Öt trend a globális pénzügyi szolgáltató központok piacán
A pénzügyi funkciók megreformálása az egyik legfontosabb feladata napjaink pénzügyi vezetőinek, mutat rá az ACCA (Association of Chartered Certified Accountants), a világ legnagyobb számviteli és pénzügyi szakembereket tömörítő szervezetének legfrissebb kutatása. Ennek egyik legkézenfekvőbb megoldása a folyamatok központokba szervezése vagy legalábbis kiszervezése a vállalaton kívülre. Csakhogy az üzleti szolgáltató központokban (Shared Service Center – SSC) és az egyéb kiszervezési folyamatokban megbúvó számos előny továbbra sincsen megfelelően kihasználva.
A 2012 második negyedévében készült többmódszeres kutatás összesen 1635 nemzetközi pénzügyi szakember megkérdezésén alapul. Míg a kérdőíves felmérés segítségével a pénzügyi folyamatok kiszervezésének aktuális helyzetéről kapunk átfogó képet, addig a mélyinterjúk segítségével olyan cégek pénzügyi vezetőinek személyes véleményét ismerhetjük meg, mint például az Accenture, Ernst & Young vagy a KPMG.
A tanulmány egyik különlegessége, hogy a felmérésben résztvevő szakemberek egytől-egyik globális nagyvállalatok pénzügyekért felelős döntéshozói. Jellemzően (az összes válaszadó 70 százaléka) pénzügyi igazgatói pozícióból kerül ki, de a súlyozás érdekében a szolgáltató központok vezetőit (5 %) vagy például a vezérigazgatók (5%) véleményét sem felejtették el feltérképezni a kutatás során.
„Ez az első eset, hogy egy ehhez hasonló kutatás közvetlenül a pénzügyi vezetőket célozza meg, így biztosak lehetünk abban, hogy a visszajelzések a tényleges trendet mutatják” – emeli ki Kateřina Benešová, az ACCA Csehországért, Szlovákiáért és Magyarországért felelős területi igazgatója. „A riport a pénzügyi szolgáltató központok és a kiszervezési stratégiák mögött megbúvó mozgatórugókat vizsgálja, valamint összeveti a kívánatos és a jelenlegi megközelítéseket.”
A tanulmány 5 legfontosabb megállapításán kívül arra is rámutat, hogy az SSC-k működésé során a hatékonyságnövelés továbbra is kulcsszerepet kell, hogy kapjon. Egy másik hasonló észrevétel rávilágít, hogy a financiális folyamatok kiszervezése elsősorban globális méretű nagyvállalatoknál és magas volumenű pénzügyi aktivitásnál nyer igazán értelmet.
„Az eredményekből világosan kiderül, hogy napjaink pénzügyi vezetői nagyon is tisztában vannak a szolgáltató központok által megvalósítható költségcsökkenéssel és a transzparens, optimalizált működéssel. Az idő haladtával e tényezők azonban a minimális elvárások lettek, napjainkra a minőség, a hatékonyság és a különféle hozzáadott szolgáltatások már legalább annyira döntő tényezők” – emeli ki Benešová.
A tanulmány legfontosabb megállapítást a következő öt pontban lehet összefoglalni:
1. A jövőben növekedni fog a szolgáltató központok illetve a pénzügyi folyamatok kiszervezésének szerepe
Az SSC-k elterjedtsége egyelőre nem nevezhető teljesen globális jelenségnek. A válaszadók 28 százaléka szerint cégük a pénzügyi folyamatokat továbbra is házon belül oldja meg, azonban több mint egyharmaduk (34 %) már kompetencia központokban gondolkozik. Nem ritka az un. hibrid modell sem, amikor a cégek a financiális folyamataikat vegyesen oldják meg szolgáltató központok és outsourcing segítségével. A válaszadók mindössze 13 százaléka szervezi ki teljesen belső pénzügyeit. A visszajelzések alapján, és különösen a nagy árbevétellel (több mint 3 milliárd USD) rendelkező cégek esetén a jövőben egyértelműen a szolgáltató központok jelentik majd a trendet.
2. A tranzakciós folyamatok integrálása egyre fontosabb a pénzügyi funkciók kiszervezésekor
A kutatásból kiderül, hogy egyre nagyobb potenciál kínálkozik a különféle tranzakciós megoldások – pl. bérszámfejtés, különféle költségelszámolások, követeléskezelés, valamint a likviditás- és kockázatkezelés stb. – számára. A válaszadók csaknem fele e szolgáltatásokat továbbra is házon belül oldja meg, gyakran feleslegesen sok adminisztrációt okozva a munkatársaknak.
3. A hosszú távú üzleti célkitűzések megváltoztathatják a prioritásokat
A pénzügyek kiszervezése a legtöbb esetben a költségek csökkentése és a folyamatok hatékonyságának optimalizálása érdekében történik. Csakhogy az idő haladtával a költségek egyre inkább háttérbe, míg a minőség és a rugalmasság egyre inkább előtérbe kerülnek. A válaszadók 27 százaléka szerint a működési hatékonyság szerepe a jövőben a költséghatékonyság fontosságát is megelőzheti.
4. Az SSC-k hatékonyságának növelése az egyik legfontosabb kihívás
A kutatásban résztvevő szakemberek 67 százaléka értett egyet abban, hogy a szolgáltató központok működésének hatékonyságát még van hová fejleszteni. Jelenleg általános trend ugyanis, hogy a szolgáltató központok sematizált feladatokat oldanak meg, a komolyabb üzleti célokat nem tartják szem előtt. A legtöbb válaszadó (73 %) az egyik legnagyobb kihívásnak a rugalmasság és a centralizáltság közti kényes egyensúly megtalálását jelölte meg a központok működése során.
5. A hatékonyság mérésére még mindig nincsenek szofisztikált megoldások
A szolgáltató központok illetve az outsourcing stratégiák mérésére a legtöbb esetben még mindig a klasszikus eszközöket alkalmazzák, melyek jellemzően a költségcsökkenésre illetve a szolgáltatási szint megállapodásokra (SLA – Service Level Agreement) szorítkoznak. A jövőben a vállalkozások vélhetően nagy hangsúlyt fognak fektetni a még összetettebb mérési módszerek kifejlesztésére, különösen igaz ez a nagy árbevétellel rendelkező cégek esetében. (MTI)