Hamisítják a fogyókúrás szerét a legnagyobb piaci szereplőnek!

A várakozásokkal összehasonlítva azonban kevésbé volt rózsás a helyzet, az árbevétel 900 millióval maradt el a 11,9 milliárdos várakozástól, a korrigált egy részvényre jutó nyereség pedig 92 cent lett a várt 93-94 centtel szemben.
A növekedés fő hajtóereje továbbra is a GLP-1 típusú készítmények, ezen belül is az elhízás kezelésére szolgáló Wegovy és Ozempic. Előbbi eladásai 83%-kal, a diabétesz kezelésére is használt Ozempic iránti kereslet pedig 15%-kal ugrott meg globálisan.
Bár ez jelentős növekedés, a jelenlegi sikerek ellenére a vállalat lefelé módosította éves várakozásait. A korábbi 16-24%-os bevételnövekedési cél helyett már csak 13–21%-kal számolnak, az EBIT várakozást pedig 16-24% közé teszik a korábbi 19-27% helyett.
Ennek az az oka, hogy 2024 végétől kezdődően a Wegovy iránt a kereslet meghaladta a rendelkezésre álló gyártási kapacitást. Az így kialakult készlethiány miatt viszont egyre több amerikai beteg fordult olyan gyógyszertárakhoz (compounding pharmacy), ahol külön nem engedélyezett, de hasonló hatóanyagú változatokat állítanak elő és forgalmaznak.
A nagyobb gond vállalati részről az, hogy ezek az alternatívák az USA elhízás elleni gyógyszerpiacának becslések szerint ~30–40%-át is lefedték tavaly év végére.
Ez pedig a társaság éves kilátásainak visszavágása tekintetében, valamint az elemzői várakozásoktól való elmaradás alapján meglepetésként ért mindenkit. Ez az elhízás elleni szerek piacán való részesedés zsugorodása mellett az árbevétel kisebb mértékű növekedésével is járt, ami kiemelten fontos, tekintettel arra, hogy annak közel 60%-a innen származik.
Ez ellen fellépve jogi és szabályozási lépéseket kezdeményezett a cég. Ennek eredményeképp az amerikai FDA 2025. februárjában hivatalosan bejelentette, hogy a Wegovy készlethiánya megszűnt. Május 22-től pedig nem engedélyezik többé a „compounded” szemaglutid készítmények forgalmazását. Ezt a mostani gyorsjelentés megjelenésekor is megemlítette Lars Fruergaard Jørgensen vezérigazgató, így ebből a szegmensből a második félévben fellendülésre számít a vállalat.
Másrészt a Novo új disztribúciós modellel is előrukkolt. Az Egyesült Államokban partnerségre lépett három teledoki társasággal (Hims & Hers, Ro, LifeMD), lehetővé téve a Wegovy közvetlen elérhetőségét.
A hozzáférés bővítésének része a NovoCare program is, ezen keresztül 499 dolláros havi áron kínálja a Wegovy-t (a Hims 599 dollárért), ha közvetlenül ezektől a forgalmazóktól vásárolnak. Ez lényeges kedvezmény, mivel ugyanezen havi csomagnak 1349 dollár a listaára.
Ez az árszint már versenyképes alternatívát biztosíthat a legnagyobb rivális Eli Lilly Zepboundjával szemben, aminek a hasonló hatású, 5 milligrammos dózisa ugyanezen az áron érhető el. Másrészt az eredeti hatóanyaggal garantálható a gyógyszer hatósági megfelelése és hatásának minősége, szemben a gyógyszertári verziókkal. A fogyasztói bizalommal pedig potenciálisan visszacsatornázhatják az első félévben kieső bevétel egy részét is.