Új közlekedési jogszabály lépett hatályba

Svájc is megalkotta azt a komplex jogi-műszaki szabályrendszert, amely már túlmutat a tesztelésen, és lehetővé teszi az SAE (Society of Automotive Engineers) besorolása szerinti 3. és 4. szintű járművek üzemszerű működtetését. Az új rendelet három konkrét esetkört szabályoz, amelyben kettőnél már nem is ül járművezető a kormánykeréknél. Erről az aktuális kodifikációs fejleményről nyújt tájékoztatást Nyalka Csaba, a DLA Piper Hungary szenior ügyvédje.

Új közlekedési jogszabály lépett hatályba

Idén március 1-jén lépett hatályba a Verordnung über das automatisierte Fahren című rendelet, amely részletesen szabályozza a feltételes automatizáció (3. szint) és a magas fokú automatizáció (4. szint) kategóriákba tartozó járművek engedélyezésének és üzemszerű működtetésének feltételeit.

A jogszabály többek között meghatározza az érintett járművekre, automatizált rendszerekre és adatrögzítő eszközökre vonatkozó műszaki követelményeket. Ezen túl tartalmazza az engedélyezés és az azt követő hatósági ellenőrzés szabályait, valamint az üzemeltetésben résztvevő szereplők, így például az üzembentartó és járművezető jogait és kötelezettségeit, illetve a jogsértés szankcióit.

A jogalkotó külön részben foglalkozik az adatvédelem témakörrel, ezen belül meghatározva az adatrögzítő eszközben tárolt adatok feldolgozásának célját, a kijelölt hatóságok által feldolgozható személyes adatok körét és az adatok megsemmisítésének szabályait.

A rendelet nem általános jelleggel, hanem három konkrét alkalmazási esetkörre határoz meg irányadó rendelkezéseket. Ez a németországi kodifikációtól eltérő megoldás, hiszen ott úgy alkották meg a jogi-műszaki keretrendszert, hogy abba minden alkalmazási eset beleférjen. A svájci rendeletben szabályozott három alkalmazási esetkör és azok főbb jellemzői a következők:

Autópálya-pilótafunkciót alkalmazó járművek üzemszerű működtetése

Ebben az SAE 3. szintnek megfelelő esetben a járművezető – a gyártó használati utasításait követve – bármely svájci autópályán haladva aktiválhatja az engedélyezett automatizált rendszert, és ezt követően elengedheti a kormánykereket. A jogszabály szerint ekkor a járművezetőnek nem kell folyamatosan felügyelnie sem a járművet, sem pedig a forgalmat.

Azonban képesnek kell lennie arra, hogy bármikor visszavegye az irányítást, ha a rendszer arra felszólítja, illetve ha felismeri vagy a nyilvánvaló körülmények alapján fel kell ismernie, hogy már nem állnak fenn a funkció biztonságos alkalmazásának feltételei. Praktikusan ez azt jelenti, hogy a vezető az aktiválás után nem aludhat el a járműben, nem olvashat újságot, nem írhat e-maileket, nem használhat mobiltelefont és a látóteret is szabadon kell hagynia.

Parkolási automatizált rendszerrel felszerelt járművek üzemszerű működtetése

Ez az esetkör a parkolási asszisztens alkalmazás továbbfejlesztett változata, és megfelel az SAE 4. szintnek. Ekkor a jármű vezetőjének csupán annyi a feladata, hogy a járművet a parkolási terület (jellemzően egy parkolóház) meghatározott átadás-átvevő helyére vezesse. A rendszer aktiválásakor itt akár ki is szállhat a kormánykerék mögül, a jármű innen már az irányítása és felügyelete nélkül találja meg az éppen üres parkolóhelyet, és ide érkezik vissza, amikor a járművezető távozni kíván.

Ezen alkalmazási mód sajátossága, hogy nemcsak a járműnek, hanem a parkolási területnek is rendelkeznie kell a szükséges engedéllyel, amelynek speciális műszaki követelményeit részletesen szabályozza a rendelet.

Vezető nélküli járművek üzemszerű működtetése

vezető nélküli autók szabályozása, önvezető autók az utakon

Ez szintén az SAE 4. szint szerinti alkalmazás, amikor az engedélyezett útvonalon közlekedő és megfelelő műszaki felszereltséggel rendelkező járművet – jellemzően a belső téren kívüli helyszínről – már csak felügyelik az operátorok, akik a biztonságos közlekedés új kulcsszereplői.

Ezek a szakemberek speciális képzettséggel rendelkeznek és teljeskörűen ismerik az általuk felügyelt járműre vonatkozó előírásokat. Tevékenységükkel kapcsolatban nyilvánvalóan garanciális jogszabályi rendelkezés, hogy munkavégzési helyük kizárólag Svájcban lehet, feladataikat tehát nem láthatják el külföldről.

Egyebekben a jogalkotó példálózó jelleggel határozza meg az operátorok kötelezettségeit. Így többek között az ő feladatuk üzembe és üzemen kívül helyezni a jármű automatizált rendszerét, továbbá a működtetés során felügyelik a jármű felől érkező vezetési manővereket, amelyeket vagy megerősítenek vagy azok helyett más műveletet javasolnak. Szükség esetén kötelesek deaktiválni a rendszert és kapcsolatba lépni a járműben tartózkodó személyekkel, baleset bekövetkezésekor pedig azonnal értesíteniük kell a rendőrséget.

Az operátorokon kívül a jogalkotó foglalkozik a járművek üzembentartóival is, akik a gyártó előírásai alapján kötelesek frissíteni és karbantartani a vezető nélküli jármű automatizált rendszerét. Ők biztosítják továbbá, hogy a járművek az engedélyezett útvonalon, az operátor felügyelete és a szükséges infrastruktúra rendelkezésre állása mellett az előírásoknak megfelelően működjenek. Ha pedig a jármű akadályozná a forgalmat, akkor kötelesek azonnal intézkedni az elszállítás érdekében.

Milyen hatással lehet az új rendelet az automatizált/autonóm és hálózatba kapcsolt vezetés fejlődésére?

Nyalka Csaba, a DLA Piper Hungary szenior ügyvédje így értékelte ezt az aktuális kodifikációs fejleményt:

„A közlekedés átalakulásának valamennyi szereplője, így különösen a járműgyártók, fejlesztők és befektetők számára figyelemreméltó jelzés, hogy a rendelet elvi szinten megteremtette az üzemszerű alkalmazás jogi-műszaki keretrendszerét. A jövő pedig eldönti, hogy a gyakorlatban mikor és milyen mértékben valósulnak meg a jogalkotó elképzelései.

Kifejezetten új jogszabályról van szó, ezért nem meglepő, hogy a közlekedésért felelős svájci szövetségi hivatal, az ASTRA honlapja szerint vezető nélküli járművek jelenleg még nem közlekednek üzemszerűen az országban, illetve nincs olyan parkolóház sem, ahol »egy autó maga kereshetné meg a helyét«. Ezen túl még nincs olyan jármű az országban, amely rendelkezne az autópálya-pilótafunkció alkalmazását lehetővé tevő engedéllyel.

Az aktuális helyzet felhívja a figyelmet a közlekedés határokon átnyúló jellegének fontosságára is. A Németországban már használható automatizált rendszerek ugyanis Svájcban jelenleg nem alkalmazhatók. Ennek egyszerű oka, hogy a járműgyártók eddig nem nyújtottak be engedély iránti kérelmet a svájci hatóságokhoz, mivel még vizsgálják a közúti jelzések, így például az útburkolati jelek helyi sajátosságait.

Egy Németországban regisztrált jármű vezetője tehát a mindennapokban azt tapasztalja, hogy járművének automatizált rendszere a Geofencing jelzése alapján egyszerűen kikapcsol az országhatáron, mivel nem rendelkezik svájci engedéllyel. Erre figyelemmel a jövőben mindenképp kiemelten fontos feladat annak elérése, hogy biztosított legyen a szomszédos országok jogi-műszaki szabályai közötti kompatibilitás".

Kapcsolódó cikkünk:

Hogyan tovább önvezető autók? 

Donald Trump tömegpusztító fegyverré nyilvánította a fentanilt

Donald Trump amerikai elnök tömegpusztító fegyverré nyilvánította a törvénytelen úton előállított fentanilt és alapösszetevőit hétfőn.
2025. 12. 16. 08:30
Megosztás:

Salgótarján zöld város lesz

Salgótarján zöld város lesz, ahol a városközpontban a zöldfelületek nem elszigetelt pontokként, hanem összefüggő rendszerként működnek, ahol a terek nem üresek, hanem a mindennapi élet helyszínei lesznek - jelentette ki Lánszki Regő, az Építési és Közlekedési Minisztérium építészeti államtitkára hétfőn Salgótarjánban.
2025. 12. 16. 08:00
Megosztás:

Gyengült kissé kedd reggelre a forint

Gyengült kissé a forint kedd reggelre főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 12. 16. 07:05
Megosztás:

Januártól igényelhető a mobilszolgáltatóknál a szűrt internetszolgáltatás

A kiskorúak online térben való hatékony védelme érdekében 2026. január 1-jétől a Magyar Telekom, a One Magyarország és a Yettel Magyarország szolgáltatóknál elérhető lesz a kiskorú felhasználókra tekintettel nyújtott biztonságos mobilinternet. A szolgáltatásnyújtás részleteit a mobilszolgáltatókkal történt egyeztetést követően a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság szabályozta. Az egyéni előfizetők által ingyen igényelhető szolgáltatás használata esetén a Magyarországról leggyakrabban látogatott, kifejezetten pornográf tartalmak bemutatását célzó, meghatározott honlapok mobilhálózaton nem lesznek elérhetők a gyermekek számára.
2025. 12. 16. 06:00
Megosztás:

NAK: magyarok is részt vesznek az összeurópai gazdatüntetésen

Több mint 100 résztvevő indul a héten Magyarországról Brüsszelbe, a csütörtöki összeurópai gazdatüntetésre - közölte az MTI-vel a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK), valamint a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetsége (Magosz) hétfőn.
2025. 12. 16. 05:30
Megosztás:

A Deloitte a pénzügyi vezetők stratégiai és digitális transzformációs szerepének bővülésére hívja fel a figyelmet

A Deloitte friss kutatása alapján a pénzügyi vezetők szerepe jelentősen nőtt, és a hagyományos pénzügyi felügyeleten túl egyre hangsúlyosabban vesznek részt a vállalati stratégia, a költségoptimalizáció és a digitális transzformáció alakításában. A több mint 1300 globális pénzügyi vezető megkérdezésével készült, első alkalommal publikált Finance Trends 2026 tanulmány egyértelműen rámutat, hogy a technológia által vezérelt pénzügyi funkciók nélkülözhetetlenek a mai összetett üzleti környezetben.
2025. 12. 16. 05:00
Megosztás:

Újraindult az ivóvíz-szolgáltatás a Maros megyei Gyulakután

Hétfőtől ismét iható csapvízhez jutott a Maros megyei Gyulakuta község mintegy 4100, a vezetékes hálózatra csatlakozott lakosa, miután üzembe helyezték az új sótalanító és víztisztító berendezéseket - tudatta a Maszol.ro hírportál.
2025. 12. 16. 04:30
Megosztás:

Felsővezetők LinkedIn toplistája: a duplázás is kevés volt az elsőséghez

A legfelső üzleti vezetők prioritási listáján is előkelő helyre került az online közösségépítés: a releváns LinkedIn tartalmak publikálása egyre inkább elvárt az üzleti elittől. A LinkedIn népszerűsége az üzleti közösségben 2025-ben olyan robbanásszerűen nőtt, hogy Jelasity Radován, az Erste Bank vezérigazgatója még követőtáborát közel megduplázva is csupán egy helyet tudott előrelépni a LinkedIn TOP5 listáján. Az első helyet így idén is a Jabilt vezető Kékesi Sándor tartotta meg. Az ötven legnagyobb magyar vállalat felsővezetőjének LinkedIn toplistáját ötödik alkalommal készítette el az Uniomedia.
2025. 12. 16. 04:00
Megosztás:

Két újabb otthon startos budapesti lakásfejlesztés indulhat

Két újabb otthon startos budapesti lakásfejlesztés indulhat - jelentette be a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára a Facebookon hétfő este.
2025. 12. 16. 03:30
Megosztás:

Meddig kell feladni a csomagokat, hogy megérkezzenek karácsonyig?

Már csak néhány napjuk maradt a vásárlóknak és a webshopoknak, ha azt szeretnék, hogy a karácsonyi csomagok időben megérkezzenek. A FOXPOST azt ajánlja, hogy a házhoz szállítandó csomagokat legkésőbb december 17-én, szerdán, a csomagautomatába vagy átvételi pontra szánt küldeményeket pedig december 19-ig, péntekig adják fel.
2025. 12. 16. 03:00
Megosztás:

Közel 12 ezer befektető vált részvényessé az MBH Bankban

Rendkívüli sikert aratott a befektetők körében az MBH Bank nyilvános részvényértékesítési tranzakciója, miután a felkínált, 7 százaléknyi tulajdoni hányadot megtestesítő sajátrészvény-állományra jelentős túlkereslet mutatkozott.
2025. 12. 16. 02:00
Megosztás:

Együttműködik az Erste és a Diverzum

Stratégiai partnerséget kötött az Erste és a legnagyobb magyar diákkedvezmény platform, a Diverzum, hogy közösen támogassák a fiatalok pénzügyi egészségét.
2025. 12. 16. 01:30
Megosztás:

Bezárnak a magyar McDonalds éttermek!

A hazai McDonald’s étteremhálózat számára idén is kiemelt szempont, hogy munkatársai az ünnepi időszakot családjuk körében tölthessék.
2025. 12. 16. 01:00
Megosztás:

Hiánypótló akkumulátoripari képzés indul a felsőoktatásban

Új fejezet nyílik a hazai akkumulátoriparhoz kapcsolódó felsőoktatási képzések és kutatások területén: a Magyar Akkumulátor Szövetség szakmai és szervezői támogatásával a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) és a világ egyik vezető felsőoktatási intézménye, a dél-koreai Yonsei Egyetem stratégiai megállapodást írt alá. A partnerség célja, hogy nemzetközi szintű akkumulátortechnológiai képzési és kutatási bázis jöjjön létre Magyarországon, megerősítve a hazai mérnökképzés, az ipari innováció és a tudásalapú gazdaság szerepét.
2025. 12. 16. 00:30
Megosztás:

ÉKM: a kivitelezői felelősség nem ér véget a javítással

A Strabag készre jelentette az M30-ast, kedden születhet döntés az átvételről, de a Strabagnak továbbra is garanciát kell vállalnia - közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) hétfőn.
2025. 12. 15. 23:30
Megosztás:

Szlovéniának gyárthat vasúti szerelvényeket a Magyar Vagon

A Magyar Vagon a szlovén vasúttársaságnak gyárthat vasúti szerelvényeket, miután hétfőn aláírták az erről szóló szerződést a szomszédos ország fővárosában, Ljubljanában – közölte a társaság hétfőn az MTI-vel.
2025. 12. 15. 23:00
Megosztás:

Az Ethereum 3 000 dolláron a Fusaka frissítés után – a Digitap ($TAP) banki ökoszisztémája továbbra is a legjobb kriptobefektetés 2026-ra

Az Ethereum (ETH) a közelmúlt piaci összeomlása során többször is megvédte a 3 000 dolláros szintet. A nemrég lezajlott Fusaka frissítés ellenére a piaci reakció visszafogott maradt. Az árfolyammozgás óvatos, a kereskedési volumen gyenge, és a legtöbb befektető azon tűnődik, honnan érkezhet a következő katalizátor, amely fellendíti az ETH árfolyamát.
2025. 12. 15. 22:00
Megosztás:

Tulajdonost váltottak a Park Center bevásárlóparkok

A magyarországi Park Center bevásárlóparkok értékesítéséről írt alá adásvételi szerződést a Revetas Capital és a Gránit Alapkezelő - tájékoztatta az alapkezelő hétfőn az MTI-t.
2025. 12. 15. 21:30
Megosztás:

Fontos határidők: eddig lehet befizetni a pénztárakba év végén

Az év vége mindig fontos időszak a pénztárak életében, a tagok ugyanis a decemberi befizetésekkel még ki tudják használni az évi akár 150 ezer forintos adó-visszatérítést. Az egészségpénztárak és az önkéntes nyugdíjpénztárak zöme ilyenkor valamilyen kedvezménnyel is készül, ahhoz azonban, hogy ezeket ki tudjuk használni, a határidőkre is figyelni kell. Fontos, hogy a befizetést ne hagyjuk az utolsó utáni pillanatra, különben elveszik a lehetőség - erre hívják fel a figyelmet a Bank360 szakértői.
2025. 12. 15. 21:00
Megosztás:

Újra megnyitotta suceavai bázisát a Wizz Air

Újra megnyitotta hétfőn suceavai bázisát a Wizz Air - írta az economica.net a vállalat közleménye alapján.
2025. 12. 15. 20:30
Megosztás: