Kedvező folyamatok a Rábánál
A nemzetközi számviteli szabvány (IFRS) szerint készült jelentés szerint a veszteséget nagyrészt a készpénzmozgással nem járó hitelek átértékelése okozta. A Rába csoport a válság óta a legmagasabb negyedéves árbevételét érte el a IV. negyedévben, 20,8 százalékkal meghaladva a tavalyi év hasonló időszakát.
A teljes évet tekintve a társaság bevétele 5,5 százalékkal növekedve 35,8 milliárd forint, mellyel minimálisan meghaladta az éves tervet. A cégcsoport kiaknázva a célpiacain tapasztalható növekedést, mindhárom üzletágában növelni tudta árbevételét, és nyereségesen működött az elmúlt év egészét tekintve.
2009-ben 33,9 milliárd forint volt a cég árbevétele. A jelentés szerint a forintban mért árbevétel növekedése és a fedezeti szint javulás összhatásaként a bruttó eredmény 2010-ben 8,7 százalékkal, 618 millió forinttal haladta meg az előző évi szintet. Az üzemi eredmény tavaly 861 millió forint volt, ez 18,9 százalékkal, 137 millió forinttal magasabb a 2009-es eredménynél.
2010-ben mind az utolsó negyedévben, mind éves szinten valamennyi üzletág - a futómű, az alkatrész és a jármű - pozitív üzemi eredménnyel zárt. A győri székhelyű cég kamat- és adófizetés, valamint értékcsökkenés előtti eredménye (EBITDA) 1 százalékkal csökkent, 3,118 milliárd forint lett éves szinten. Az adózás előtti eredmény a 2009. évi duplája, 272 millió forint nyereség lett tavaly - olvasható a jelentésben. A Rába vezetésének megítélése szerint a fokozatosan emelkedő és az utolsó negyedévben dinamikájában is fokozódó árbevétel növekedési trend kedvező hatása 2011. elején is érzékelhető lesz a társaság teljesítményében.
A Rába nettó hitelállománya 10,5 milliárd forint lett, ami 1,7 milliárd forinttal alacsonyabb, mint az előző év végén, és 0,2 milliárd csökkenést jelent az előző negyedévhez képest. A jelentés szerint az exportpiacokon tapasztalható növekedés kedvezően érintette a Rába csoportot. Az Egyesült Államok nehéz-tehergépjármű piacán 20 százalékos emelkedés következett be, az európai nehézgépjármű piacon pedig a járműértékesítések 8,4 százalékos növekedését prognosztizálják.
A mezőgazdasági futóművek értékesítése az amerikai piacon továbbra is erős, míg az európai piacon szignifikáns csökkenés tapasztalható a tavalyi évhez képest. Az orosz buszpiacon javult a piaci aktivitás, bár a korábbi értékeket még nem érte el. A személygép-kocsi alkatrész üzlet éves viszonylatban a tavalyi szintnek megfelelő nagyságrendű volt.
Az egyes üzletágakat tekintve, a futómű üzletág árbevétele 11,2 százalékos növekedéssel 2010-ben 20,9 milliárd forint volt. Az átlag mögött az európai piacok 23 százalékos növekedése, a bel-földi értékesítés duplázódása, és a FÁK- és kelet-európai piacok 76,5 százalékos növekedése játszott szerepet, az amerikai értékesítés 15 százalékos csökkenése mellett.
Az alkatrész üzletág európai piacra fókuszált értékesítésének 9,8 milliárdos árbevétele 2010-ben azonos szinten maradt a 2009-ben realizált forgalommal. A jármű üzletág elmúlt évi árbevétele 1,4 százalékkal múlta felül a bázis időszaki szintet 6,170 milliárd forintos bevételével. Az üzletágak árbevételének közel 60 százaléka export, a többi belföldről származik. A rendelésállomány alapján a cégcsoport az idei évre azt várja, hogy töretlen marad a kedvező árbevételnövekedési trend - idézi a jelentés Pintér István elnök-vezérigazgatót. (MTI)