Félmillió négyzetméternyi új vasúti átrakóterület épül Magyarországon

Sorra nyílnak az új intermodális vasúti terminálok Magyarországon a következő években, hogy kiszolgálják az épülő ipari üzemeket, valamint az egyre növekvő igényt a közúti áruszállítás vasútra terelésére – jelentették be a Kelet-Európai Intermodális Konferencián, Budapesten. Közben a már működő terminálokat is bővítik vagy tervezik a fejlesztést. Összesen mintegy félmillió négyzetméterrel nőhet az átrakóterület Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) adatai szerint. A vasúti áruszállításra egyre nagyobb az igény, részben a zöldítési elvárások, részben pedig az európai szintű kamionsofőr-hiány és az egyre növekvő közúti környezetvédelmi díjtételek miatt.

Félmillió négyzetméternyi új vasúti átrakóterület épül Magyarországon

A fényeslitkei East-West Gate tavalyi átadásával kezdődött és a következő években folytatódik a vasúti terminálok számának bővülése: jövőre kettő, a rá következő években újabb kettő intermodális vasúti terminál kezd működni Magyarországon, ezen felül pedig további terminálok építéséről is folynak tárgyalások.

A vasúti szállítás környezetbarát, ezért az Európai Unióban a jelenleginél sokkal nagyobb szerepet szánnak neki. Ezt egyrészt a vasúti fejlesztések támogatásával segítik, valamint már bejelentették, hogy a jelenleginél jóval nagyobb környezetvédelmi díjterhekkel sújtják majd a közúti szállítást. Emellett a kamionos fuvarozásnak a több százezres nagyságrendű európai sofőrhiány is egyre komolyabb kapacitásproblémát okoz.

„Az intermodális szállítással kétharmadával csökkenhet a károsanyag-kibocsátás a nagytávolságú fuvaroknál, ha a kamionokat, a pótkocsikat vasútra vagy vízre rakják át. Ha Magyarország teljesíteni szeretné vállalt klímacélokat, akkor évente 50-100 ezer kamionnyi forgalmat kellene közútról az intermodális fuvarozás felé terelni, ehhez pedig szükség van új terminálok építésére” – hangsúlyozta Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke.

A tranzitútvonalak és az ipari beruházások mellett épülnek az új terminálok

2025–26-ra tervezik átadni a Zalaegerszeg Terminált és a Szeged Terminált, mindkettőt a METRANS építi. Előbbi az M76-os autópálya tervezett nyomvonala és a vasúti fővonal találkozásánál épül 150 ezer négyzetméteren az Adria felé haladó és onnan érkező konténerforgalom kiszolgálására. Utóbbit a Szegedi Ipari és Logisztikai Központ területén tervezik 100 ezer négyzetméteren, és a Balkán felőli konténerforgalmat terelnék a vasútra, valamint a regionális forgalommal is számolnak.

A jövő év elején kezdheti meg működését Szegeden, az egykori kiskundorozsmai átrakó területén a PSP Terminál. Elsősorban a dél-alföldi régióból, Szerbiából, Románia északnyugati részéből, illetve Bulgária felől érkező közúti áruforgalmat tervezik vasútra terelni, ezzel csökkentve a nyugat felé haladó kamionforgalmat. Daruzható és nem daruzható félpótkocsikat, valamint konténereket tudnak majd vasútra rakni a 48 ezer négyzetméteren. Eleinte egy–két, majd fél évvel később már három–négy vonatpárral számolnak hetente. A terminált félmilliárd forintos magánberuházással alakította ki a Petrolsped Szállítmányozási Kft.

Szintén 2024-ben áll üzembe a Debrecen Terminál, az épülő BMW-gyár szomszédságában, amelyet a GYSEV CARGO fog üzemeltetni. A jövő év a harmadik negyedévtől már hetente több szerelvény fogadásával számolnak. Portáldaruval és mobil rakodógépekkel tudnak rakodni konténert vagy pótkocsikat, a 110 ezer négyzetméteres területen. Elsősorban autógyártó cégek és azok beszállítói fogják használni a terminált, így készautók, energiamodulok, autóalkatrészek szállításával számolnak. A terminál működtetéséhez szükséges kiegészítő berendezések bekerülési költsége 17,2 milliárd forint.

A négy már bejelentett beruházáson felül az MLSZKSZ tudomása szerint további terminálok építéséról is folynak tárgyalások, az ipar beruházások várható növekedésével párhuzamosan.

Kapacitásbővítés a már működő terminálokon

A Fényeslitkén tavaly átadott East-West Gate Európa legnagyobb szárazföldi intermodális terminálja, területe 850 ezer négyzetméter. A széles és a normál nyomtáv között, valamint vasúti szerelvények és kamionok között tud átrakodni a konténereket, valamint alkalmas teljes kamionok és hagyományos közúti félpótkocsik vasútra rakására is. A terminál eredetileg elsősorban az Ázsia és Európa közötti konténerforgalommal, valamint a regionális kamionforgalom vasútra terelésével számolt, az Ukrajnában időközben kirobbant háború miatt a térségben azonban jelenleg a legnagyobb igény az ömlesztett áru átrakására van. Ezért a tulajdonos East-West Intermodális Logisztikai Zrt. átfejtő-berendezéseket szerzett be idén, valamint kialakított egy fedett területet az ömlesztett áru átfejtésre.

A Rail Cargo Terminal – BILK Zrt. napi rendszerességgel indít és fogad irányvonatokat Görögország, az Adria, valamint Ausztria és Németország viszonylatában. A 220 ezer négyzetméteres területen, normál (dry), hűtő- és veszélyesáruval rakott konténerek, valamint daruzható félpótkocsik és csereszekrények kezelését látják el. A közeljövőben két 45 tonnás teleszkópgémes konténerrakodó gép beszerzését tervezik, mintegy 250 millió forint értékben, valamint az épületet és a telephely energiahatékonysági beruházásain is dolgoznak.

Szintén Csepelen működik a METRANS BUCS Terminál, amely vasúton, közúton szállított konténeres árut tud átrakni. Hat 650 méteres és két 500 méteres rakodóvágánnyal, valamint négy bakdaruval, és tíz mobildaruval és három mobil rakodóval rendelkezik. Konténerjavító műhely, Container Freight Station és éjjel nappal működő vámhivatal is működik a terminálon. A 143.500 négyzetméter területű terminálnak az összes fontos európai kikötővel van kapcsolata. A terminál fejlesztése során 2023-ban építették fel a negyedik bakdarut, valamint szintén ez év október végén adják át 430 egységből álló napelemparkjukat, amely évente 87.875 tonna széndioxid kibocsátástól védi a környezetet, teljesítménye évi 185 MWh.

A MAHART Container Center Terminál a Csepeli Szabadkikötőben vasúti, közúti és vízi áruforgalmat is kiszolgál 110 ezer négyzetméteren. A konténerek mellett daruzható és nem daruzható félpótkocsikat is tudnak rakodni. A tervek szerint 2025 első feléig 5,8 milliárd forintból fejlesztik a terminált: majdnem húszezer négyzetméternyi új területet építenek ki, majdnem tizenötezer négyzetmétert felújítanak, beszereznek egy második bakdarut, valamint vasúti vágányokat is építenek, illetve felújítanak. A terminál a Budapest Airport területén is rendelkezik kisebb, évi harmincezer konténeres rakodókapacitással, itt a vasúti csatlakozás kiépítését tervezik.

A ZÁHONY-PORT Zrt. a termináljain elsősorban ömlesztett áruk, ércek és termények átrakására, tárolására, valamint vegyi anyagok átfejtésére rendelkezik kapacitással a széles és a normál nyomtávú vasúti szerelvények között, de Eperjeskén, a Darus Átrakó pályaudvaron napi 150 konténer átrakását is el tudja végezni. A MÁV-tulajdonú ZÁHONY-PORT Zrt. által üzemeltetett terminálokon a tervek szerint a következő négy évben állami finanszírozásból és az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) forrásaiból fejleszteni fogják az ömlesztett áruk, termények és ércek, valamint a konténerek rakodási, tárolási kapacitását, a vegyi anyagok átfejtési technológiáját, a telephelyeken új mérlegelési, tengelyterhelés-mérési lehetőségeket alakítanak ki.

A Sopron Terminál Ausztria és Nyugat-Európa irányában éppúgy fogad és indít vonatokat, mint Kelet-Európa és a mediterrán térség felé. Konténereket, valamint pótkocsikat is tudnak rakodni a 40.500 négyzetméter területű terminálon. A technológiát a 2010-es években már két ütemben felújította, illetve fejlesztette a tulajdonos GYSEV Cargo, és további modernizációt, valamint bővítést is tervez, hogy 740 méter hosszú szerelvényeket is tudjon fogadni.

Félidőben az év végi kgfb kampány: átlagosan 34 ezer forintért váltanak biztosítót az autósok

Félidejénél tart a november 2-án megkezdődött év végi kgfb-kampány. Az Insura.hu biztosításközvetítő adatai szerint az első két hét során a személygépkocsival rendelkező ügyfelek 34 ezer forintos átlagdíjon kötöttek új szerződést, ami csupán néhány százalékkal tér el a tavaly ilyenkor tapasztalt 32 800 forintos szinttől. Az eddigi átszerződők szinte mindegyike alacsonyabb díjat fizet jövőre annál, amit meglévő biztosítója ajánlott neki a következő időszakra.
2025. 11. 18. 06:00
Megosztás:

Magyarországon a 4 éves járművek kilométeróráját átlagosan 110 000 km-rel hamisítják

Aki viszonylag új autót vásárol, joggal számít arra, hogy hosszú ideig gond nélkül használhatja. Bár az általános vélekedés szerint a futásteljesítmény-manipuláció inkább régebbi járműveknél fordul elő, a carVertical Magyarországon végzett kutatása ennek éppen az ellenkezőjét mutatja: már a 2 éves autók között is előfordul visszatekert óraállás, és sok esetben a baleseti múlt is rejtve marad.
2025. 11. 18. 05:00
Megosztás:

Indul az egyéni gazdaságok mezőgazdasági összeírása - Érdemes online, önállóan kitölteni a kérdőívet

Országszerte több mint 21 ezer egyéni gazdaság mezőgazdasági összeírását kezdte meg november 14-én a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). A nem kiemelt egyéni gazdálkodók november 23-ig online, azt követően pedig – december 15-ig – összeírók segítségével válaszolhatnak a kérdésekre.
2025. 11. 18. 04:30
Megosztás:

Így változik a fizetés a jövőben - szakértő mondta el a véleményét

Alapvetően változnak meg a mindennapjaink - pár év múlva teljesen másként fizetünk majd, mint ma. Ángyán Balázs, a közel egymillió vállalkozás pénzügyi adminisztrációját ellátó Számlázz.hu ügyvezetője szerint a beágyazott fizetési megoldásoké a jövő, a bankok közvetlen szerepe csökken, miközben újra a kereskedő és a vásárló között zajlik majd a fizetés.
2025. 11. 18. 04:00
Megosztás:

Az Emirates 65 Boeing 777X repülőgépet rendel, 38 milliárd amerikai dollár értékben

Az Emirates, a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága a Dubai Airshow 2025 nyitónapján bejelentette: újabb 65 darab Boeing 777-9 repülőgépre adott le rendelést, GE9X hajtóművekkel, listaáron 38 milliárd amerikai dollár értékben.
2025. 11. 18. 03:00
Megosztás:

110 millió forintért kelhet el Magyarország legfényesebb gyémántfülbevalója

Ritka befektetési lehetőség a magyar aukciós piacon: a BÁV ART 86. Művészeti Aukcióján egy 110 millió forintos kikiáltási árról induló briliáns fülbevalópár várja, hogy a nemzetközi szintű érdeklődés mellett új tulajdonosra találjon.
2025. 11. 18. 02:30
Megosztás:

120 évig szeretnél élni, vagy 90 évesen még önellátóan? Mutatjuk hogyan lehetséges!

Egy új kvalitatív kutatás szerint a mai 45 év feletti, sikeres magyarok egy "belső kontrollos" generációt alkotnak, akik aktívan és tudatosan alakítják saját egészségüket, mert a szüleiktől erre semmilyen mintát nem kaptak. A kutatásból kiderül: ennek a célcsoportnak a legfőbb motivációja már nem pusztán a hosszú élet, hanem az, hogy aktívak maradjanak és ne legyenek gyermekeik terhére.
2025. 11. 18. 02:00
Megosztás:

Bitcoin újabb hullámvölgyben: elesett a 93 000 dolláros szint, de meddig tart az esés?

A Bitcoin árfolyama ismét komoly nyomás alá került, és áttörte a 93 000 dolláros lélektani határt, ami sokakban felidézi a korábbi négyéves ciklusok mélyrepüléseit. Vajon ez most is egy hosszabb medvepiac kezdete, vagy csupán egy egészséges korrekció egy újabb bikafutam előtt? Elemzők szerint a helyzet komplex, de nem feltétlenül borús.
2025. 11. 18. 01:30
Megosztás:

Hivatalos! Nyugdíj korhatár 2026. januártól

Mi az igazság a „2026-os nagy nyugdíjforradalomról"? Az elmúlt hetekben tele volt a sajtó azzal, hogy „2026. januártól megszűnik a 65 éves nyugdíjkorhatár, mindenki szabadon dönthet, mikor megy nyugdíjba”. Néhány nagyobb portál is átvette ezt a hírt – majd gyorsan visszavonta, mert kiderült: álhír volt. A Nemzetgazdasági Minisztérium hivatalosan is cáfolta, hogy megszűnne a 65 éves korhatár, vagy hogy gyökeresen átalakulna a rendszer.
2025. 11. 18. 01:00
Megosztás:

Átalakítja vezetői teljesítményjavadalmazási programját az MBH Bank

Az MBH Bank átalakítja vezetői teljesítményjavadalmazási rendszerét, amelynek keretében a hitelintézet közgyűlési döntés alapján, a piaci sztenderdeknek megfelelően részvényalapú ösztönzési programot indított.
2025. 11. 18. 00:30
Megosztás:

Kommentár a Kormány és a Kereskedelmi és Iparkamara mai megállapodásához

A Niveus a 11 pontból két intézkedést emelt ki, amelyek érdemben befolyásolhatják a vállalkozások adózását: a kisvállalati adóra jogosultak körének kiszélesítését, valamint a kiskereskedelmi adó határsávjainak megemelését, miközben a kulcsok változatlanok maradnak — ez mintegy 3500 cégnek jelenthet adócsökkentést. A fennmaradó kilenc ponthoz a Niveus rövid, egy­mondatos megjegyzéseket fűzött.
2025. 11. 17. 23:30
Megosztás:

Lássuk a következő 100-szorozó esélyesek: Digitap ($TAP), Cardano és Litecoin

A tapasztalt befektetők jól tudják, hogy egy 100-szoros megtérülés (100x ROI) elérése jellemzően azt kívánja meg, hogy a projektekbe még korai fázisban, a mainstream ismertség előtt fektessenek be.
2025. 11. 17. 23:00
Megosztás:

Ha az XRP is 1 775%-ot emelkedik, mint a Zcash – Itt köthet ki az árfolyama

Az XRP hívei kíváncsian figyelik, vajon a token képes-e hasonló parabolikus árfolyam-emelkedésre, mint amit a közelmúltban a <a href="https://coinmarketcap.com/currencies/zcash/" target="_blank">Zcash (ZEC)</a> produkált. Miközben az XRP az elmúlt hónap során közel 20%-ot esett, a ZEC szembement az általános piaci trenddel, és az év egyik leglátványosabb raliját valósította meg.
2025. 11. 17. 22:00
Megosztás:

Michael Saylor: „Tarts ki az életedért”, miközben a Bitcoin esése 92 000 dollárig mélyül

Michael Saylor egy egyszerű, mégis szimbolikus üzenetet küldött a Bitcoin-közösségnek a mai, súlyos piaci eladási hullám közepette.
2025. 11. 17. 21:00
Megosztás:

Magyarország nem kér a műhúsból

Magyarország nem kér a műhúsból - közölte az Agrárminisztérium (AM) hétfőn az MTI-vel.
2025. 11. 17. 20:30
Megosztás:

A Digitap ($TAP) lesz a következő kriptórobbanás? – Mélyreható tokenelemzés

2026 kevesebb mint két hónapnyira van, és a világ egyre inkább eltávolodik a hagyományos bankolási módszerektől. A Z generáció és a milleniálok több mint 70%-a már mobilbanki alkalmazásokat használ pénzügyei kezelésére.
2025. 11. 17. 20:00
Megosztás:

A Bitcoin ára 95 000 alá esett; Miért vonzotta a PEPPER Mining platform a felhasználókat a trenddel szemben?

A Bitcoin ára nemrég 95 000 dollár alá esett, ami piaci pánikot szított és a rövid lejáratú spekulatív alapok gyors kivonulását idézte elő. A folyamatos piaci volatilitás közepette azonban a PEPPER Mining platform egyre nagyobb felhasználói figyelmet keltett. Ez stabil, átlátható és kiszámítható profitmodelljének köszönhető, amely a spot és származtatott piacoktól eltérő „stabil részvételi módszert” kínál a befektetőknek.
2025. 11. 17. 19:40
Megosztás:

Az OKSZ a SZÉP-kártya közterheinek csökkentését szorgalmazza

Az Országos Kereskedelmi Szövetség üdvözli a SZÉP-kártya felhasználhatóságának kiterjesztését a hideg élelmiszerek vásárlására, mert az egyszerre segítheti a lakosságot az alapvető élelmiszerek beszerzésében és a kiskereskedelmi forgalom élénkítését, ugyanakkor a SZÉP-kártyás hidegélelmiszer-vásárlások maximum 3,6 százalékos tranzakciós díjának mérséklését javasolja - közölte a szövetség hétfőn az MTI-vel.
2025. 11. 17. 19:30
Megosztás:

Megkezdődött az országos mezőgazdasági összeírás

Megkezdődött az egyéni gazdaságok idei mezőgazdasági összeírása, amelyben országszerte több mint 21 ezer gazdaság vesz részt; az adatszolgáltatást kormányrendelet írja elő, a válaszadás kötelező - tájékoztatta a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) közleményében az MTI-t.
2025. 11. 17. 18:30
Megosztás:

Megújította vezető testületeit az MBH Bank

Az MBH Bank Nyrt. hétfői rendkívüli közgyűlésén megválasztották a pénzintézet vezető testületeinek tagjait, a közgyűlés döntése értelmében a hitelintézet elnök-vezérigazgatói pozícióját 2030-ig továbbra is Barna Zsolt tölti be, miközben tapasztalt szakemberek bevonásával tovább erősödnek a bank vezető testületei - tájékoztatta a pénzintézet az MTI-t.
2025. 11. 17. 17:30
Megosztás: