Fejtörést okozhat az idei évben a hitelmoratórium lejárata és az építőipari körbetartozások
Bár a hitelbiztosítók 2020-ra meglehetősen negatív képet prognosztizáltak a hazai üzleti vállalkozások „életben maradása” tekintetében, várakozásaik kevéssé teljesültek, 2021-ben pedig még kedvezőbb helyzet látszik körvonalazódni. A három legnagyobb hitelbiztosító, az Atradius, a Coface, valamint az Euler Hermes, a csőd illetve a felszámolási eljárások számának 10-20 százalékos növekedését várta a tavalyi évre, a tényleges számok azonban elmaradtak ettől a növekedési ütemtől.
„Jelenleg a különböző iparági szereplők arra várnak, hogy a hitelmoratórium kifutása, illetve a gazdaságélénkítő intézkedések milyen hatással lesznek a piacra. Sokan azt mondják, hogy a moratórium kifutásával számos vállalkozás nehéz helyzetbe kerülhet, különösen az építőipari szektorban valószínűsítik, hogy a felszámolások számánál ez fog vissza köszönni.” – mondta Villei-Pribék Ádám, a HUNInsurance Biztosítási Alkusz Kft. hitelbiztosítási szakértője.
Komoly veszély az építőiparban: a lánctartozások csapdája
Még bonyolultabb a helyzet az építőiparban, ahol a hitelmoratóriumon kívül a kintlévőségkezeléssel, az úgynevezett lánctartozásokkal, illetve az alapanyagok drasztikus drágulásával is számolniuk kell a szereplőknek. Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének májusi információi szerint a késedelmes fizetések aránya például – a 2020 évi 4%-ról 8%-ra emelkedett az idei évben. Ez az jelenti, hogy a jogos követelésekből mintegy 360 milliárd forintot fizetnek késve a teljesítésekért. Az ÉVOSZ információi szerint ennek az összegnek a fele, mintegy 180-200 milliárd forint kerülhet be év végéig az úgynevezett lánctartozások körébe, ami komoly likviditási problémákat okozhat az építőipari vállalkozások körében. Éppen ezért a biztosítók árgus szemekkel figyelik ezeket a piaci szereplőket, folyamatosan monitorozzák a cégeket, így próbálják kordában tartani a kockázataikat.
Kevesebb vevő, magasabb értékesítési eredmények
A nemfizető ügyfelek váratlan problémákat okozhatnak, holott egy jól megtervezett hitelbiztosítás komoly profiltisztulást eredményez. De a hitelbiztosítás még igencsak gyerekcipőben jár hazánkban: míg a magyar piacon a hitelbiztosítással rendelkező cégek aránya 5% körül mozog, ezen belül a kitettsége miatt sokkal inkább érintett építőipari szektorban is mindössze 8-10% körüli. A szomszédos Ausztriában ugyanez az arány 80%. Márpedig a hitelbiztosítás számos, kézzel fogható előnnyel jár a vállalkozások számára.
„Már az első lépés, az ügyfélminősítés bevezetése is hatalmas előrelépés, hiszen segítségével igen komoly portfóliótisztulást lehet elérni. A nagyobb kockázattal rendelkező vevőjelölteket egy hitelbiztosító bevonásával, nagyjából 1-3 év alatt teljesen ki lehet szűrni. Ezt követően a megmaradó stabil vevőkör számára így akár nagyobb volument is lehet értékesíteni. A portfóliótisztulás során a vevők 5-10 százaléka szokott általában kiesni” – magyarázta Villei-Pribék Ádám az ügyfélminősítés jelentőségét.
Az ügyfélminősítés után jöhet a követeléskezelés biztosítók általi átvállalása, hiszen a cégek áltában a normál üzletmenet mellett nincsenek felkészülve egy-egy nemfizető ügyfél kezelésére. A hitelbiztosítási szerződés megkötését követően pedig amennyiben egy vevő nem teljesít, a biztosító helytáll és kártalanítja a szerződött partnerét.
500 millió forintos árbevétel felett lehetőség, 1 milliárd után viszont szinte kötelezőnek kellene lenni
A cég növekedésével párhuzamosan ellenőrzési pontokat is érdemes beépíteni a cég működésébe. 500 millió forint éves árbevétel felett pedig már érdemes elkezdeni beszélgetni a hitelbiztosítási lehetőségekről. A szolgáltatás igénybevétele azonban nagy mértékben függ az adott cég profiljától, üzleti partnereitől, illetve a bevett értékesítési gyakorlattól is. Abban az esetben, ha az éves árbevétel eléri vagy meg is haladja az 1 milliárd forintot, akkor mindenképp érdemes ezt a szolgáltatást igénybe venni.
Egy hitelbiztosítási jogviszony komoly elköteleződést jelent, célszerű hitelbiztosítási szakértőt is bevonni a folyamatba, ugyanis az ügyfélnek folyamatos teendői vannak. Szükséges a cégen belül egy dedikált ember, aki foglalkozik a credit menedzsmenttel; figyelemmel kíséri a limitek nagyságát, illetve eleget tesz a biztosító által előírt különféle havi, negyedéves riportálási előírásoknak.