forintot tett ki 5 év alatt.
2025. 04. 02. 02:30
Megosztás:

Újabb csúcson a BUX, stabil maradt a részvénypiac forgalma

Tartja történelmi magasságát a Budapesti Értéktőzsde vezető indexe, a BUX, amely 1,77 százalékos növekedést követően, 88 686,46 ponton zárta a márciusi hónapot. A részvénypiac összforgalma a februári szintet tartva, 418,7 milliárd forintot tett ki, amely napi bontásban 19,94 milliárd forintot jelent. A legnépszerűbb részvényeknek az OTP Bank, a Richter Gedeon és a MOL bizonyultak, sorrendben 271,4, 59,4 és 39,4 milliárd forint értékű forgalommal, emellett a BÉTa Piac kínálata jelentősen bővült a hónapban. A befektetési szolgáltatók között a WOOD & Company zárt az élen, őt a Concorde, majd az ERSTE követte.
2025. 04. 02. 02:00
Megosztás:

Fehér Ház: az elnöki aláírást követően azonnal hatályba lép az új amerikai vámrendszer

Az elnöki aláírást követően azonnal hatályba lép az új amerikai vámrendszer, már szerdán - közölte a Fehér Ház szóvivője kedden újságírók előtt.
2025. 04. 02. 01:30
Megosztás: