Új közlekedési jogszabály lépett hatályba

Svájc is megalkotta azt a komplex jogi-műszaki szabályrendszert, amely már túlmutat a tesztelésen, és lehetővé teszi az SAE (Society of Automotive Engineers) besorolása szerinti 3. és 4. szintű járművek üzemszerű működtetését. Az új rendelet három konkrét esetkört szabályoz, amelyben kettőnél már nem is ül járművezető a kormánykeréknél. Erről az aktuális kodifikációs fejleményről nyújt tájékoztatást Nyalka Csaba, a DLA Piper Hungary szenior ügyvédje.

Új közlekedési jogszabály lépett hatályba

Idén március 1-jén lépett hatályba a Verordnung über das automatisierte Fahren című rendelet, amely részletesen szabályozza a feltételes automatizáció (3. szint) és a magas fokú automatizáció (4. szint) kategóriákba tartozó járművek engedélyezésének és üzemszerű működtetésének feltételeit.

A jogszabály többek között meghatározza az érintett járművekre, automatizált rendszerekre és adatrögzítő eszközökre vonatkozó műszaki követelményeket. Ezen túl tartalmazza az engedélyezés és az azt követő hatósági ellenőrzés szabályait, valamint az üzemeltetésben résztvevő szereplők, így például az üzembentartó és járművezető jogait és kötelezettségeit, illetve a jogsértés szankcióit.

A jogalkotó külön részben foglalkozik az adatvédelem témakörrel, ezen belül meghatározva az adatrögzítő eszközben tárolt adatok feldolgozásának célját, a kijelölt hatóságok által feldolgozható személyes adatok körét és az adatok megsemmisítésének szabályait.

A rendelet nem általános jelleggel, hanem három konkrét alkalmazási esetkörre határoz meg irányadó rendelkezéseket. Ez a németországi kodifikációtól eltérő megoldás, hiszen ott úgy alkották meg a jogi-műszaki keretrendszert, hogy abba minden alkalmazási eset beleférjen. A svájci rendeletben szabályozott három alkalmazási esetkör és azok főbb jellemzői a következők:

Autópálya-pilótafunkciót alkalmazó járművek üzemszerű működtetése

Ebben az SAE 3. szintnek megfelelő esetben a járművezető – a gyártó használati utasításait követve – bármely svájci autópályán haladva aktiválhatja az engedélyezett automatizált rendszert, és ezt követően elengedheti a kormánykereket. A jogszabály szerint ekkor a járművezetőnek nem kell folyamatosan felügyelnie sem a járművet, sem pedig a forgalmat.

Azonban képesnek kell lennie arra, hogy bármikor visszavegye az irányítást, ha a rendszer arra felszólítja, illetve ha felismeri vagy a nyilvánvaló körülmények alapján fel kell ismernie, hogy már nem állnak fenn a funkció biztonságos alkalmazásának feltételei. Praktikusan ez azt jelenti, hogy a vezető az aktiválás után nem aludhat el a járműben, nem olvashat újságot, nem írhat e-maileket, nem használhat mobiltelefont és a látóteret is szabadon kell hagynia.

Parkolási automatizált rendszerrel felszerelt járművek üzemszerű működtetése

Ez az esetkör a parkolási asszisztens alkalmazás továbbfejlesztett változata, és megfelel az SAE 4. szintnek. Ekkor a jármű vezetőjének csupán annyi a feladata, hogy a járművet a parkolási terület (jellemzően egy parkolóház) meghatározott átadás-átvevő helyére vezesse. A rendszer aktiválásakor itt akár ki is szállhat a kormánykerék mögül, a jármű innen már az irányítása és felügyelete nélkül találja meg az éppen üres parkolóhelyet, és ide érkezik vissza, amikor a járművezető távozni kíván.

Ezen alkalmazási mód sajátossága, hogy nemcsak a járműnek, hanem a parkolási területnek is rendelkeznie kell a szükséges engedéllyel, amelynek speciális műszaki követelményeit részletesen szabályozza a rendelet.

Vezető nélküli járművek üzemszerű működtetése

vezető nélküli autók szabályozása, önvezető autók az utakon

Ez szintén az SAE 4. szint szerinti alkalmazás, amikor az engedélyezett útvonalon közlekedő és megfelelő műszaki felszereltséggel rendelkező járművet – jellemzően a belső téren kívüli helyszínről – már csak felügyelik az operátorok, akik a biztonságos közlekedés új kulcsszereplői.

Ezek a szakemberek speciális képzettséggel rendelkeznek és teljeskörűen ismerik az általuk felügyelt járműre vonatkozó előírásokat. Tevékenységükkel kapcsolatban nyilvánvalóan garanciális jogszabályi rendelkezés, hogy munkavégzési helyük kizárólag Svájcban lehet, feladataikat tehát nem láthatják el külföldről.

Egyebekben a jogalkotó példálózó jelleggel határozza meg az operátorok kötelezettségeit. Így többek között az ő feladatuk üzembe és üzemen kívül helyezni a jármű automatizált rendszerét, továbbá a működtetés során felügyelik a jármű felől érkező vezetési manővereket, amelyeket vagy megerősítenek vagy azok helyett más műveletet javasolnak. Szükség esetén kötelesek deaktiválni a rendszert és kapcsolatba lépni a járműben tartózkodó személyekkel, baleset bekövetkezésekor pedig azonnal értesíteniük kell a rendőrséget.

Az operátorokon kívül a jogalkotó foglalkozik a járművek üzembentartóival is, akik a gyártó előírásai alapján kötelesek frissíteni és karbantartani a vezető nélküli jármű automatizált rendszerét. Ők biztosítják továbbá, hogy a járművek az engedélyezett útvonalon, az operátor felügyelete és a szükséges infrastruktúra rendelkezésre állása mellett az előírásoknak megfelelően működjenek. Ha pedig a jármű akadályozná a forgalmat, akkor kötelesek azonnal intézkedni az elszállítás érdekében.

Milyen hatással lehet az új rendelet az automatizált/autonóm és hálózatba kapcsolt vezetés fejlődésére?

Nyalka Csaba, a DLA Piper Hungary szenior ügyvédje így értékelte ezt az aktuális kodifikációs fejleményt:

„A közlekedés átalakulásának valamennyi szereplője, így különösen a járműgyártók, fejlesztők és befektetők számára figyelemreméltó jelzés, hogy a rendelet elvi szinten megteremtette az üzemszerű alkalmazás jogi-műszaki keretrendszerét. A jövő pedig eldönti, hogy a gyakorlatban mikor és milyen mértékben valósulnak meg a jogalkotó elképzelései.

Kifejezetten új jogszabályról van szó, ezért nem meglepő, hogy a közlekedésért felelős svájci szövetségi hivatal, az ASTRA honlapja szerint vezető nélküli járművek jelenleg még nem közlekednek üzemszerűen az országban, illetve nincs olyan parkolóház sem, ahol »egy autó maga kereshetné meg a helyét«. Ezen túl még nincs olyan jármű az országban, amely rendelkezne az autópálya-pilótafunkció alkalmazását lehetővé tevő engedéllyel.

Az aktuális helyzet felhívja a figyelmet a közlekedés határokon átnyúló jellegének fontosságára is. A Németországban már használható automatizált rendszerek ugyanis Svájcban jelenleg nem alkalmazhatók. Ennek egyszerű oka, hogy a járműgyártók eddig nem nyújtottak be engedély iránti kérelmet a svájci hatóságokhoz, mivel még vizsgálják a közúti jelzések, így például az útburkolati jelek helyi sajátosságait.

Egy Németországban regisztrált jármű vezetője tehát a mindennapokban azt tapasztalja, hogy járművének automatizált rendszere a Geofencing jelzése alapján egyszerűen kikapcsol az országhatáron, mivel nem rendelkezik svájci engedéllyel. Erre figyelemmel a jövőben mindenképp kiemelten fontos feladat annak elérése, hogy biztosított legyen a szomszédos országok jogi-műszaki szabályai közötti kompatibilitás".

Kapcsolódó cikkünk:

Hogyan tovább önvezető autók? 

Bitcoin árfolyam újra átlépte a 111 ezres szintet - fordulat a kriptovaluta piacon?

Erőteljes lendülettel indult a szeptember a kriptopiacon, élén a Bitcoinnal, amely a hónap eleji bizonytalanságok ellenére újra 111 ezer dollár fölé kapaszkodott. A hagyományos részvénypiacok gyengébb rajtja sem tudta megtörni a kriptoeszközök emelkedő lendületét, miközben a befektetők már a pénteki amerikai munkaerőpiaci adatokra fókuszálnak. Vajon eljött az ideje a kamatcsökkentésnek?
2025. 09. 03. 04:00
Megosztás:

Bővíti a felhőszolgáltatási kínálatát Európában az SAP

A mesterséges intelligencia fejlődése érdekében bővíti szuverén felhőszolgáltatási kínálatát Európában az SAP, erre az elkövetkező tíz évben 20 milliárd eurót fordít - közölte a társaság kedden az MTI-vel.
2025. 09. 03. 03:30
Megosztás:

Új fejezet a teherautó-abroncsok világában: nagyobb futásteljesítmény, alacsonyabb gördülési ellenállás, fenntarthatóbb anyagok

A Goodyear bemutatja a KMAX GEN-3 teherabroncs-családot, amely a vállalat egyik legsikeresebb termékvonalának legújabb generációja. Az új abroncsok a korábbi verzió bizonyított teljesítményére építenek, de számos olyan fejlesztést vonultatnak fel, amelyek még hatékonyabbá és gazdaságosabbá teszik a közúti szállítást.
2025. 09. 03. 03:00
Megosztás:

Kijött a rendelet: nagyot változnak jövőre a hitelezés szabályai

Megjelent hétfő este a Magyar Közlönyben a jövedelemarányos törlesztőrészlet mutatót (JTM) érintő rendeletmódosítás, amelyről a Magyar Nemzeti Bank korábban közleményben számolt be. Egy, az önerőt érintő változás már kedden hatályba lép, a JTM-re vonatkozó változások pedig januárban lépnek életbe. A Bank360 összefoglalta a legfontosabb részleteket.
2025. 09. 03. 02:00
Megosztás:

Rossz hír a vidéken élő nyugdíjasoknak - a Budapestiek megúszták!

Egy térképen szemléltetjük (forrás: Grantis Blog), hogy jelenleg hogyan alakulnak az átlagos nyugdíjösszegek Magyarország különböző térségeiben. Emellett hasznos tanácsokat is adunk arra, hogyan növelheted majdani állami nyugdíjad összegét, mire eléred a nyugdíjkorhatárt.
2025. 09. 03. 01:30
Megosztás:

Nyugdíjasok életkilátásai Magyarországon: anyagi kényszer, infláció, bizonytalanság

A középkorú magyarok nagy része nyugdíjasként is dolgozna, leginkább anyagi okokból, a K&H biztos jövő reprezentatív kutatása szerint. A felmérésből kiderül: az infláció, a megtakarítások értékvesztése és a gazdasági bizonytalanságok komoly aggodalmat keltenek, miközben óvatos optimizmus is megjelenik a jövőbeli megélhetéssel kapcsolatban.
2025. 09. 03. 01:00
Megosztás:

Az amerikai feldolgozóipari szektor teljesítménye hatodik hónapja csökkent

Augusztusban zsinórban a hatodik hónapban csökkent az amerikai feldolgozóipari szektor teljesítménye az Ellátásilánc-menedzsment Intézet (Institute for Supply Management - ISM) havi rendszeres "Report On Business" felmérésének kedden közzétett adatai alapján.
2025. 09. 03. 00:05
Megosztás:

Andrej Babis szerint nem szabad megismétlődnie a politikusok elleni támadásoknak

Az ellenzéki Elégedetlen Polgárok Akciójának (ANO) elnöke, Andrej Babis szerint a mozgalom igyekszik pozitív választási kampányt folytatni, s a politikusok elleni támadásoknak már nem szabad megismétlődniük. A volt cseh kormányfő erről abban a videóban beszélt, amelyet kedden jelentetett meg az X-en.
2025. 09. 02. 23:30
Megosztás:

Miközben elemzők 5 dolláros XRP-célárat emlegetnek, a „smart money” csendben átvándorol ebbe az új, robbanásszerű növekedési potenciállal rendelkező kriptóba

Miközben a szakértők új célárakat tűznek ki az XRP jövőjére nézve, egy másik kriptovaluta kezd egyre nagyobb érdeklődést kiváltani a befolyásos befektetők körében.
2025. 09. 02. 23:00
Megosztás:

Range Rover és Range Rover Sport modelleket hív vissza a gyártó

A Jaguar Land Rover (JLR) önkéntes biztonsági intézkedésként visszahívja azokat a 2014 és 2017 közötti évjáratú Range Rover (L405) és Range Rover Sport (L494) modelleket, amelyeket az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban és Kanadában helyeztek forgalomba - közölte a gyártó kedden az MTI-vel.
2025. 09. 02. 21:00
Megosztás:

Vegyesen változott kedd estére a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben kedden estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 09. 02. 20:00
Megosztás:

Kevesebben dolgoznak Magyarországon, de válságról még szó sincs

2025 júliusában a magyar munkaerőpiacon közel 30 ezer fővel csökkent a foglalkoztatottak száma az előző évhez képest, ami a teljes, 4,7 milliós foglalkoztatotti létszámhoz viszonyítva 1%-os visszaesést sem jelent. Mihályi Magdolna, a Jobtain HR szolgáltató ügyvezetője szerint ez a csökkenés egyelőre nem nevezhető egy rendszerszintű válság kezdetének. Inkább a gazdaság lassulásának a következménye, amely különböző iparágakat eltérő mértékben érint. Valódi problémáról akkor lehet majd beszélni, ha ez a trend a következő egy évben is folytatódik.
2025. 09. 02. 19:30
Megosztás:

Rekordszintre emelkedtek a védelmi kiadások az EU-ban tavaly

Rekordszintre, 343 milliárd euróra emelkedtek az Európai Unió 27 tagállamának védelmi kiadásai tavaly, ez 19 százalékos növekedést jelentett az előző évhez képest, és az unió GDP-jének 1,9 százalékát tette ki - áll az Európai Védelmi Ügynökség (EDA) kedden közzétett éves jelentésében.
2025. 09. 02. 19:00
Megosztás:

Szerdától megszüntetik a folyadékokra vonatkozó korlátozást a kolozsvári repülőtéren

Szerdától megszüntetik a kézipoggyászban szállítható folyadékok mennyiségére vonatkozó korlátozást a kolozsvári repülőtéren - közölte kedden az Avram Iancu Nemzetközi Repülőtér.
2025. 09. 02. 18:30
Megosztás:

Befektetők, figyelem! így érdemes támogatni az egészségügyi startupokat

Közép- és Kelet-Európa kedvező adottságokat kínál az egészségügyi innovációhoz: világszínvonalú tudásbázis áll rendelkezésre, alacsonyak a működési költségek, és sok a lendületesen növekedő startup vállalkozás – mégis sok ígéretes vállalkozás reked meg a növekedés útján. Az EU támogatásával megvalósuló Healthy Investment Central and Eastern Europe (HICEE) projekt keretében most egy olyan útmutató jelent meg, amely kézzelfogható segítséget nyújt a nemzetközi befektetőknek ahhoz, hogy felfedezzék a régióban rejlő, eddig kiaknázatlan lehetőségeket.
2025. 09. 02. 18:00
Megosztás:

Már 100 partnerrel működik együtt a Díjnet – új funkció segíti a rendszeres civil adományozást

A Díjnet Zrt. fontos mérföldkőhöz ért: már 100 partnerrel együttműködve biztosítja elektronikus számlakezelési és adományozási szolgáltatásait egyetlen digitális felületen – 33 közüzemi és egyéb szolgáltatót, valamint 67 civil szervezetet köt össze a felhasználóival. Az új AdományPlusz funkcióval a felhasználók mostantól civil szervezetek elektronikus hírleveleit is kezelhetik dijnet.hu fiókjukban, és egyidejűleg adományozhatnak is.
2025. 09. 02. 17:30
Megosztás:

Trump titokzatos bejelentést tesz ma 20:00-kor (magyar idő szerint)

Trump titokzatos bejelentése tartja izgalomban a piacokat.
2025. 09. 02. 17:00
Megosztás:

Továbbra is a fogyasztás támogatja a magyar növekedést

Közzétette ma reggel a KSH a második negyedéves GDP adatok részletes bontását. Negyedéves összehasonlításban az előzetes számoknak megfelelően 0,4 százalékkal nőtt a magyar gazdaság. Éves összehasonlításban a nyers adatok szerint 0,1, a szezonálisan és naptárhatással kiigazított és kiegyensúlyozott adatok szerint 0,2 százalékkal nőtt a GDP április-júniusban. 2025 első félévében a GDP a nyers adatok szerint stagnált, a szezonálisan és naptárhatással kiigazított adatok szerint pedig 0,1 százalékkal esett vissza 2024 első félévéhez képest.
2025. 09. 02. 16:30
Megosztás:

Megszűnik a kényelmi díj és átalakul a jutalékrendszer az autópálya-matricák értékesítésében

Megszűnik a kényelmi díj és átalakul a jutalékrendszer az autópálya-matricák értékesítésében - közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) kedden az MTI-vel.
2025. 09. 02. 16:15
Megosztás:

Keddtől az összes budapesti fiókban lehet készpénzért vásárolni állampapírt

A Magyar Államkincstár keddtől mind az öt budapesti ügyfélszolgálatán teljes körű szolgálást biztosít, miután elérhetővé vált a készpénzes állampapír-adásvétel és -pénztári szolgáltatás a Hattyú utcai fiókban is - közölte a Magyar Államkincstár az MTI-vel kedden.
2025. 09. 02. 15:00
Megosztás: