Új közlekedési jogszabály lépett hatályba

Svájc is megalkotta azt a komplex jogi-műszaki szabályrendszert, amely már túlmutat a tesztelésen, és lehetővé teszi az SAE (Society of Automotive Engineers) besorolása szerinti 3. és 4. szintű járművek üzemszerű működtetését. Az új rendelet három konkrét esetkört szabályoz, amelyben kettőnél már nem is ül járművezető a kormánykeréknél. Erről az aktuális kodifikációs fejleményről nyújt tájékoztatást Nyalka Csaba, a DLA Piper Hungary szenior ügyvédje.

Új közlekedési jogszabály lépett hatályba

Idén március 1-jén lépett hatályba a Verordnung über das automatisierte Fahren című rendelet, amely részletesen szabályozza a feltételes automatizáció (3. szint) és a magas fokú automatizáció (4. szint) kategóriákba tartozó járművek engedélyezésének és üzemszerű működtetésének feltételeit.

A jogszabály többek között meghatározza az érintett járművekre, automatizált rendszerekre és adatrögzítő eszközökre vonatkozó műszaki követelményeket. Ezen túl tartalmazza az engedélyezés és az azt követő hatósági ellenőrzés szabályait, valamint az üzemeltetésben résztvevő szereplők, így például az üzembentartó és járművezető jogait és kötelezettségeit, illetve a jogsértés szankcióit.

A jogalkotó külön részben foglalkozik az adatvédelem témakörrel, ezen belül meghatározva az adatrögzítő eszközben tárolt adatok feldolgozásának célját, a kijelölt hatóságok által feldolgozható személyes adatok körét és az adatok megsemmisítésének szabályait.

A rendelet nem általános jelleggel, hanem három konkrét alkalmazási esetkörre határoz meg irányadó rendelkezéseket. Ez a németországi kodifikációtól eltérő megoldás, hiszen ott úgy alkották meg a jogi-műszaki keretrendszert, hogy abba minden alkalmazási eset beleférjen. A svájci rendeletben szabályozott három alkalmazási esetkör és azok főbb jellemzői a következők:

Autópálya-pilótafunkciót alkalmazó járművek üzemszerű működtetése

Ebben az SAE 3. szintnek megfelelő esetben a járművezető – a gyártó használati utasításait követve – bármely svájci autópályán haladva aktiválhatja az engedélyezett automatizált rendszert, és ezt követően elengedheti a kormánykereket. A jogszabály szerint ekkor a járművezetőnek nem kell folyamatosan felügyelnie sem a járművet, sem pedig a forgalmat.

Azonban képesnek kell lennie arra, hogy bármikor visszavegye az irányítást, ha a rendszer arra felszólítja, illetve ha felismeri vagy a nyilvánvaló körülmények alapján fel kell ismernie, hogy már nem állnak fenn a funkció biztonságos alkalmazásának feltételei. Praktikusan ez azt jelenti, hogy a vezető az aktiválás után nem aludhat el a járműben, nem olvashat újságot, nem írhat e-maileket, nem használhat mobiltelefont és a látóteret is szabadon kell hagynia.

Parkolási automatizált rendszerrel felszerelt járművek üzemszerű működtetése

Ez az esetkör a parkolási asszisztens alkalmazás továbbfejlesztett változata, és megfelel az SAE 4. szintnek. Ekkor a jármű vezetőjének csupán annyi a feladata, hogy a járművet a parkolási terület (jellemzően egy parkolóház) meghatározott átadás-átvevő helyére vezesse. A rendszer aktiválásakor itt akár ki is szállhat a kormánykerék mögül, a jármű innen már az irányítása és felügyelete nélkül találja meg az éppen üres parkolóhelyet, és ide érkezik vissza, amikor a járművezető távozni kíván.

Ezen alkalmazási mód sajátossága, hogy nemcsak a járműnek, hanem a parkolási területnek is rendelkeznie kell a szükséges engedéllyel, amelynek speciális műszaki követelményeit részletesen szabályozza a rendelet.

Vezető nélküli járművek üzemszerű működtetése

vezető nélküli autók szabályozása, önvezető autók az utakon

Ez szintén az SAE 4. szint szerinti alkalmazás, amikor az engedélyezett útvonalon közlekedő és megfelelő műszaki felszereltséggel rendelkező járművet – jellemzően a belső téren kívüli helyszínről – már csak felügyelik az operátorok, akik a biztonságos közlekedés új kulcsszereplői.

Ezek a szakemberek speciális képzettséggel rendelkeznek és teljeskörűen ismerik az általuk felügyelt járműre vonatkozó előírásokat. Tevékenységükkel kapcsolatban nyilvánvalóan garanciális jogszabályi rendelkezés, hogy munkavégzési helyük kizárólag Svájcban lehet, feladataikat tehát nem láthatják el külföldről.

Egyebekben a jogalkotó példálózó jelleggel határozza meg az operátorok kötelezettségeit. Így többek között az ő feladatuk üzembe és üzemen kívül helyezni a jármű automatizált rendszerét, továbbá a működtetés során felügyelik a jármű felől érkező vezetési manővereket, amelyeket vagy megerősítenek vagy azok helyett más műveletet javasolnak. Szükség esetén kötelesek deaktiválni a rendszert és kapcsolatba lépni a járműben tartózkodó személyekkel, baleset bekövetkezésekor pedig azonnal értesíteniük kell a rendőrséget.

Az operátorokon kívül a jogalkotó foglalkozik a járművek üzembentartóival is, akik a gyártó előírásai alapján kötelesek frissíteni és karbantartani a vezető nélküli jármű automatizált rendszerét. Ők biztosítják továbbá, hogy a járművek az engedélyezett útvonalon, az operátor felügyelete és a szükséges infrastruktúra rendelkezésre állása mellett az előírásoknak megfelelően működjenek. Ha pedig a jármű akadályozná a forgalmat, akkor kötelesek azonnal intézkedni az elszállítás érdekében.

Milyen hatással lehet az új rendelet az automatizált/autonóm és hálózatba kapcsolt vezetés fejlődésére?

Nyalka Csaba, a DLA Piper Hungary szenior ügyvédje így értékelte ezt az aktuális kodifikációs fejleményt:

„A közlekedés átalakulásának valamennyi szereplője, így különösen a járműgyártók, fejlesztők és befektetők számára figyelemreméltó jelzés, hogy a rendelet elvi szinten megteremtette az üzemszerű alkalmazás jogi-műszaki keretrendszerét. A jövő pedig eldönti, hogy a gyakorlatban mikor és milyen mértékben valósulnak meg a jogalkotó elképzelései.

Kifejezetten új jogszabályról van szó, ezért nem meglepő, hogy a közlekedésért felelős svájci szövetségi hivatal, az ASTRA honlapja szerint vezető nélküli járművek jelenleg még nem közlekednek üzemszerűen az országban, illetve nincs olyan parkolóház sem, ahol »egy autó maga kereshetné meg a helyét«. Ezen túl még nincs olyan jármű az országban, amely rendelkezne az autópálya-pilótafunkció alkalmazását lehetővé tevő engedéllyel.

Az aktuális helyzet felhívja a figyelmet a közlekedés határokon átnyúló jellegének fontosságára is. A Németországban már használható automatizált rendszerek ugyanis Svájcban jelenleg nem alkalmazhatók. Ennek egyszerű oka, hogy a járműgyártók eddig nem nyújtottak be engedély iránti kérelmet a svájci hatóságokhoz, mivel még vizsgálják a közúti jelzések, így például az útburkolati jelek helyi sajátosságait.

Egy Németországban regisztrált jármű vezetője tehát a mindennapokban azt tapasztalja, hogy járművének automatizált rendszere a Geofencing jelzése alapján egyszerűen kikapcsol az országhatáron, mivel nem rendelkezik svájci engedéllyel. Erre figyelemmel a jövőben mindenképp kiemelten fontos feladat annak elérése, hogy biztosított legyen a szomszédos országok jogi-műszaki szabályai közötti kompatibilitás".

Kapcsolódó cikkünk:

Hogyan tovább önvezető autók? 

Nem módosította alapkamatát a Bank of England

A várakozásoknak megfelelően nem módosította 4,00 százalékos alapkamatát a Bank of England.
2025. 09. 18. 15:30
Megosztás:

Ez a magyarok véleménye: az elektromos autó drága, kényelmetlen, kockázatos

A magyar autósok többsége továbbra is bizalmatlan az elektromos autózással szemben – derül ki a Kovács Autóalkatrész Kft. által több mint 1500 fő bevonásával végzett kutatásból. A válaszadók 96 százaléka nem használ villanyautót, 78 százalékuk pedig nem örülne, ha a jövőben kizárólag ilyen járművek közlekednének. A legfőbb aggályok között a hatótáv (76,8%), az akkumulátor élettartama (65,3%) és a szervizhálózat hiányosságai szerepelnek. Kovács István ügyvezető szerint a bizalmatlanság nem ideológiai, hanem gyakorlati okokra vezethető vissza, amit az árérzékenység és a környezeti kételyek is erősítenek.
2025. 09. 18. 15:00
Megosztás:

Megtörtént az év első kamatvágása az USA-ba

A Fed nem okozott meglepetést, tegnap a várakozásoknak megfelelően 25 bázisponttal csökkentette az alapkamatot, ami így a 4,0-4,25%-os tartományba került.
2025. 09. 18. 14:30
Megosztás:

Bitcoin vagy Dogecoin – Melyik kriptó lesz a nyerő 2026-ban?

A 2024-es év kétségtelenül a Dogecoin éve volt a kriptovilágban – elképesztő emelkedést produkált, túlszárnyalva a legtöbb nagyobb riválisát. 2025-re azonban kifogyott a szufla: a mémcoin ismét mínuszban van, és még mindig messze elmarad a 2021-es csúcsától. Eközben a Bitcoin szinte megállíthatatlanul tör újabb és újabb rekordokra, és úgy tűnik, a hosszú távú befektetők inkább a "digitális aranyat" választják.
2025. 09. 18. 14:00
Megosztás:

Hidraulika vezérlőtömb: a bekötés folyamata lépésről lépésre

A hidraulikus rendszerek fontos szerepet töltenek be az iparban és a különböző munkagépek körében, biztosítva ezzel a hatékony működést. A vezérlőtömbök kulcselemek ezekben a rendszerekben, irányítva a hidraulikus folyadék áramlását. A megfelelő bekötés nemcsak a rendszer hatékony működését biztosítja, hanem a meghibásodások elkerülésében is nagy szerepet játszik. Mik a lépések a sikeres bekötéshez? Lássuk!
2025. 09. 18. 13:30
Megosztás:

A további drágulástól való félelem miatt már a túlárazott ingatlanokat is el lehet adni

Pánikszerűen vásárolnak most a fiatalok az ingatlanpiacon: az Otthon Start miatti további áremelkedéstől tartva még egy-egy túlárazott ingatlan megvételébe is belevágnak. Ha pedig nem elég a vételárra a kamattámogatott hitel, akkor piaci hitellel fedezik a hiányzó összeget. A felhasznált önerő ugyanis minimális.
2025. 09. 18. 13:00
Megosztás:

AVAX és Hyperliquid vezetik a kriptorallit a Fed kamatvágása után

A Federal Reserve legutóbbi kamatcsökkentése új lendületet adott a kriptopiacnak – különösen az altcoinoknak. Az Avalanche (AVAX) és a Hyperliquid (HYPE) emelkedése azonnali és látványos volt, és újra fókuszba helyezte azokat a projekteket, amelyek mögött konkrét fejlesztések és intézményi érdeklődés is megjelent. De vajon meddig tart ez a fellendülés?
2025. 09. 18. 12:30
Megosztás:

Óriási roham, gyors hitelbírálat - így indult az Otthon Start Program

Jelentős ügyfélforgalomról és gyors ügyintézésről számoltak be a bankok az Otthon Start Program indulása utáni első hetekben - írja közleményében a Bank360 a pénzintézetek első beszámolói alapján. Az első tapasztalatok szerint az igénylők többsége 35–50 millió forint közötti hitelt vesz fel, jellemzően hosszú, 20 év feletti futamidővel. Bár a 10 százalékos önerő nagy könnyebbséget jelent, sokan így sem jutnak be a programba, leggyakrabban elégtelen jövedelem, nem hitelezhető ingatlan vagy korábbi tulajdoni hányad miatt.
2025. 09. 18. 12:30
Megosztás:

Így változtatják meg a kriptovaluták a szórakoztatóipart

A digitális pénzek térhódítása már rég túlmutat a pénzügyi szektoron. Hollywoodi stúdiók, kiadók és játékfejlesztők egyaránt elkezdték már használni a blockchain-technológiát, amely alapjaiban írja át a tartalomterjesztés és -fogyasztás szabályait. Cikkünkből kiderül, hogy ez pontosan mit is jelent a gyakorlatban.
2025. 09. 18. 12:00
Megosztás:

Volatilis kereskedésben végül emelkedett az amerikai tízéves hozam és erősödött a dollár az euróval szemben

A Fed tegnap a vártnak megfelelően 25 bázisponttal, 4-4,25%-ra csökkentette az irányadó kamat célsávját.
2025. 09. 18. 11:30
Megosztás:

A közösségi tereket és a zöldfelületeket fejlesztik Kétegyházán

A közösségi tereket és a zöldfelületeket fejlesztik uniós forrásból a Békés vármegyei Kétegyházán - közölte a projektgazda.
2025. 09. 18. 11:00
Megosztás:

Vegyesen zártak a Wall Street vezető indexei

Vegyesen zártak a főbb amerikai indexek szerdán, miután a Fed a vártnak megfelelően 25 bázisponttal csökkentette irányadó kamatát.
2025. 09. 18. 10:30
Megosztás:

Vegyesen zártak tegnap a mértékadó nyugat-európai indexek

Vegyesen zártak szerdán a főbb európai indexek a Fed esti kamatdöntését megelőzően.
2025. 09. 18. 09:30
Megosztás:

Idén is díjazták a privátbanki, a vagyonkezelési, és a prémium banki szakma legjobbjait

A privátbanki és vagyonkezelési szakma 2025-ben ismét megválasztotta a legkiemelkedőbb teljesítményű szolgáltatókat.
2025. 09. 18. 09:00
Megosztás:

Új magyar raktár a világ legnagyobb logisztikai vállalatánál: megkezdte működését a DSV környezetbarát szigetszentmiklósi raktára

A világ legnagyobb logisztikai és szállítmányozó vállalata, a dán gyökerű DSV újabb mérföldkőhöz érkezett Magyarországon: hivatalosan is megkezdte működését a vállalat legújabb, közel 18 ezer négyzetméteres szigetszentmiklósi raktára. Az új létesítmény nemcsak a hazai kapacitásokat bővíti, de egyben környezetbarát és jövőbiztos logisztikai megoldásokat is kínál – derült ki a DSV szakmai sajtórendezvényén.
2025. 09. 18. 08:30
Megosztás:

Állami Számvevőszék: A főváros az idei negyedik negyedévében fizetésképtelenné válhat

Intézkedések hiányában a Fővárosi Önkormányzat a 2025. év negyedik negyedévében fizetésképtelenné válhat, amelynek következtében a közfeladatok ellátása is veszélybe kerülhet - állapította meg az Állami Számvevőszék a fővárosi önkormányzat költségvetési és pénzügyi helyzetének ellenőrzéséről készített jelentésében.
2025. 09. 18. 08:00
Megosztás:

Nő a BYD részesedése a magyar autópiacon

A BYD kínai autómárka részesedése a magyarországi elektromos járművek piacán az idén már megközelíti a 14 százalékot - tájékoztatta a BYD Magyarország az MTI-t.
2025. 09. 18. 07:30
Megosztás:

Magyarország egyik sikerágazata kerülhet veszélybe

Egyre kevesebb klinikai gyógyszervizsgálat indul Magyarországon, noha eddig kifejezetten előkelő helyen szerepelt ezekben a vizsgálatokban az ország. Az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete szerint fontos lenne ezt a helyezést megtartani, hiszen a klinikai vizsgálatok nemzetgazdasági szinten évente közel 100 milliárd forinttal járulnak hozzá a GDP-hez. Emellett pedig a betegeknek és az orvosoknak is komoly előnyt jelentenek.
2025. 09. 18. 07:00
Megosztás:

Új biztonsági funkcióval segíti ügyfeleit az OTP Bank: megérkezett az Utalásőr

Az OTP Bank új szolgáltatása, az Utalásőr a ma már leggyakoribb pénzügyi visszaélések közé tartozó átutalásos csalások ellen nyújthat védelmet. Az OTP MobilBankban beállítható funkcióval a számlatulajdonos kijelölhet egy biztonsági meghatalmazottat, aki értesítést kap a nagyobb utalásokról, és szükség esetén segít megállítani a gyanús tranzakciót.
2025. 09. 18. 06:30
Megosztás:

Rövidült az eladási idő, még a piacon ragadt ingatlanok is gazdára találnak

Budapesten gyorsabban elkelnek a lakások, mint egy évvel korábban. A panellakások esetében a július és szeptember közötti három hónapos időszakban 55 nap elég az eladáshoz, A téglaépítésű lakások is gazdára találnak alig több mint két hónap alatt. A vármegyeszékhelyeken és megyei jogú városokban a lakásoknál gyorsulás, a házaknál lassulás látható. Szintén nőtt az eladási idő a községekben található lakóingatlanoknál. Az ingatlan.com oldalán idén meghirdetett ingatlanok viszont minden település esetében átlagosan 3 hónapnál rövidebb idő alatt találtak gazdára az elmúlt időszakban, ami egyértelműen a lakáspiac élénkülését jelzi.
2025. 09. 18. 06:00
Megosztás: