Új közlekedési jogszabály lépett hatályba

Svájc is megalkotta azt a komplex jogi-műszaki szabályrendszert, amely már túlmutat a tesztelésen, és lehetővé teszi az SAE (Society of Automotive Engineers) besorolása szerinti 3. és 4. szintű járművek üzemszerű működtetését. Az új rendelet három konkrét esetkört szabályoz, amelyben kettőnél már nem is ül járművezető a kormánykeréknél. Erről az aktuális kodifikációs fejleményről nyújt tájékoztatást Nyalka Csaba, a DLA Piper Hungary szenior ügyvédje.

Új közlekedési jogszabály lépett hatályba

Idén március 1-jén lépett hatályba a Verordnung über das automatisierte Fahren című rendelet, amely részletesen szabályozza a feltételes automatizáció (3. szint) és a magas fokú automatizáció (4. szint) kategóriákba tartozó járművek engedélyezésének és üzemszerű működtetésének feltételeit.

A jogszabály többek között meghatározza az érintett járművekre, automatizált rendszerekre és adatrögzítő eszközökre vonatkozó műszaki követelményeket. Ezen túl tartalmazza az engedélyezés és az azt követő hatósági ellenőrzés szabályait, valamint az üzemeltetésben résztvevő szereplők, így például az üzembentartó és járművezető jogait és kötelezettségeit, illetve a jogsértés szankcióit.

A jogalkotó külön részben foglalkozik az adatvédelem témakörrel, ezen belül meghatározva az adatrögzítő eszközben tárolt adatok feldolgozásának célját, a kijelölt hatóságok által feldolgozható személyes adatok körét és az adatok megsemmisítésének szabályait.

A rendelet nem általános jelleggel, hanem három konkrét alkalmazási esetkörre határoz meg irányadó rendelkezéseket. Ez a németországi kodifikációtól eltérő megoldás, hiszen ott úgy alkották meg a jogi-műszaki keretrendszert, hogy abba minden alkalmazási eset beleférjen. A svájci rendeletben szabályozott három alkalmazási esetkör és azok főbb jellemzői a következők:

Autópálya-pilótafunkciót alkalmazó járművek üzemszerű működtetése

Ebben az SAE 3. szintnek megfelelő esetben a járművezető – a gyártó használati utasításait követve – bármely svájci autópályán haladva aktiválhatja az engedélyezett automatizált rendszert, és ezt követően elengedheti a kormánykereket. A jogszabály szerint ekkor a járművezetőnek nem kell folyamatosan felügyelnie sem a járművet, sem pedig a forgalmat.

Azonban képesnek kell lennie arra, hogy bármikor visszavegye az irányítást, ha a rendszer arra felszólítja, illetve ha felismeri vagy a nyilvánvaló körülmények alapján fel kell ismernie, hogy már nem állnak fenn a funkció biztonságos alkalmazásának feltételei. Praktikusan ez azt jelenti, hogy a vezető az aktiválás után nem aludhat el a járműben, nem olvashat újságot, nem írhat e-maileket, nem használhat mobiltelefont és a látóteret is szabadon kell hagynia.

Parkolási automatizált rendszerrel felszerelt járművek üzemszerű működtetése

Ez az esetkör a parkolási asszisztens alkalmazás továbbfejlesztett változata, és megfelel az SAE 4. szintnek. Ekkor a jármű vezetőjének csupán annyi a feladata, hogy a járművet a parkolási terület (jellemzően egy parkolóház) meghatározott átadás-átvevő helyére vezesse. A rendszer aktiválásakor itt akár ki is szállhat a kormánykerék mögül, a jármű innen már az irányítása és felügyelete nélkül találja meg az éppen üres parkolóhelyet, és ide érkezik vissza, amikor a járművezető távozni kíván.

Ezen alkalmazási mód sajátossága, hogy nemcsak a járműnek, hanem a parkolási területnek is rendelkeznie kell a szükséges engedéllyel, amelynek speciális műszaki követelményeit részletesen szabályozza a rendelet.

Vezető nélküli járművek üzemszerű működtetése

vezető nélküli autók szabályozása, önvezető autók az utakon

Ez szintén az SAE 4. szint szerinti alkalmazás, amikor az engedélyezett útvonalon közlekedő és megfelelő műszaki felszereltséggel rendelkező járművet – jellemzően a belső téren kívüli helyszínről – már csak felügyelik az operátorok, akik a biztonságos közlekedés új kulcsszereplői.

Ezek a szakemberek speciális képzettséggel rendelkeznek és teljeskörűen ismerik az általuk felügyelt járműre vonatkozó előírásokat. Tevékenységükkel kapcsolatban nyilvánvalóan garanciális jogszabályi rendelkezés, hogy munkavégzési helyük kizárólag Svájcban lehet, feladataikat tehát nem láthatják el külföldről.

Egyebekben a jogalkotó példálózó jelleggel határozza meg az operátorok kötelezettségeit. Így többek között az ő feladatuk üzembe és üzemen kívül helyezni a jármű automatizált rendszerét, továbbá a működtetés során felügyelik a jármű felől érkező vezetési manővereket, amelyeket vagy megerősítenek vagy azok helyett más műveletet javasolnak. Szükség esetén kötelesek deaktiválni a rendszert és kapcsolatba lépni a járműben tartózkodó személyekkel, baleset bekövetkezésekor pedig azonnal értesíteniük kell a rendőrséget.

Az operátorokon kívül a jogalkotó foglalkozik a járművek üzembentartóival is, akik a gyártó előírásai alapján kötelesek frissíteni és karbantartani a vezető nélküli jármű automatizált rendszerét. Ők biztosítják továbbá, hogy a járművek az engedélyezett útvonalon, az operátor felügyelete és a szükséges infrastruktúra rendelkezésre állása mellett az előírásoknak megfelelően működjenek. Ha pedig a jármű akadályozná a forgalmat, akkor kötelesek azonnal intézkedni az elszállítás érdekében.

Milyen hatással lehet az új rendelet az automatizált/autonóm és hálózatba kapcsolt vezetés fejlődésére?

Nyalka Csaba, a DLA Piper Hungary szenior ügyvédje így értékelte ezt az aktuális kodifikációs fejleményt:

„A közlekedés átalakulásának valamennyi szereplője, így különösen a járműgyártók, fejlesztők és befektetők számára figyelemreméltó jelzés, hogy a rendelet elvi szinten megteremtette az üzemszerű alkalmazás jogi-műszaki keretrendszerét. A jövő pedig eldönti, hogy a gyakorlatban mikor és milyen mértékben valósulnak meg a jogalkotó elképzelései.

Kifejezetten új jogszabályról van szó, ezért nem meglepő, hogy a közlekedésért felelős svájci szövetségi hivatal, az ASTRA honlapja szerint vezető nélküli járművek jelenleg még nem közlekednek üzemszerűen az országban, illetve nincs olyan parkolóház sem, ahol »egy autó maga kereshetné meg a helyét«. Ezen túl még nincs olyan jármű az országban, amely rendelkezne az autópálya-pilótafunkció alkalmazását lehetővé tevő engedéllyel.

Az aktuális helyzet felhívja a figyelmet a közlekedés határokon átnyúló jellegének fontosságára is. A Németországban már használható automatizált rendszerek ugyanis Svájcban jelenleg nem alkalmazhatók. Ennek egyszerű oka, hogy a járműgyártók eddig nem nyújtottak be engedély iránti kérelmet a svájci hatóságokhoz, mivel még vizsgálják a közúti jelzések, így például az útburkolati jelek helyi sajátosságait.

Egy Németországban regisztrált jármű vezetője tehát a mindennapokban azt tapasztalja, hogy járművének automatizált rendszere a Geofencing jelzése alapján egyszerűen kikapcsol az országhatáron, mivel nem rendelkezik svájci engedéllyel. Erre figyelemmel a jövőben mindenképp kiemelten fontos feladat annak elérése, hogy biztosított legyen a szomszédos országok jogi-műszaki szabályai közötti kompatibilitás".

Kapcsolódó cikkünk:

Hogyan tovább önvezető autók? 

Vegyesen zártak kedden az amerikai indexek

Kedvezően fogadták a piacok az Egyesült Államok és annak legnagyobb külföldi hitelezője, Japán kereskedelmi megállapodását. A Trump- adminisztráció áprilisban 24%-os „kölcsönös” importvámot határozott meg a japán árukra, majd a 10% feletti rész 90 napos felfüggesztésének lejárta előtt, augusztus 1-től 25%-os vámot helyezett kilátásba.
2025. 07. 24. 10:00
Megosztás:

Féltávnál a Művészetek Völgye

Hiába lassul le minden évben Kapolcson és környékén az idő, az ország legnagyobb összművészeti fesztiválja már a felénél tart. Július 27-ig lehet még megtapasztalni milyen az igazi Völgyélmény és Völgyközösség, és a találkozni a legkülönlegesebb produkciókkal.
2025. 07. 24. 09:30
Megosztás:

Erősödtek az európai tőzsdék a közeledő EU–USA vámalku és az autóipar szárnyalása nyomán

A vezető európai részvényindexek közel kétheti csúcsra emelkedtek szerdán, elsősorban az autóipari szektor emelkedésének hatására, miután a befektetők az EU–USA kereskedelmi megállapodásban bíznak. Európai uniós diplomaták arról számoltak be, hogy az EU és Washington egy olyan megállapodás felé halad, amely 15%-os amerikai vámot tartalmazna az európai importtermékekre, ami fele annak, amit korábban Donald Trump elnök kilátásba helyezett.
2025. 07. 24. 09:00
Megosztás:

Préda Máté a DODO új magyarországi vezetője

Az utolsó kilométeres, okoslogisztikai szolgáltatásokat kínáló DODO Préda Mátét bízta meg magyarországi leányvállalatának irányításával. Az új vezető a világ számos országában átfogó vezetői tapasztalatot szerzett, növekedési fázisban lévő és érett multinacionális cégek leányvállalatainak működtetésében egyaránt. A DODO hazai vezetőjeként Préda Máté felel a társaság üzleti tevékenységeinek irányításáért, beleértve a vállalati működés pénzügyi eredményességét, a piaci stratégia kidolgozását és végrehajtását, valamint a működési kiválóság biztosítását.
2025. 07. 24. 08:00
Megosztás:

Semmibe vett kockázatok

Idei évi mélypontja környékén van a VIX index, mely az S&P500 indextől várt volatilitást méri. Ez már csak azért is meglepő, mert az amerikai vámkockázatok továbbra is itt vannak velünk, sőt egyre közelebb kerülünk az augusztus eleji határidőhöz.
2025. 07. 24. 07:00
Megosztás:

Kiderült, kiktől szeretnek leginkább kölcsönkérni a magyarok

Ha kölcsönre van szükségük, a magyarok továbbra is elsősorban a családtagjaikhoz fordulnak anyagi segítségért, ám az előző évhez képest változás, hogy a barátoktól, kollégáktól is szívesebben kérnek, mint a pénzintézetektől, pénzügyi szolgáltatóktól – derül ki a Provident Pénzügyi Zrt. anyavállalatának (International Personal Finance - IPF) megbízásából készült, 9 országra kiterjedő 1000 fős reprezentatív kutatásából. A Provident Financial Wellbeing 2025 Riport célja évről évre feltérképezni, hogyan látják a megkérdezettek saját pénzügyi helyzetüket, és milyen tényezők befolyásolják a pénzügyi döntéseiket.
2025. 07. 24. 06:00
Megosztás:

Élre tör az LG a globális HVAC piacon

Az LG Electronics (LG) bemutatta stratégiáját, amellyel 2030-ra vezető pozícióba lépne a fűtés-, szellőzés- és légkondicionáló (HVAC) piacon. A vállalat célja, hogy az Ökomegoldások üzletág (Eco Solutions Company) éves árbevétele 2030-ra elérje a 20 ezer milliárd koreai wont (kb. 14,5 milliárd dollár), amit ipari B2B megoldásokra, mesterséges intelligencia alapú technológiákra és régióspecifikus rendszerekre alapozva kíván elérni.
2025. 07. 24. 05:00
Megosztás:

Nemzetközi felmérés: rekordmagas az utazási kedv Európában a globális feszültségek ellenére is

Az éghajlatváltozás, a globális bizonytalanságok és a geopolitikai zavarok ellenére is virágzik az utazási hajlandóság Európában – derül ki az Europ Assistance nemzetközi felméréséből. A Holiday Barometer 24. kiadása szerint idén nyáron tíz európaiból közel nyolcan terveznek utazni, miközben a külföldi úti célok iránti érdeklődés is kimagasló. Az utazások tervezése egyre tudatosabb: elsődleges szempont lett a biztonság, míg a természeti katasztrófáktól való félelem is érezhetően nőtt. Emellett a vásárlóerő határozza meg a nyaralási terveket: az utazást nem tervező európaiak közel 60 százaléka fő akadályként a pénzügyi korlátokat jelölte meg.
2025. 07. 24. 04:00
Megosztás:

Újabb bank ad akár 15 millió forint személyi kölcsönt!

Az OTP Bank 15 millió forintra emelte a felvehető személyi kölcsön összegét 2025. július 22-től, így már három banknál igényelhető ekkora hitel ingatlanfedezet nélkül.
2025. 07. 24. 03:00
Megosztás:

Elfelejtetted bediktálni a vízórát? Akkor most bajban vagy!

Telefonos emlékeztetők, papíralapú naptár, okosóra – a legtöbben már többféle módszert és platformot kipróbáltak a jobb időgazdálkodásra. Ha pár napig, hétig be is tudjuk tartani az új saját szabályainkat, valahogyan egy idő után mégis kicsúszik a kezünkből az irányítás, és ismét túlterheltnek és stresszesnek érezzük magunkat.
2025. 07. 24. 02:00
Megosztás:

Autóval indulsz Horvátországba? Akkor erre nagyon figyelj!

Még mindig rengetegen indulnak külföldre autóval a Netrisk utasbiztosítási adatai szerint a nyári hónapokban: idén az utasbiztosítások majdnem 49 százalékát autós nyaralásra kötötték az érintettek. Az autós utazások esetében a horvátországi célpontok vannak fölényben, 34 százalékos részesedéssel, a második helyen áll Olaszország 18 százalékkal. A Netrisk szerint a saját autóval útnak indulók számára fontos kiegészítés a megfelelő asszisztenciaszolgáltatás, hiszen egy váratlan meghibásodás külföldön nemcsak kellemetlenséget, de komoly szervezési kihívást is jelenthet.
2025. 07. 24. 01:00
Megosztás:

Akár 60-70 ezer első lakásvásárló is jöhet – újabb árrobbanást már nem bír el a piac

Az eddigi várakozásokhoz képest is többen vehetik majd igénybe az első lakás megvásárlása vagy megépítése céljából az Otthon Start Program keretében elérhető kedvezményes lakáshitelt a most megjelent tervezet szerint. A feltételek ugyanis a jogosultak körére vonatkozóan még megengedőbbek lettek.
2025. 07. 24. 00:01
Megosztás:

XRP árfolyam-előrejelzés: Mennyi XRP-re van szükséged a nyugdíjhoz 2028-ra?

Az XRP árfolyam-előrejelzési modellek merész célárakat vetítenek előre, miközben a ProShares Ultra <a href="https://www.coindesk.com/markets/2025/07/21/xrp-stays-elevated-after-etf-fueled-rally-but-356-proves-sticky?utm_source=chatgpt.com" target="_blank">XRP ETF</a> és a whale-tevékenység stabil keresletet biztosítanak. Az XRP jelenleg 3,55 dollár körül forog, egy szűk, 3,40 és 3,56 dollár közötti sávban mozogva.
2025. 07. 23. 23:30
Megosztás:

Július 24-én lesz az Öngondoskodás Világnapja: A tudatos öregedés egyik kulcsa pedig az önmagunkról való gondoskodás

Az Öngondoskodás Világnapját (International Self-Care Day) először 2011-ben tartották meg, és azóta minden évben július 24-én emlékeztet arra, hogy az öngondoskodásra a hét minden napján, a nap 24 órájában érdemes figyelni (24/7). Ez a tudatosság manapaság különösen fontos volna, hiszen a magyar lakosság több mint 40 százaléka már 50 év feletti. Az, hogy miként gondoskodunk testi-lelki egészségünkről ötvenesként, alapvetően határozza meg, milyen minőségű időskor vár ránk.
2025. 07. 23. 22:00
Megosztás:

Mennyi most a fizikai átlagórabér Magyarországon?

Az idei második negyedévben 2270 forint volt a fizikai munkát végző szak- és betanított munkások átlagos bruttó órabére a Trenkwalder közel 7 ezer fő béradatait feldolgozó elemzése szerint. Ez a szint 7,9 százalékkal haladja meg az előző év hasonló időszakában tapasztalt 2104 forintos értéket. A felsőbb bérkategóriákban is hasonló ütemben emelkedtek a bérek: a Moore Hungary több mint 60, zömmel nemzetközi tulajdonú hazai vállalat mintegy 500 középvezetője esetében 2024 második negyedévéhez képest 7,3 százalékos bérnövekedést tapasztalt.
2025. 07. 23. 21:00
Megosztás:

Dogecoin árfolyam-előrejelzés: A DOGE grafikon a 2021-es mintázatot tükrözi – láthatáron a 3,50 dolláros szint?

A Dogecoin közelmúltbeli ralija sokakat arra késztet, hogy a 2021-es parabolikus emelkedés megismétlődését várják. A 0,2635 dolláros árfolyammal a DOGE egy olyan kereskedési sáv felső tartományához közelít, amely azonos mintázatot követ, mint a négy évvel ezelőtti „dupla alj” kitörési struktúra.
2025. 07. 23. 20:00
Megosztás:

Pezsgő nyáresti élmény a Dunán - 10 stand, amit mindenképp látogass meg a River Night-on!

Nézzük, kik azok, akiknek egy-egy borát mindenképp érdemes megkóstolnod az Európa hajón július 24-én!
2025. 07. 23. 19:00
Megosztás:

Megjelent az Otthon Start jogszabálytervezete

Társadalmi egyeztetése bocsátotta a kormány a 3 százalékos kamatozású otthonteremtési hitel részletszabályait tartalmazó kormányrendeletét.
2025. 07. 23. 18:00
Megosztás:

Megállapodott Japán és az Egyesült Államok

Sikerült kétoldalú megállapodást kötnie a japán küldöttségnek Donald Trumppal a Fehér Házban. A megegyezés értelmében 15%-os vám fogja terhelni a Japánból érkező amerikai importot az áprilisi 24%, majd a később bejelentett 25% helyett.
2025. 07. 23. 17:00
Megosztás:

Egyes vállalatok számára olcsóbb a laptopok bérlése, mint a megvásárlásuk. Lássuk, hogyan működik ez

Egyre több vállalkozás hagy fel a laptopok és okostelefonok vásárlásának hagyományos modelljével, és inkább specializált szolgáltatóktól bérli azokat. Ez a stratégiai váltás, amelyet Eszköz mint szolgáltatás (Device-as-a-Service, DaaS) néven ismernek, gyorsan terjed, mivel a vállalatok az IT-menedzsment egyszerűsítésére, a költségek optimalizálására és a rugalmasság növelésére törekszenek egy egyre dinamikusabb üzleti környezetben.
2025. 07. 23. 16:00
Megosztás: