Az autók kilométer órája sokszor vissza van tekerve - Ön erről hogyan szerezhet tudomást?

Az európai országok használtautó-piacai mind hasonló problémákkal küzdenek. Ha csak a futásteljesítményt érintő csalásokra, az eltitkolt károkra vagy a bevallottnál régebbi járműparkra gondolunk – melyekből következik, hogy a vásárló nagyobb eséllyel jut rossz minőségű autóhoz – egyértelműen látszik, hogy a használt járművek piacán számos esetben okoz gondot az átláthatóság hiánya. Európa különböző részein azonban némileg eltérő a helyzet, ami leginkább a gazdasági körülményekkel és a regionális sajátosságokkal magyarázható.

Az autók kilométer órája sokszor vissza van tekerve - Ön erről hogyan szerezhet tudomást?

A járműtörténetek feltárásával foglalkozó carVertical platform kutatásából egyértelműen kimutatható, hogy melyek azok az országok, ahol jelenleg a legkockázatosabb használt gépkocsit vásárolni.

Mennyire átlátható a magyar használtautó-piac?

Magyarország a CarVertical piaci átláthatósági indexének közepén helyezkedik el, Szlovákia és Horvátország között. Bár Magyarországon nem olyan rossz a helyzet, mint Kelet-Európában, az ország használtautó-piaca korántsem átlátható.

Magyarországon 8 autóból 1-nek módosították a kilométeróra-állását. Az átlagos visszatekerési érték 45 987 km, így előfordulhat, hogy a vásárló nemcsak jóval többet fizet egy járműért, de a téves futásteljesítmény alapján a karbantartás tervezése is komoly gondot okozhat.

Az átlagos kárértéket tekintve Magyarország az 1. helyen áll 2638 euróval, ami 2-3-szor alacsonyabb, mint a legtöbb országban.

A teljes Piaci Átláthatósági Index jelentés itt olvasható.

A nyugati országok piaca átláthatóbb

A carVertical kutatása szerint Nyugat-Európában átláthatóbb a használtautó-piac, mint a kontinens keleti országaiban. Az sem meglepő eredmény, hogy Kelet-Európába a legtöbb járművet olyan országokból importálják, mint Németország, Franciaország vagy Olaszország.

A Piaci Átláthatósági Indexen szereplő 23 ország közül az Egyesült Királyság használtautó piaca bizonyult a legátláthatóbbnak. Ez azonban nem jelenti azt, hogy itt ne fordulnának elő visszaélések. Az országban a carVertical által ellenőrzött autók 14,5%-ában mutatkoztak eltérések a futásteljesítményben, a járművek 21%-a pedig korábban sérült, ami arra utal, hogy a vásárlóknak a briteknél sem szabad vakon megbízniuk az eladókban. Tény azonban, hogy az importált autók aránya 10,7%-kal az Egyesült Királyságban a legalacsonyabb.

A 2. helyen Németország áll 12,6%-os kilométeróra-visszaállítási aránnyal, és 21,3%-ban sérült járművekkel. Míg Németország Európa legnagyobb autógyártója, az országban a használt járművek 26,8%-át külföldről importálják.

A Piaci Átláthatósági Index szerint Olaszországban a legalacsonyabb (16,6%) a sérült autók aránya. A futásteljesítménnyel való visszaélések aránya is viszonylag alacsony, mindössze 11%. Az országban az importált autók aránya is csupán 32,1%.

„Németország, Olaszország és Franciaország kulcsfontosságú szereplői az autóiparnak. Mindhárom országban számos járművet gyártanak, és a régió többi részébe is exportálnak használt autókat” – mondja M. Buzelis.

Érdekes szempont, hogy Franciaországban a futásteljesítmény-csalásért kiszabott pénzbírságok akár 10-szer magasabbak, mint egyes keleti országokban, ami azt eredményezi, hogy csupán 9,6%-ban fordul elő visszaélés. Az ország útjain közlekedő autók 28,5%-a azonban sérült, ami jelentős arány amellett, hogy az országban futó használt gépjárművek 54%-át importálják, ami az első helyen álló országok között is a legmagasabb szám.

Közép-Európában az átláthatóság átlagosnak számít

A közép-európai országok, így Horvátország, Csehország, Magyarország és Szlovákia a CarVertical Piaci Átláthatósági Indexén a középmezőnyben szerepelnek. Ezekben az országokban magas a járműbehozatali arány, és jelentős a sérült járművek száma.

Csehországban a használt autók felét külföldről importálják. Az autók 51,6%-a sérült, 11,4%-uk esetében pedig módosították kilométeróra állását.

A szomszédos Szlovákiában még több, 58,5% az importált autó. A járművek 57,7%-a sérült, és 9-ből 1-nek manipulálták a futásteljesítményét.

A magyarországi használt autók piacán is hasonló a helyzet: az autók 52,6 százalékát külföldről hozzák be, 55 százalékuk sérült, 12,7 százalékuk kilométeróra állása pedig hamisított. Míg a valótlan futásteljesítménnyel bíró járművek aránya Horvátországban az egyik legalacsonyabb (10,3%), jelentős az importált autók száma (69,3%), és a járművek 56,4%-a szenvedett korábban sérülést.

A legtöbb átláthatósági probléma Kelet-Európában tapasztalható

A használt autó vásárlás Lettországban, Litvániában, Ukrajnában vagy Romániában kockázatos üzlet, mivel sok jármű kapcsán derülnek ki rejtett sérülések, futásteljesítmény-hamisítások stb. A gyakori csalásoknak sok vásárló esik áldozatául.

Lettországban a legrosszabb a helyzet: a carVertical által ellenőrzött összes jármű 23,6%-a esetében nem felel meg a futásteljesítmény a valóságak. Hasonló a helyzet a többi kelet-európai országban is: Romániában a manipulált kilométeróra-állások az autók 19,6%-át, Ukrajnában 15,6%-át, Litvániában 18,1%-át érintik.

Autóimport szempontjából Ukrajna a listavezető – az országba szállított járművek több mint 80%-a külföldről érkezik. Lettország (75,5%), Románia (67,2%) és Litvánia (75,3%) nem sokkal marad el mögötte.

A nyugat-európai országokból érkező járművek nagyrésze sérülten érkezik. Ezeket az autókat általában helyben megjavítják, majd újként adják el. Ezért nagyon magas a balesetes autók aránya Kelet-Európában. Litvániában a járművek 59%-a, Lettországban 57,5%-a, Romániában 57%-a, Ukrajnában pedig 46,7%-a sérült.

„Az egyik legfontosabb ok, amiért a keleti országokat sokkal jobban érintik a csalások, hogy a használt autóimport aránya itt jóval magasabb. Az import közvetlenül befolyásolja az autók futásteljesítményének módosítását – az ilyen bűncselekmények nyomon követése sok erőfeszítést igényel, különösen akkor, ha határokon átnyúló tranzakciókról van szó” – magyarázza M. Buzelis.

Hogyan zajlott a kutatás?

Ez a kutatás az ügyfeleink által 12 hónap alatt, megvásárolt tényleges autójelentések adataira támaszkodik. Így átfogó képet kapunk az európai használt járművek piacáról, a szakértők pedig összehasonlíthatják a különböző országok helyzetét.

Az összehasonlíthatóság érdekében kidolgozott Piaci Átláthatósági Index 6 tényezőt vesz alapul:

-    a manipulált kilométerórával rendelkező autók százalékos arányát
-    a kilométer-számlálók visszatekerésének átlagos, kilométerben számított értékét
-    a sérült járművek százalékos arányát
-    az átlagos kárértéket
-    az import használt autók arányát
-    az ellenőrzött autók átlagos életkorát.

Tekintve, hogy ezek a tényezők a piac átláthatósága szempontjából más-más jelentőséggel bírnak, az indexben eltérő súllyal szerepelnek. A kilométer-számláló átlagos visszapörgetési értéke például sokkal inkább befolyásolja a pontszámot, mint az ellenőrzött járművek átlagos életkora.

„A nagyszámú autótörténeti jelentés feldolgozása lehetővé teszi számunkra, hogy megállapítsuk a különböző piacok jellegzetességeit, és nyomon kövessük a tipikus minták alakulását” – világít rá Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetője.

Mol: magyar-török szénhidrogén-kutatás kezdődött a Dunántúlon

Buzsák környékén megkezdte a szeizmikus méréseket a Mol-csoport és Törökország nemzeti kutatás-termelési cége, a Turkish Petroleum Corporation (TPAO). Azt vizsgálják, hogy a dél-dunántúli koncessziós területek alatt található-e ígéretes kőolaj- vagy földgázlelőhely - közölte a Mol-csoport hétfőn az MTI-vel.
2025. 12. 08. 18:30
Megosztás:

Lezárult a Nébih országos téli élelmiszerlánc-ellenőrzésének első szakasza

Lezárult a november 3-án indult téli élelmiszerlánc ellenőrzés-sorozat első szakasza, összességében biztató eredményekkel - tájékoztatta az Agrárminisztérium (AM) hétfőn az MTI-t.
2025. 12. 08. 18:00
Megosztás:

Az OTP Csoport harmadszor is a kelet-közép európai régió élén a The Banker TOP100-as bankok rangsorában

A The Banker, a Financial Times csoport meghatározó szaklapja több mint száz éve a globális pénzügyi szektor egyik legelismertebb forrása.
2025. 12. 08. 17:30
Megosztás:

Előre csúszott a karácsonyi bevásárlás? Kiugró fogalmat hozott a Black November a MediaMarktnál

Dinamikus növekedést hozott az idei Black November a MediaMarktnál. A friss adatok alapján a magyar vásárlók egyre tudatosabban időzítenek erre az időszakra, így az idén a piac általános trendjével ellentétben kiugró számban fogytak a televíziók és jelentősen nőtt az átlagos kosárérték. A kampányidőszak másik nagy nyertesei a biztonságot nyújtó kiegészítő szolgáltatások és a mobiltelefon-kiegészítők voltak.
2025. 12. 08. 17:00
Megosztás:

Év végéig lehet jelentkezni az MCC művészeti tehetségkutatójára

A Mathias Corvinus Collegium (MCC) Középiskolás Programja harmadik alkalommal szervezi meg a teljes Kárpát-medencére kiterjedő művészeti tehetségkutató programsorozatát, az MCC ARS-ot, amelyre év végéig lehet jelentkezni.
2025. 12. 08. 16:05
Megosztás:

Prágában már valóság, Budapest következik? - robotkiszállítást tesztelt a foodora

A foodora új korszakot kezd meg Csehországban: elindítja a meleg ételek és élelmiszerek robotos kiszállítását Prágában. A tesztprojekt a cseh főváros 8. kerületében zajlik, ahol három robot szállít McDonald's rendeléseket körülbelül 2 km-es körzetben. Ez a kezdeményezés közvetlenül épít a svéd sikermodellre, ahol márciusban indították el a cég első európai robotkiszállítási programját.
2025. 12. 08. 15:00
Megosztás:

Vitalik Buterin új javaslata forradalmasíthatja az Ethereum díjrendszerét – Jönnek az onchain gázfutures szerződések

Az Ethereum egyik legsúlyosabb problémája hosszú évek óta a kiszámíthatatlan, gyakran drasztikusan megemelkedő tranzakciós költségek, azaz a „gas fee”. Vitalik Buterin, az Ethereum társalapítója most egy új, innovatív megközellést javasolt: onchain gázfutures szerződéseket. Ha ez az ötlet megvalósul, teljesen új korszak kezdődhet a blokklánc-használatban, ahol a felhasználók előre rögzített áron biztosíthatják tranzakcióik költségét – akár hónapokra előre.
2025. 12. 08. 14:30
Megosztás:

Januártól még jobban megéri megváltozott munkaképességű dolgozókat alkalmazni

A minimálbér 11 százalékos emelése automatikusan ugyanilyen arányban emeli majd a rehabilitációs hozzájárulás összegét is: az idei 2 617 200 forint helyett jövőre már 2 905 200 forintot kell majd fizetniük minden egyes hiányzó munkatárs után azoknak a cégeknek, amelyek a munkaerő-állományuk legalább 5 százalékát nem megváltozott munkaképességűekkel (MMK) töltik fel.
2025. 12. 08. 14:00
Megosztás:

A Bybit és a Circle összefog – Új szintre lép az USDC globális terjeszkedése

Egy új, stratégiai partnerség körvonalazódik a kriptopiacon: a Bybit tőzsde és az USDC kibocsátója, a Circle közösen dolgoznak azon, hogy a stabilcoin elérhetősége és használata világszerte bővüljön. Az együttműködés célja az USDC-hez kapcsolódó kereskedési párok és termékek számának növelése a Bybit platformján – mindez pedig komoly hatással lehet a piaci likviditásra is.
2025. 12. 08. 13:30
Megosztás:

Négy tonnányi húskészítményt foglaltak le Röszkén

A pénzügyőrök novemberben hat fuvarban összesen mintegy négy tonna, különböző állati eredetű terméket foglaltak le a röszkei határátkelőhelyen - tájékoztatta a Nemzeti Adó és Vámhivatal Csongrád-Csanád Vármegyei Adó- és Vámigazgatósága hétfőn az MTI-t.
2025. 12. 08. 13:00
Megosztás:

Német külügyminiszter: tartós megoldások kellenek a kereskedelmi feszültségekre

A Kereskedelmi Világszervezetnek (WTO) a jelenlegi kereskedelmi feszültségek közepette fenntartható megoldásokat kell kidolgoznia - közölte Johann Wadephul német külügyminiszter Pekingben, Vang Ven-tao kínai kereskedelmi miniszterrel folytatott megbeszélésén.
2025. 12. 08. 12:30
Megosztás:

Miért emelkedik ma a Kriptopiac? – Kínai tiltások, Binance-engedély és technikai támaszok mozgatták a piacot

A kriptopiac ismét zöldben kezdte a napot: a teljes piaci kapitalizáció több mint 69 milliárd dollárral nőtt, miközben Bitcoin és több altcoin is enyhe erősödést mutat. Bár a piaci hangulat továbbra is törékeny, a befektetők optimizmusa ismét erősödni látszik — annak ellenére, hogy Kína újabb, rendkívül szigorú figyelmeztetést adott ki a digitális eszközökkel kapcsolatban.
2025. 12. 08. 12:00
Megosztás:

Otthon Start hatás: Hirtelen visszatért a magyarok kedve a Babaváróhoz

A Magyar Nemzeti Bank friss adatai szerint január és szeptember vége között mindössze 15,3 ezer Babaváró-szerződés született 167 milliárd forint értékben, ami a konstrukció eddigi történetének egyik leggyengébb kilenc hónapja.
2025. 12. 08. 11:30
Megosztás:

Rég nem látott pörgést hozott év végére az Otthon Start Program

A NAV idei első háromnegyedéves adatait feldolgozó elemzés az előző év hasonló időszakához viszonyítva országosan 19,2%-os drágulást mutat nominálisan, ami közel 15%-os reálár-növekedést jelent. Ezen belül jogállásonként a két véglet Budapest 21,8%-os, illetve a kisebb városok 6,4%-os éves árindexe, míg a megyei jogú városok és a községek mutatója 17-19% közötti.
2025. 12. 08. 11:00
Megosztás:

Húsz előterjesztés vitáját folytatja le az Országgyűlés

Húsz előterjesztés vitáját folytatja le hétfőn az Országgyűlés.
2025. 12. 08. 10:30
Megosztás:

Mire számíthatnak a befektetők ezen a héten?

Az ázsiai részvénypiacok hétfőn szűk sávban mozogtak, mivel a befektetők óvatosan várják az esetleges amerikai Fed-kamatcsökkentést a hét későbbi részében, miközben Japán lefelé módosított gazdasági növekedési adatait értékelik.
2025. 12. 08. 10:00
Megosztás:

A japán jegybankelnök nyilatkozata hozott hozamemelkedést a múlt hét folyamán

A múlt héten jelentős hozamemelkedést okozott a fejlett piacokon a japán jegybankelnök, aki elmondta, a következő kamatmeghatározó ülésén megfontolják a kamatemelést.
2025. 12. 08. 09:30
Megosztás:

Pluszban végezték mind a pénteki napot, mind a múlt hetet az amerikai piacok,

Az amerikai részvénypiac pénteken enyhe emelkedést mutatott: az S&P 500 0,2%-kal zárt magasabban, ezzel sorozatban negyedik nyereséges napját könyvelve el, miközben a Nasdaq Composite 0,3%-kal, míg a Dow Jones 0,2%-kal erősödött.
2025. 12. 08. 09:00
Megosztás:

Keresték az irányt a vezető európai indexek pénteken

Bizonytalan irányban mozdultak az európai indexek a múlt hét utolsó napján: a DAX 0,6%-os emelkedését ellensúlyozta a CAC 40 0,1%-os és a FTSE 100 0,5%-os csökkenése, így a pán-európai Stoxx 600 stagnált; a befektetők már az e heti amerikai kamatdöntésre készültek.
2025. 12. 08. 08:30
Megosztás:

Alig mozdult hétfő reggelre a forint árfolyama

Alig változott a forint árfolyama hétfő reggelre a főbb devizákkal szemben a péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 12. 08. 08:00
Megosztás: