Fontos határidő közeleg - Egyszerűbb lesz az ügyfelek élete!
Ez nagy könnyebbséget jelent majd az életbiztosítást kötni szándékozó ügyfeleknek, de komoly terhet ró a biztosítási szektorra – áll a Biztosítási Elemző Központ legfrissebb közleményében.
2024 második félévétől megszűnik - az életbiztosítások kötéséhez korábban kapcsolódó és sokak számára terhes - személyes megjelenési kötelezettséggel járó, ügyfélazonosítási kötelezettség, így a jövőben valóban online módon köthetünk majd életbiztosítási szerződéseket.
Alig ért véget a biztosítási szektorra komoly feladat rovó a márciusi lakáskampány, újabb kihívás előtt állnak a biztosítók. A Tv-i hatálybalépésig rendelkezésre álló idő rendkívül rövid, alig három hónap múlva már működő ügyfélazonosítási megoldásokat kell prezentálni. A biztosítók és alkuszok előtt a következő lehetőségek állnak, ha meg akarnak felelni a törvényi előírásnak:
A BEK által megkérdezett COMNICA szakértők szerint a legfontosabb, hogy távoli azonosítást csak auditált elektronikus hírközlő eszközzel lehet végezni. Az azonosítás lehet „közvetett” vagy „közvetlen”. Az azonosításra használt eszköz tulajdonképen egy olyan szoftver, amellyel a szolgáltató közvetve - szelfivel és/vagy NFC kapcsolattal - vagy közvetlenül, például élő videóhívás során azonosítja az ügyfelet.
GYAKORLATI MEGOLDÁSOK
A közvetett azonosítás során az ügyfél az okostelefonja segítségével egyedül halad végig a folyamaton. A kamerával szelfit és személyi okmányfotót készít. Az azonosításhoz használt szoftver a fotókat egymással összeveti, és az okmányról leolvassa az adatokat. Chipes személyiből egy érintéssel NFC kapcsolattal is át lehet adni az adatokat, de a szelfi és az okmányfotó készítés így sem maradhat el.
A közvetlen azonosítás élő videóhíváson alapuló azonosítás. Itt az ügyfelet ügyintéző navigálja végig az azonosítási folyamaton. Ilyenkor az ügyfélről videó kapcsolaton keresztül, az ügyintéző instrukciói alapján készül szoftverrel támogatott fotó és felvétel, miután az ügyfél a telefon vagy laptop kamerájába az igazolványát is felmutatja.
Az átvilágítás folyamatát természetesen integrálni lehet és kell is a biztosító weboldalába, és ha van mobilapplikáció, akkor az abba is beilleszthető. Az ügyfél a biztosítás kiválasztásától, az azonosításon át a szerződés megkötéséig úgy haladhat végig a lépéseken, hogy nem hagyja el a biztosító felületét, ami nem csak korszerű, de jelentősen hozzájárul az ügyfélélményhez is.
BEVEZETÉS és MÓDSZERTAN
Az azonosítás maga pár percnél többet nem vesz igénybe. A már meglévő üzleti szoftvereknek hála, a digitális ügyfélazonosítási rendszer bevezetése egy-két hónap alatt elvégezhető az adott biztosítótársaság rendszeréhez igazítva. Ehhez első körben fel kell térképezni a biztosító értékesítéshez kapcsolódó folyamatait és az azonosítási ügyfélutat ehhez igazodva kell kialakítani. A rendszert ezt követően lehet implementálni és az értékesítésben résztvevő munkatársak számára betanítani annak használatát. Ebben a munkában a biztosítótársaság IT, ügyfélszolgálati és a jogi osztálya mellett, a szoftverszállító is részt kell vegyen.
A törvény életbe lépésig még minden társaság elvégezheti a rendszer bevezetését, ami a BEK szerint nem csak a Tv-i megfelelés szempontjából és az MNB ellenőrzések miatt kívánatos, hanem azért is, mert főként az életbiztosítások digitalizációja esetében tapasztalható komoly lemaradás a szektoron belül. A szakmának mielőbb orvosolni kell ezen hiányosságokat, mert hamarosan újabb feladatokkal és még gyorsabb ütemű fejlesztési kényszerrel találják szembe magukat a piac szereplői akár az üzleti kihívások, akár a mesterséges intelligencia előretörése kapcsán.
Kiadta: Biztosítási Elemző Központ együttműködésben a Holkossekbiztositast.hu-val.
---
Kiegészítés
Cikkünk megjelenését követően a Nemzetgazdasági Minisztérium arról értesítette szerkesztőségünket, hogy ágazati érdekképviseleti kezdeményezésre egy törvénymódosító javaslat került benyújtásra az Országgyűléshez, mely átmeneti jelleggel a vonatkozó rendelkezés hatályba lépésére egy későbbi (2025. január 1-ei) időpontot állapít meg. Így a javaslat elfogadását követően az érintett szolgáltatók számára több idő áll majd rendelkezésre a technikai feltételek megteremtésére.