Új közlekedési jogszabály lépett hatályba

Svájc is megalkotta azt a komplex jogi-műszaki szabályrendszert, amely már túlmutat a tesztelésen, és lehetővé teszi az SAE (Society of Automotive Engineers) besorolása szerinti 3. és 4. szintű járművek üzemszerű működtetését. Az új rendelet három konkrét esetkört szabályoz, amelyben kettőnél már nem is ül járművezető a kormánykeréknél. Erről az aktuális kodifikációs fejleményről nyújt tájékoztatást Nyalka Csaba, a DLA Piper Hungary szenior ügyvédje.

Új közlekedési jogszabály lépett hatályba

Idén március 1-jén lépett hatályba a Verordnung über das automatisierte Fahren című rendelet, amely részletesen szabályozza a feltételes automatizáció (3. szint) és a magas fokú automatizáció (4. szint) kategóriákba tartozó járművek engedélyezésének és üzemszerű működtetésének feltételeit.

A jogszabály többek között meghatározza az érintett járművekre, automatizált rendszerekre és adatrögzítő eszközökre vonatkozó műszaki követelményeket. Ezen túl tartalmazza az engedélyezés és az azt követő hatósági ellenőrzés szabályait, valamint az üzemeltetésben résztvevő szereplők, így például az üzembentartó és járművezető jogait és kötelezettségeit, illetve a jogsértés szankcióit.

A jogalkotó külön részben foglalkozik az adatvédelem témakörrel, ezen belül meghatározva az adatrögzítő eszközben tárolt adatok feldolgozásának célját, a kijelölt hatóságok által feldolgozható személyes adatok körét és az adatok megsemmisítésének szabályait.

A rendelet nem általános jelleggel, hanem három konkrét alkalmazási esetkörre határoz meg irányadó rendelkezéseket. Ez a németországi kodifikációtól eltérő megoldás, hiszen ott úgy alkották meg a jogi-műszaki keretrendszert, hogy abba minden alkalmazási eset beleférjen. A svájci rendeletben szabályozott három alkalmazási esetkör és azok főbb jellemzői a következők:

Autópálya-pilótafunkciót alkalmazó járművek üzemszerű működtetése

Ebben az SAE 3. szintnek megfelelő esetben a járművezető – a gyártó használati utasításait követve – bármely svájci autópályán haladva aktiválhatja az engedélyezett automatizált rendszert, és ezt követően elengedheti a kormánykereket. A jogszabály szerint ekkor a járművezetőnek nem kell folyamatosan felügyelnie sem a járművet, sem pedig a forgalmat.

Azonban képesnek kell lennie arra, hogy bármikor visszavegye az irányítást, ha a rendszer arra felszólítja, illetve ha felismeri vagy a nyilvánvaló körülmények alapján fel kell ismernie, hogy már nem állnak fenn a funkció biztonságos alkalmazásának feltételei. Praktikusan ez azt jelenti, hogy a vezető az aktiválás után nem aludhat el a járműben, nem olvashat újságot, nem írhat e-maileket, nem használhat mobiltelefont és a látóteret is szabadon kell hagynia.

Parkolási automatizált rendszerrel felszerelt járművek üzemszerű működtetése

Ez az esetkör a parkolási asszisztens alkalmazás továbbfejlesztett változata, és megfelel az SAE 4. szintnek. Ekkor a jármű vezetőjének csupán annyi a feladata, hogy a járművet a parkolási terület (jellemzően egy parkolóház) meghatározott átadás-átvevő helyére vezesse. A rendszer aktiválásakor itt akár ki is szállhat a kormánykerék mögül, a jármű innen már az irányítása és felügyelete nélkül találja meg az éppen üres parkolóhelyet, és ide érkezik vissza, amikor a járművezető távozni kíván.

Ezen alkalmazási mód sajátossága, hogy nemcsak a járműnek, hanem a parkolási területnek is rendelkeznie kell a szükséges engedéllyel, amelynek speciális műszaki követelményeit részletesen szabályozza a rendelet.

Vezető nélküli járművek üzemszerű működtetése

vezető nélküli autók szabályozása, önvezető autók az utakon

Ez szintén az SAE 4. szint szerinti alkalmazás, amikor az engedélyezett útvonalon közlekedő és megfelelő műszaki felszereltséggel rendelkező járművet – jellemzően a belső téren kívüli helyszínről – már csak felügyelik az operátorok, akik a biztonságos közlekedés új kulcsszereplői.

Ezek a szakemberek speciális képzettséggel rendelkeznek és teljeskörűen ismerik az általuk felügyelt járműre vonatkozó előírásokat. Tevékenységükkel kapcsolatban nyilvánvalóan garanciális jogszabályi rendelkezés, hogy munkavégzési helyük kizárólag Svájcban lehet, feladataikat tehát nem láthatják el külföldről.

Egyebekben a jogalkotó példálózó jelleggel határozza meg az operátorok kötelezettségeit. Így többek között az ő feladatuk üzembe és üzemen kívül helyezni a jármű automatizált rendszerét, továbbá a működtetés során felügyelik a jármű felől érkező vezetési manővereket, amelyeket vagy megerősítenek vagy azok helyett más műveletet javasolnak. Szükség esetén kötelesek deaktiválni a rendszert és kapcsolatba lépni a járműben tartózkodó személyekkel, baleset bekövetkezésekor pedig azonnal értesíteniük kell a rendőrséget.

Az operátorokon kívül a jogalkotó foglalkozik a járművek üzembentartóival is, akik a gyártó előírásai alapján kötelesek frissíteni és karbantartani a vezető nélküli jármű automatizált rendszerét. Ők biztosítják továbbá, hogy a járművek az engedélyezett útvonalon, az operátor felügyelete és a szükséges infrastruktúra rendelkezésre állása mellett az előírásoknak megfelelően működjenek. Ha pedig a jármű akadályozná a forgalmat, akkor kötelesek azonnal intézkedni az elszállítás érdekében.

Milyen hatással lehet az új rendelet az automatizált/autonóm és hálózatba kapcsolt vezetés fejlődésére?

Nyalka Csaba, a DLA Piper Hungary szenior ügyvédje így értékelte ezt az aktuális kodifikációs fejleményt:

„A közlekedés átalakulásának valamennyi szereplője, így különösen a járműgyártók, fejlesztők és befektetők számára figyelemreméltó jelzés, hogy a rendelet elvi szinten megteremtette az üzemszerű alkalmazás jogi-műszaki keretrendszerét. A jövő pedig eldönti, hogy a gyakorlatban mikor és milyen mértékben valósulnak meg a jogalkotó elképzelései.

Kifejezetten új jogszabályról van szó, ezért nem meglepő, hogy a közlekedésért felelős svájci szövetségi hivatal, az ASTRA honlapja szerint vezető nélküli járművek jelenleg még nem közlekednek üzemszerűen az országban, illetve nincs olyan parkolóház sem, ahol »egy autó maga kereshetné meg a helyét«. Ezen túl még nincs olyan jármű az országban, amely rendelkezne az autópálya-pilótafunkció alkalmazását lehetővé tevő engedéllyel.

Az aktuális helyzet felhívja a figyelmet a közlekedés határokon átnyúló jellegének fontosságára is. A Németországban már használható automatizált rendszerek ugyanis Svájcban jelenleg nem alkalmazhatók. Ennek egyszerű oka, hogy a járműgyártók eddig nem nyújtottak be engedély iránti kérelmet a svájci hatóságokhoz, mivel még vizsgálják a közúti jelzések, így például az útburkolati jelek helyi sajátosságait.

Egy Németországban regisztrált jármű vezetője tehát a mindennapokban azt tapasztalja, hogy járművének automatizált rendszere a Geofencing jelzése alapján egyszerűen kikapcsol az országhatáron, mivel nem rendelkezik svájci engedéllyel. Erre figyelemmel a jövőben mindenképp kiemelten fontos feladat annak elérése, hogy biztosított legyen a szomszédos országok jogi-műszaki szabályai közötti kompatibilitás".

Kapcsolódó cikkünk:

Hogyan tovább önvezető autók? 

A városi közlekedés jövőjét mutatja be a WEMOVE Mobilitási Park

Megnyitott Budapest első integrált közlekedési kiállítási és képzési tere, a WEMOVE a városi mobilitás jövőjét mutatja be a Jövő Mobilitása Szövetség, a Magyar Autóklub és a Westend együttműködésében.
2025. 04. 27. 06:00
Megosztás:

Megjelenik a kínai Chery autómárka a magyar piacon

Megjelenik a Chery autómárka Magyarországon, a vezérképviseleti feladatokról a Grand Automotive vállalattal kötött megállapodást a kínai Chery Automobile - közölte a magyar társaság az MTI-vel.
2025. 04. 27. 05:00
Megosztás:

Bitcoin árfolyam rali: Rekordoptimizmus és profitrealizálás fenyegeti a piacot – mit mutatnak a Santiment adatok?

​A Bitcoin újra reflektorfénybe került: az árfolyam meredek emelkedése világszerte izgalmat váltott ki a befektetők körében. Az optimizmus szinte tapintható, ám a Santiment elemzőplatform friss adatai szerint a túlzott lelkesedés árnyoldalát is figyelembe kell venni – különösen a kiskereskedelmi befektetők körében várható potenciális profitrealizálás miatt.
2025. 04. 27. 04:00
Megosztás:

Ferenc pápát furcsa helyre temették

Végső nyughelyére helyezték Ferenc pápát a római Santa Maria Maggiore-bazilikában - tájékoztatott a Szentszék szombat délután.
2025. 04. 27. 03:00
Megosztás:

Törvényi rendelet! Ki kapja a nyugdíjat, ha meghal a nyugdíjas?

A nyugdíjba vonulás minden ember életében meghatározó pillanat, hiszen ezzel lezárul az aktív munkával töltött időszak. A Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatósága (NYUFIG) a nyugdíjellátásban részesülők adatait egy kilenc számjegyből álló azonosítóval, az úgynevezett nyugdíjfolyósítási törzsszámmal tartja nyilván. Arról azonban sok nyugdíjasnak kevés ismerete van – vagy egyáltalán nem is tudnak –, hogy ki jogosult a nyugdíjra abban az esetben, ha a nyugdíjra jogosult személy elhunyt. Mutatjuk a jogszabályt, meglepő lesz néhány dolog benne, ezt ígérhetjük.
2025. 04. 27. 02:00
Megosztás:

Együtt éltek, de nem vagytok házasok? Akkor rossz hírünk van!

Sokan még mindig nincsenek tisztában az élettársak közötti vagyonjogi szabályokkal – holott becslések szerint ma körülbelül egymillió magyar ember él ilyen kapcsolatban. Egy friss felmérés szerint az élettársi közösségben élők csupán kis része van tisztában az őket érintő jogi előírásokkal. Cikkünkben most minden fontos tudnivalót összegyűjtöttünk!
2025. 04. 27. 01:00
Megosztás:

Megbüntetik az illegális kerti kutak tulajdonosait Magyarországon

Bár a kutak létesítésére és működtetésére vonatkozó előírásokat enyhítették, az Agroinform.hu korábbi felmérése szerint a témához erősen kötődő érzelmek ellenére is a szabálytalanul kutat építők 46 százaléka továbbra sem tervezi, hogy a jövőben bejelentené illegálisan létrehozott kútját a hatóságoknál.
2025. 04. 27. 00:01
Megosztás:

80-120 négyzetméteres családi házak négyzetméterárai 2025

Négyzetméterárra vetítve is sokkal drágább ingatlanokkal kell számolniuk azoknak, akik például családbővülés miatt nagyobb, 80-120 négyzetméter alapterületű lakóingatlanokat keresnek. Átlagosan 14 százalékkal kerül többe ebben a méretkategóriában a hirdetési négyzetméterár, mint az eggyel kisebb, 50-70 négyzetméteres alapterületű használt lakásoké.
2025. 04. 26. 23:00
Megosztás:

Elindult az első XRP spot ETF Brazíliában - áttörés az XRP kriptovaluta életében

Brazília újra történelmet írt a kriptoeszközök piacán: a Hashdex április 25-én elindította az első XRP-re épülő spot ETF-et a São Paulo-i B3 tőzsdén. Az XRPH11 nemcsak a brazil piacot, hanem a globális kriptobefektetési színteret is új pályára állíthatja.
2025. 04. 26. 22:00
Megosztás:

A DeFi Development Corp. óriási tőkebevonással készül Solana kriptovaluta birodalmat építeni

​A DeFi Development Corporation, korábban Janover Inc., óriási dobásra készül: az amerikai SEC-hez benyújtott 1 milliárd dolláros bejegyzéssel hivatalosan is megkezdte a Solana (SOL) alapú stratégiájának kiépítését. Az új cél: nem csupán tartani a Solanát, hanem aktívan részt venni a hálózat biztosításában is – egy olyan modell szerint, amelyet sokan a Strategy (korábban: MicroStrategy) Bitcoin-stratégiájához hasonlítanak.
2025. 04. 26. 21:00
Megosztás:

Új korszak a Binance kriptotőzsde életében: a közösség kezébe kerül a tokenek sorsa

A Binance, a világ legnagyobb kriptovaluta tőzsdéje, áprilisban bejelentette legújabb kezdeményezését, amely alapjaiban változtathatja meg a tokenlistázás és -eltávolítás eddigi gyakorlatát. A közösségi szavazásra épülő rendszer célja a piac átláthatóságának és tisztaságának növelése, miközben a felhasználók is közvetlenebb beleszólást kapnak a platform jövőjébe.
2025. 04. 26. 20:00
Megosztás:

Új pályázat nyílt meg a kétezernél kevesebb lakosú falvak számára

A kocsmák falusi találkozási pontok, amelyekre szükség van, ennek érdekében a kormányzat pályázatot indított az ezer lélekszám alatti települések kiskocsmái számára, péntektől pedig megnyílik a lehetőség az ezer és kétezer lélekszám közti települések kiskocsmái részére is - jelentette be a modern települések fejlesztéséért felelős kormánybiztos pénteken, a Facebook-oldalára feltöltött videóban.
2025. 04. 26. 19:00
Megosztás:

Orbán és Trump kapcsolata erősítheti a gazdasági együttműködést

Orbán Viktor magyar miniszterelnök és Donald Trump közötti jó személyes viszony, bizalmon alapuló kapcsolata jó alapot szolgálhat a gazdasági kapcsolatok erősítésére - mondta Donald Trump Jr, az amerikai elnök legidősebb fia egy budapesti zártkörű üzleti fórumon pénteken Budapesten.
2025. 04. 26. 18:00
Megosztás:

Több mint 420 millió forintból fejlesztik a bogácsi gyógyfürdőt

Összesen 423 millió forintos vissza nem térítendő európai uniós forrásból bővítik a Bogácsi Gyógy- és Strandfürdő szolgáltatásait, valamint túraútvonalakat alakítanak ki - közölte a Mezőkövesdi Média Nonprofit Kft. pénteken az MTI-vel.
2025. 04. 26. 17:00
Megosztás:

Egy év után először nőtt a járműgyártás az Egyesült Királyságban

A brit autógyártók és autókereskedők szövetségének (SMMT) honlapján közzétett adatok szerint márciusban 70 ezer 318 személygépkocsit és haszongépjárművet gyártottak, 18,2 százalékkal többet tavaly márciussal összevetve.
2025. 04. 26. 16:00
Megosztás:

Vis maior helyzetet hirdet ki az agrárminiszter az április fagykár miatt

Az április elején bekövetkezett tavaszi fagykárt vis maior eseménynek ismeri el az ország teljes területére Nagy István agrárminiszter. A rendkívüli helyzettel kapcsolatos kérelmeket az érintett gazdálkodók a káreseménytől számított 21 napon belül nyújthatják be a Magyar Államkincstárnak - közölte az Agrárminisztérium (AM) pénteken az MTI-vel.
2025. 04. 26. 15:00
Megosztás:

Botrány a TRUMP token körül: Etikai vizsgálat indulhat a politikai kriptovaluták miatt

Egy újabb robbanás a kriptovilágban, ám most nem csak az árfolyamok, hanem a politikai etika is a tűzvonalba került. A TRUMP (MAGA) kriptovaluta token (amely nem keverendő össze az Official Trump tokennel, ami Donald Trump hivatalos mémkriptója, és a beiktatása előtti napokban debütált) szédületes emelkedése nemcsak a befektetők fantáziáját mozgatta meg, hanem a kormányzati szervek figyelmét is felkeltette – sőt, vizsgálatot is kilátásba helyeztek. Vajon a politika és a kriptovaluta szektor összefonódása új korszakot nyit az ellenőrzések szigorításában?
2025. 04. 26. 14:00
Megosztás:

Idén nem fizet osztalékot a PannErgy

Közgyűlési döntés alapján idén nem fizet osztalékot a PannErgy Nyrt., a 2024-es nyereséget eredménytartalékba helyezik - olvasható a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján pénteken közzétett határozatokban.
2025. 04. 26. 13:00
Megosztás:

Varga Mihály: a tartós árstabilitás elérése áll a monetáris politika fókuszában

Az elmúlt hetekben fokozódó geopolitikai feszültségek növelték a globális kockázatokat - jelentette ki Varga Mihály, aki a Nemzetközi Valutaalap (IMF) tavaszi ülésén vesz részt Washingtonban, közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénteken az MTI-vel.
2025. 04. 26. 12:00
Megosztás:

Forgalmazásra javasolja a Richter két termékét az Európai Gyógyszerügynökség bizottsága

Az Európai Gyógyszerügynökség (European Medicines Agency, EMA) Emberi felhasználásra szánt gyógyszerkészítmények bizottsága (Committee for Medicinal Products for Human Use, CHMP) a Richter két termékének európai forgalomba hozatali engedélyezését javasolja – olvasható a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján pénteken közzétett kibocsátói tájékoztatóban.
2025. 04. 26. 11:00
Megosztás: