Hogyan tovább önvezető autók? Új közlekedési kormányzati stratégia Németországban

Az európai járműgyártás élt már meg szebb napokat. Romló üzleti hangulatról, a gazdasági környezet bizonytalanságairól szólnak a hírek, válságról szóló elemzésekkel van tele a sajtó. Ebben a helyzetben milyen irányba halad az autonóm és hálózatba kapcsolt közlekedés? Ezen kérdés kapcsán Nyalka Csaba, a DLA Piper Hungary szenior ügyvédje nyújt tájékoztatást egy friss iparági fejleményről.

Németország 2017 és 2022 között több lépcsőben olyan komplex jogszabályi keretrendszert alkotott, amely megengedi az SAE (Society of Automotive Engineers) besorolása szerinti 4., azaz magas szintű automatizáltsággal rendelkező járművek meghatározott utakon való üzemszerű (tehát már nem tesztelési célú) működtetését. A bázisként szolgáló jogi és engedélyezési háttér tehát adott, azonban a gyakorlati alkalmazás eddig elmaradt a várakozásoktól. Ezen kíván most változtatni a Digitalizációért és Közlekedésért Felelős Szövetségi Minisztérium (Bundesministerium für Digitales und Verkehr), amely néhány napja, december 4-én közzétette az autonóm vezetésről szóló új szövetségi kormányzati stratégiát.

Milyen alapvetések jelentik a kiindulópontot?

A szakértők az elkészített koncepcióval Németország mint innovációs helyszín megerősítése mellett – ahogy fogalmaznak – élettel kívánják megtölteni a jogszabályi keretrendszert kifejezetten az SAE 4. szintre fókuszálva. 

A stratégia középpontjában a közúti közlekedés áll.

A dokumentum szerint az autonóm és hálózatba kapcsolt vezetés alkalmazási területei közül a közeljövőben a helyi közösségi közlekedés, valamint az áruszállítás jelenti majd a kiemelt irányvonalakat. Ezen területekhez képest tehát az egyéni közlekedés jelen fázisban még kevésbé játszik meghatározó szerepet.

Ez az öt fejezetből álló – számos K+F projektet bemutató – szakmai anyag a stratégiai iránymutatásoktól elindulva rögzíti az aktuális kiindulási helyzetet (status quo), majd a célok rögzítését követően összegyűjti a lehetőségeket, illetve kihívásokat, végül pedig meghatározza a cselekvési területeket és az azokon elvégzendő intézkedéseket.

Melyek a stratégia főbb célkitűzései?

Többek között annak elérése, hogy az autonóm vezetés 2026-ig átíveljen a tesztelési fázisból az üzemszerű működésbe. Ezzel összefüggésben pedig lehetővé kell tenni, hogy az autonóm közlekedési szolgáltatások használata a mindennapi élet részévé váljon.

Ambiciózus célként került meghatározásra, hogy Németország 2028-ig létre kívánja hozni a világ legnagyobb összefüggő működési területét, amelyen autonóm járművekkel üzemszerűen lehet közlekedni. További cél az is, hogy az autonóm vezetés 2030-ig a közlekedési rendszer szerves részévé váljon.

Kiemelt célok közé tartoznak az anyagban a következők is: Németország világszinten vezető innovációs és gyártó pozíciójának elérése az autonóm és hálózatba kapcsolt közlekedés területén; az érintett iparági és nem iparági szereplőkkel, valamint a nemzetközi partnerekkel való szoros együttműködés; a mesterséges intelligencia továbbfejlesztése és alkalmazása; végül pedig az autonóm járművek gyártása.

Mely feladatok teljesítése elengedhetetlen a továbblépés érdekében?

A stratégia 5. fejezete számos egymásra épülő elvégzendő feladatot tartalmaz. Az érintett témakörök a következők: 
(1) a jogi keretek továbbfejlesztése; (2) a gazdasági és innovációs helyszín erősítése; (3) az autonóm mobilitási szolgáltatások integrálása a közösségi közlekedésbe; (4) az infrastruktúra és technológia továbbfejlesztése; 
(5) az alkalmazási hajlandóság (azaz a társadalmi elfogadás) támogatása; (6) a kiberbiztonság és az adatvédelem erősítése; (7) a nemzetközi harmonizáció elősegítése; (8) valamennyi érintett fél közötti együttműködés támogatása.

Minden témakör végén összefoglaló táblázat található, amely rögzíti a konkrét teendőket, a feladatokat ellátó szereplőket, valamint a teljesítési határidőket is.

Mit tartalmaz a stratégia a mesterséges intelligenciáról?

A szakmai anyagban a kitűzött célok, továbbá az infrastruktúra és technológia továbbfejlesztése, valamint a kiberbiztonság és az adatvédelem erősítése vonatkozásában kap kulcsszerepet a mesterséges intelligencia (MI). 

A stratégia egyértelműen fogalmaz: enélkül lehetetlen lenne az autonóm járművek működése. Az MI meghatározó szerepet tölt be mind a környezetfelismerő adatfeldolgozási módszerek, mind a döntéshozatalt támogató rendszerek fejlesztésében. Ezen túl a szakmai anyag kiemeli, hogy az MI innovatív módon járul hozzá a kiberbiztonság javításához. Itt azonban figyelemmel kell lenni arra, hogy az MI ezen a területen célpontként és támadási eszközként is megjelenhet.

Milyen jövőbeli feladatokat generál a jogi keretek továbbfejlesztése?

A nemzeti jogalkotást illetően a stratégia kiemeli, hogy a technológia, valamint az erre épülő felhasználási esetek és üzleti modellek állandó fejlődése miatt a jogi keretrendszert is folyamatosan tovább kell fejleszteni. A kodifikáció során pedig figyelemmel kell lenni a környezet- és klímavédelmi, valamint a közlekedésbiztonsági követelményekre is. További feladat, hogy indokolt esetben az SAE szintek figyelembevételével pontosítani szükséges a járművezetőre vonatkozó magatartási szabályokat. Az elmúlt években megalkotott német jogi rendszer sajátossága az ún. műszaki felügyelői rendszer bevezetése, ami azt jelenti, hogy meghatározott esetekben egy távoli irányítóközpontban ülő személy a baleset elkerülése érdekében, a jármű felől érkező jelzés után ténylegesen át tudja venni az irányítást. Ez indokolttá teszi azt a feladatot, miszerint értékelni szükséges a műszaki ellenőrök szakmai képesítésére vonatkozó követelményeket.

Mivel 2022 óta számos kritika érte a német eljárási rendszert, ezért most olyan engedélyezési folyamat megvalósítását írják elő, amely nem bürokratikus, hanem gyakorlatorientált, rugalmas és egységes. Erre is figyelemmel a tervezhetőség érdekében igyekeznek rövidíteni az ügyintézési határidőket.

Regionális, tehát EU-szinten – különösen a közösségi közlekedés vonatkozásában – meg kell teremteni az autonóm járművek piaci elterjedését szolgáló feltételeket. Ezen túl szükségesek a járműgyártók és a szolgáltatók közötti megfelelő versenyfeltételek, valamint az adatvédelmi szabályok megalkotása. A stratégia hangsúlyozza, hogy az uniós szintű kodifikáció során a német jogszabályok alapulvételét fogják szorgalmazni.

A stratégia globális szinten az ENSZ Európai Gazdasági Bizottságával (ENSZ-EGB) és annak illetékes munkacsoportjaival való együttműködés fontosságát hangsúlyozza a nemzetközi keretrendszer aktualizálása és a jogharmonizáció érdekében. Mindez a határokon átnyúló közlekedés alapvető feltétele és a nemzetközi szinten harmonizált és megbízható szabályozás kiemelten szükséges a gyártók számára.

Hogyan hat ez az új stratégia az önvezetés jövőjére?

Nyalka Csaba, a DLA Piper Hungary szenior ügyvédje így értékelte ezt a járműipari fejleményt:

"A most publikált németországi szakpolitikai stratégia jellemzője, hogy célokat, konkrét feladatokat, dedikált végrehajtói kört és iránymutatást nyújtó határidőket fektet le. Ki fog derülni, hogy ezt miként értékelik a gyakorlatban az autonóm és hálózatba kapcsolt közlekedés területén működő mérvadó iparági szereplők, illetve milyen tényleges gyorsító ereje lesz ennek a koncepciónak a mindennapi folyamatokra.

Meglátásom szerint ez a közzétett szakmai anyag azt vetíti előre, hogy a műszaki-technológiai tevékenység mellett egyre jelentősebbé válik a jog szerepe. Ennek egyik része a kodifikáció, amelynek során ismét értékelni, illetve szabályozni szükséges a K+F tevékenység eredményeként keletkezett újabb helyzeteket, illetve tényállásokat. Másik fontos terület pedig a jogalkalmazás, amely arra hivatott, hogy dinamikusabbá és gördülékenyebbé tegye az autonóm és hálózatba kapcsolt közlekedéshez kötődő engedélyezési eljárásokat."

Gyengült szerda reggelre a forint

Gyengült a forint szerda reggelre a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 12. 17. 08:30
Megosztás:

Nagy-Britannia újból csatlakozik az Erasmus-programhoz

Nagy-Britannia újból csatlakozik az Európai Unió Erasmus-programjához, amelyből a brit EU-tagság öt évvel ezelőtti megszűnése (Brexit) után kilépett.
2025. 12. 17. 08:00
Megosztás:

Bővült az MNB előretekintő iránymutatása

A széleskörű várakozásoknak megfelelően decemberben is 6,50%-on tartotta az alapkamatot a Monetáris Tanács. Az EUR/HUF árfolyam reggel 385 alatt is járt. A sajtótájékoztató előtt erősödött a forint, 383,80 környékére csorgott le az EUR/HUF árfolyam, majd a sajtótájékoztató alatt 386,5-ig gyengült, majd kissé visszakorrigált.
2025. 12. 17. 07:30
Megosztás:

Rekordérdeklődés mellett zárult az MBH Bank pénzügyi vetélkedőjének első fordulója

Rekordrészvétellel zárult az MBH Bank és a DUE Médiahálózat közös pénzügyi vetélkedőjének első fordulója: a harmadik alkalommal meghirdetett MBH Nagy Diák Banktudós tesztre idén több mint 15 800 diák regisztrált, akik december 1-jéig összesen több mint 30 500 tesztet töltöttek ki. A fiatalok körében továbbra is kiemelt az érdeklődés a játék iránt, amit az is jelez, hogy a résztvevők átlagosan többször is próbára tették tudásukat, így a kérdéssoron keresztül még jobban elmélyíthették pénzügyi ismereteiket. Az MBH Bank számára kiemelt fontosságú a fiatalok hosszú távú pénzügyi edukációja és tudatosságának fejlesztése, amely a társadalmi felelősségvállalás egyik központi pillére.
2025. 12. 17. 06:30
Megosztás:

Felsővezetői kilátások 2026-ra: optimizmus, fegyelmezettség, rugalmasság és mesterséges intelligencia

Az International Workplace Group legfrissebb, felsővezetői körben végzett felmérése szerint a vezérigazgatók 95%-a optimistán tekint 2026-ra, és 84%-uk a globális gazdasági körülmények javulására számít az idei, volatilitással és óvatossággal jellemezhető év után*.
2025. 12. 17. 06:00
Megosztás:

Az EB intézkedési tervet mutatott be a lakhatási válság kezelésére

Az Európai Bizottság bemutatta az első európai "megfizethető lakhatási" tervet, amellyel az egyik legsürgetőbb társadalmi problémára, a megfizethető, fenntartható és jó minőségű lakhatás hiányára kíván választ adni - közölte az európai uniós javaslattevő és végrehajtó testület kedden Brüsszelben.
2025. 12. 17. 05:30
Megosztás:

Az Európai Unió enyhít a belső égésű motorok forgalomba hozatalának 2035-től tervezett tilalmán

Az Európai Unió enyhített kedden az új gyártású belső égésű motorok - benzin- vagy dízelüzemű autók - forgalomba hozatalának 2035-től tervezett tilalmán, hogy támogassa a nehéz helyzetben lévő európai autóipart.
2025. 12. 17. 05:00
Megosztás:

Hol, mennyit drágultak az ingatlanok az idei két áremelkedési hullám során?

Az idei év két szakaszban hozott drágulást az ingatlanpiacon, melyek korábban elképzelhetetlen szintre lökték az árakat őszre. Ekkor azonban el is érték a csúcsot az árak, novemberre már fordult az irány. De mekkora áremelkedésre került sor idén az egyes budapesti kerületekben, a Balatonnál és a Velencei-tónál?
2025. 12. 17. 04:30
Megosztás:

Közel 23 ezer darab 2026-os e-matrica fogyott az első héten

Erősen indult az első hét a 2026-os autópálya-matricák elővásárlásában: az utazóközönség 2025. december 8-14. között összesen közel 23 ezer darab éves e-matricát vásárolt. Ezek közül több, mint 8,5 ezer darab az éves országos, közel 13 ezer darab a vármegyei, és megközelítőleg 1,5 ezer darab az M1 regionális jogosultság. Az új matricatermék kapcsán fontos tudnivalóra figyelmeztet Bartal Tamás, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. elnök-vezérigazgatója.
2025. 12. 17. 04:00
Megosztás:

160 millió forintot csalt ki egy férfi kedvező befektetés ígéretével

Több mint 160 millió forintot csalt ki egy győri férfi több embertől kedvező befektetési lehetőség ígéretével - közölte a Veszprém Vármegyei Rendőr-főkapitányság kedden a police.hu oldalon.
2025. 12. 17. 03:30
Megosztás:

Három új felsővezetővel erősít a Dreher Sörgyárak

Berkes Áron HR igazgatóként, Bartek Grzęda pénzügyi igazgatóként, Rácz András pedig integrált ellátási lánc igazgatóként csatlakozott a Dreher Sörgyárak vezetőségéhez, hogy folytassák a 2017-ben elindított, prémium termékekre épülő vállalati stratégia megvalósítását. Elődjeik mind az Asahi Europe & International nemzetközi csapatában folytatják karrierjüket.
2025. 12. 17. 03:00
Megosztás:

Nőtt az árvaellátásban részesülő gyerekek támogatása

Jelentősen nőtt az árvaellátásban részesülő gyerekek támogatása az elmúlt években - közölte az Egyszülős Központ kedden az MTI-vel.
2025. 12. 17. 02:30
Megosztás:

Őrizetbe vettek Romániában egy volt közlekedési minisztert

Őrizetbe vették kedden Romániában Razvan Cuc volt közlekedési minisztert, aki a korrupcióellenes ügyészség (DNA) szerint bűntársként játszott szerepet egy 1,38 millió lejes (több mint 100 millió forint) vesztegetési ügyben.
2025. 12. 17. 02:00
Megosztás:

Adófizetés a karácsonyi ajándékok után 2025-ben

Így adózz a karácsonyi ajándékok után 2025-ben: a karácsonyi időszakban számos vállalat dönt úgy, hogy ajándékkal köszöni meg munkavállalói vagy üzleti partnerei együttműködését. Az ajándékozás azonban nem minden esetben jár adómentességgel, ezért különösen fontos tisztában lenni az ajándékok adózási szabályaival, amelyek az ajándékozott személyétől és az ajándék értékétől is függenek. A legfontosabb tudnivalókat a Niveus foglalta össze.
2025. 12. 17. 01:00
Megosztás:

London 600 millió font értékben vásárol légvédelmi eszközöket Ukrajnának

A brit kormány 600 millió font (265 milliárd forint) értékben vásárol új, magas technológiájú légvédelmi eszközöket Ukrajnának. A döntést John Healey brit védelmi miniszter jelentette be kedden az ukrajnai védelmi kontaktcsoport virtuális találkozóján.
2025. 12. 17. 00:30
Megosztás:

Varga Mihály: 2027 második felére érhető el fenntartható módon az inflációs cél

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) inflációs célja 2027 második felében érhető el fenntartható módon, de a szeptemberi előrejelzéshez képest az idén és jövőre is alacsonyabb lehet az infláció - mondta a Magyar Nemzeti Banki (MNB) elnöke a keddi kamatdöntő ülést követő sajtótájékoztatón.
2025. 12. 16. 23:30
Megosztás:

Kettészakadt a karácsonyi fogyasztás: visszafogott éttermi fogyasztás, rekordhónap a prémium boltoknál

Miközben a vendéglátásban elmarad az év végi fellendülés, a prémium élelmiszerek és ajándékmegoldások iránt soha nem látott kereslet alakult ki – a karácsonyi szezon látványosan megmutatja, hogyan alkalmazkodnak a magyar fogyasztók a tartós költségnyomáshoz.
2025. 12. 16. 23:00
Megosztás:

Meddig emelkedhet a DOGE és az XRP árfolyama 2025 vége előtt? Ünnepi hype övezi a Digitapet – ez lehet a következő 10-szeres altcoin?

Ahogy közeledik 2025 vége, egyre több szó esik a Dogecoin és az XRP árfolyamának esetleges fellendüléséről. Mindkettő gyengélkedik a heti grafikonokon, de olyan ismert influencerek, mint Trader Tardigrade és Ali továbbra is optimisták. Szerintük a Dogecoin és a Ripple továbbra is erős altcoin vásárlási lehetőség, és még az év vége előtt jelentős emelkedés jöhet.
2025. 12. 16. 22:00
Megosztás:

A STRABAG nem vállal felelősséget a saját munkájáért

A STRABAG 2025. december 11-én készre jelentette az M30-as autópályán végzett garanciális munkákat, 2025. december 16-án került sor a javítások műszaki átadás-átvételére a STRABAG, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) és az autópályát üzemeltető MKIF Zrt. részvételével - közölte az ÉKM kedden az MTI-vel.
2025. 12. 16. 21:30
Megosztás:

Az AutoWallis megkezdi két új kínai prémium márka értékesítését Magyarországon

Az AutoWallis kiskereskedelmi üzletága két új prémium kategóriás kínai autómárkát vezet be a magyar piacra, a NIO és a firefly modelljeit januártól értékesíti az első budapesti márkakereskedés - jelentette be a cég kedden Budapesten.
2025. 12. 16. 21:00
Megosztás: