Álláspiaci buktatók – Ezekre a hibákra érdemes odafigyelni
Gyakran előfordul, hogy a munkáltatók nem fogalmazzák meg kellően világosan az álláshirdetésekben az elvárásaikat. Ennek eredményeként a jelentkezők vagy rosszul értelmezik a pozíció követelményeit, vagy egyszerűen figyelmen kívül hagyják azokat. Fontos tehát, hogy az elvárások érthetőek, tömörek és realisztikusak legyenek.
Irreális elvárások
Az egyik gyakori hiba a munkáltatók részéről az, hogy túlzottan magasra teszik a lécet a jelöltválasztás során. Nem minden esetben szükséges a legmagasabb képesítéssel és tapasztalattal rendelkező jelöltet keresni. A szakértő szerint fontosabb lehet az alkalmazkodóképesség, a kompetenciák és a nyelvtudás.
„Gyakori az is, hogy a munkáltatók és a munkavállalók között nem teljesen világos az igény és az elvárás. Ennek eredményeként olyan jelöltek kerülnek kiválasztásra, akik nem tökéletesen illenek az állásra, és rövid időn belül elhagyják a vállalatot. Fontos, hogy mindkét fél részéről reális és pontos elvárások legyenek, valamint lehetőség legyen az első időszakban történő cserére vagy fejlesztésre, ha szükséges. A kompromisszumos megoldások sosem vezetnek jóra” -árulta el Katkics Attila üzleti tanácsadó, HR szakember.
Elengedhetetlen a nyílt kommunikáció
A munkavállalók számára a juttatások kiemelkedően fontosak az állásajánlatok tekintetében. Azonban sokszor előfordul, hogy az anyagiakat nem hangsúlyozzák kellőképpen az álláshirdetésekben. Javasolt előre pozicionálni és nyíltan kommunikálni a bérrel, a munka-magánélet egyensúlyával, a home office munkavégzéssel és a különböző fejlesztésekkel kapcsolatos lehetőségeket.
„Az ideális megoldás a kompetenciák és a tapasztalat alapján történő jelöltválasztás. Nem csak a papír alapján kell dönteni, hanem figyelembe kell venni a jelölt alkalmazkodóképességét, nyelvtudását és személyiségét is. Olyan jelölteket kell kiválasztani, akik a vállalati csapathoz és kultúrához leginkább illeszkednek. Ez lehetővé teszi a gyorsabb integrációt és hosszú távú munkakapcsolat kialakítását. A cél az, hogy a munkáltatók és a munkavállalók egymásra találjanak a legmegfelelőbb módon, és hosszú távon sikeres munkakapcsolatot alakítsanak ki” – árulta el Katkics Attila üzleti tanácsadó, HR szakember.
A sikeres toborzás nemcsak a megfelelő munkaerő megtalálását jelenti, hanem a vállalat hosszú távú sikerét és növekedését is elősegítheti. Ezért érdemes időt és erőforrásokat fektetni a toborzási folyamat optimalizálásába, ha pedig erre nincs elegendő erőforrás, szakértői segítséghez fordulni.