Az autók kilométer órája sokszor vissza van tekerve - Ön erről hogyan szerezhet tudomást?

Az európai országok használtautó-piacai mind hasonló problémákkal küzdenek. Ha csak a futásteljesítményt érintő csalásokra, az eltitkolt károkra vagy a bevallottnál régebbi járműparkra gondolunk – melyekből következik, hogy a vásárló nagyobb eséllyel jut rossz minőségű autóhoz – egyértelműen látszik, hogy a használt járművek piacán számos esetben okoz gondot az átláthatóság hiánya. Európa különböző részein azonban némileg eltérő a helyzet, ami leginkább a gazdasági körülményekkel és a regionális sajátosságokkal magyarázható.

Az autók kilométer órája sokszor vissza van tekerve - Ön erről hogyan szerezhet tudomást?

A járműtörténetek feltárásával foglalkozó carVertical platform kutatásából egyértelműen kimutatható, hogy melyek azok az országok, ahol jelenleg a legkockázatosabb használt gépkocsit vásárolni.

Mennyire átlátható a magyar használtautó-piac?

Magyarország a CarVertical piaci átláthatósági indexének közepén helyezkedik el, Szlovákia és Horvátország között. Bár Magyarországon nem olyan rossz a helyzet, mint Kelet-Európában, az ország használtautó-piaca korántsem átlátható.

Magyarországon 8 autóból 1-nek módosították a kilométeróra-állását. Az átlagos visszatekerési érték 45 987 km, így előfordulhat, hogy a vásárló nemcsak jóval többet fizet egy járműért, de a téves futásteljesítmény alapján a karbantartás tervezése is komoly gondot okozhat.

Az átlagos kárértéket tekintve Magyarország az 1. helyen áll 2638 euróval, ami 2-3-szor alacsonyabb, mint a legtöbb országban.

A teljes Piaci Átláthatósági Index jelentés itt olvasható.

A nyugati országok piaca átláthatóbb

A carVertical kutatása szerint Nyugat-Európában átláthatóbb a használtautó-piac, mint a kontinens keleti országaiban. Az sem meglepő eredmény, hogy Kelet-Európába a legtöbb járművet olyan országokból importálják, mint Németország, Franciaország vagy Olaszország.

A Piaci Átláthatósági Indexen szereplő 23 ország közül az Egyesült Királyság használtautó piaca bizonyult a legátláthatóbbnak. Ez azonban nem jelenti azt, hogy itt ne fordulnának elő visszaélések. Az országban a carVertical által ellenőrzött autók 14,5%-ában mutatkoztak eltérések a futásteljesítményben, a járművek 21%-a pedig korábban sérült, ami arra utal, hogy a vásárlóknak a briteknél sem szabad vakon megbízniuk az eladókban. Tény azonban, hogy az importált autók aránya 10,7%-kal az Egyesült Királyságban a legalacsonyabb.

A 2. helyen Németország áll 12,6%-os kilométeróra-visszaállítási aránnyal, és 21,3%-ban sérült járművekkel. Míg Németország Európa legnagyobb autógyártója, az országban a használt járművek 26,8%-át külföldről importálják.

A Piaci Átláthatósági Index szerint Olaszországban a legalacsonyabb (16,6%) a sérült autók aránya. A futásteljesítménnyel való visszaélések aránya is viszonylag alacsony, mindössze 11%. Az országban az importált autók aránya is csupán 32,1%.

„Németország, Olaszország és Franciaország kulcsfontosságú szereplői az autóiparnak. Mindhárom országban számos járművet gyártanak, és a régió többi részébe is exportálnak használt autókat” – mondja M. Buzelis.

Érdekes szempont, hogy Franciaországban a futásteljesítmény-csalásért kiszabott pénzbírságok akár 10-szer magasabbak, mint egyes keleti országokban, ami azt eredményezi, hogy csupán 9,6%-ban fordul elő visszaélés. Az ország útjain közlekedő autók 28,5%-a azonban sérült, ami jelentős arány amellett, hogy az országban futó használt gépjárművek 54%-át importálják, ami az első helyen álló országok között is a legmagasabb szám.

Közép-Európában az átláthatóság átlagosnak számít

A közép-európai országok, így Horvátország, Csehország, Magyarország és Szlovákia a CarVertical Piaci Átláthatósági Indexén a középmezőnyben szerepelnek. Ezekben az országokban magas a járműbehozatali arány, és jelentős a sérült járművek száma.

Csehországban a használt autók felét külföldről importálják. Az autók 51,6%-a sérült, 11,4%-uk esetében pedig módosították kilométeróra állását.

A szomszédos Szlovákiában még több, 58,5% az importált autó. A járművek 57,7%-a sérült, és 9-ből 1-nek manipulálták a futásteljesítményét.

A magyarországi használt autók piacán is hasonló a helyzet: az autók 52,6 százalékát külföldről hozzák be, 55 százalékuk sérült, 12,7 százalékuk kilométeróra állása pedig hamisított. Míg a valótlan futásteljesítménnyel bíró járművek aránya Horvátországban az egyik legalacsonyabb (10,3%), jelentős az importált autók száma (69,3%), és a járművek 56,4%-a szenvedett korábban sérülést.

A legtöbb átláthatósági probléma Kelet-Európában tapasztalható

A használt autó vásárlás Lettországban, Litvániában, Ukrajnában vagy Romániában kockázatos üzlet, mivel sok jármű kapcsán derülnek ki rejtett sérülések, futásteljesítmény-hamisítások stb. A gyakori csalásoknak sok vásárló esik áldozatául.

Lettországban a legrosszabb a helyzet: a carVertical által ellenőrzött összes jármű 23,6%-a esetében nem felel meg a futásteljesítmény a valóságak. Hasonló a helyzet a többi kelet-európai országban is: Romániában a manipulált kilométeróra-állások az autók 19,6%-át, Ukrajnában 15,6%-át, Litvániában 18,1%-át érintik.

Autóimport szempontjából Ukrajna a listavezető – az országba szállított járművek több mint 80%-a külföldről érkezik. Lettország (75,5%), Románia (67,2%) és Litvánia (75,3%) nem sokkal marad el mögötte.

A nyugat-európai országokból érkező járművek nagyrésze sérülten érkezik. Ezeket az autókat általában helyben megjavítják, majd újként adják el. Ezért nagyon magas a balesetes autók aránya Kelet-Európában. Litvániában a járművek 59%-a, Lettországban 57,5%-a, Romániában 57%-a, Ukrajnában pedig 46,7%-a sérült.

„Az egyik legfontosabb ok, amiért a keleti országokat sokkal jobban érintik a csalások, hogy a használt autóimport aránya itt jóval magasabb. Az import közvetlenül befolyásolja az autók futásteljesítményének módosítását – az ilyen bűncselekmények nyomon követése sok erőfeszítést igényel, különösen akkor, ha határokon átnyúló tranzakciókról van szó” – magyarázza M. Buzelis.

Hogyan zajlott a kutatás?

Ez a kutatás az ügyfeleink által 12 hónap alatt, megvásárolt tényleges autójelentések adataira támaszkodik. Így átfogó képet kapunk az európai használt járművek piacáról, a szakértők pedig összehasonlíthatják a különböző országok helyzetét.

Az összehasonlíthatóság érdekében kidolgozott Piaci Átláthatósági Index 6 tényezőt vesz alapul:

-    a manipulált kilométerórával rendelkező autók százalékos arányát
-    a kilométer-számlálók visszatekerésének átlagos, kilométerben számított értékét
-    a sérült járművek százalékos arányát
-    az átlagos kárértéket
-    az import használt autók arányát
-    az ellenőrzött autók átlagos életkorát.

Tekintve, hogy ezek a tényezők a piac átláthatósága szempontjából más-más jelentőséggel bírnak, az indexben eltérő súllyal szerepelnek. A kilométer-számláló átlagos visszapörgetési értéke például sokkal inkább befolyásolja a pontszámot, mint az ellenőrzött járművek átlagos életkora.

„A nagyszámú autótörténeti jelentés feldolgozása lehetővé teszi számunkra, hogy megállapítsuk a különböző piacok jellegzetességeit, és nyomon kövessük a tipikus minták alakulását” – világít rá Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetője.

Átadták az ország egyik legnagyobb áramhálózati alállomását Nyíregyháza határában

Átadták az ország egyik legnagyobb áramhálózati alállomását Nyíregyháza-Nyírjesen pénteken, a több mint 18,2 milliárd forint értékű beruházás elsősorban a helyi ipari parkba betelepülő vállalatoknak biztosítja a villamosenergia-ellátást.
2025. 10. 18. 05:00
Megosztás:

Felkészültek a Mercedes-Benz gyárak a vállalat történetének eddigi legátfogóbb termékoffenzívájára

A Mercedes-Benz készen áll története legátfogóbb termékoffenzívájára: a következő 3 évben összesen több mint 40 jármű gyártását fogják megkezdeni három kontinensen. A vállalat a „Next Level Production” programmal a digitalizáció és az automatizálás segítségével teszi rugalmasabbá, hatékonyabbá és fenntarthatóbbá a termelését.
2025. 10. 18. 04:00
Megosztás:

Tőzsdére lép az LG Indiában

Az LG Electronics (LG) ma bejelentette leányvállalata, az LG Electronics India Limited (LGEIL) részvényeinek az indiai tőzsdére (NSE) történt bevezetését. Ez valódi mérföldkőnek számít az LGEIL azon törekvésében, hogy India nemzeti vállalatává váljon, miközben megerősíti szerepét az ország gazdasági növekedésének hosszú távú partnereként.
2025. 10. 18. 03:00
Megosztás:

Csődöt jelentett a Pepco - sok üzlet bezárhat

A Pepco német leányvállalata csődvédelmet kért, miközben a vállalat harmadik negyedéves bevétele 7,7 százalékkal emelkedett. Az átszervezés részeként több mint 64 németországi üzlet közül néhányat valószínűleg bezárnak.
2025. 10. 18. 02:00
Megosztás:

Donald Trump átverte a világot: 14 évvel fiatalabb, mint állítja

A világ egyik legismertebb politikusa újra témát adott az orvostudománynak.
2025. 10. 18. 01:00
Megosztás:

5 legjobb kriptovaluta, amelyet ma érdemes megvenned, ha lemaradtál az XRP-ről

A Ripple (XRP) filléres értékről emelkedett minden idők legmagasabb szintjére, 3,65 dollárra. Az azóta tapasztalható fokozatos korrekció jelenleg 2,50 dollár körül tartja az árfolyamot, ami nagyjából 41 000%-os összesített hozamot jelent.
2025. 10. 17. 23:30
Megosztás:

Megduplázhatja az értékét innen a Solana? – Egy 1000 dolláros tét a Digitapra ($TAP) akár 20 000 dollárt is érhet

A kriptovilágban hatalmi átrendeződés zajlik. Az egykor megkérdőjelezhetetlen óriások fényüket vesztik, miközben egy új generációs, ambiciózus projektek kerülnek reflektorfénybe. A korábbi bikapiac egyik sztárja, a Solana, mára mintha kifulladni látszana. Az árfolyam 200 dollár körül mozog, de képtelen áttörni a 250 dolláros szintet – ezt a szintet a kereskedők masszív ellenállási zónának tekintik.
2025. 10. 17. 22:00
Megosztás:

Mínuszban zárták a hetet az európai tőzsdék

Indexveszteséggel zártak pénteken a főbb európai értékpapírpiacok.
2025. 10. 17. 21:00
Megosztás:

Szárnyalnak a stabilcoinok az Ethereumon

Október közepére az Ethereum hálózaton kibocsátott stabilcoinok (angolul: stablecoin) teljes kínálata meghaladta a 180 milliárd dollárt, ami új történelmi csúcs. Ez a mérföldkő nem csupán a stabil érmék növekvő szerepét igazolja, hanem megerősíti az Ethereum pozícióját a decentralizált pénzügyek (DeFi) első számú platformjaként – miközben a kriptoszektor továbbra is a volatilitással és a szabályozói nyomással küzd.
2025. 10. 17. 20:00
Megosztás:

A Kifli.hu anyacége az AutoStore-ral közösen hoz létre a világon egyedülálló, AI-vezérelt központot

A Kifli.hu anyavállalata, a Rohlik-csoport informatikai cége, a Veloq bemutatta a világ legfejlettebb, mesterséges intelligencián alapuló, online élelmiszer-kiskereskedelmi központját Bécsben. A bejelentés egy globális együttműködés kezdetét is jelenti a német AutoStore-ral, az intelligens rendelés-feldolgozás vezető fejlesztőjével. A partnerség célja, hogy világszerte következő generációs automatizálási megoldásokat juttasson el az élelmiszer-kiskereskedőkhöz.
2025. 10. 17. 19:30
Megosztás:

A túlsúllyal élők ismerik a kockázatokat, de még nem fordulnak orvoshoz

Egy friss, a Novo Nordisk megbízásából, a magyar lakosság körében végzett reprezentatív kutatás szerint a fogyni vágyók 88 százaléka számára fontos a jövőbeni betegségek megelőzése. Ez arra utal, hogy a többség tisztában van azzal: a túlsúly és az elhízás nem pusztán esztétikai kérdés, hanem olyan állapot, amely súlyos szövődményeket hordoz. Ennek ellenére sokan még mindig nem fordulnak orvoshoz segítségért.
2025. 10. 17. 19:00
Megosztás:

Mennyi személyi kölcsönt lehet felvenni az átlagbérből?

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) ma reggel publikált adatai szerint idén augusztusban bruttó 683 300 forint volt a teljes munkaidőben alkalmazásban állók átlagkeresete, míg a nettó átlagkereset 472 600 volt - ekkora jövedelemmel akár 15 millió forint személyi kölcsönt is felvehetnek az igénylők. A keresetek mediánértéke bruttó 563 400, illetve nettó 394 300 forint volt, ami viszont kisebb teret hagy a hiteligénylőknek - írja közleményében a Bank360 pénzügyi szakportál.
2025. 10. 17. 18:30
Megosztás:

7000 új munkahelyet hozott létre a dél-koreai Shinheung beruházása Monoron

Hétszáz munkahelyet teremtett a dél-koreai Shinheung kapacitásbővítése Monoron, amely beruházás még tovább erősíti Magyarország szerepét az elektromos autóipari forradalomban - közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken Monoron.
2025. 10. 17. 18:00
Megosztás:

Beperelte az Európai Bizottságot a román Romgaz

Beperelte az Európai Bizottságot a román állami gázipari vállalat, a Romgaz - írta az economedia.ro a cég közleménye alapján.
2025. 10. 17. 17:30
Megosztás:

Kormánydöntés készül: 2026-ban is garantáljuk a rezsicsökkentést

A kormány jogszabályban kívánja rögzíteni, hogy a brüsszeli nyomás ellenére 2026-ban is változatlan feltételekkel biztosítja a rezsicsökkentést a magyar családoknak és nyugdíjasoknak. Az erről szóló jogszabálytervezetet társadalmi egyeztetésre bocsátotta. Az energiabeszerzés és a rezsicsökkentés a most zajló nemzeti konzultációnak is az egyik legfontosabb kérdése - tájékoztatott az Energiaügyi Minisztérium (EM) az MTI-hez pénteken eljuttatott közleményében.
2025. 10. 17. 17:00
Megosztás:

Biztosított a távfűtéses lakások energiaellátása

Felkészült a fűtési szezonra az ország, másfél évnyi lakossági fogyasztásra elég gázt tároltak be a hazai tárolókba, ami kellő biztonságot ad a fűtőerőművek működéséhez - mondta az Energiaügyi Minisztérium (EM) energetikáért felelős államtitkára pénteken Budapesten, az Erőművek Éjszakája megnyitóján.
2025. 10. 17. 16:30
Megosztás:

Nagy Elek üzletember, a Mecénás-díj legelső díjazottja

A Magyar Írószövetség idén hozta létre a Mecénás-díjat, amelyet innentől a szervezet azon támogatóinak ítélnek oda, akik áldozatos munkájukkal és nagyvonalú felajánlásaikkal járulnak hozzá a magyar irodalom és nyelviség fennmaradásáért, az írott hagyományok megőrzéséért a következő generációk számára. A Mecénás-díj legelső díjazottja Nagy Elek üzletember, a Méhes György - Nagy Elek Irodalmi Alapítvány alapítója, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke lett.
2025. 10. 17. 16:00
Megosztás:

Az 5 legjobb kriptovaluta, amellyel 1000 dollárból 50 000 dollárt csinálhatsz ebben a bikapiacban

A kriptobefektetők ismét olyan eszközöket keresnek, amelyek kis pozíciókból akár életre szóló hozamot is hozhatnak. A 2025–2026-os ciklus a növekedés új korszakának tűnik, és néhány projekt már most élen jár ebben a folyamatban.
2025. 10. 17. 15:30
Megosztás:

Messze nincs még vége az Otthon Start láznak: kiderült, mit gondolnak az ingatlankeresők a piacról

A következő hónapokban is tovább pörgetheti az Otthon Start program az ingatlanpiacot, ugyanis még rengetegen vannak olyanok, akik a közeljövőben tervezik a kedvezményes hitellel a lakásvásárlást - derül ki a zenga.hu hirdetési oldal felhasználói körében végzett felmérésből. A válaszadók a fővárosi kínálattal kevésbé vannak megelégedve, a többség pedig 25 százalék alatti önrésszel tervez.
2025. 10. 17. 15:30
Megosztás:

Ársapkával fagyasztották be a budapesti garzonlakások száguldó árait

Az Otthon Start Program (OSP) bejelentése után megtorpant az első lakásvásárlók kedvenceinek számító fővárosi garzonok drágulása elsősorban a 1,5 milliós négyzetméterár-korlát miatt. A tulajdonosok által meghirdetett használt 30-50 négyzetméteres lakások négyzetméterárainak középértéke tavaly októbertől a program júliusi bejelentéséig 32 százalékkal 1,45 millió forintra nőtt. Az elmúlt három hónapban viszont már csak 4,5 százalékkal emelkedtek a budapesti garzonárak. Érdekes különbség, hogy a tulajdonosok kínálatában szereplő kislakások kevesebb mint feleakkora tempóban drágultak július és szeptember között, mint az ingatlanközvetítők által eladásra kínált használt garzonok. Az OSP szeptemberi indulása óta mindkét eladói csoport kínálatában jelentősen lassult a garzonlakások drágulása, amiben jelentős szerepet játszik, hogy ezeknek az ingatlanoknak az árszintje már a program bejelentésekor is a 1,5 milliós négyzetméterárszint körül táncolt.
2025. 10. 17. 15:00
Megosztás: