A Black Friday a kiskereskedelem feketelevese
A leginkább érintett termékkörök a nem azonnal szükséges termékek, tehát azok, amiket olcsóbb alternatívákkal lehet helyettesíteni, ilyenek például a nagy értékű műszaki cikkek vagy a nagy kiszerelésű étrend-kiegészítők és vitamin termékek, amelyek esetében sokan inkább kisebb kiszerelést vásárolnak. Így esik az idei év áldozatául a Black Friday is, aminek a műszaki cikkek és a divatipar a fő húzóágazatai.
A vásárlók járnak jól a kedvezőtlen gazdasági helyzettel
„Sokaknál a visszaesés akár felére csökkent forgalmakat jelent, de összességében a 20-30%-os csökkenés jellemző a Black Friday alatt” – mutatott rá Jánvári András, e-kereskedelmi szakértő, a Multi-vitamin.hu ügyvezető igazgatója. „A vásárlóknak nem lehet okuk panaszra, hiszen a kereskedők rá vannak kényszerítve arra, hogy a meglévő készleteiket akár kisebb haszonnal vagy akár veszteségesen is értékesítsék egy olyan környezetben, amikor csak igazán nagy mértékű akciók mozgatják meg a vásárlókat” – tette hozzá a szakértő.
Így aki szemfüles és sok webáruházban körülnéz, akár komoly különbségekkel is szembesülhet az árak tekintetében. Ha a vásárlók nem találnak számukra megfelelő mértékű akciókat, akkor könnyen döntenek úgy, hogy inkább nem vásárolják meg az adott terméket, ez a cégek esetében a Black Friday akció sikertelenségéhez vezethet. Mivel az emberek az elmúlt hónapokban inkább utazásokra és élményekre költöttek, a raktárkészletek felduzzadtak, amiktől a kereskedők szabadulni akarnak
„Az esetleges sikertelenséget azzal próbálják ellensúlyozni, hogy heteken, akár egy hónapon keresztül tartó kedvezményes időszakot hirdetnek, ezzel igyekeznek minimalizálni a forgalmi visszaeséseiket” – hangsúlyozta Jánvári András. „A vásárlók ezzel jól járhatnak, hiszen, ha a termék forgalmazójának vagy viszonteladójának is hiányzik a forgalma, akkor hajlandóak többet engedni” – tette hozzá a szakértő.
Kellemeset a hasznossal
Egészségtudatosan is érdemes figyelni az akciókat, mert a vitaminok és táplálékkiegészítők piacán is lehet nagy akciókra számítani. „Viszont fontos felhívni a figyelmet, hogy bár bejött az akciós ár feltüntetésének szabályozása, azonban ellenőrzések hiányában sokan figyelmen kívül hagyják ezt. Ha nagyon nagy, már-már gyanús vagy hihetetlen akciót látunk egy általunk nem ismert webáruházban, akkor érdemes utánanézni, hogy valóban annyira kedvezményes-e az a termék, mint amennyire egy adott hirdetésben próbálják feltüntetni” – hívta fel a figyelmet Jánvári András.
Az idei év nagy változása lesz, hogy sok kicsi, a Covid idején nyitott webáruház megy tönkre, mivel korábban nem a szakmai hozzáértésük vagy hiánypótló termékeik, hanem a piac alakulása miatt tudtak kinőni a semmiből – így a recesszió tisztító hatású is egyben. A másik nagy áldozatai a recessziónak a kis üzletek, amelyek nem elég tőkeerősek, így a kedvezményeket sem tudják kellően kihasználni. Így a vásárlóik sem tudnak olyan jó áron vásárolni náluk, mint a nagyobb konkurens cégeknél. „Azt is fontos figyelembe venni, hogy a külföldi weboldalak hazánkban egyre jobban előre törnek, amely komoly fejtörést okoz minden piaci szektornak.
Vitaminok terén a magyar webáruházak sokszor hátrányba is kerülnek, hiszen sok olyan összetevő tiltott nálunk, ami más országokban nem az, vagy csak nem foglalkoznak vele. Viszont, amire mindenkinek felhívnám a figyelmét, az az, hogy ennek ellenére óvatosan vásároljanak külföldi webáruházakból, mivel, ha bármilyen problémájuk van, vagy csak egyszerűen nem azt kapják, amit rendeltek, akkor sokkal kisebb az esély a visszatérítésre” – jegyezte meg Jánvári András, a Multi-vitamin.hu ügyvezető igazgatója.