A magyar háztartások harmada vallja magát öko-aktívnak, és tesz azért, hogy óvja környezetét
A Consumer Panel Hungary felmérése szerint a magyar háztartások 34%-a kifejezetten nagy figyelmet fordít a fenntarthatóságra mindennapi döntéseikben. 2023-ban a hazai háztartások egyharmada volt úgynevezett öko-aktív, vagyis olyan vásárló, aki a lehető legtöbbet teszi a hulladékcsökkentés érdekében, és felelősséget érez az iránt, hogy fenntarthatóbb életmódot folytasson. A magyarországi háztartások szerint a fenntartható élelmiszer-ellátási rendszerek biztosításához a két legfontosabb teendő a pazarlás csökkentése (85%) és a hulladékcsökkentés (79%). Az újrahasznosítás a legtöbb háztartásban szinte mindennapos, bevett gyakorlat, a kutatás szerint 87% rendszeresen törekszik erre, vásárláskor pedig 79% választja tudatosan az újrahasznosítható csomagolásokat.
„Az embereknek határozott elképzelésük van arról, hogy mit kell tenniük a fenntarthatóság érdekében, és az újrahasznosítás jó gyakorlata is egyre inkább beépül a hétköznapokba. Ugyanakkor a háztartások még mindig viszonylag keveset tudnak arról, hogy a fenntarthatóság mennyire szerteágazó terület: többnyire pusztán a környezetvédelemmel azonosítják. A tudatosság és tájékozottság növelésére tehát fokozott hangsúlyt kell fektetni” – mondta el Turcsán Tünde, a Consumer Panel Hungary ügyvezető igazgatója.
Tavaly a Szigeten már a PET hulladék közel 70%-át visszagyűjtötték
A Coca-Cola a korábbi évekhez hasonlóan idén is együttműködik Sziget Fesztivál fenntarthatósági kezdeményezéseiben. Most is kihelyezik a korábbi évekből ismert nagyméretű szelektív hulladékgyűjtő konténereket és önkéntesekkel is segítik a későbbi újrahasznosítás megvalósulását. Mindez összhangban van a vállalat World Without Waste (Hulladékmentes Világ) globális fenntartható csomagolási törekvésével, amely a csomagolás teljes életciklusára összpontosít; kezdve a palackok és dobozok tervezésétől a gyártáson keresztül egészen az újrafelhasználásig és újrahasznosításig.
„A Sziget Fesztiválon továbbra is nagy energiát fordítunk a környezettudatosságra és a fenntarthatóságra: hiszünk abban, hogy szervezők, együttműködő partnerek és fesztiválozók közösen képesek vagyunk elérni, hogy a rendezvény ökolábnyomát hatékonyan csökkentsük. Ennek részeként többek között arra törekszünk, hogy minden újrahasznosítható tárgy a megfelelő hulladékgyűjtőbe kerüljön és így a körforgás részévé váljon. A tavalyi évben kalkulációink szerint, 7,71 tonna PET hulladék keletkezett a Szigeten, és ebből 5,2-t sikerült visszagyűjteni, ami a teljes mennyiség 68%-a. Erre mindannyian büszkék lehetünk. Nagyon örülünk annak, hogy a Coca-Colában olyan partnerre találtunk, amely évről-évre hozzájárul ezekhez az eredményekhez” – mondta el Dominus Ákos, a Sziget fenntarthatósági menedzsere.
Még több újrahasznosítás jön a visszaváltási díjas csomagolásoknak köszönhetően
A fesztiválon megrendezett kerekasztal-beszélgetésen szó esett a július 1. óta érvényben lévő visszaváltási rendszerről (Deposit Return System – DRS) is. A résztvevők egyetértettek abban, hogy a nem visszaváltható, de újrahasznosítható csomagolóanyagok visszagyűjtése mellett a DRS hatékonyan segíti az újrahasznosítást. Bikfalvi Istvánné, a Magyar Ásványvíz Szövetség és Terméktanács főtitkára szerint a rendszer itthon is látványos eredményeket hozhat. „A visszaváltási rendszerek magas visszagyűjtési arányt értek el azokban az országokban, ahol már bevezették őket. Tiszta, egységes folyamat révén kiváló minőségű, élelmiszer-minőségű újrahasznosított anyagot biztosíthatnak, emellett hozzájárulhatnak az EU a klímával kapcsolatos célkitűzéseihez is, például azáltal, hogy a zárt körfolyamatú újrahasznosításnak köszönhetően csökkentik az új alapananyagok iránti igényt. Tagvállalataink üdvözlik a visszaváltási rendszer hazai bevezetését, melyet követően folytatnunk kell a véleményformálást, a tudatosság erősítését, ráadásul közösen, a lehető legszélesebb célcsoportot elérve.”
A DRS hazai, júliusi indulása kapcsán Runtág Tivadar, a MOHU operatív vezetője hozzátette: „Nemzetközi tapasztalatok bizonyítják, hogy a DRS az egyik leghatékonyabb módszer az italcsomagolások visszagyűjtésének növelésére. A fogyasztók kényelmét jelenleg országszerte mintegy 1600 üzlethelyiségben 3000 visszaváltó automata szolgálja és már több mint 1200 regisztrált kézi visszaváltó pont is várja őket. A kézi visszaváltó pontok és a HORECA (vendéglátók) esetében 83 darab járműbe épített visszaváltó automata (mobil RVM) végzi a visszagyűjtést az ország 7 regionális telephelyéről. A kereskedői visszaváltást egyébként a Szigeten is ezek a mobil RVM-ek is segítik. Már teszteljük a fesztiválokra vihető gépi visszaváltást is: azt tervezzük, hogy jövőre a Szigetre is elhozzuk. Ami a rendszer eddigi eredményeit illeti, augusztus elejére a visszaváltások száma már napi négymillióra rúgott. Nagyjából minden ötödik visszaváltásnál használták eddig a REpont alkalmazást, saját bankszámlára utalva a visszaváltási díjat, naponta több mint 300 ezer sikeres tranzakció történik.”