A legtöbb cég még nem nyer a mesterséges intelligenciával – miért?

A jelentés több mint 1000 felsővezető – üzleti és technológiai döntéshozók – körében végzett felmérésen alapul, amely 25 iparágat és nyolc földrajzi térséget ölel fel. A Kyndryl első People Readiness Report című jelentése látványos szakadékot tár fel az MI-be történő befektetések és a munkaerő felkészültsége között:
- A vállalatok 95%-a már fektetett be MI-technológiába
- A vezetők 71%-a szerint a munkaerő még nem áll készen a technológia hatékony hasznosítására
- 51% úgy véli, vállalatuknál nincs meg a szükséges szaktudás az AI kezeléséhez
- A vezérigazgatók 45%-a szerint az munkatársak többsége elutasító vagy kifejezetten ellenséges az MI-vel szemben
Az iparágak között jelentős különbségek vannak. A banki/pénzügyi szolgáltatások és a biztosítási szektor vállalatai számolnak be a legnagyobb felkészültségről, míg az egészségügy jelentősen le van maradva.
"Csak egy szűk vállalati kör tudta eddig sikeresen kihasználni az MI-t üzleti növekedésre” – mondta Michael Bradshaw, a Kyndryl Alkalmazások, Adat és MI területének globális vezetője. – „A jelentés megmutatja, hogy bár az adatarchitektúra és a technológiai infrastruktúra alapvető, azok a szervezetek, amelyek nem helyezik előtérbe a munkaerőt, lemaradnak.”
Bár sok szervezet kísérletezik az MI bevezetésével, egyelőre kevesen tudják kihasználni azokat az áttörő lehetőségeket, amelyek új termékeket és szolgáltatásokat eredményezhetnének. A generatív MI-eszközök a leggyakrabban használtak közé tartoznak, ennek ellenére 10 vezetőből csak 4 számolt be arról, hogy MI-alapú elemzések révén jobb döntéseket tudnak hozni vagy növekedést tudnak elérni. Csupán az érintettek ötöde mondta, hogy náluk az MI elsődleges alkalmazása új termékek és szolgáltatások fejlesztését szolgálja.
Ugyanakkor a kutatás azt is kimutatja, hogy egy kis csoport – az úgynevezett AI-élharcosok (AI Pacesetters) – már képes volt az MI-t az üzleti növekedés szolgálatába állítani, miközben a munkaerő felkészítésére is figyelmet fordított. Ők stratégiai munkaerő-döntéseket hoznak, és eredményeket érnek el a munkavállalók körében is. Ezek a vállalatok három kulcsfontosságú akadályt tudtak leküzdeni:
1. Szervezeti változásmenedzsment: az AI-élharcosok háromszor nagyobb eséllyel számolnak be teljes körűen bevezetett MI-változáskezelési stratégiáról.
2. Az alkalmazottak mesterséges intelligenciába vetett bizalmának hiánya: az AI-élharcosok 29%-kal kisebb valószínűséggel hivatkoznak a mesterséges intelligencia munkavállalói elkötelezettséget befolyásoló félelmekre.
3. Készségbeli hiányosságok: az AI-élharcosok 67%-kal nagyobb valószínűséggel értenek egyet azzal, hogy vállalatuk rendelkezik azokkal az eszközökkel és folyamatokkal, amelyekkel pontosan felmérhetik az alkalmazottak jelenlegi készségeit. Tízből négy számol be arról, hogy egyáltalán nem küzdenek kihívással a készségek terén.
„A munkaerő felkészítése a mesterséges intelligencia korszakára könnyen kimondható, de nehéz megvalósítani – mégis sürgető feladat a vállalatvezetők számára” – mondta Maryjo Charbonnier, a Kyndryl humánerőforrás-vezetője.
„A Kyndrylnél egy teljes ökoszisztémát működtetünk, amely a kultúra és rendszerek szintjén is felkészíti szakembereinket és az üzleti folyamatainkat az állandó változásra. Ez azt jelenti, hogy előre jelezzük az MI üzleti hatásait, megértjük és összekapcsoljuk a tudás-információkat az ügyféligényekkel, és többcsatornás megközelítést alkalmazunk az alkalmazottak felkészítésére – beleértve a generatív MI-eszközök használatát is.”
A vezérigazgatók sokkal nagyobb arányban mondják, hogy vállalatuk még csak az MI bevezetésének kezdeti szakaszában jár, mint például a CIO-k vagy CTO-k. Emellett 2,5-szer nagyobb eséllyel tartják elégtelennek a technológiai infrastruktúrát is. A megközelítésbeli különbségek az MI-hez kapcsolódó munkaerő-kihívások kezelésében is megmutatkoznak – a CEO-k sokkal nagyobb eséllyel keresnek külső szakembereket, ahelyett, hogy saját alkalmazottjaikat képeznék tovább.
„A jó hír az, hogy azok a vállalatok, ahol megvan a felsővezetői egyetértés, nemcsak, hogy egységes irányba haladnak, hanem már most élvezik ennek előnyeit is” – mondta Kim Basile, a Kyndryl informatikai vezetője. – „Ez a munka nem könnyű, de a technológiai stratégiák összehangolása az üzleti célokkal az első számú teendő, ha a vezetők valóban ki akarják használni az MI nyújtotta lehetőségeket.