Az EACB szerint is óvakodni kéne a pénzügyi szektor túlszabályozásától
A nemzetközi szervezet csütörtökön Brüsszelben tartotta fórumát, és mint az Országos Takarékszövetkezeti Szövetséget képviselő Varga Antal ügyvezető igazgató elmondta, a találkozón számos felszólaló kifogásolta a túlszabályozásra utaló elemeket a jelenlegi reformtervekben. Az EACB összesen 4200 európai bankot képvisel, ezek tevékenysége mintegy 160 millió fogyasztót érint.
A mostani tanácskozás egyik témája az európai szövetség létrehozásának negyvenedik évfordulója volt. Varga Antal újságíróknak elmondta, hogy a szövetkezeti banktípus Európában több mint 150, Magyarországon 50 éves múltra tekint vissza. Magyarországon összesen 1800 fiók folytat takarékszövetkezeti tevékenységet. A tanácskozáson kiderült, hogy a szövetkezeti bankok kedvezőbb helyzetűnek ítélik magukat a válság után, mint a kereskedelmi bankok. Varga Antal úgy vélte, ennek egyik magyarázata, hogy míg az utóbbiak globális területen dolgoznak, a szövetkezeti bankok inkább helyi szinten.
A válság csekélyebb hatását igazoló közelmúltbeli eredmények közül az ügyvezető igazgató kiemelte, hogy Magyarországon például a takarékszövetkezetek tavaly óta piacvezetők a Széchenyi kártya árusításában, pedig csak öt éve kezdték el ezt a tevékenységet. Növekszik a számlaszám, a hitel- és a betétállomány is. A lakossági betétállományban mért piaci részesedésük eléri a 15 százalékot - mondta Varga Antal.
A magyar szakember kiemelte: a nemzetközi válság megmutatta, hogy a problémák onnan indultak, ahol nem szabályozták a pénzügyi szektort. Az Egyesült Államokkal szemben Európában és azon belül szövetkezeti banki szektorban korábban is komolyabb volt a szabályozás, ezért is érintette a válság kevésbé ezeket - vélte. Ebben az ágazatban a kereskedelmi bankokhoz képest kisebb a profitnyomás is, ezért lényegesen kevésbé kell "kreatívnak" lenni - mutatott rá. Mint mondta, a szövetséghez tartozó intézetek elsősorban a helyi pénzügyi szolgáltatói jelleget igyekeznek kidomborítani.
Közép- és Kelet-Európában a szövetkezet a szocialista múlt miatt ma még nem annyira pozitív kicsengésű szó, mint Nyugaton - ismerte el Varga Antal. Hangoztatta: kiemelten fontosnak tartották a fórum résztvevői azt, hogy az ügyfél a problémás időszakokban is a figyelem középpontjában álljon. "Fontos az, hogy mik a problémáink, de ne a mi problémáink legyenek az elsők, hanem az ügyfélnek legyen jó" - fogalmazott.