Bejött a MasterCard programja - több helyen lehet már bankkártyával fizetni
Gauder Milán, a MasterCard Europe Magyarországért, Szlovéniáért és Horvátországért felelős üzleti igazgatója szerdán Budapesten sajtótájékoztatón elmondta: a 2009 végén lezárult program során a bankok 3.900 új üzletben tették lehetővé a kártyaelfogadást a programnak köszönhetően, ami különösen jó eredmény annak tükrében, hogy a kampány oroszlánrésze a világgazdasági válság mélypontjára esett.
A program 2008 júliusi indulásakor 30 ezer üzletben lehetett kártyával fizetni Magyarországon, 2009. június végén az MNB adatai szerint már 39 ezer elfogadóhely működött, számuk nem egészen egy év alatt mintegy 30 százalékkal nőtt, míg 2001-2008. között átlagosan évi 12 százalékkal. Magyarországon a program indulásakor a kártyaelfogadásban jelentős lemaradás volt a visegrádi országokhoz és a volt jugoszláv tagállamokhoz képest is, ennek nagy részét sikerült ledolgozni - mondta Gauder Milán.
Az elfogadási statisztikát korábban a nagy áruházak javították, a kártyatársaság és hét partnerbankja erőfeszítéseit ezért a kis üzletekre koncentrálta. A programba bevont 25 városban és vonzáskörzetükben ennek köszönhetően nagyobb arányban nőtt az elfogadóhelyek száma a kiskereskedelmi egységekben, mint az országban átlagosan. Budapesten közel 1000, a 25 nagyvárosban mintegy 2200 új boltot kötöttek be.
A bekötött üzletek 39 százalékának 10 millió forint alatti, 27 százalékának 10-30 millió forintos, 19 százalékának 30 millió forint feletti bevétele volt. Egészen kis üzletek - például virágboltok - is csatlakoztak. A kártyaelfogadás bevezetésében a fő motiváció a fogyasztói igények kielégítése volt a MasterCard felmérése szerint - ismertette Gauder Milán. Hozzátette: a kártyás vásárlás a kereskedőknek egyebek között azért is előnyös, mert a kártyás vásárlások összege 1,5-2-szer magasabb, mint a készpénzeseké.
A Gazdasági Versenyhivatal felmérése szerint a boltok 27 százaléka úgy látja, hogy a kártyás fizetés bevezetése profitnövekedést hozott számukra. A kártyaelfogadást bevezető kereskedők 79 százaléka elégedett döntésével, akik nem, azok ezt egyebek között azzal indokolták, hogy alacsony a forgalom, vevőik nem akarnak kártyával fizetni, a kártyaelfogadás drága, illetve többletadminisztrációval jár.
A másfél éves program a kártyatársaságnak mintegy 100 millió forintba került, és a programban részt vevő bankoknak is voltak költségeik - mondta Gauder Milán az MTI érdeklődésére. A terminálok telepítése 100 ezres nagyságrendű költség, amit Magyarországon a bank ruház be, míg külföldön vegyes a gyakorlat. A kereskedőnek vagy százalékos mértékű díjat kell fizetnie, ám ekkor a bank elvár egy minimális forgalmat, vagy két-három ezer forintos havi díjat és kisebb százalékos díjat. A nemzetközi kártyatársaság gondolkodik a folytatáson - derült ki -, a lehetőségek között felmerült, hogy országos szinten folytatják a programot, illetve az is, hogy egy városban megteremtik a teljes elfogadottságot.