Új közlekedési jogszabály lépett hatályba

Svájc is megalkotta azt a komplex jogi-műszaki szabályrendszert, amely már túlmutat a tesztelésen, és lehetővé teszi az SAE (Society of Automotive Engineers) besorolása szerinti 3. és 4. szintű járművek üzemszerű működtetését. Az új rendelet három konkrét esetkört szabályoz, amelyben kettőnél már nem is ül járművezető a kormánykeréknél. Erről az aktuális kodifikációs fejleményről nyújt tájékoztatást Nyalka Csaba, a DLA Piper Hungary szenior ügyvédje.

Új közlekedési jogszabály lépett hatályba

Idén március 1-jén lépett hatályba a Verordnung über das automatisierte Fahren című rendelet, amely részletesen szabályozza a feltételes automatizáció (3. szint) és a magas fokú automatizáció (4. szint) kategóriákba tartozó járművek engedélyezésének és üzemszerű működtetésének feltételeit.

A jogszabály többek között meghatározza az érintett járművekre, automatizált rendszerekre és adatrögzítő eszközökre vonatkozó műszaki követelményeket. Ezen túl tartalmazza az engedélyezés és az azt követő hatósági ellenőrzés szabályait, valamint az üzemeltetésben résztvevő szereplők, így például az üzembentartó és járművezető jogait és kötelezettségeit, illetve a jogsértés szankcióit.

A jogalkotó külön részben foglalkozik az adatvédelem témakörrel, ezen belül meghatározva az adatrögzítő eszközben tárolt adatok feldolgozásának célját, a kijelölt hatóságok által feldolgozható személyes adatok körét és az adatok megsemmisítésének szabályait.

A rendelet nem általános jelleggel, hanem három konkrét alkalmazási esetkörre határoz meg irányadó rendelkezéseket. Ez a németországi kodifikációtól eltérő megoldás, hiszen ott úgy alkották meg a jogi-műszaki keretrendszert, hogy abba minden alkalmazási eset beleférjen. A svájci rendeletben szabályozott három alkalmazási esetkör és azok főbb jellemzői a következők:

Autópálya-pilótafunkciót alkalmazó járművek üzemszerű működtetése

Ebben az SAE 3. szintnek megfelelő esetben a járművezető – a gyártó használati utasításait követve – bármely svájci autópályán haladva aktiválhatja az engedélyezett automatizált rendszert, és ezt követően elengedheti a kormánykereket. A jogszabály szerint ekkor a járművezetőnek nem kell folyamatosan felügyelnie sem a járművet, sem pedig a forgalmat.

Azonban képesnek kell lennie arra, hogy bármikor visszavegye az irányítást, ha a rendszer arra felszólítja, illetve ha felismeri vagy a nyilvánvaló körülmények alapján fel kell ismernie, hogy már nem állnak fenn a funkció biztonságos alkalmazásának feltételei. Praktikusan ez azt jelenti, hogy a vezető az aktiválás után nem aludhat el a járműben, nem olvashat újságot, nem írhat e-maileket, nem használhat mobiltelefont és a látóteret is szabadon kell hagynia.

Parkolási automatizált rendszerrel felszerelt járművek üzemszerű működtetése

Ez az esetkör a parkolási asszisztens alkalmazás továbbfejlesztett változata, és megfelel az SAE 4. szintnek. Ekkor a jármű vezetőjének csupán annyi a feladata, hogy a járművet a parkolási terület (jellemzően egy parkolóház) meghatározott átadás-átvevő helyére vezesse. A rendszer aktiválásakor itt akár ki is szállhat a kormánykerék mögül, a jármű innen már az irányítása és felügyelete nélkül találja meg az éppen üres parkolóhelyet, és ide érkezik vissza, amikor a járművezető távozni kíván.

Ezen alkalmazási mód sajátossága, hogy nemcsak a járműnek, hanem a parkolási területnek is rendelkeznie kell a szükséges engedéllyel, amelynek speciális műszaki követelményeit részletesen szabályozza a rendelet.

Vezető nélküli járművek üzemszerű működtetése

vezető nélküli autók szabályozása, önvezető autók az utakon

Ez szintén az SAE 4. szint szerinti alkalmazás, amikor az engedélyezett útvonalon közlekedő és megfelelő műszaki felszereltséggel rendelkező járművet – jellemzően a belső téren kívüli helyszínről – már csak felügyelik az operátorok, akik a biztonságos közlekedés új kulcsszereplői.

Ezek a szakemberek speciális képzettséggel rendelkeznek és teljeskörűen ismerik az általuk felügyelt járműre vonatkozó előírásokat. Tevékenységükkel kapcsolatban nyilvánvalóan garanciális jogszabályi rendelkezés, hogy munkavégzési helyük kizárólag Svájcban lehet, feladataikat tehát nem láthatják el külföldről.

Egyebekben a jogalkotó példálózó jelleggel határozza meg az operátorok kötelezettségeit. Így többek között az ő feladatuk üzembe és üzemen kívül helyezni a jármű automatizált rendszerét, továbbá a működtetés során felügyelik a jármű felől érkező vezetési manővereket, amelyeket vagy megerősítenek vagy azok helyett más műveletet javasolnak. Szükség esetén kötelesek deaktiválni a rendszert és kapcsolatba lépni a járműben tartózkodó személyekkel, baleset bekövetkezésekor pedig azonnal értesíteniük kell a rendőrséget.

Az operátorokon kívül a jogalkotó foglalkozik a járművek üzembentartóival is, akik a gyártó előírásai alapján kötelesek frissíteni és karbantartani a vezető nélküli jármű automatizált rendszerét. Ők biztosítják továbbá, hogy a járművek az engedélyezett útvonalon, az operátor felügyelete és a szükséges infrastruktúra rendelkezésre állása mellett az előírásoknak megfelelően működjenek. Ha pedig a jármű akadályozná a forgalmat, akkor kötelesek azonnal intézkedni az elszállítás érdekében.

Milyen hatással lehet az új rendelet az automatizált/autonóm és hálózatba kapcsolt vezetés fejlődésére?

Nyalka Csaba, a DLA Piper Hungary szenior ügyvédje így értékelte ezt az aktuális kodifikációs fejleményt:

„A közlekedés átalakulásának valamennyi szereplője, így különösen a járműgyártók, fejlesztők és befektetők számára figyelemreméltó jelzés, hogy a rendelet elvi szinten megteremtette az üzemszerű alkalmazás jogi-műszaki keretrendszerét. A jövő pedig eldönti, hogy a gyakorlatban mikor és milyen mértékben valósulnak meg a jogalkotó elképzelései.

Kifejezetten új jogszabályról van szó, ezért nem meglepő, hogy a közlekedésért felelős svájci szövetségi hivatal, az ASTRA honlapja szerint vezető nélküli járművek jelenleg még nem közlekednek üzemszerűen az országban, illetve nincs olyan parkolóház sem, ahol »egy autó maga kereshetné meg a helyét«. Ezen túl még nincs olyan jármű az országban, amely rendelkezne az autópálya-pilótafunkció alkalmazását lehetővé tevő engedéllyel.

Az aktuális helyzet felhívja a figyelmet a közlekedés határokon átnyúló jellegének fontosságára is. A Németországban már használható automatizált rendszerek ugyanis Svájcban jelenleg nem alkalmazhatók. Ennek egyszerű oka, hogy a járműgyártók eddig nem nyújtottak be engedély iránti kérelmet a svájci hatóságokhoz, mivel még vizsgálják a közúti jelzések, így például az útburkolati jelek helyi sajátosságait.

Egy Németországban regisztrált jármű vezetője tehát a mindennapokban azt tapasztalja, hogy járművének automatizált rendszere a Geofencing jelzése alapján egyszerűen kikapcsol az országhatáron, mivel nem rendelkezik svájci engedéllyel. Erre figyelemmel a jövőben mindenképp kiemelten fontos feladat annak elérése, hogy biztosított legyen a szomszédos országok jogi-műszaki szabályai közötti kompatibilitás".

Kapcsolódó cikkünk:

Hogyan tovább önvezető autók? 

Ezek a legjobb magyarországi munkahelyek

A Novartis Hungária Kft., a HungaroControl Zrt., valamint a Hydro Extrusion Hungary Kft. győzelmével ért véget az Év Gondoskodó Munkahelye 2025 díjért folytatott verseny, ahol a LIDL Magyarország és a BAT Pécsi Dohánygyár Kft. különdíjat érdemelt.
2025. 12. 01. 19:30
Megosztás:

Több mint félmilliárdból korszerűsítették a MATE két kaposvári épületét

Átadták a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) kaposvári kampuszának 517 millió forintból felújított épületeit hétfőn.
2025. 12. 01. 19:00
Megosztás:

Illegális kriptoszolgáltatást számoltak fel Németországban és Svájcban

A svájci és német bűnüldöző szervek felszámolták a Cryptomixer nevű, illegális kriptovaluta-keverő szolgáltatást, és mintegy 25 millió euró értékű bitcoint foglaltak le - közölte hétfőn az EU rendőri együttműködési ügynöksége, a hágai székhelyű Europol.
2025. 12. 01. 18:30
Megosztás:

A bolognai egyetem nemet mondott katonák képzésére

Giorgia Meloni miniszterelnök hétfőn közleményben ítélte el a bolognai tudományegyetem döntését, miszerint az oktatási intézmény nem engedélyezte, hogy kurzusain felsőoktatási tanulmányokat végző katonák is részt vegyenek.
2025. 12. 01. 18:00
Megosztás:

Új tulajdonosi struktúrával erősödik a MiND Klinika

A Mészáros Csoport érdekeltségébe tartozó Talentis Group Zrt. hétfőn sikeres megállapodást követően adásvételi szerződést írt alá, amelynek értelmében többségi tulajdonosa lett a MiND Klinika Zrt.-nek. A szerződő felek szoros üzleti és partneri együttműködésben folytatják tevékenységüket - közölte a társaság hétfőn az MTI-vel.
2025. 12. 01. 17:30
Megosztás:

Novemberben rekordot döntött a jelzáloghitel-piac

A magyarországi ingatlanpiacon novemberben jelentősen csökkent az aktivitás, a lakáscélú jelzáloghitelek szerződéses összege azonban rekordot döntött az Otthon Start Program által generált kereslet miatt - közölte tranzakciószám-becslése alapján a Duna House hétfőn az MTI-vel.
2025. 12. 01. 17:00
Megosztás:

Hosszú idő óta először jeleznek növekedést a brit gyáripar aktivitási mérőszámai

Több mint egy éve először jeleznek növekedést a brit feldolgozószektor aktivitási mérőszámai.
2025. 12. 01. 16:30
Megosztás:

SMS-csalók élnek vissza a Magyar Nemzeti Bank nevével

Csalók élnek vissza a jegybank nevével, SMS-üzenetekben sürgős adategyeztetési kötelezettségre szólítják fel az ügyfeleket, számlájuk felfüggesztésével fenyegetve őket - tájékoztatta a Magyar Nemzeti Bank (MNB) hétfőn az MTI-t. A közleményben felhívták a figyelmet, hogy a kereskedelmi bankok sohasem kérnek rövid szöveges üzenetekben bizalmas banki azonosítókat a fogyasztóktól.
2025. 12. 01. 16:00
Megosztás:

Ismét lakossági madárszámlálás indul a lakosság bevonásával

Immár harmadik alkalommal hívja az érdeklődőket az etetők madarainak számlálására a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME).
2025. 12. 01. 15:30
Megosztás:

Hétfőtől újra lehet SZÉP-kártyával hideg élelmiszert vásárolni

A kormány a családok anyagi mozgásterének további bővítése és a rendelkezésre álló összegek hasznosítása érdekében a SZÉP-kártya felhasználási lehetőségeinek átmeneti bővítéséről döntött. Így a kártyabirtokosok 2025. december 1. és 2026. április 30. között a kártyáikon rendelkezésre álló összegeket hideg élelmiszer vásárlására is fordíthatják - hívta fel a figyelmet hétfői közleményében a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).
2025. 12. 01. 15:00
Megosztás:

Novemberben emelkedett BMI

A beszerzésimenedzser-index (BMI) szezonálisan kiigazított novemberi értéke 53,4. A BMI index nőtt az októberi 51,2 pontos értékhez képest - jelentette hétfőn a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) .
2025. 12. 01. 14:30
Megosztás:

Növekedési pályán az ökológiai gazdálkodás, már stabilan 300 ezer hektár fölött az ökoterület nagysága

Tovább nőtt a hazai ökológiai gazdálkodásba bevont területek mérete, amely így stabilan meghaladja a 300 ezer hektárt. A Vetőmag Szövetség Szakmaközi Szervezet és Terméktanács Öko Vetőmag Munkacsoportja szerint a hazai Öko Cselekvési Terv (hivatalosan Nemzeti Cselekvési Terv az Ökológiai Gazdálkodás Fejlesztéséért 2022-2027) megfelelő ösztönző erőt képvisel ahhoz, hogy az évtized végére kétszeresére növekedjen az öko területek részaránya, amely magával húzná az öko vetőmagok iránti keresletet is.
2025. 12. 01. 14:00
Megosztás:

A Garantiqa 2026. június 30-ig meghosszabbított díjelengedéssel támogatja a beruházási hitelek felfutását

A Garantiqa Hitelgarancia Zrt. 2026. június 30-ig meghosszabbítja a beruházási hitelek mögé nyújtott kezesség első teljes üzleti év végéig érvényes díjmentességét. A döntés a vállalkozások pénzügyi terheinek további csökkentését, a beruházási dinamika erősítését és a hitelhez jutás egyszerűsítését szolgálja.
2025. 12. 01. 13:30
Megosztás:

Megrohamozták új tagok az egészségpénztárakat

Az idei év első kilenc hónapjában 80 ezer új belépőt regisztráltak az egészségpénztárak, majdnem annyit, mint 2024-ben összesen – hívja fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakújságírója. A taglétszám közben új csúcsot döntött szeptemberben, és meghaladta az 1,24 milliót.
2025. 12. 01. 13:00
Megosztás:

Indul a kiterjesztett árréscsökkentés

A kormány mindent megtesz, hogy megvédje a családokat és a nyugdíjasokat az indokolatlan áremelésektől, ezért első lépésként 2026. február 28-ig meghosszabbította, második lépésként hétfőtől további 13 termékre kiterjesztette az árréscsökkentést - erősítette meg hétfői közleményében a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).
2025. 12. 01. 12:30
Megosztás:

Az ünnepek alatti kibercsalások elleni kampányt indított az MNB

Az ünnepek alatti kibercsalási kockázatok csökkentését támogatja a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénzügyi Navigátor "Karácsony kiberbűnözők nélkül" című lakossági ismeretterjesztő kampánya - közölte a jegybank hétfőn az MTI-vel.
2025. 12. 01. 12:00
Megosztás:

Kínában újra felpörög a Bitcoin-bányászat – Négy év tiltás után visszatérnek a rejtett farmok

Bár Kína 2021-ben gyakorlatilag betiltotta a kriptovaluták bányászatát és kereskedelmét, 2024–2025-re újra éledezni kezd a Bitcoin-bányászat a világ egyik legnagyobb gazdaságában. Úgy tűnik, a tiltás ellenére az iparág csendben visszatért – kisebb, rejtettebb, de egyre növekvő formában. Mi áll a fordulat mögött? Milyen tényezők teszik ismét vonzóvá a kriptobányászatot Kínában? És vajon változik-e a kínai állam digitális eszközökhöz való hozzáállása?
2025. 12. 01. 11:30
Megosztás:

Minimálbér-emelés 2026: a MASZSZ is elfogadja az ajánlatot

Csalódott, de kénytelen elfogadni a minimálbér- és garantált bérminimum-emelési ajánlatot a Magyar Szakszervezeti Szövetség. Csalódás a MASZSZ számára az is, hogy a kormány a korábbi ígérete ellenére nem segítette a tárgyaló feleket egy magasabb emelési szint elérésében, így a munkaadók a kért 12 százalékos minimálbér és a 10 százalékos bérminimum-emelés helyett csak a 11 és 7 százalékos mértéket fogják aláírni.
2025. 12. 01. 11:00
Megosztás:

Újabb eladási hullám söpört végig a Bitcoin piacán – Zuhanás 86 000 dollár alá, mi jöhet most?

Vasárnap éjjel komoly eladási hullám rázta meg a kriptopiacot: a Bitcoin ára meredeken esett vissza, átlépve a 86 000 dolláros lélektani határt. Több mint 144 milliárd dollárnyi érték semmisült meg néhány órán belül. De mi áll a drámai zuhanás mögött? Milyen technikai szintek lehetnek sorsdöntőek a közeljövőben? Cikkünkben minden részletre kitérünk.
2025. 12. 01. 10:30
Megosztás:

Mire számíthatnak a befektetők a hét elején?

Vegyesen álltak az ázsiai tőzsdék hétfőn. A Japán jegybank a következő kamatdöntő ülésén mérlegelni fogja a kamatemelés „előnyeit és hátrányait” – mondta hétfőn Kazuo Ueda kormányzó, ezzel eddig a legerősebb jelzést adva egy esetleges emelésre még ebben a hónapban. Ezt követően a jen és a japán hozamok emelkedtek, míg a Nikkei jelentős, 1,9%-os mínuszban volt ma reggel.
2025. 12. 01. 10:00
Megosztás: