Átadták a vasúti GSM-R rendszer budapesti központját
A GSM-R rendszer lehetővé teszi, hogy a vonatoknak ne kelljen megállniuk az országhatáron, sem mozdonyt, sem pedig mozdonyvezetőt nem kell cserélniük - ismertette Agárdi Ferenc. A rendszer első fázisa egy budapesti és egy vidéki központból, 147 bázisállomásból, 1150 kilométer optikai hálózatból, valamint egy új diszpécser rendszerből áll.
Az első fázisa az év végére készül el, és a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretében 85 százalékos, 23 milliárd 670 millió forintos európai uniós támogatással valósul meg - ismertette a projektigazgató. A most átadott budapesti központ párja már elkészült Székesfehérváron. Üzemzavar esetén az egyik központ át tudja venni a szükséges funkciókat a másiktól - tette hozzá a projektigazgató.
Az év végére 935 kilométer vágányhosszon elkészülő új rendszer része két európai vasúti folyosónak. Az egyik a spanyolországi Valenciából indul, és Franciaországon, Olaszországon, Szlovénián áthaladva érinti Budapestet. A másik folyosó pedig Drezdától indulva Csehországon és Ausztrián át érkezik Magyarországra, majd halad tovább Romániába. A fejlesztés második szakaszában - várhatóan 2020-ra - 2500 kilométer hosszan épül ki a GSM-R rendszer. (MTI)