Az autók kilométer órája sokszor vissza van tekerve - Ön erről hogyan szerezhet tudomást?

Az európai országok használtautó-piacai mind hasonló problémákkal küzdenek. Ha csak a futásteljesítményt érintő csalásokra, az eltitkolt károkra vagy a bevallottnál régebbi járműparkra gondolunk – melyekből következik, hogy a vásárló nagyobb eséllyel jut rossz minőségű autóhoz – egyértelműen látszik, hogy a használt járművek piacán számos esetben okoz gondot az átláthatóság hiánya. Európa különböző részein azonban némileg eltérő a helyzet, ami leginkább a gazdasági körülményekkel és a regionális sajátosságokkal magyarázható.

Az autók kilométer órája sokszor vissza van tekerve - Ön erről hogyan szerezhet tudomást?

A járműtörténetek feltárásával foglalkozó carVertical platform kutatásából egyértelműen kimutatható, hogy melyek azok az országok, ahol jelenleg a legkockázatosabb használt gépkocsit vásárolni.

Mennyire átlátható a magyar használtautó-piac?

Magyarország a CarVertical piaci átláthatósági indexének közepén helyezkedik el, Szlovákia és Horvátország között. Bár Magyarországon nem olyan rossz a helyzet, mint Kelet-Európában, az ország használtautó-piaca korántsem átlátható.

Magyarországon 8 autóból 1-nek módosították a kilométeróra-állását. Az átlagos visszatekerési érték 45 987 km, így előfordulhat, hogy a vásárló nemcsak jóval többet fizet egy járműért, de a téves futásteljesítmény alapján a karbantartás tervezése is komoly gondot okozhat.

Az átlagos kárértéket tekintve Magyarország az 1. helyen áll 2638 euróval, ami 2-3-szor alacsonyabb, mint a legtöbb országban.

A teljes Piaci Átláthatósági Index jelentés itt olvasható.

A nyugati országok piaca átláthatóbb

A carVertical kutatása szerint Nyugat-Európában átláthatóbb a használtautó-piac, mint a kontinens keleti országaiban. Az sem meglepő eredmény, hogy Kelet-Európába a legtöbb járművet olyan országokból importálják, mint Németország, Franciaország vagy Olaszország.

A Piaci Átláthatósági Indexen szereplő 23 ország közül az Egyesült Királyság használtautó piaca bizonyult a legátláthatóbbnak. Ez azonban nem jelenti azt, hogy itt ne fordulnának elő visszaélések. Az országban a carVertical által ellenőrzött autók 14,5%-ában mutatkoztak eltérések a futásteljesítményben, a járművek 21%-a pedig korábban sérült, ami arra utal, hogy a vásárlóknak a briteknél sem szabad vakon megbízniuk az eladókban. Tény azonban, hogy az importált autók aránya 10,7%-kal az Egyesült Királyságban a legalacsonyabb.

A 2. helyen Németország áll 12,6%-os kilométeróra-visszaállítási aránnyal, és 21,3%-ban sérült járművekkel. Míg Németország Európa legnagyobb autógyártója, az országban a használt járművek 26,8%-át külföldről importálják.

A Piaci Átláthatósági Index szerint Olaszországban a legalacsonyabb (16,6%) a sérült autók aránya. A futásteljesítménnyel való visszaélések aránya is viszonylag alacsony, mindössze 11%. Az országban az importált autók aránya is csupán 32,1%.

„Németország, Olaszország és Franciaország kulcsfontosságú szereplői az autóiparnak. Mindhárom országban számos járművet gyártanak, és a régió többi részébe is exportálnak használt autókat” – mondja M. Buzelis.

Érdekes szempont, hogy Franciaországban a futásteljesítmény-csalásért kiszabott pénzbírságok akár 10-szer magasabbak, mint egyes keleti országokban, ami azt eredményezi, hogy csupán 9,6%-ban fordul elő visszaélés. Az ország útjain közlekedő autók 28,5%-a azonban sérült, ami jelentős arány amellett, hogy az országban futó használt gépjárművek 54%-át importálják, ami az első helyen álló országok között is a legmagasabb szám.

Közép-Európában az átláthatóság átlagosnak számít

A közép-európai országok, így Horvátország, Csehország, Magyarország és Szlovákia a CarVertical Piaci Átláthatósági Indexén a középmezőnyben szerepelnek. Ezekben az országokban magas a járműbehozatali arány, és jelentős a sérült járművek száma.

Csehországban a használt autók felét külföldről importálják. Az autók 51,6%-a sérült, 11,4%-uk esetében pedig módosították kilométeróra állását.

A szomszédos Szlovákiában még több, 58,5% az importált autó. A járművek 57,7%-a sérült, és 9-ből 1-nek manipulálták a futásteljesítményét.

A magyarországi használt autók piacán is hasonló a helyzet: az autók 52,6 százalékát külföldről hozzák be, 55 százalékuk sérült, 12,7 százalékuk kilométeróra állása pedig hamisított. Míg a valótlan futásteljesítménnyel bíró járművek aránya Horvátországban az egyik legalacsonyabb (10,3%), jelentős az importált autók száma (69,3%), és a járművek 56,4%-a szenvedett korábban sérülést.

A legtöbb átláthatósági probléma Kelet-Európában tapasztalható

A használt autó vásárlás Lettországban, Litvániában, Ukrajnában vagy Romániában kockázatos üzlet, mivel sok jármű kapcsán derülnek ki rejtett sérülések, futásteljesítmény-hamisítások stb. A gyakori csalásoknak sok vásárló esik áldozatául.

Lettországban a legrosszabb a helyzet: a carVertical által ellenőrzött összes jármű 23,6%-a esetében nem felel meg a futásteljesítmény a valóságak. Hasonló a helyzet a többi kelet-európai országban is: Romániában a manipulált kilométeróra-állások az autók 19,6%-át, Ukrajnában 15,6%-át, Litvániában 18,1%-át érintik.

Autóimport szempontjából Ukrajna a listavezető – az országba szállított járművek több mint 80%-a külföldről érkezik. Lettország (75,5%), Románia (67,2%) és Litvánia (75,3%) nem sokkal marad el mögötte.

A nyugat-európai országokból érkező járművek nagyrésze sérülten érkezik. Ezeket az autókat általában helyben megjavítják, majd újként adják el. Ezért nagyon magas a balesetes autók aránya Kelet-Európában. Litvániában a járművek 59%-a, Lettországban 57,5%-a, Romániában 57%-a, Ukrajnában pedig 46,7%-a sérült.

„Az egyik legfontosabb ok, amiért a keleti országokat sokkal jobban érintik a csalások, hogy a használt autóimport aránya itt jóval magasabb. Az import közvetlenül befolyásolja az autók futásteljesítményének módosítását – az ilyen bűncselekmények nyomon követése sok erőfeszítést igényel, különösen akkor, ha határokon átnyúló tranzakciókról van szó” – magyarázza M. Buzelis.

Hogyan zajlott a kutatás?

Ez a kutatás az ügyfeleink által 12 hónap alatt, megvásárolt tényleges autójelentések adataira támaszkodik. Így átfogó képet kapunk az európai használt járművek piacáról, a szakértők pedig összehasonlíthatják a különböző országok helyzetét.

Az összehasonlíthatóság érdekében kidolgozott Piaci Átláthatósági Index 6 tényezőt vesz alapul:

-    a manipulált kilométerórával rendelkező autók százalékos arányát
-    a kilométer-számlálók visszatekerésének átlagos, kilométerben számított értékét
-    a sérült járművek százalékos arányát
-    az átlagos kárértéket
-    az import használt autók arányát
-    az ellenőrzött autók átlagos életkorát.

Tekintve, hogy ezek a tényezők a piac átláthatósága szempontjából más-más jelentőséggel bírnak, az indexben eltérő súllyal szerepelnek. A kilométer-számláló átlagos visszapörgetési értéke például sokkal inkább befolyásolja a pontszámot, mint az ellenőrzött járművek átlagos életkora.

„A nagyszámú autótörténeti jelentés feldolgozása lehetővé teszi számunkra, hogy megállapítsuk a különböző piacok jellegzetességeit, és nyomon kövessük a tipikus minták alakulását” – világít rá Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetője.

Lebuktatták a magyar ásványvizek sötét titkát

A forró nyári hónapok során magától értetődő, hogy megnő a vízfogyasztás – Magyarországon azonban ez nem csupán szezonális reakció. Az ásványvíz sokak számára napi szokássá, sőt, identitásformáló tényezővé vált. Mindez egy olyan országban történik, ahol a csapvíz minősége nemzetközi összevetésben is kivételesen jó. Mégis sokan meg vannak győződve arról, hogy a boltban megvásárolt palackos víz jobb, mint amit a saját otthonuk csapjából engednek.
2025. 07. 19. 02:00
Megosztás:

Új nyugdíjszámítás Magyarországon! Ki kap többet és ki jár rosszul?

A legutóbbi Országos Nyugdíjas Parlament által megfogalmazott javaslat szerint jelentősen, akár több tízezer forinttal is nőhetne az átlagos nyugdíjösszeg, amennyiben a magyar állam a jelenleg alkalmazott inflációkövető rendszer helyett a svájci indexálást vezetné be.
2025. 07. 19. 01:00
Megosztás:

Megérkezett végre a mém érme szezon? Szárnyal a Bonk és a Pepe!

A mém érmék robbanásszerű emelkedésbe kezdtek július harmadik hetében, és kevés az olyan kereskedő, aki veszteségben lenne. A nagyobb piaci kapitalizációval rendelkező mém érmék közül a Bonk és a Pepe teljesített legjobban, azonban a PENGU és az SPX befektetőknek sincs okuk a panaszra.
2025. 07. 19. 00:01
Megosztás:

Kedvező irányba mozdult el az amerikai lakáspiac

A kiadott építési engedélyek száma 1 millió 397 ezerre emelkedett hó /hó alapon a júniusi előzetes adatok szerint az Egyesült Államokban.
2025. 07. 18. 22:00
Megosztás:

Vártnál jobb profit az American Express-től

Az American Express a tőzsdenyitás előtt tette közzé második negyedéves gyorsjelentését.
2025. 07. 18. 21:30
Megosztás:

Csökkent a gyűlölet-bűncselekmények száma Spanyolországban

Spanyolországban tavaly az előző évhez képest 13,8 százalékkal csökkent a gyűlölet-bűncselekmények száma, amelyek mintegy fele rasszizmus és idegenellenesség miatt történt - derült ki a belügyminisztérium pénteken nyilvánosságra hozott jelentéséből.
2025. 07. 18. 21:00
Megosztás:

Az ÁKK mandátumot adott ki egy kínai devizakötvény kibocsátás megszervezésére

Az Államadósság Kezelő Központ Zrt. (ÁKK) a júliusban módosított finanszírozási terve alapján mandátumot adott egy kínai renminbiben denominált, elsősorban kínai intézményi befektetőknek ajánlott devizakötvény ("pandakötvény") kibocsátásának megszervezésére Magyarország részére - olvasható az ÁKK honlapján pénteken közzétett tájékoztatásban.
2025. 07. 18. 20:00
Megosztás:

Sugar Rush 1000 nyerőgép bemutató: Egy színes utazás az édes nyeremények világába

Ha olyan nyerőgépet keresel, amely ötvözi a látványos grafikát, izgalmas funkciókat és magas nyerési potenciált, akkor a Sugar Rush 1000 tökéletes választás lehet. A Pragmatic Play fejlesztésében készült játék egy mesés, cukorkával teli világba repíti a játékosokat, ahol klaszteres nyeremények, zuhanó tárcsák és ragadós szorzók fokozzák az élményt. Ez a nyerőgép a pörgős akciót kedvelőknek és az alkalmi játékosoknak egyaránt ideális lehet.
2025. 07. 18. 19:30
Megosztás:

Milyen különbségek vannak az Otthon Start iránt érdeklődők között az egyes vármegyékben?

„A Bankmonitor kalkulátorát használó és ott érdeklődést leadók több, mint 4 ezer személynek az adatai megvannak vármegyénkénti bontásban is. Az érdeklődők bő harmada Budapesten szeretne ingatlant vásárolni. Nem meglepő módon a fővárosban hajlandók a legtöbbet költeni a házvásárlásra, és az igényelt kölcsönösszeg is itt a legmagasabb. Ezen adatok mellett már megdöbbentő lehet, hogy nem a budapestiek feszítik ki a legjobban magukat azért, hogy megszerezzék álmaik otthonát.”
2025. 07. 18. 19:00
Megosztás:

Újabb féléves csúcson a belföldi használtautó-piac

A DataHouse ma közzétett előzetes adatai szerint a hazai használtautó-piacon 466 300 személygépkocsi cserélt gazdát az első félévben. Ez az érték 2,5 százalékkal haladja meg a tavalyi első félév volumenét, amely az eddigi rekordot jelentette. A JóAutók.hu várakozása szerint komoly esély van arra, hogy éves szinten megdől a használtautó-piac forgalmának tavaly elért közel 907 ezres csúcsa is.
2025. 07. 18. 18:00
Megosztás:

Változó hitelcélok: ezért keresik legtöbben a személyi kölcsönöket

Komoly átrendeződés történt a személyi kölcsönöknél, júniusban autóvásárláshoz kerestek legtöbben szabad felhasználású kölcsönt – írja közleményében a Bank360.hu. A hitel iránt érdeklődők átlagos jövedelme 12,1 százalékkal emelkedett egy év leforgása alatt, míg a személyi hitelek átlagos összege csak minimálisan növekedett az elmúlt egy évben - ez derül ki a Bank360 saját kalkulátorának keresési adataiból.
2025. 07. 18. 17:00
Megosztás:

Nagy pofonba futhatnak bele azok az Otthon Start igénylők, akik ezzel nincsenek tisztában

A BiztosDöntés.hu szakértőihez érkező kérdések alapján sokak számára kulcsfontosságú a 10 százalékos önerő lehetősége az Otthon Start hitelnél, ám van ezzel kapcsolatban egy gyakori félreértés. Ezt ugyanis a többség úgy értelmezi, hogy a lakásvásárláshoz elegendő lesz majd a vételár 10 százaléka, míg a fennmaradó részt lehet majd a 3 százalékos kamatú hitellel finanszírozni. A helyzet azonban nem ilyen egyszerű, és bizony előfordulhat majd, a vételár nem 10, hanem akár 20-30 százalékát is saját forrásból kell előteremteni. Mutatjuk, miért van ez, és miért nem mond ellent a 10 százalékos elvárásnak.
2025. 07. 18. 16:00
Megosztás:

Továbbra is túlzsúfoltak a börtönök Európában

Továbbra is növekvő túlzsúfoltság jellemzi az európai börtönöket, ami a tagországok egyharmadában komoly kihívást jelent - közölte az Európa Tanács pénteken.
2025. 07. 18. 15:30
Megosztás:

Banki segítség a sikeres településfejlesztéshez

A klíma-alkalmazkodás fejlesztésétől a bölcsődebővítésig számos területen hasznosítható az a mindegy 1960 milliárd forint, ami az előttünk álló, 2027-ig tartó uniós költségvetési ciklusban, a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program Plusz (TOP Plusz) keretében érkezhet Magyarországra. A sikeres pályázatokhoz elengedhetetlen a fejlesztési források lehívásában szerzett sokéves tapasztalat és a stabil pénzügyi háttér, ezért kötött partnerségi megállapodást a Magyar Önkormányzatok Szövetsége (MÖSZ) az OTP Bankkal.
2025. 07. 18. 15:00
Megosztás:

Aggodalom ellenére új csúcson az USA részvények

Lehet a Fed függetlenségén aggódni, hiszen Trump az egyik mondatával erős jelzést tesz Powell eltávolításának irányába, míg a másikkal meg határozottan cáfolja ezen szándékát.
2025. 07. 18. 14:30
Megosztás:

EM: beérkeztek az első igénylések a közvilágítási pályázatra

Beérkeztek az első igénylések a közvilágítási pályázatra, a hétfőn megnyitott programban a kormány 18 milliárd forinttal támogatja a vidéki kistelepülések fejlesztéseit - tette közzé az Energiaügyi Minisztérium (EM) pénteki Facebook-bejegyzésében.
2025. 07. 18. 14:00
Megosztás:

Július végén kezdődik a Körszálló újjáépítése

Július végén indul a Körszálló újjáépítése, a Market csoporthoz tartozó Market Asset Management (MAM) Zrt. beruházásában megvalósuló, 2027 végéig tartó projekt első szakasza az elavult épület bontása, amely után megkezdődhet majd a modern, fenntartható és az eredeti építészeti értékeket és formát őrző lakóépület létrehozása - közölte a társaság az MTI-vel pénteken.
2025. 07. 18. 13:00
Megosztás:

Észak-Macedóniában fejleszt az MTel

A Magyar Telekom makedón leányvállalata szándéknyilatkozatot írt alá a makedón kormánnyal Észak-Macedónia digitális átalakítása és fellendítése céljából.
2025. 07. 18. 12:30
Megosztás:

Újabb féléves csúcson a belföldi használtautó-piac

A magyarországi használtautó-piacon 466 300 személygépkocsi került új tulajdonoshoz az idei első félévben, ami 2,5 százalékkal több, mint a tavalyi azonos időszakban elért rekord - közölte a JóAutók.hu pénteken az MTI-vel, a DataHouse előzetes adatai alapján.
2025. 07. 18. 12:00
Megosztás:

Decemberben mondhatja ki a végszót az EKB

A Bloomberg friss elemzői felmérése szerint az EKB szeptemberben vághat legközelebb, 1,75%-ra csökkentve a betéti kamatot és 1,9%-ra vágva az alapkamatot.
2025. 07. 18. 11:30
Megosztás: