A faktorálás pszichológiája, avagy miért félünk attól, ami segíthet?

Kezdjük az elején: mi is az a faktorálás?
A faktorálás lényege, hogy a vállalkozás a még le nem járt számláit értékesíti egy faktorcégnek. De miért is tenné ezt? Mert a cégnek így nem kell kivárnia a hosszú, 30-60 vagy akár 90 napos fizetési határidőt, hiszen a számla ellenértékének jelentős részét a faktorcég rövid időn belül kifizeti. A Magnet Faktor egészen konkrétan egy munkanapon belül átutalja a számla ellenértékének jellemzően 90 százalékát. A vevő továbbra isa számla lejáratakor fizet majd a faktornak, aki ezután elszámol a költségeivel, majd kifizeti a számla fennmaradó részét is a vállalkozásnak. Sőt, konstrukciótól függően a faktorcég akár a nemfizetés kockázatát is átvállalhatja.
Ha csak a számokat nézzük, akkor a faktorálás egy likviditást támogató megoldás, ami sok cégnek hasznos lehet, mégis van, aki félve vágna bele. Nézzük meg, mi lehet emögött!
A pszichológiai akadályok gyökerei
A legerősebb gát sokszor a kontroll elvesztésétől való félelem. A számlák feletti rendelkezés, a vevőkkel való közvetlen kapcsolat olyan biztonságérzetet adhat, vagy annak az illúzióját keltheti, amit a legtöbb vezető érezni akar. Ha egy külső partner, akár egy faktorcég, átveszi a számlákkal járó feladatokat, - mint a finanszírozást, nyilvántartást, beszedést és probléma esetén a behajtást, - elsőre úgy tűnhet, hogy ezzel a cégvezető a saját döntési jogkörének egy részét kiadja a kezébőll. Ehhez társulnak pluszban a régi beidegződések, mint a „mi mindig mindent magunknak intézünk” hozzáállás, vagy esetleg a korábbi rossz tapasztalatok pénzügyi szolgáltatókkal. Nem ritka ráadásul az sem, hogy a faktorálást összekeverik a lejárt követelések kezelésével, vagyis a behajtással, így egyesek attól is tartanak, hogy ennek rossz üzenete van a partnerek felé, vagy hogy a kapcsolat személytelenné válik.
Mi állhat még az ellenállás hátterében?
Bizalmi kérdések is erősen jelen vannak. Felmerülhet, hogy ki kezeli az adatokat, milyen hangnemben kommunikálnak a vevővel, és hogyan garantálható, hogy a folyamat diszkréten zajlik. Emellett a faktorálás költségét sokszor csak kiadásnak látják, nem pedig egy olyan eszközként tekintenek rá, ami segíti a likviditást. A megszokás is fontos tényező lehet, hiszen ha egy cég évek óta a saját tempójában intézi a számlázást és a pénzbehajtást, nehéz hirtelen váltani.
Mi segíthet lebontani ezeket a láthatatlan falakat?
Az első a megfelelő tájékozódás és tájékoztatás. Ha a faktorcég világos, részletes információkat ad, látjuk, hogy mikor, mi fog történni, az nagyban csökkentheti a belső bizonytalanságot. Fontos lehet emellett, hogy milyen a kommunikáció stílusa. Hiszen ebből lehet arra következtetni, hogy a vevőkkel történő kommunikáció kulturáltan, előre egyeztetett módon zajlik majd, ami segít megőrizni az üzleti kapcsolatok minőségét. Érdemes figyelni arra is, hogy a faktoring cég átlátható működést kínál-e, hiszen, ha rendszeres riportokkal tájékoztat, világos az eljárásrend, akkor cégvezetőként lehet egy kontrollérzésünk a folyamatok felett.
Milyen plusz szempontokat érdemes figyelembe venni?
Van még pár dolog, ami tovább erősítheti a bizalmat. Ilyen a biztos pénzügyi háttér és a stabil piaci jelenlét, hiszen ezek garanciát jelentenek a hosszú távú együttműködésre. Előnyt jelent a tapasztalt szakmai csapat és a gyors ügyintézés is, mert ezek biztosítják, hogy a finanszírozás zökkenőmentesen és időben történjen. A rugalmasság szintén érték, például ha próbaidőszakkal vagy szűkebb vevőkörrel indíthatjuk az együttműködést. Így fokozatosan tapasztalhatjuk meg a faktorálás előnyeit, miközben a stratégiai irányítás nálunk marad, az operatív pénzügyi feladatokat pedig szakértő végzi.
Partner a bizalmon alapuló finanszírozásban
A MagNet Faktor Zrt. több évtizede kínál olyan faktorálási megoldásokat, amelyeknél a gyors likviditás biztosítása mellett a bizalom és az átláthatóság a legfontosabb. A folyamatok minden lépése egyszerűen követhető online, a partnerek igényeire gyorsan reagálnak, és folyamatosan fejlesztenek. A Magnet Faktor rugalmas megoldásai mind azt a célt szolgálják, hogy a vállalkozás pénzügyi mozgástere bővüljön, miközben a vevőkapcsolatok is épülnek. Így a faktorálás nem a kontroll feladását, hanem a pénzügyi folyamatok megerősítését jelenti, vagyis a vállalkozás úgy tud a növekedésre koncentrálni, hogy közben stabilan és kiszámíthatóan működik.