Politikai nyomásra odébb állna a PSZÁF új elnöke?
2009. 06. 29. 14:55
Az Országgyűlés gazdasági bizottsága 16:10, költségvetési bizottsága 16:12 arányban támogatta Farkas Ádám jelöltségét a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) Felügyeleti Tanácsának elnöki posztjára a testületek hétfői ülésén - tudósít az MTI. (ProfitLine.hu)
Farkas Ádám a bizottsági meghallgatásokon elmondta: a felügyelet szakmai erősítését, elemző, előrejelző és megelőző, valamint fogyasztóvédelmi szerepének megújítását tartja a legfontosabb célnak. Az elmúlt másfél-két év bebizonyította, hogy a nemzetközi és nemzeti felügyeleti rendszerek nem tartottak lépést a piaci szereplők fejlődésével, amelyek hihetetlenül gyors globalizációs folyamaton mentek keresztül, termékeiket, tranzakciókat kiterjesztették a világ minden piacára, megpróbálták kihasználni a különböző felügyeletek közötti különbségeket, szabályozási arbitrázst hoztak létre. A válság megmutatta, hogy ha a felügyeleti rendszer nem tart ezzel lépést, nagyon komoly problémák jelentkeznek az egész világban - hangsúlyozta. Farkas Ádám elképzeléseit ismertetve elmondta: meg kell erősíteni a felügyelet szakmai elemző tevékenységét, javítani előrejelző képességét, elsősorban a kockázatokat illetően, hogy preventív tevékenysége sokkal erősebb legyen. A MÁV ÁBE ügy is ennek fontosságára mutat rá - tette hozzá. Farkas Ádám szerint a felügyeletnek sokkal több energiát kell fordítania arra, hogy a potenciális kockázatok felépülését megakadályozza. A másik fontos feladatnak a fogyasztóvédelem erősítését jelölte meg annak érdekében, hogy jobban érvényesüljön a pénzügyi intézmények és az ügyfelek közötti egyenlő bánásmód. Úgy vélekedett, a pénzügyi intézmények által kínált szolgáltatások nem egyszerűek, az ügyfeleknek pedig nincs elegendő ismeretük és információjuk, a felügyeletnek ezért fontos szerepe van abban, hogy az ügyfelek kiszolgáltatottsága csökkenjen azáltal, hogy a pénzügyi intézmények sokkal komolyabban veszik felvilágosító szerepüket. A bizottsági meghallgatásokon Farkas Ádám kifejtette: felkérést kapott a miniszterelnöktől arra, hogy egyeztetve a kormány szervezeteivel, a jegybankkal, az Európai Unió és a Nemzetközi Valutaalap (IMF) szakértőivel, a következő hónapokban készüljön javaslat a PSZÁF irányítási és szabályozási rendszerének átalakítására. Ennek a célja az, hogy irányítási szempontból is támogassa a felügyelet megelőzési és a fogyasztóvédelmi szerepének erősítésére irányuló törekvéseket. A jelenlegi irányítási rendszer legfontosabb problémáját Farkas Ádám abban látja, hogy nem világos a különböző szintek között a feladat- és felelősség elhatárolás. Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a szintek számát csökkenteni kell, vagy bármit meg kell szüntetni, de világosabbá kell tenni a felelősségi viszonyokat, beleértve az elnöki felelősséget a PSZÁF munkájának megítélésében. Hangsúlyozta: arra kell törekedni, ha változás következik be, arra gyorsan kerüljön sor, a bizonytalanság a szervezetnél ne maradjon fenn tartósan. Képviselői kérdésekre reagálva elmondta: nem áll rendelkezésre elegendő belföldi megtakarítás a gazdasági növekedés finanszírozásához, ezért Magyarország a felzárkózás során továbbra is rá lesz utalva a külföldi tőkére. A jelölt emlékeztetett arra: amikor bőséges likviditás volt a nemzetközi piacon, a külföldi anyabankok rendkívül kedvező feltételekkel nyújtottak forrást, ám a válságban a kondíciók sokat romlottak, az anyabankok forráshoz jutása is nehezebbé vált és megdrágult. Farkas Ádám szerint a fiskális és a monetáris politika, a felügyelet, az egyes hitelintézetek és az ügyfelek egyaránt felelősek azért, hogy a devizahitelek nagy aránya miatt az ország sérülékenysége megnőtt. A felügyelet szerepe, hogy az elemzésekből leszűrje: felépültek-e az általa felügyelt intézményrendszerben olyan kockázatok, amelyek összeadódva már makrogazdasági szintű instabilitást eredményezhetnek, és ezt időben jelezze a gazdaságpolitika alakítóinak annak érdekében, hogy időben meg lehessen tenni a szükséges lépéseket, amelyek megakadályozzák a túlzott kockázatokat. Ellenzéki képviselői kérdésre kifejtette, hogy nincs a tulajdonában off-shore cég, itthon, adózott jövedelemből tett szert minden megtakarítására. Varga Mihály, a költségvetési bizottság elnöke, a Fidesz alelnöke a szavazáskor kijelentette: a jelöltet politikai kinevezettnek tekinti, mivel a PSZÁF elnökváltására nem az Európai Parlamenti választás előtt, hanem az után kerül sor. Farkas Ádám egy másik ellenzéki kérdésre kifejtette: elnöki megbízatását nem politikai kinevezésnek, hanem szakmai feladatnak tekinti. "Amennyiben egy kormányváltás esetén azt érzékelem, hogy ezt a szakmai feladatot nem rám kívánja bízni az új kormány, akkor ennek megfelelően fogok a helyzetre reagálni". Ugyanakkor megjegyezte, kívánatos lenne, hogy a magyar közéleti és politikai kultúrában bizonyos szervezetek mentessé váljanak a napi politikai csatározásoktól. "Az én tevékenységem erre fog irányulni" - jelentette ki Farkas Ádám.
Farkas Ádám a bizottsági meghallgatásokon elmondta: a felügyelet szakmai erősítését, elemző, előrejelző és megelőző, valamint fogyasztóvédelmi szerepének megújítását tartja a legfontosabb célnak. Az elmúlt másfél-két év bebizonyította, hogy a nemzetközi és nemzeti felügyeleti rendszerek nem tartottak lépést a piaci szereplők fejlődésével, amelyek hihetetlenül gyors globalizációs folyamaton mentek keresztül, termékeiket, tranzakciókat kiterjesztették a világ minden piacára, megpróbálták kihasználni a különböző felügyeletek közötti különbségeket, szabályozási arbitrázst hoztak létre. A válság megmutatta, hogy ha a felügyeleti rendszer nem tart ezzel lépést, nagyon komoly problémák jelentkeznek az egész világban - hangsúlyozta. Farkas Ádám elképzeléseit ismertetve elmondta: meg kell erősíteni a felügyelet szakmai elemző tevékenységét, javítani előrejelző képességét, elsősorban a kockázatokat illetően, hogy preventív tevékenysége sokkal erősebb legyen. A MÁV ÁBE ügy is ennek fontosságára mutat rá - tette hozzá. Farkas Ádám szerint a felügyeletnek sokkal több energiát kell fordítania arra, hogy a potenciális kockázatok felépülését megakadályozza. A másik fontos feladatnak a fogyasztóvédelem erősítését jelölte meg annak érdekében, hogy jobban érvényesüljön a pénzügyi intézmények és az ügyfelek közötti egyenlő bánásmód. Úgy vélekedett, a pénzügyi intézmények által kínált szolgáltatások nem egyszerűek, az ügyfeleknek pedig nincs elegendő ismeretük és információjuk, a felügyeletnek ezért fontos szerepe van abban, hogy az ügyfelek kiszolgáltatottsága csökkenjen azáltal, hogy a pénzügyi intézmények sokkal komolyabban veszik felvilágosító szerepüket. A bizottsági meghallgatásokon Farkas Ádám kifejtette: felkérést kapott a miniszterelnöktől arra, hogy egyeztetve a kormány szervezeteivel, a jegybankkal, az Európai Unió és a Nemzetközi Valutaalap (IMF) szakértőivel, a következő hónapokban készüljön javaslat a PSZÁF irányítási és szabályozási rendszerének átalakítására. Ennek a célja az, hogy irányítási szempontból is támogassa a felügyelet megelőzési és a fogyasztóvédelmi szerepének erősítésére irányuló törekvéseket. A jelenlegi irányítási rendszer legfontosabb problémáját Farkas Ádám abban látja, hogy nem világos a különböző szintek között a feladat- és felelősség elhatárolás. Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a szintek számát csökkenteni kell, vagy bármit meg kell szüntetni, de világosabbá kell tenni a felelősségi viszonyokat, beleértve az elnöki felelősséget a PSZÁF munkájának megítélésében. Hangsúlyozta: arra kell törekedni, ha változás következik be, arra gyorsan kerüljön sor, a bizonytalanság a szervezetnél ne maradjon fenn tartósan. Képviselői kérdésekre reagálva elmondta: nem áll rendelkezésre elegendő belföldi megtakarítás a gazdasági növekedés finanszírozásához, ezért Magyarország a felzárkózás során továbbra is rá lesz utalva a külföldi tőkére. A jelölt emlékeztetett arra: amikor bőséges likviditás volt a nemzetközi piacon, a külföldi anyabankok rendkívül kedvező feltételekkel nyújtottak forrást, ám a válságban a kondíciók sokat romlottak, az anyabankok forráshoz jutása is nehezebbé vált és megdrágult. Farkas Ádám szerint a fiskális és a monetáris politika, a felügyelet, az egyes hitelintézetek és az ügyfelek egyaránt felelősek azért, hogy a devizahitelek nagy aránya miatt az ország sérülékenysége megnőtt. A felügyelet szerepe, hogy az elemzésekből leszűrje: felépültek-e az általa felügyelt intézményrendszerben olyan kockázatok, amelyek összeadódva már makrogazdasági szintű instabilitást eredményezhetnek, és ezt időben jelezze a gazdaságpolitika alakítóinak annak érdekében, hogy időben meg lehessen tenni a szükséges lépéseket, amelyek megakadályozzák a túlzott kockázatokat. Ellenzéki képviselői kérdésre kifejtette, hogy nincs a tulajdonában off-shore cég, itthon, adózott jövedelemből tett szert minden megtakarítására. Varga Mihály, a költségvetési bizottság elnöke, a Fidesz alelnöke a szavazáskor kijelentette: a jelöltet politikai kinevezettnek tekinti, mivel a PSZÁF elnökváltására nem az Európai Parlamenti választás előtt, hanem az után kerül sor. Farkas Ádám egy másik ellenzéki kérdésre kifejtette: elnöki megbízatását nem politikai kinevezésnek, hanem szakmai feladatnak tekinti. "Amennyiben egy kormányváltás esetén azt érzékelem, hogy ezt a szakmai feladatot nem rám kívánja bízni az új kormány, akkor ennek megfelelően fogok a helyzetre reagálni". Ugyanakkor megjegyezte, kívánatos lenne, hogy a magyar közéleti és politikai kultúrában bizonyos szervezetek mentessé váljanak a napi politikai csatározásoktól. "Az én tevékenységem erre fog irányulni" - jelentette ki Farkas Ádám.
A SAFE hitelkeretéből 16,2 milliárd eurónyi forrás, vagyis több mint 6.300 milliárd forint támogathatja Magyarország védelmi beszerzéseit és beruházásait
Az európai biztonsági cselekvési eszköz, vagyis a SAFE hitelkeretének allokációja alapján 16,2 milliárd eurónyi forrás támogathatja Magyarország védelmi beszerzéseit és beruházásait, ez a lengyel és francia igény után a harmadik legnagyobb. Hazánk földrajzi elhelyezkedése, a régióban betöltött stabilizáló szerepe, valamint elkötelezett NATO- és EU-tagsága alapján indokolt és megalapozott a SAFE forrásokból való jelentős részesedés. A program a honvédelmi képességek fejlesztése és a hazai védelmi ipar dinamizálása mellett a magyar gazdaság megerősítéséhez, valamint a költségvetés kamatkiadásainak csökkentéséhez is érdemben hozzájárulhat. A SAFE program ugyanis a piaci finanszírozási lehetőségekhez képest várhatóan mintegy 200 bázisponttal kedvezőbb kamattal kínál fokozatosan felvehető hitelt, ami hosszú távon évi több tíz-, majd százmilliárd forintos kamatmegtakarítást jelenthet az államháztartás számára.
Letették a Mátrai Erőmű új erőművi blokkjának alapkövét Visontán
Letették a Mátrai Erőmű kombinált ciklusú gázturbinás erőműblokkjának (closed-cycle gas turbine, CCGT) alapkövét - közölte az MVM kedden az MTI-vel.
Megjelent Magyarország Mesterséges Intelligencia Stratégiája
A kormány mindent megtesz annak érdekében, hogy hazánk a technológiai átalakulás nyertese maradjon, ezért megújította Magyarország Mesterséges Intelligencia Stratégiáját, amely a 2020-ban elfogadott stratégia főbb célkitűzéseit megtartva, az elmúlt időszak technológiai és jogi változásait is figyelembe véve új intézkedéseket határoz meg a 2030-ig tartó időszakra - tájékoztatta a tárca az MTI-t kedden.
Legekkel zárta az idei hajózási főszezont a Balatoni Hajózási Zrt.
Legekkel zárta az idei hajózási főszezont a Balatoni Hajózási Zrt. , a kompokon utazók száma elérte az 1 millió 220 ezret, a személyhajókon utazóké pedig megközelítette a 820 ezret, így a BAHART a tavalyihoz képest az idén korábban, már augusztus 29-én átlépte a kétmilliós utasszámot - közölte a Magyar Turisztikai Ügynökség leányvállalata, a BAHART kedden az MTI-vel.
Mi is az a Super Bowl? Teljes útmutató kezdőknek Amerika legnagyobb meccséről
A Super Bowl nem csupán egy amerikai futballmeccs – ez az esemény mára a világ egyik legnézettebb sport- és szórakoztató műsora lett. Az NFL (National Football League) szezonjának döntője, amely minden évben február első vasárnapján kerül megrendezésre. A mérkőzés a két konferencia, az AFC és az NFC bajnokát állítja egymással szembe.
Megjelent Magyarország Mesterséges Intelligencia Stratégiája
A Kormány mindent megtesz annak érdekében, hogy hazánk a technológiai átalakulás nyertese maradjon. Ezért a Kormány megújította Magyarország Mesterséges Intelligencia Stratégiáját, amely a 2020-ban elfogadott stratégia főbb célkitűzéseit megtartva, az elmúlt időszak technológiai és jogi változásait is figyelembe véve új intézkedéseket határoz meg a 2030-ig tartó időszakra. A technológia gyors fejlődésére tekintettel a Kormány ezentúl évente felülvizsgálja a megújult Stratégiát.
Ön tudja, mi a dolga a fürtvezető mérnöknek vagy a klisémontírozónak?
Naponta több száz álláshirdetés jelenik meg online, és csak a Profession.hu felületén jelenleg közel 18 ezer pozícióba keresnek új munkatársat a cégek. A megszokott, átlagember számára is könnyen értelmezhető állásmegnevezések mellett azonban bőven akadnak olyan pozíciók is, amelyek esetenként a tapasztalt hirdetéskezelőket is meglepik. Az elmúlt egy év alatt például klisémontírozóként, etető traktorosként vagy fürtvezető mérnökként is el lehetett helyezkedni.
K&H: egyre több hazai kkv fordul az exportálás lehetősége felé
Az elmúlt három hónapban ismét növekedésnek indult a kkv szektor exportból származó árbevételének aránya a K&H kkv bizalmi index 2025 második negyedéves kutatási adatai szerint. Noha az előző mérési ciklusban 15-ről 10 százalékra csökkent ez az arány, most ismét növekedésnek indult és jelenleg 12 százalékon áll. A kkv-k export felé fordulását részben olyan piaci folyamatok is okozhatják, melyekre akadályozó tényezőként hivatkoztak a cégvezetők: kereslet- és szakemberhiány, adók és infláció.
Az Otthon Start miatt visszaszorulnak a készpénzes vevők a XIII. kerület ingatlanpiacán
Az Otthon Start hitel új lendületet adott az V. és XIII. kerület ingatlanpiacának az elmúlt hetekben. Habár a lakások többsége még mindig túlárazott, a különbség a hirdetési és az eladási árak között mérséklődik, a jó állapotú, azonnal költözhető ingatlanok a legkeresettebbek, ezeknél várható leginkább áremelkedés. Közben a készpénzes vevők háttérbe szorulnak.
Így inflálódott el a babaváró hitel - mire elég most 11 millió forint?
Gyerekvállalás előtt továbbra is megéri felvenni a babaváró hitelt, de a támogatás már korántsem képes akkora segítséget nyújtani, mint hat évvel ezelőtt. A maximális hitelösszeget 2019 óta csak egyszer emelték meg 10 százalékkal, miközben a hazai ingatlanárak egyetlen év alatt is nagyobb mértékben emelkedtek. Az ingatlanpiacon így durván megfeleződött a babaváró hitel vásárlóereje a bevezetés óta. Öröm az ürömben, hogy a hitel törlesztőrészlete is alig változott, így a hitelfelfevők számára ma már lényegesen kisebb terhet jelent a törlesztés, mint hat évvel ezelőtt. A Bank360 annak számolt utána, hogy mire elég ma a 11 millió forintos babaváró hitel.