Új közlekedési jogszabály lépett hatályba

Svájc is megalkotta azt a komplex jogi-műszaki szabályrendszert, amely már túlmutat a tesztelésen, és lehetővé teszi az SAE (Society of Automotive Engineers) besorolása szerinti 3. és 4. szintű járművek üzemszerű működtetését. Az új rendelet három konkrét esetkört szabályoz, amelyben kettőnél már nem is ül járművezető a kormánykeréknél. Erről az aktuális kodifikációs fejleményről nyújt tájékoztatást Nyalka Csaba, a DLA Piper Hungary szenior ügyvédje.

Új közlekedési jogszabály lépett hatályba

Idén március 1-jén lépett hatályba a Verordnung über das automatisierte Fahren című rendelet, amely részletesen szabályozza a feltételes automatizáció (3. szint) és a magas fokú automatizáció (4. szint) kategóriákba tartozó járművek engedélyezésének és üzemszerű működtetésének feltételeit.

A jogszabály többek között meghatározza az érintett járművekre, automatizált rendszerekre és adatrögzítő eszközökre vonatkozó műszaki követelményeket. Ezen túl tartalmazza az engedélyezés és az azt követő hatósági ellenőrzés szabályait, valamint az üzemeltetésben résztvevő szereplők, így például az üzembentartó és járművezető jogait és kötelezettségeit, illetve a jogsértés szankcióit.

A jogalkotó külön részben foglalkozik az adatvédelem témakörrel, ezen belül meghatározva az adatrögzítő eszközben tárolt adatok feldolgozásának célját, a kijelölt hatóságok által feldolgozható személyes adatok körét és az adatok megsemmisítésének szabályait.

A rendelet nem általános jelleggel, hanem három konkrét alkalmazási esetkörre határoz meg irányadó rendelkezéseket. Ez a németországi kodifikációtól eltérő megoldás, hiszen ott úgy alkották meg a jogi-műszaki keretrendszert, hogy abba minden alkalmazási eset beleférjen. A svájci rendeletben szabályozott három alkalmazási esetkör és azok főbb jellemzői a következők:

Autópálya-pilótafunkciót alkalmazó járművek üzemszerű működtetése

Ebben az SAE 3. szintnek megfelelő esetben a járművezető – a gyártó használati utasításait követve – bármely svájci autópályán haladva aktiválhatja az engedélyezett automatizált rendszert, és ezt követően elengedheti a kormánykereket. A jogszabály szerint ekkor a járművezetőnek nem kell folyamatosan felügyelnie sem a járművet, sem pedig a forgalmat.

Azonban képesnek kell lennie arra, hogy bármikor visszavegye az irányítást, ha a rendszer arra felszólítja, illetve ha felismeri vagy a nyilvánvaló körülmények alapján fel kell ismernie, hogy már nem állnak fenn a funkció biztonságos alkalmazásának feltételei. Praktikusan ez azt jelenti, hogy a vezető az aktiválás után nem aludhat el a járműben, nem olvashat újságot, nem írhat e-maileket, nem használhat mobiltelefont és a látóteret is szabadon kell hagynia.

Parkolási automatizált rendszerrel felszerelt járművek üzemszerű működtetése

Ez az esetkör a parkolási asszisztens alkalmazás továbbfejlesztett változata, és megfelel az SAE 4. szintnek. Ekkor a jármű vezetőjének csupán annyi a feladata, hogy a járművet a parkolási terület (jellemzően egy parkolóház) meghatározott átadás-átvevő helyére vezesse. A rendszer aktiválásakor itt akár ki is szállhat a kormánykerék mögül, a jármű innen már az irányítása és felügyelete nélkül találja meg az éppen üres parkolóhelyet, és ide érkezik vissza, amikor a járművezető távozni kíván.

Ezen alkalmazási mód sajátossága, hogy nemcsak a járműnek, hanem a parkolási területnek is rendelkeznie kell a szükséges engedéllyel, amelynek speciális műszaki követelményeit részletesen szabályozza a rendelet.

Vezető nélküli járművek üzemszerű működtetése

vezető nélküli autók szabályozása, önvezető autók az utakon

Ez szintén az SAE 4. szint szerinti alkalmazás, amikor az engedélyezett útvonalon közlekedő és megfelelő műszaki felszereltséggel rendelkező járművet – jellemzően a belső téren kívüli helyszínről – már csak felügyelik az operátorok, akik a biztonságos közlekedés új kulcsszereplői.

Ezek a szakemberek speciális képzettséggel rendelkeznek és teljeskörűen ismerik az általuk felügyelt járműre vonatkozó előírásokat. Tevékenységükkel kapcsolatban nyilvánvalóan garanciális jogszabályi rendelkezés, hogy munkavégzési helyük kizárólag Svájcban lehet, feladataikat tehát nem láthatják el külföldről.

Egyebekben a jogalkotó példálózó jelleggel határozza meg az operátorok kötelezettségeit. Így többek között az ő feladatuk üzembe és üzemen kívül helyezni a jármű automatizált rendszerét, továbbá a működtetés során felügyelik a jármű felől érkező vezetési manővereket, amelyeket vagy megerősítenek vagy azok helyett más műveletet javasolnak. Szükség esetén kötelesek deaktiválni a rendszert és kapcsolatba lépni a járműben tartózkodó személyekkel, baleset bekövetkezésekor pedig azonnal értesíteniük kell a rendőrséget.

Az operátorokon kívül a jogalkotó foglalkozik a járművek üzembentartóival is, akik a gyártó előírásai alapján kötelesek frissíteni és karbantartani a vezető nélküli jármű automatizált rendszerét. Ők biztosítják továbbá, hogy a járművek az engedélyezett útvonalon, az operátor felügyelete és a szükséges infrastruktúra rendelkezésre állása mellett az előírásoknak megfelelően működjenek. Ha pedig a jármű akadályozná a forgalmat, akkor kötelesek azonnal intézkedni az elszállítás érdekében.

Milyen hatással lehet az új rendelet az automatizált/autonóm és hálózatba kapcsolt vezetés fejlődésére?

Nyalka Csaba, a DLA Piper Hungary szenior ügyvédje így értékelte ezt az aktuális kodifikációs fejleményt:

„A közlekedés átalakulásának valamennyi szereplője, így különösen a járműgyártók, fejlesztők és befektetők számára figyelemreméltó jelzés, hogy a rendelet elvi szinten megteremtette az üzemszerű alkalmazás jogi-műszaki keretrendszerét. A jövő pedig eldönti, hogy a gyakorlatban mikor és milyen mértékben valósulnak meg a jogalkotó elképzelései.

Kifejezetten új jogszabályról van szó, ezért nem meglepő, hogy a közlekedésért felelős svájci szövetségi hivatal, az ASTRA honlapja szerint vezető nélküli járművek jelenleg még nem közlekednek üzemszerűen az országban, illetve nincs olyan parkolóház sem, ahol »egy autó maga kereshetné meg a helyét«. Ezen túl még nincs olyan jármű az országban, amely rendelkezne az autópálya-pilótafunkció alkalmazását lehetővé tevő engedéllyel.

Az aktuális helyzet felhívja a figyelmet a közlekedés határokon átnyúló jellegének fontosságára is. A Németországban már használható automatizált rendszerek ugyanis Svájcban jelenleg nem alkalmazhatók. Ennek egyszerű oka, hogy a járműgyártók eddig nem nyújtottak be engedély iránti kérelmet a svájci hatóságokhoz, mivel még vizsgálják a közúti jelzések, így például az útburkolati jelek helyi sajátosságait.

Egy Németországban regisztrált jármű vezetője tehát a mindennapokban azt tapasztalja, hogy járművének automatizált rendszere a Geofencing jelzése alapján egyszerűen kikapcsol az országhatáron, mivel nem rendelkezik svájci engedéllyel. Erre figyelemmel a jövőben mindenképp kiemelten fontos feladat annak elérése, hogy biztosított legyen a szomszédos országok jogi-műszaki szabályai közötti kompatibilitás".

Kapcsolódó cikkünk:

Hogyan tovább önvezető autók? 

Új számlák, új díjak: így alakítják át kínálatukat a bankok a bankszámlastop idején

A 2026 közepéig érvényben lévő bankszámlastop befagyasztotta a meglévő lakossági bankszámlák díjait, miközben az elmúlt időszakban több pénzintézet is új számlacsomagokat vezetett be, amelyekre nem vonatkozik a hatályos korlátozás. A money.hu elemzése szerint a Raiffeisen, az MBH Duna Bank, az OTP és a MagNet Bank is teljesen átalakította számlacsomag-kínálatát - a régi csomagok megszűntek, az újak pedig sok esetben magasabb havi költséggel és szigorúbb feltételekkel érhetők el.
2025. 11. 17. 14:00
Megosztás:

21 százalékkal nőtt az AutoWallis Csoport árbevétele az év első kilenc hónapjában

A harmadik negyedévben is jól teljesített az AutoWallis, miután a korábbi trendet folytatva 21 százalékkal bővült a régió 17 országában jelen lévő csoport árbevétele, mely így elérte a 353 milliárd forintot.
2025. 11. 17. 13:30
Megosztás:

Az év végi kgfb-kampány félidejében az autósok 34 ezer forintos átlagdíjon kötöttek új szerződést

Félidejénél tart a november 2-án kezdődött év végi kgfb-kampány: az Insura.hu adatai szerint az első két hétben a személygépkocsival rendelkező ügyfelek 34 ezer forintos átlagdíjon kötöttek új szerződést, ami csupán néhány százalékkal tér el az egy évvel korábban mért 32 800 forintos szinttől - közölte a biztosításközvetítő hétfőn az MTI-vel.
2025. 11. 17. 13:00
Megosztás:

Kiderült, mik az idei karácsonyi slágertermékek és mennyit költünk rájuk

Idén sem marad el az év végi hajrá a műszaki piacon: a magyarok közel fele tervez nagyobb értékű elektronikai terméket vásárolni az utolsó negyedévben. A MediaMarkt friss, országos reprezentatív kutatásából kiderül, hogy bár a slágertermékek listáját továbbra is az okostelefon és a laptop vezeti, a generációk között meglepő különbségek rajzolódnak ki, a vásárlásra szánt összegek pedig sok esetben átlépik a százezer forintos határt.
2025. 11. 17. 12:30
Megosztás:

Néhány év alatt közel 30%-kal nőtt a vállalati járműflották költsége Európában

Az elmúlt öt évben drámai mértékben, akár 30%-kos mértékben is nőhetett a vállalati járműflották teljes tulajdonlási költsége (Total Cost of Ownership – TCO), derül ki az Arval Mobility Observatory legújabb iparági jelentéséből[1]. A tanulmány szerint az emelkedés alapjaiban változtatta meg a flottakezelés és költségtervezés logikáját Európa-szerte, mivel a korábban kiszámíthatónak tartott költségtételek ma már folyamatos és aktív menedzsmentet igényelnek.
2025. 11. 17. 12:00
Megosztás:

VISA a Ripple hálózatán? – Az Interledger Protocol áttörést hozhat, az XRP árfolyam erős bázist épít

A Ripple újra reflektorfénybe került: egy friss jelentés szerint a világ egyik legnagyobb fizetési hálózata, a VISA, hamarosan integrálhatja tranzakcióit a Ripple Interledger Protocol rendszerébe. Eközben az XRP árfolyama 1,85–2 dollár közötti zónában stabilizálódik, ami erős intézményi bizalmat és potenciális árrobbanást jelezhet. Egyes elemzők szerint az XRP következő célára 5–8 dollár lehet. Lássuk, hogyan épülhet híd a hagyományos pénzügyek és a blokklánc világa között!
2025. 11. 17. 11:30
Megosztás:

Mire számíthatnak a befektetők?

A záráshoz közeledve a japán és kínai piacok mínuszokat mutatnak hétfőn, miközben a koreai és indiai benchmarkok a zöld tartományban tartózkodnak. A Hang Seng 1%-os csökkenést mutat. Japánban előzetes harmadik negyedéves GDP-adatok láttak napvilágot, melyek visszaesést jeleztek, igaz, a várakozásoknál enyhén kisebbet.
2025. 11. 17. 11:00
Megosztás:

Tovább emelkedtek pénteken a fejlett piaci hosszú hozamok

A múlt héten végre véget ért a történelem leghosszabb, másfél hónapos kormányzati leállása az USA-ban, így a piac figyelme a Fed decemberi kamatdöntése felé fordult.
2025. 11. 17. 10:30
Megosztás:

Vegyes zárás a tengerentúli részvénypiacokon, a technológia enyhén korrigált a korábbi napok eladási hullámait követően

Vegyesen zártak a Wall Street-i indexek az elmúlt hét utolsó kereskedési napján: a Dow 0,7%-ot esett, az S&P500 alig 0,1%-ot vesztett, miközben a Nasdaq Composite 0,1%-kal növekedett azt követően, hogy a nap korábbi részében eladási hullám tartotta nyomás alatt az indexeket.
2025. 11. 17. 10:00
Megosztás:

Pénteken tovább estek a vezető európai indexek

A piros tartományban zárt pénteken a nyugat-európai tőzsdék túlnyomó többsége: a Stoxx600 1,0, a FTSE100 1,1, a DAX pedig 0,7%-ot veszített értékéből azt követően, hogy a Fed döntéshozóinak legutóbbi megszólalásai kétségessé tették a decemberi kamatcsökkentést az USA-ban.
2025. 11. 17. 09:30
Megosztás:

Országos közlekedésbiztonsági ellenőrzés kezdődik a közutakon

Elsősorban a tehergépjárművek és autóbuszok, valamint vezetőik ellenőrzésére terjed ki az az országos közlekedésbiztonsági akció, amely ma kezdődik a közutakon.
2025. 11. 17. 09:00
Megosztás:

Gyengült kissé hétfő reggelre a forint

Gyengült kissé hétfő reggelre a forint a főbb devizákkal szemben a péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 11. 17. 08:00
Megosztás:

Folytatódik a burkolatfelújítás az M2-esen

Hétfőtől újabb szakaszok lezárásával folytatódik a burkolatfelújítás az M2-es autóúton, a javítási munkálatok idején hosszabb menetidőre kell számítani - közölte a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vasárnap az MTI-vel.
2025. 11. 17. 07:00
Megosztás:

Bitcoin: eltűnt az idei nyereség – újra mélyül a kriptotél?

Alig egy hónap telt el az új történelmi csúcs óta, a Bitcoin pedig lenullázta az idei hozamát. A kriptovalutákra visszatérő medvehangulat mögött ezúttal nem drámai hírek, hanem a kockázati étvágy gyors lehűlése és az intézményi befektetők visszavonulása áll.
2025. 11. 17. 06:00
Megosztás:

Tom Lee szerint az Ethereum követheti a Bitcoin 100-szoros növekedési mintáját

A Bitcoin közel 100-szoros emelkedést ért el azóta, hogy a Fundstrat 2017-ben, nagyjából 1 000 dolláros árfolyam környékén vételre ajánlotta. A kriptovaluta ezt úgy érte el, hogy közben hat darab 50% feletti és három 75% feletti összeomlást is elszenvedett. Tom Lee, a Fundstrat befektetési igazgatója most azt mondja: ugyanez a logika kezd kibontakozni az Ethereum esetében is.
2025. 11. 17. 05:00
Megosztás:

Merre tart a Bitcoin? – A bizonytalan rövid távtól a hosszú távú kilátásokig

A Bitcoin (BTC) árfolyama 2025-ben egyelőre messze elmarad a korábbi évek látványos teljesítményétől. November közepéig mindössze 8%-os idei emelkedést tudott felmutatni, miközben továbbra is 25%-kal a korai októberi csúcs alatt forog. A növekvő eladói nyomás miatt sok befektetőben felmerül a kérdés: merre tarthat a világ legértékesebb kriptovalutája a következő hónapokban és években?
2025. 11. 17. 04:00
Megosztás:

Az ételcsomagolás kihívásai a vendéglátásban

A vendéglátóipar egyik legjelentősebb kihívása a megfelelő ételcsomagolás megoldása, amely különösen fontos a házhoz szállított és elvitelre készített ételek esetében. A fogyasztók elvárják, hogy az étel friss, sértetlen állapotban érkezzen meg hozzájuk, ezért a csomagolás kulcsszerepet játszik.
2025. 11. 17. 03:00
Megosztás:

Hogyan néz ki a tökéletes mikulásajándék?

Az évnek van egy olyan pillanata, amikor a gyermeki várakozás és az édességek illata egyszerre érkezik: a mikulászsák kibontása. De nem csak gyerekeknek szól, hiszen a meglepetés öröme felnőttként is ugyanolyan értékes lehet, sőt!
2025. 11. 17. 02:00
Megosztás:

Hogyan válassz okosan CBD-t?

Napjainkban egyre többen fordulnak a CBD termékek felé különböző problémák kezelésére, de a termékbőség gyakran nehézséget okoz. A CBD olajok, kapszulák és gumicukrok piaca gyorsan fejlődik, és a választás komoly kihívást jelenthet.
2025. 11. 17. 01:00
Megosztás:

Hogyan indítsunk vállalkozást gyorsan és jogszerűen?

Egy új vállalkozás megalapítása lehetőségeket nyit meg, de jól átgondolt előkészületeket követel. Az üzleti célokat meghatározó cégforma kiválasztása, az adminisztratív és jogi lépések átlátása elengedhetetlen a zökkenőmentes induláshoz.
2025. 11. 17. 00:01
Megosztás: