Az autók kilométer órája sokszor vissza van tekerve - Ön erről hogyan szerezhet tudomást?

Az európai országok használtautó-piacai mind hasonló problémákkal küzdenek. Ha csak a futásteljesítményt érintő csalásokra, az eltitkolt károkra vagy a bevallottnál régebbi járműparkra gondolunk – melyekből következik, hogy a vásárló nagyobb eséllyel jut rossz minőségű autóhoz – egyértelműen látszik, hogy a használt járművek piacán számos esetben okoz gondot az átláthatóság hiánya. Európa különböző részein azonban némileg eltérő a helyzet, ami leginkább a gazdasági körülményekkel és a regionális sajátosságokkal magyarázható.

Az autók kilométer órája sokszor vissza van tekerve - Ön erről hogyan szerezhet tudomást?

A járműtörténetek feltárásával foglalkozó carVertical platform kutatásából egyértelműen kimutatható, hogy melyek azok az országok, ahol jelenleg a legkockázatosabb használt gépkocsit vásárolni.

Mennyire átlátható a magyar használtautó-piac?

Magyarország a CarVertical piaci átláthatósági indexének közepén helyezkedik el, Szlovákia és Horvátország között. Bár Magyarországon nem olyan rossz a helyzet, mint Kelet-Európában, az ország használtautó-piaca korántsem átlátható.

Magyarországon 8 autóból 1-nek módosították a kilométeróra-állását. Az átlagos visszatekerési érték 45 987 km, így előfordulhat, hogy a vásárló nemcsak jóval többet fizet egy járműért, de a téves futásteljesítmény alapján a karbantartás tervezése is komoly gondot okozhat.

Az átlagos kárértéket tekintve Magyarország az 1. helyen áll 2638 euróval, ami 2-3-szor alacsonyabb, mint a legtöbb országban.

A teljes Piaci Átláthatósági Index jelentés itt olvasható.

A nyugati országok piaca átláthatóbb

A carVertical kutatása szerint Nyugat-Európában átláthatóbb a használtautó-piac, mint a kontinens keleti országaiban. Az sem meglepő eredmény, hogy Kelet-Európába a legtöbb járművet olyan országokból importálják, mint Németország, Franciaország vagy Olaszország.

A Piaci Átláthatósági Indexen szereplő 23 ország közül az Egyesült Királyság használtautó piaca bizonyult a legátláthatóbbnak. Ez azonban nem jelenti azt, hogy itt ne fordulnának elő visszaélések. Az országban a carVertical által ellenőrzött autók 14,5%-ában mutatkoztak eltérések a futásteljesítményben, a járművek 21%-a pedig korábban sérült, ami arra utal, hogy a vásárlóknak a briteknél sem szabad vakon megbízniuk az eladókban. Tény azonban, hogy az importált autók aránya 10,7%-kal az Egyesült Királyságban a legalacsonyabb.

A 2. helyen Németország áll 12,6%-os kilométeróra-visszaállítási aránnyal, és 21,3%-ban sérült járművekkel. Míg Németország Európa legnagyobb autógyártója, az országban a használt járművek 26,8%-át külföldről importálják.

A Piaci Átláthatósági Index szerint Olaszországban a legalacsonyabb (16,6%) a sérült autók aránya. A futásteljesítménnyel való visszaélések aránya is viszonylag alacsony, mindössze 11%. Az országban az importált autók aránya is csupán 32,1%.

„Németország, Olaszország és Franciaország kulcsfontosságú szereplői az autóiparnak. Mindhárom országban számos járművet gyártanak, és a régió többi részébe is exportálnak használt autókat” – mondja M. Buzelis.

Érdekes szempont, hogy Franciaországban a futásteljesítmény-csalásért kiszabott pénzbírságok akár 10-szer magasabbak, mint egyes keleti országokban, ami azt eredményezi, hogy csupán 9,6%-ban fordul elő visszaélés. Az ország útjain közlekedő autók 28,5%-a azonban sérült, ami jelentős arány amellett, hogy az országban futó használt gépjárművek 54%-át importálják, ami az első helyen álló országok között is a legmagasabb szám.

Közép-Európában az átláthatóság átlagosnak számít

A közép-európai országok, így Horvátország, Csehország, Magyarország és Szlovákia a CarVertical Piaci Átláthatósági Indexén a középmezőnyben szerepelnek. Ezekben az országokban magas a járműbehozatali arány, és jelentős a sérült járművek száma.

Csehországban a használt autók felét külföldről importálják. Az autók 51,6%-a sérült, 11,4%-uk esetében pedig módosították kilométeróra állását.

A szomszédos Szlovákiában még több, 58,5% az importált autó. A járművek 57,7%-a sérült, és 9-ből 1-nek manipulálták a futásteljesítményét.

A magyarországi használt autók piacán is hasonló a helyzet: az autók 52,6 százalékát külföldről hozzák be, 55 százalékuk sérült, 12,7 százalékuk kilométeróra állása pedig hamisított. Míg a valótlan futásteljesítménnyel bíró járművek aránya Horvátországban az egyik legalacsonyabb (10,3%), jelentős az importált autók száma (69,3%), és a járművek 56,4%-a szenvedett korábban sérülést.

A legtöbb átláthatósági probléma Kelet-Európában tapasztalható

A használt autó vásárlás Lettországban, Litvániában, Ukrajnában vagy Romániában kockázatos üzlet, mivel sok jármű kapcsán derülnek ki rejtett sérülések, futásteljesítmény-hamisítások stb. A gyakori csalásoknak sok vásárló esik áldozatául.

Lettországban a legrosszabb a helyzet: a carVertical által ellenőrzött összes jármű 23,6%-a esetében nem felel meg a futásteljesítmény a valóságak. Hasonló a helyzet a többi kelet-európai országban is: Romániában a manipulált kilométeróra-állások az autók 19,6%-át, Ukrajnában 15,6%-át, Litvániában 18,1%-át érintik.

Autóimport szempontjából Ukrajna a listavezető – az országba szállított járművek több mint 80%-a külföldről érkezik. Lettország (75,5%), Románia (67,2%) és Litvánia (75,3%) nem sokkal marad el mögötte.

A nyugat-európai országokból érkező járművek nagyrésze sérülten érkezik. Ezeket az autókat általában helyben megjavítják, majd újként adják el. Ezért nagyon magas a balesetes autók aránya Kelet-Európában. Litvániában a járművek 59%-a, Lettországban 57,5%-a, Romániában 57%-a, Ukrajnában pedig 46,7%-a sérült.

„Az egyik legfontosabb ok, amiért a keleti országokat sokkal jobban érintik a csalások, hogy a használt autóimport aránya itt jóval magasabb. Az import közvetlenül befolyásolja az autók futásteljesítményének módosítását – az ilyen bűncselekmények nyomon követése sok erőfeszítést igényel, különösen akkor, ha határokon átnyúló tranzakciókról van szó” – magyarázza M. Buzelis.

Hogyan zajlott a kutatás?

Ez a kutatás az ügyfeleink által 12 hónap alatt, megvásárolt tényleges autójelentések adataira támaszkodik. Így átfogó képet kapunk az európai használt járművek piacáról, a szakértők pedig összehasonlíthatják a különböző országok helyzetét.

Az összehasonlíthatóság érdekében kidolgozott Piaci Átláthatósági Index 6 tényezőt vesz alapul:

-    a manipulált kilométerórával rendelkező autók százalékos arányát
-    a kilométer-számlálók visszatekerésének átlagos, kilométerben számított értékét
-    a sérült járművek százalékos arányát
-    az átlagos kárértéket
-    az import használt autók arányát
-    az ellenőrzött autók átlagos életkorát.

Tekintve, hogy ezek a tényezők a piac átláthatósága szempontjából más-más jelentőséggel bírnak, az indexben eltérő súllyal szerepelnek. A kilométer-számláló átlagos visszapörgetési értéke például sokkal inkább befolyásolja a pontszámot, mint az ellenőrzött járművek átlagos életkora.

„A nagyszámú autótörténeti jelentés feldolgozása lehetővé teszi számunkra, hogy megállapítsuk a különböző piacok jellegzetességeit, és nyomon kövessük a tipikus minták alakulását” – világít rá Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetője.

januártól a kkv-k is fordulhatnak a békéltető testületekhez

Januártól a mikro-, kis- és középvállalkozások is fordulhatnak a békéltető testülethez végső felhasználóként - hívta fel a figyelmet a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) szerdán az MTI-nek küldött közleményében.
2025. 12. 18. 05:30
Megosztás:

Újra elindul a „Minden vállalkozásnak legyen saját honlapja” pályázat

A Kormány a nagy siker és érdeklődésre való tekintettel, újra elérhetővé teszi a „Minden vállalkozásnak legyen saját honlapja” pályázatot a Demján Sándor Program keretein belül, amely a korábbinál is szélesebb körű, mesterséges intelligenciára épülő megoldásokkal kiegészítve támogatja a hazai mikro- és kisvállalkozások digitális fejlesztéseit. A pályázat 1,1 milliárd forintos keretösszeggel indul, amelynek köszönhetően további olyan 600–800 hazai vállalkozás juthat professzionális szolgáltatók által megvalósított, korszerű digitális megoldásokhoz, akik a program 1. ütemében nem részesültek támogatásban. A pályázati forrás igénybevételéhez önerő nem szükséges, a támogatási intenzitás 100%. A programra minden olyan magyarországi székhelyű, köztartozásmentes mikro- vagy kisvállalkozás – beleértve az egyéni vállalkozókat is – jelentkezhet, amely még nem rendelkezik honlappal, vagy meglévő webes felülete elavult. A támogatás összege vállalkozásonként bruttó 400 ezer forinttól bruttó 2 millió forintig terjedhet.
2025. 12. 18. 05:00
Megosztás:

ÉKM: a Strabag nem vállalt írásos garanciát az M30-on elvégzett javításaira

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) 2025. december 16-án nyilatkozattételre szólította fel a Strabagot, hogy vállaljon írásos garanciát az általa megtervezett, és az általa választott technológia alapján elvégzett javításokra az M30-on. A Strabag ennek nem tett eleget, sőt kifejezetten tagadja a hibás teljesítés tényét. Egyértelmű, hogy a Strabag továbbra sem vállal felelősséget a saját munkájáért - közölte a minisztérium szerdán.
2025. 12. 18. 04:30
Megosztás:

Szárnyal a magyar turizmus – a szállodapiacon további növekedés várható

A turizmus nem csupán a szolgáltatási szektor egyik húzóágazata, hanem a magyar gazdaság stabil növekedési pillére: a GDP-hez való hozzájárulása közvetlen és közvetett módon eléri a 13%-ot és több mint 400 ezer ember megélhetését biztosítja. A gazdasági kihívások és a geopolitikai bizonytalanságok ellenére a turizmus a magyar gazdaság egyik meghatározó ágazatává vált. Ezt jól mutatják a folyamatosan növekvő vendégéjszaka-számok és a repülőtéri utasforgalom is, amelyek a szektor élénkülését és hosszú távú potenciálját is alátámasztják. Miközben a turizmus visszanyerte régi lendületét, az ország szállodapiaca újra a figyelem középpontjába került. A Magyar Nemzeti Bank friss kereskedelmiingatlan-piaci jelentése szerint a szállodai szegmens 2025 első félévében a kereskedelmiingatlan-piac egyik legjobban teljesítő ága lett.
2025. 12. 18. 04:00
Megosztás:

Miként segíti az ABB a Suzuki átállását az e-mobilitásra

Ahogy Közép-Európa egyre gyorsabban halad az elektromos mobilitás felé, az autógyártók közös kihívással szembesülnek: a legelső pillanattól gyors, megbízható és egyszerű töltési megoldást kell biztosítaniuk. Az ABB segít a Suzukinak, hogy megfeleljen ennek a kihívásnak. Az ABB tartós, időtálló töltőberendezésekkel, fejlett digitális képességekkel és kereskedők gyakorlati képzésével segíti a Suzukit abban, hogy hatékonyabban működjön, csökkentse az állásidőt, és felkészítse hálózatát az új elektromos modellek érkezésére.
2025. 12. 18. 03:30
Megosztás:

Figyelmeztetés jött a nyugdíjpénzek kapcsán - már csak pár nap maradt

Érdemes előre hozni a tudatosabb pénzügyekkel kapcsolatos újévi fogadalmaink megvalósítását, és még 2025 utolsó napjaiban belépni valamelyik önkéntes nyugdíj- vagy egészségpénztárba, a meglévő tagoknak pedig eseti befizetést teljesíteni. A kasszák mellett szól, hogy idén is kiemelkedően sikeres évet zárhatnak, de fontos, hogy az esztendő végéhez közeledve már csak néhány nap maradt arra, hogy a lehető legjobban kihasználjuk az szja-visszatérítés lehetőségét – erre figyelmeztet a Pénztárszövetség.
2025. 12. 18. 03:00
Megosztás:

Látogatási korlátozásokat vezetnek be a zalaegerszegi kórházban

Járványügyi megelőző intézkedésként látogatási korlátozásokat vezetnek be csütörtöktől a Zala Vármegyei Szent Rafael Kórházban - közölte az intézmény szerdán a közösségi oldalán.
2025. 12. 18. 02:00
Megosztás:

2026-ban a második félévben emelik a minimálbért Romániában

Romániában jövőre a második félévtől kezdődően 6,8 százalékkal megemelik a minimálbért. Erről a kormánykoalícióban részt vevő pártok vezetői döntöttek szerdai tanácskozásukon.
2025. 12. 18. 01:30
Megosztás:

Így változik a közlekedési rend az év végi ünnepek idején

A Budapesti Közlekedési Központ a karácsonyi ünnepi időszakban és szilveszterkor a megváltozó utasforgalmi igényekhez igazodó közlekedési rendet vezet be, a korábbi évekhez képest több járatot indítva.
2025. 12. 18. 01:00
Megosztás:

Ez a a második leggyakrabban fogyasztott alkohol Magyarországon

A bor a második leggyakrabban fogyasztott alkoholos italok közé tartozik Magyarországon - derült ki a idén Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) ősszel végzett piackutatásából, amelyről szerdán tájékoztatták az MTI-t.
2025. 12. 18. 00:05
Megosztás:

Az XRP vérzik 2 dollár alatt – a Digitap ($TAP) 8-szoros növekedést céloz a banki lendkerékkel a legjobb kriptó befektetés 2026-ra

Annak ellenére, hogy az év nagy reményekkel indult a szabályozási egyértelműség és az intézményi elfogadás terén, az XRP frusztráló volatilitási ciklusba ragadt. Egy rövid negyedéves emelkedés után az eszköz tartós gyengülési szakaszba lépett, ismételten képtelen volt áttörni a 2,00 dolláros pszichológiai ellenállást.
2025. 12. 17. 23:00
Megosztás:

Megkezdődött a méh állatjóléti támogatások kifizetése

Megkezdte a Magyar Államkincstár a méh állatjóléti támogatás kifizetését, így csaknem 2500 gazdálkodó számára érkezik meg mintegy 1,5 milliárd forintnyi támogatás a napokban - közölte Nagy István agrárminiszter az Agrárminisztérium szerdai közleménye szerint.
2025. 12. 17. 22:30
Megosztás:

Az ANY Nyomda szállítja a 2026-os országgyűlési választási nyomtatványokat

A 2026-ban sorra kerülő magyarországi országgyűlési választások nyomtatványait az ANY Biztonsági Nyomda Nyrt. szállítja - közölte a társaság szerdán a Budapesti Értéktőzsde honlapján.
2025. 12. 17. 22:00
Megosztás:

A Bitcoin 86 000 dollárra esett – a Digitap ($TAP) visszatérítési kártyája elnyerte a decemberi legjobb kriptós előértékesítés címet

A Bitcoin most pislogott egyet. Hetekig tartó feszültség után visszacsúszott a 86 000 dolláros tartományba, és a hangulat gyorsan megváltozott. A grafikonok ingadozóvá váltak. A bizalom megcsappant. A „vásárolj és várj” típusú befektetők félreálltak. Ez a fajta mozgás mindig előhozza azt a kérdést, amely a ciklus ezen szakaszában rendszeresen felmerül: ha a Bitcoin megtorpan, merre néz a „smart money” (az okos pénz)?
2025. 12. 17. 21:00
Megosztás:

Gyengült a forint szerda estére

Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben szerdán kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2025. 12. 17. 20:30
Megosztás:

A kormányhivatal megkezdte a csomagküldő szolgálatok ellenőrzését

A fővárosi kormányhivatal - szerdán az MTI-hez eljuttatott közleménye szerint - a vásárlók érdekében megkezdte a csomagküldő szolgálatok ellenőrzését.
2025. 12. 17. 19:30
Megosztás:

Átadták a Kerékpárosbarát település és a Kerékpárosbarát munkahely díjakat

Átadták a Kerékpárosbarát település és a Kerékpárosbarát munkahely díjakat szerdán Budapesten; a címet tíz település és tíz vállalat, illetve közintézmény kapta meg.
2025. 12. 17. 19:00
Megosztás:

2026 lehet az év, amikor a kriptó végleg belép a fősodorba?

A kriptopiac az elmúlt hónapokban látványos visszaesést szenvedett el: az összkapitalizáció október óta 4,2 billió dollárról 2,9 billióra csökkent, ami sok befektetőben újraélesztette a bizonytalanságot. Ugyanakkor 2025-ben több olyan strukturális változás történt, amely néhány éve még elképzelhetetlen lett volna, és ezek együtt akár megalapozhatják azt, hogy a kriptovaluták 2026-ban valóban kilépjenek a rétegeszköz szerepből.
2025. 12. 17. 18:30
Megosztás:

Biztató jel, de még nem trend - Építőipar

Szeptemberben és októberben látványosan megugrott az építőipar teljesítménye, ám a vállalkozói adatok alapján ez egyelőre még nem trend. A működő cégek száma tovább csökkent, a piac feszes maradt, miközben az egyéni vállalkozóknál egyértelmű átrendeződés indult el.
2025. 12. 17. 17:30
Megosztás:

Modernizáció, tőkebeáramlás és strukturális változások formálják a következő évet

A Colliers közzétette legújabb jelentését „CEE-6: Highlights 2025 & Predictions 2026” címmel, amely áttekintést ad a gazdasági és ingatlanpiaci trendekről Bulgáriában, Csehországban, Magyarországon, Lengyelországban, Romániában és Szlovákiában. A tanulmány szerint 2025-ben mérsékelt gazdasági fellendülés, csökkenő infláció és egyre hangsúlyosabb stratégiai fókusz jellemezte a fenntarthatóság területét – miközben az ingatlanpiacokat a modernizáció, az új irodakínálat szűkössége, az erős logisztikai kereslet és a retail parkok folyamatos bővülése határozta meg.
2025. 12. 17. 17:00
Megosztás: