Globálisan 4,6 százalékkal bővülhet jövőre a reklámpiac

A globális reklámköltések összértéke idén várhatóan eléri a 752,8 milliárd dollárt, ami 4,6 százalékos bővülést jelent az előző évi 719,8 milliárd dollárral szemben – áll a dentsu globális kreatív, marketing- és médiaügynökségi hálózat által közzétett, a világ közel 60 országára kiterjedő előrejelzésében. A hazai reklámpiac növekedési üteme akár a duplája is lehet a világátlagnak.

Globálisan 4,6 százalékkal bővülhet jövőre a reklámpiac

A dentsu Global Ad Spend Forecasts című elemzés adatai azt mutatják, hogy a 2023-as évre előrejelzett 2,7 százalékos bővülést követően jövőre 4,6 százalékos mértékben nőnek a globális reklámköltések. A gyarapodás egyik fő hajtóereje a hirdetési árak emelkedése lesz: azonos árakon számolva a várható növekedés mértéke 2024-ben mindössze 2,5 százalékos lenne. Ugyanakkor jelentős hatása lesz az olyan nagy politikai és sporteseményeknek is, mint az amerikai elnökválasztás, a párizsi olimpia vagy a németországi labdarúgó-Európa-bajnokság.

A reklámköltések csatornák szerinti megoszlását vizsgálva megállapítható, hogy a digitális reklámokrészaránya tovább nő, jövőre várhatóan eléri az 58,8 százalékot. A digitális szegmens esetében láthatóan lezárult az elmúlt két évtized folyamatos kétszámjegyű növekedése: az idei 6,3 százalékos bővülést várhatóan jövőre 6,5 százalékos növekedés követi majd. Ettől függetlenül a globális hirdetési kiadások többsége továbbra is a digitális területre áramlik majd, és a szegmens költési részaránya 2025-ben már várhatóan eléri a 60 százalékot. A következő három év során a digitális szegmensben kétszámjegyű növekedésre főként a retail media (17,2% átlagos éves növekedés), a paid social (12,3% átlagos éves növekedés), és a programmatic (10,2% átlagos éves növekedés) területeken számíthatunk.

A második legnagyobb részaránnyal rendelkező, a reklámköltések közel negyedét kitevő televíziós hirdetések értéke két év csökkenést követően újra nőni fog 2,9 százalékkal, ami elsősorban a connected TV-költések 30 százalék feletti növekedésének lesz köszönhető. Eközben köztéri hirdetésekre 4,4, rádióreklámokra 1,1 , mozireklámokra pedig 6,4 százalékkal fognak többet költeni a hirdetők. Egyedül a nyomtatott felületek reklámpiaca csökken majd 3,3 százalékkal: jövőre is kérlelhetetlenül zajlik majd a napilapok és magazinok hirdetési piacának trendszerű, erőteljes zsugorodása, amely nyomán a terület immár csupán 6,2 százalékát teszi ki a teljes reklámpiaci tortának.

A világ minden régiójában növekedést vár az előrejelzés, ám annak mértéke eltérően alakul majd. A globális reklámköltések 46,9 százalékát kitevő amerikai régióban jövőre 5,8 százalékos növekedés várható, a 32 százalékos részarányt képviselő ázsiai-csendes-óceáni régióban pedig 4 százalékoslesz a bővülés. Az Európa, a Közel-Kelet és Afrika területeit magába foglaló EMEA régió ugyanakkor csupán 2,7 százalékos átlagos növekedést fog tudni felmutatni. A növekedés üteme a harmadik negyedévben lesz a legnagyobb (+5,5%) az ekkor megrendezendő nagy sporteseményeknek köszönhetően. Iparági szegmensek tekintetében az utazási és szállítási (+7,5%), valamint a gyógyszeripari (+7,4%) hirdetők növelik legnagyobb mértékben a reklámköltéseiket.

A dentsu most közzétett reklámpiaci előrejelzésében a szokásos tényezőkön (például médiacsatornák, iparágak, földrajzi elhelyezkedés) kívül két új szempontot is bevon a vizsgálatba. Az egyes piacokra vonatkozó GDP, illetve a demográfiai adatok figyelembevétele tovább segíti a márkákért felelős szakembereket reklámköltéseik hatékony megtervezésében.

Jó évre számíthat a magyar reklámpiac

A magyar reklámpiac a dentsu előrejelzése szerint 9 százalékkal bővül 2024-ben. Turóczi András, a dentsu Hungary vezérigazgatója elmondta: „A bővülés három tényező egyidejű hatásának lesz köszönhető. A reálbérek újbóli növekedése miatt egyre több márka erősíti hirdetési tevékenységét. Másrészt az olyan események, mint az EU és önkormányzati választások, illetve a labdarúgó-Európa-bajnokság és az olimpia is ad majd egy-egy időszakos lökést a magyar reklámpiacnak. Emellett a hirdetési árak is növekednek: a televíziós hirdetések piacán 20-30 százalékos emelést jelentettek be a sales house-ok, ami a többi médiatípus árazására is hatással lesz majd.”

Távolabbi kilátások

A dentsu elemzése szerint a globális reklámpiac bővülési üteme várhatóan a következő években is a 4-5 százalék közötti sávban alakul majd: a céghálózat a 2024-ben várható 4,6 százalékos bővülést követően 2025-re 4,2 százalékos, míg 2026-ra 4,3 százalékos növekedési ütemet jelez előre.

Az Ethereum fejlődése - Layer 2

A 2. réteg (Layer 2) megoldások forradalmasítják az Ethereumot, mivel skálázhatóságot és hatékonyságot kínálnak, miközben megőrzik az alap Ethereum hálózat biztonságát.
2024. 12. 13. 09:00
Megosztás:

Gyengült a forint péntek reggelre

Gyengült a forint árfolyama péntek reggel a főbb devizákkal szemben a nemzetközi bankközi devizapiacon csütörtök estéhez képest.
2024. 12. 13. 08:30
Megosztás:

Ingyenhitellel csábítanak a boltok és a webáruházak karácsony előtt

Történelmi csúcsokat dönt majd 2024-ben az áruhitelezés. Gergely Péter, a BiztosDöntés.hupénzügyi szakértője szerint karácsonyra hatalmas, 0%-os THM-es akciókkal készültek a bankok és a kereskedők – az eddigi akcióknak köszönhetően az áruhitel kamatok átlaga messze a személyi kölcsönök hitelterhe alatt van.
2024. 12. 13. 08:00
Megosztás:

Szerződéses vállalások és nem megfelelő korhatári besorolások a Médiatanács előtt

Médiaszolgáltatók szerződéses vállalásainak teljesítését vizsgálta, emellett újabb két ügyben a joghatósággal rendelkező külföldi társhatóságokhoz fordult nem megfelelő korhatárbesorolás miatt a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa. A testület december 10-i ülésén egy kereskedelmi közlemény közzétételének jogszerűségét is megállapította.
2024. 12. 13. 07:00
Megosztás:

Inkább az eladóknak kedvezett az ősz

A vevők alkupozíciójának nyár eleji erősödése csak rövid életűnek bizonyult, ősszel már ismét kevesebb kompromisszumra kényszerültek a lakáseladók. Az OTP Ingatlanpont adatai szerint a forgalom növekedésével párhuzamosan az átlagos alkuérték (azaz a szerződéses ár és az utoljára meghirdetett ár közötti különbség) az előző három havi 6,7 százalékról ősszel 6,5 százalékra csökkent. E mögött az egyes részpiacokat jellemző változások is többnyire mérsékeltek, bár az irányuk gyakran széttartó.
2024. 12. 13. 06:30
Megosztás:

A KÉSZ Csoport építi hazánk legújabb gyógyszeripari beruházását

A KÉSZ Csoport generálkivitelező vállalata, a KÉSZ Építő Zrt. nyerte el a Ceva-Phylaxia Oltóanyagtermelő Zrt. monori telephelyének bővítésére kiírt EPC (Engineering, Procurement and Construction) tervezéssel együtt járó projekt teljes megvalósítását. A Ceva az 5. legnagyobb állategészségügyi társaság a világon, jelenleg évi 70 milliárd adag vakcinát gyárt Magyarországon, ami várhatóan 80 milliárdra emelkedik a fejlesztéseket követően. Ezzel párhuzamosan 120 új munkahely megteremtése is erősíti a térség gazdasági versenyképességét a következő években.
2024. 12. 13. 06:00
Megosztás:

A Shopper Park Plus Nyrt több mint 2,5-szeres túljegyzéssel ismét történelmet ír a hazai piacon

A Shopper Park Plus Nyrt. (SPP) a hazai tőkepiacon folytatja úttörő szerepét: a tavalyi évben elsőként hajtott végre euróalapú részvénykibocsátást a Budapesti Értéktőzsdén, most pedig az első zártkörű részvénykibocsátása is kiemelkedő eredménnyel zárult. A 2,67-szeres túljegyzés 11,5 EUR kibocsátási (piaci) áron történt.
2024. 12. 13. 05:30
Megosztás:

Kösd le a pénzed most, az infláció feletti kamatot kapsz érte!

A bankok többsége szabad szemmel nem látható kamatot adnak csak a bankbetétre, de találni olyan ajánlatokat is, amelyek 6, 12 vagy 24 hónapos lekötésre jóval az inflációt meghaladó kamatot kínálnak. Még lekötés nélkül is elérhetünk 4 százalékos kamatot - derül ki a Bank360.hu összeállításából.
2024. 12. 13. 05:00
Megosztás:

Tévhit, hogy csak a Z generáció él TikTokon – A magyar userek átlagéletkora 38 év

A social média mára minden generáció életének nélkülözhetetlen részévé vált, a hírfogyasztástól kezdve a vásárlási döntésekig – derül ki a Publicis Groupe CEE (Közép- és Kelet-Európa) és a GWI közös kutatásából, amely a közép-kelet-európai régiót, beleértve Magyarországot is, közösségi médiahasználati szokásait elemzi. Az eredmények szerint a magyar internetezők közel 40%-a napi szinten használja a közösségi médiát nemcsak tájékozódásra (52%), hanem termékek felfedezésére is (86%). Érdekes adat, hogy Magyarországon a TikTok átlagos felhasználója 38 éves – ami magasabb a régiós átlagnál. A kutatás rávilágít arra is, hogy bár a rövid videós tartalmak továbbra is népszerűek, a hosszabb formátumok iránti érdeklődés is növekszik. Ez különösen igaz az Instagram és a TikTok esetében, ahol a felhasználók egyaránt fogyasztanak rövid és hosszabb videókat.
2024. 12. 13. 04:30
Megosztás:

Ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint

Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged lett az indiai ételek fővárosa, itt ugyanis az átlag nyolcszorosát rendelik – derült ki a foodora saját adataiból. Az ételrendelési portál megnézte, milyen eltérések vannak régiós szinten a magyarok étkezési szokásaiban. Kiderült, hogy egzotikusabb ételek mellett a hagyományos vasárnapi ebéd kellékei is népszerűek, míg húslevest sokan rendelnek, addig a rántott húst már lényegesen többen készítik otthon.
2024. 12. 13. 04:00
Megosztás:

Magyar bankok és az MVM osztályzati kilátásait javította stabilra a Fitch Ratings

Magyar bankok osztályzati kilátásait javította stabilra csütörtökön a Fitch Ratings. A lépés közvetlen előzményeként a nemzetközi hitelminősítő a minap a "BBB" szintű, befektetési ajánlású magyar szuverén besorolás kilátását is stabilra módosította az addigi negatívról.
2024. 12. 13. 03:30
Megosztás:

Fizessen minden költséget a pervesztes egy bírósági ügyben: a Kúria döntése

Egy korábbi Kúriai kötelező döntés szerint a pervesztes félnek kell viselnie a pernyertes fél oldalán felmerült teljes ügyvédi munkadíjat, és a bíróságok csak egészen kivételes esetekben mérsékelhetik azt. Mindezt azért, hogy a pernyertesség pénzügyi értelemben is nyereséges legyen. Az igazságügyi miniszter napokban megjelent új rendelete néhány fenntartással, de összességében jogszabályi szinten is megerősítette a Kúria által elindított reformot. A Jalsovszky Ügyvédi Iroda segít értelmezni az új szabályokat.
2024. 12. 13. 03:00
Megosztás:

35 évre emelik a Babavárónál a korhatárt, az érdeklődők harmada örülhet ennek a döntésnek

A mai kormányinfón Gulyás Gergely bejelentette, hogy 35 évre módosítják a Babaváró hitel igényléséhez kapcsolódó korhatárt. A Bankmonitor jogosultság kalkulátorát használók 36,43 százaléka örülhet ennek a döntésnek, mert a módosítás miatt jövőre is jogosult lehet a kölcsönre.
2024. 12. 13. 02:00
Megosztás:

A Mars bejelentette együttműködéseit, amelyekkel az európai állateledel-ellátási láncában támogatja a regeneratív mezőgazdaságra való átállást

A Mars Incorporated, a világ egyik vezető édesség-, élelmiszer- és állateledel-gyártója olyan együttműködéseket jelentett be, amelyek elősegítik a regeneratív mezőgazdaság gyakorlatainak elterjesztését a vállalat európai állateledel-üzletágában. A több évre szóló megállapodások keretében a Mars Incorporated a Cargill, az ADM, a Biospheres, a Horta, az Agreena és a Soil Capital szakértőivel alakított ki partneri együttműködéseket, amelyek lengyel, magyar és brit gazdák számára biztosítanak pénzügyi támogatást és szakmai tanácsadást. Ennek lényege, hogy a gazdák olyan regeneratív mezőgazdasági módszereket alkalmazzanak a termelő területeiken, mint a vetésforgó, a minimális talajművelés és a takarónövényzet. A programok nemcsak az új módszerek bevezetésében segítik a gazdálkodókat, hanem képzéseket kínálnak, hogy ezáltal bővíthessék ismereteiket és az átállás nehézségeit is csökkenthessék.
2024. 12. 13. 01:00
Megosztás:

Visszafogott év után erős az ünnepi szezon

Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az ünnepekre, átlagosan 84 036 forintot költenek és 6 személyt ajándékoznak meg. A PwC karácsonyi vásárlás kutatásából az is kiderül, hogy a TEMU és más külföldi online platformok előretörése ellenére a vásárlók többsége még mindig a hazai kereskedőknél költi el a karácsonyi ajándékra szánt összeg túlnyomó részét.
2024. 12. 12. 22:30
Megosztás:

2024. december 12., csütörtök 19:39 Viszontbiztosítási garanciát nyújt az ukrajnai biztosítási piac újjáélesztéséhez az EBRD

Viszontbiztosítási garanciát nyújt az ukrajnai biztosítási biztosítási piaci újjáélesztése és a háborús biztosítási kockázatok mérséklése végett az Európai Újjáépítés és Fejlesztési Bank (EBRD).
2024. 12. 12. 22:00
Megosztás:

Az építőipar idén várhatóan a 2023-as szinten teljesít

Az építőipar az idén várhatóan a 2023-as szinten teljesít, így 2024-re is folyóáron 8800 milliárd forint körüli építési szerelési költséggel lehet számolni - közölte az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) csütörtökön az MTI-vel.
2024. 12. 12. 21:00
Megosztás:

Egy hónapon át tartó termelési szünetet tartanak a kecskeméti Mercedes-gyárban

A kecskeméti Mercedes-gyár téli termelési szünetet tart december 18. és január 20. között, a korábbi éveknek megfelelően - közölte a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. az MTI-vel csütörtökön.
2024. 12. 12. 20:00
Megosztás:

Egyre több halat eszik a magyar

A karácsonyi halkínálatot és a belföldi haltermelés eredményeit mutatták be az Agrárminisztérium (AM), a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL), az Agrármarketing Centrum (AMC) és a METRO Magyarország együttműködésével megrendezett sajtótájékoztatón Budaörsön - közölte az AM csütörtökön az MTI-vel.
2024. 12. 12. 19:30
Megosztás:

Stratégai együttműködési megállapodást írt alá a BÉT, az MKIK és a BKIK

A kis- és középvállalkozói (kkv) szektor növekedésének erősítésére, tőzsdére lépésük segítésére stratégiai együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Értéktőzsde (BÉT), a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK), valamint a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) csütörtökön.
2024. 12. 12. 19:00
Megosztás: