Az autók kilométer órája sokszor vissza van tekerve - Ön erről hogyan szerezhet tudomást?

Az európai országok használtautó-piacai mind hasonló problémákkal küzdenek. Ha csak a futásteljesítményt érintő csalásokra, az eltitkolt károkra vagy a bevallottnál régebbi járműparkra gondolunk – melyekből következik, hogy a vásárló nagyobb eséllyel jut rossz minőségű autóhoz – egyértelműen látszik, hogy a használt járművek piacán számos esetben okoz gondot az átláthatóság hiánya. Európa különböző részein azonban némileg eltérő a helyzet, ami leginkább a gazdasági körülményekkel és a regionális sajátosságokkal magyarázható.

Az autók kilométer órája sokszor vissza van tekerve - Ön erről hogyan szerezhet tudomást?

A járműtörténetek feltárásával foglalkozó carVertical platform kutatásából egyértelműen kimutatható, hogy melyek azok az országok, ahol jelenleg a legkockázatosabb használt gépkocsit vásárolni.

Mennyire átlátható a magyar használtautó-piac?

Magyarország a CarVertical piaci átláthatósági indexének közepén helyezkedik el, Szlovákia és Horvátország között. Bár Magyarországon nem olyan rossz a helyzet, mint Kelet-Európában, az ország használtautó-piaca korántsem átlátható.

Magyarországon 8 autóból 1-nek módosították a kilométeróra-állását. Az átlagos visszatekerési érték 45 987 km, így előfordulhat, hogy a vásárló nemcsak jóval többet fizet egy járműért, de a téves futásteljesítmény alapján a karbantartás tervezése is komoly gondot okozhat.

Az átlagos kárértéket tekintve Magyarország az 1. helyen áll 2638 euróval, ami 2-3-szor alacsonyabb, mint a legtöbb országban.

A teljes Piaci Átláthatósági Index jelentés itt olvasható.

A nyugati országok piaca átláthatóbb

A carVertical kutatása szerint Nyugat-Európában átláthatóbb a használtautó-piac, mint a kontinens keleti országaiban. Az sem meglepő eredmény, hogy Kelet-Európába a legtöbb járművet olyan országokból importálják, mint Németország, Franciaország vagy Olaszország.

A Piaci Átláthatósági Indexen szereplő 23 ország közül az Egyesült Királyság használtautó piaca bizonyult a legátláthatóbbnak. Ez azonban nem jelenti azt, hogy itt ne fordulnának elő visszaélések. Az országban a carVertical által ellenőrzött autók 14,5%-ában mutatkoztak eltérések a futásteljesítményben, a járművek 21%-a pedig korábban sérült, ami arra utal, hogy a vásárlóknak a briteknél sem szabad vakon megbízniuk az eladókban. Tény azonban, hogy az importált autók aránya 10,7%-kal az Egyesült Királyságban a legalacsonyabb.

A 2. helyen Németország áll 12,6%-os kilométeróra-visszaállítási aránnyal, és 21,3%-ban sérült járművekkel. Míg Németország Európa legnagyobb autógyártója, az országban a használt járművek 26,8%-át külföldről importálják.

A Piaci Átláthatósági Index szerint Olaszországban a legalacsonyabb (16,6%) a sérült autók aránya. A futásteljesítménnyel való visszaélések aránya is viszonylag alacsony, mindössze 11%. Az országban az importált autók aránya is csupán 32,1%.

„Németország, Olaszország és Franciaország kulcsfontosságú szereplői az autóiparnak. Mindhárom országban számos járművet gyártanak, és a régió többi részébe is exportálnak használt autókat” – mondja M. Buzelis.

Érdekes szempont, hogy Franciaországban a futásteljesítmény-csalásért kiszabott pénzbírságok akár 10-szer magasabbak, mint egyes keleti országokban, ami azt eredményezi, hogy csupán 9,6%-ban fordul elő visszaélés. Az ország útjain közlekedő autók 28,5%-a azonban sérült, ami jelentős arány amellett, hogy az országban futó használt gépjárművek 54%-át importálják, ami az első helyen álló országok között is a legmagasabb szám.

Közép-Európában az átláthatóság átlagosnak számít

A közép-európai országok, így Horvátország, Csehország, Magyarország és Szlovákia a CarVertical Piaci Átláthatósági Indexén a középmezőnyben szerepelnek. Ezekben az országokban magas a járműbehozatali arány, és jelentős a sérült járművek száma.

Csehországban a használt autók felét külföldről importálják. Az autók 51,6%-a sérült, 11,4%-uk esetében pedig módosították kilométeróra állását.

A szomszédos Szlovákiában még több, 58,5% az importált autó. A járművek 57,7%-a sérült, és 9-ből 1-nek manipulálták a futásteljesítményét.

A magyarországi használt autók piacán is hasonló a helyzet: az autók 52,6 százalékát külföldről hozzák be, 55 százalékuk sérült, 12,7 százalékuk kilométeróra állása pedig hamisított. Míg a valótlan futásteljesítménnyel bíró járművek aránya Horvátországban az egyik legalacsonyabb (10,3%), jelentős az importált autók száma (69,3%), és a járművek 56,4%-a szenvedett korábban sérülést.

A legtöbb átláthatósági probléma Kelet-Európában tapasztalható

A használt autó vásárlás Lettországban, Litvániában, Ukrajnában vagy Romániában kockázatos üzlet, mivel sok jármű kapcsán derülnek ki rejtett sérülések, futásteljesítmény-hamisítások stb. A gyakori csalásoknak sok vásárló esik áldozatául.

Lettországban a legrosszabb a helyzet: a carVertical által ellenőrzött összes jármű 23,6%-a esetében nem felel meg a futásteljesítmény a valóságak. Hasonló a helyzet a többi kelet-európai országban is: Romániában a manipulált kilométeróra-állások az autók 19,6%-át, Ukrajnában 15,6%-át, Litvániában 18,1%-át érintik.

Autóimport szempontjából Ukrajna a listavezető – az országba szállított járművek több mint 80%-a külföldről érkezik. Lettország (75,5%), Románia (67,2%) és Litvánia (75,3%) nem sokkal marad el mögötte.

A nyugat-európai országokból érkező járművek nagyrésze sérülten érkezik. Ezeket az autókat általában helyben megjavítják, majd újként adják el. Ezért nagyon magas a balesetes autók aránya Kelet-Európában. Litvániában a járművek 59%-a, Lettországban 57,5%-a, Romániában 57%-a, Ukrajnában pedig 46,7%-a sérült.

„Az egyik legfontosabb ok, amiért a keleti országokat sokkal jobban érintik a csalások, hogy a használt autóimport aránya itt jóval magasabb. Az import közvetlenül befolyásolja az autók futásteljesítményének módosítását – az ilyen bűncselekmények nyomon követése sok erőfeszítést igényel, különösen akkor, ha határokon átnyúló tranzakciókról van szó” – magyarázza M. Buzelis.

Hogyan zajlott a kutatás?

Ez a kutatás az ügyfeleink által 12 hónap alatt, megvásárolt tényleges autójelentések adataira támaszkodik. Így átfogó képet kapunk az európai használt járművek piacáról, a szakértők pedig összehasonlíthatják a különböző országok helyzetét.

Az összehasonlíthatóság érdekében kidolgozott Piaci Átláthatósági Index 6 tényezőt vesz alapul:

-    a manipulált kilométerórával rendelkező autók százalékos arányát
-    a kilométer-számlálók visszatekerésének átlagos, kilométerben számított értékét
-    a sérült járművek százalékos arányát
-    az átlagos kárértéket
-    az import használt autók arányát
-    az ellenőrzött autók átlagos életkorát.

Tekintve, hogy ezek a tényezők a piac átláthatósága szempontjából más-más jelentőséggel bírnak, az indexben eltérő súllyal szerepelnek. A kilométer-számláló átlagos visszapörgetési értéke például sokkal inkább befolyásolja a pontszámot, mint az ellenőrzött járművek átlagos életkora.

„A nagyszámú autótörténeti jelentés feldolgozása lehetővé teszi számunkra, hogy megállapítsuk a különböző piacok jellegzetességeit, és nyomon kövessük a tipikus minták alakulását” – világít rá Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetője.

Az ipari- és lakóingatlanok piacának felpörgése új korszakot nyit Magyarország ingatlanpiacán

A hazai ingatlanfejlesztési piac 2025-ben újra növekedési pályára állt: a tavalyi nehéz évet követően idén megduplázódhat a befektetési forgalom, és jövőre – a gazdasági kilátások javulásával, valamint a kormányzati programok támogatásával – újra a pandémia előtti szintet idézheti. A dinamika alapját az ipari és a lakóingatlan-piac párhuzamos erősödése adja – derül ki az Ingatlanfejlesztői Kerekasztal Egyesület (IFK) immár hagyományos, éves ágazati elemzéséből, amelyet Takács Ernő elnök ismertetett a XIII. Ingatlanfejlesztés Napja alkalmából.
2025. 11. 22. 17:00
Megosztás:

Erősített készenléttel várja a téli időjárást a MÁV-csoport

Erősített készenléttel várja a téli időjárást a MÁV-csoport, a hétvége folyamán a szokásosnál is több munkatársuk áll készenlétben - tájékoztatta a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatósága pénteken az MTI-t.
2025. 11. 22. 16:00
Megosztás:

Már csak 39 nap és életbe lépnek az újabb családi adócsökkentések

"Visszaszámláló indul! Már csak 39 nap és életbe lépnek az újabb családi adócsökkentések - írta a Kulturális és Innovációs Minisztérium családokért felelős államtitkára szombaton a Facebook-oldalán.
2025. 11. 22. 15:00
Megosztás:

Felminősítette Olaszországot a Moodys

Felminősítette Olaszországot a Moody's Ratings, elsősorban az olasz gazdaság politikai környezetének stabilitásával indokolva a lépést.
2025. 11. 22. 14:00
Megosztás:

A magyar-amerikai kapcsolatok erősítéséről egyeztetett Washingtonban Bóka János

A magyar-amerikai kapcsolatok erősítésének további lépéseiről is egyeztetett az Trump-adminisztráció képviselőivel pénteken Washingtonban Bóka János európai ügyekért felelős miniszter építve a közelmúltbeli magyar-amerikai csúcstalálkozó eredményeire.
2025. 11. 22. 13:00
Megosztás:

Visit Hungary: csaknem 80 elismerést adtak át a Virágos Magyarország díjátadóján

A Virágos Magyarország megmérettetésén többszáz település 400 pályázata versengett, és az idei, immár 32. díjátadón csaknem 80 elismerést adtak át - közölte a Visit Hungary Nonprofit Zrt. szombaton az MTI-vel.
2025. 11. 22. 12:00
Megosztás:

A kormány őszi adócsomagja a gazdasági növekedést támogatja

A kormány kedden elfogadott őszi adócsomagjának célja a magyar gazdaság növekedésének támogatása a beruházások élénkítésével és a vállalkozások széles körét érintő pénzügyi és adminisztrációs terhek csökkentésével - mondta Gerlaki Bence, a Nemzetgazdasági Minisztérium adóügyekért, fogyasztóvédelemért és kereskedelemért felelős államtitkárra a PwC éves adókonferenciáján pénteken, Budapesten.
2025. 11. 22. 11:00
Megosztás:

Vállalkozásokat tehetnek tönkre a zsarolóvírus-támadások

A zsarolóvírus-támadások nemcsak technikai fennakadásokkal vagy átmeneti anyagi veszteségekkel járhatnak, egy vállalkozás bukását is jelenthetik: az ESET kiberbiztonsági szakértői szerint a sikeres védekezés kulcsa az, hogy egy cég üzleti stratégiája képes-e megelőzni a bajt, illetve felkészült-e a helyreállításra.
2025. 11. 22. 09:00
Megosztás:

A középkorúak még mindig 20 százalékos inflációt éreznek

Sokkal magasabb pénzromlást éreznek a középkorúak, mint amit a hivatalos számok tükröznek. A K&H biztos jövő index harmadik negyedéves felmérése szerint a 30-59 évesek úgy hiszik, idén szeptemberben átlagosan 21 százalék volt az éves infláció. Ez a vélt drágulási tempó szinte megegyezik a tavaly ilyenkor mért értékkel, ami arra utal, hogy a lakosság jelentős része nem hiszi el, hogy lassul az áremelkedés. A legtöbben a következő évben is tartósan magas, de mérséklődő ütemű áremelkedésre számítanak.
2025. 11. 22. 07:00
Megosztás:

Az új lakások ára vidéken is látványosan változik, de nem mindegy, hogy hol vizsgálódunk

A vármegyeszékhelyek között hatalmas különbségek alakultak ki az elmúlt három évben, és a trendek is kezdik kirajzolni a jövő irányát. Debrecen az új király. A 2024-es zöld kör toronymagasan a legmagasabban áll, 1,1 millió forint körüli négyzetméterárral. És ez nem véletlen. Az ipari beruházások, az egyetemi városfejlesztés és a külföldi munkaerő beáramlása mind felfelé húzzák az árakat. A város ma már árban megelőzi Győrt és Székesfehérvárt is, ami történelmi fordulat. Összességében a nagy, ipari és egyetemi központok (Debrecen, Győr, Székesfehérvár) húzzák felfelé az országos átlagot. A közepes méretű városok már stabilizálódnak. A keleti és déli perifériák pedig továbbra is olcsók, de legalább elérhetők maradtak a fiatalok számára. A kérdés az, vajon meddig bírja Debrecen a tempót, és lesz-e vidéki város, amely a következő években utoléri?
2025. 11. 22. 06:00
Megosztás:

Hollywoodi együttműködés emeli tovább a magyar filmipart

A United Illusions Virtual Production Studio stratégiai partnerségre lépett a Los Angeles-i Orbital Studios-szal. A két stúdió a jövőben közösen dolgozik azon, hogy tapasztalataikra építve tovább fejlesszék azokat a technikai és produkciós folyamatokat, amelyek még hatékonyabbá tehetik a virtuális filmgyártást, illetve alapot adnak a közös projektek megvalósításához. A partnerség a tudásmegosztásra és a közös innovációra épül, új lehetőségeket teremtve mind az európai, mind az amerikai produkciók számára. Az együttműködés Magyarország pozícióját is tovább erősíti a globális filmiparban, hiszen a magas technológiai színvonal versenyképes gyártási feltételekkel párosul.
2025. 11. 22. 05:00
Megosztás:

All inclusive kényelem, váratlan költségek nélkül

A nyaralás ma már nem csupán a pihenésről szól: a családok egyre inkább pénzügyi döntésként kezelik. A megfelelően megválasztott utazási forma – például az all inclusive – nemcsak kényelmet, hanem gazdasági stabilitást is nyújt, miközben előre tervezhetővé teszi az év egyik legnagyobb kiadását.
2025. 11. 22. 04:00
Megosztás:

Szolnokon leleplezték a GYSEV FLIRT InterCity motorvonatának első festett kocsiszekrényét

Új fejezet kezdődik a magyar vasúti járműgyártás történetében: a Stadler szolnoki üzemében ünnepélyes keretek között leleplezték a GYSEV FLIRT InterCity motorvonat-flottájának első festett kocsiszekrényét. A projekt 30 év után az első InterCity-motorvonat beszerzés Magyarországon, amelynek komponensei a 15 éves szolnoki gyárban fognak elkészülni, magyar szakértelemmel és svájci precizitással.
2025. 11. 22. 03:00
Megosztás:

Miért ezek a legdrágább utcák Magyarországon?

Megjelent a KSH Ingatlanadattár legfrissebb kiadása, amely vármegyénként, megyei jogú városonként és utcánként mutatja be a 2024-ben értékesített családi házak, társasházi lakások és panellakások átlagos négyzetméterárait.
2025. 11. 22. 02:00
Megosztás:

Nyugdíjasként dolgoznál? Most itt a nagy lehetőség!

A megélhetési szempontok és a közösséghez tartozás érzése egyaránt ösztönzi a dolgozó nyugdíjasokat – derül ki a WHC Csoport, Magyarország egyik legjelentősebb HR-szolgáltatójának adataiból.
2025. 11. 22. 01:00
Megosztás:

A Bitcoin ismét visszaesett 85 ezer dollárra, közelítve a „maximális fájdalom” szintjéhez – Így vészelheted át ezt az időszakot anélkül, hogy egyetlen dollárt is veszítenél

A Bitcoin ismét csökkenő pályára került, most az 85 ezer dolláros zónát érintve, amellyel közelebb került, mint valaha, ahhoz a szinthez, amelyet az elemzők a piac „maximális fájdalom” pontjaként emlegetnek.
2025. 11. 21. 23:30
Megosztás:

A Digitap ($TAP) 0,03 dolláron és Dogecoin 16 centen – Melyik éri el előbb az 1 dollárt?

A mémcoinok világában a Dogecoin kétségtelenül vad utat járt be. Azonban sok szakértő úgy véli, hogy a Dogecoin esetében a további árfolyamemelkedés korlátozott a 16 centes szint fölé.
2025. 11. 21. 23:00
Megosztás:

Hány darab XRP tokent vásárolhat meg hét ETF egy év alatt?

Egy friss <a href="https://x.com/ChadSteingraber/status/1991182301170991472?s=20" target="_blank">elemzés</a>, melyet Chad Steingraber kriptostratéga készített, meglepő előrejelzést ad az XRP ETF-ek általi felhalmozásáról. A tanulmány szerint az első hullámban induló XRP spot ETF-ek már önmagukban is jelentős hányadát halmozhatják fel a kriptovaluta forgalomban lévő kínálatának mindössze egy éven belül.
2025. 11. 21. 22:30
Megosztás:

Top 5 új kriptovaluta előértékesítés 2025 novemberében, 10-szeres növekedési potenciállal (és miért a Digitap ($TAP) az első számú)

A kriptovaluta előértékesítések továbbra is a legmegbízhatóbb lehetőségek közé tartoznak, ha valaki korai, akár tízszeres megtérüléssel kecsegtető projekteket keres. Mivel a közepes és nagy kapitalizációjú coinok nehézségekkel küzdenek, a piaci helyzet pedig bizonytalan, egyre több kereskedő fordul a korai fázisban lévő projektek felé, ahol a hozamlehetőség nagyságrendekkel magasabb.
2025. 11. 21. 22:00
Megosztás:

A Bitget vadonatúj, sztárszereplős videósorozatot indít LALIGA-sztár Julián Álvarezzel

A világ legnagyobb Universal Exchange-e, a Bitget (bitget.com) elindította háromrészes videós kampányát, amelyben a LALIGA és az Atlético de Madrid kiemelkedő játékosa, Julián Álvarez szerepel.
2025. 11. 21. 21:30
Megosztás: