Hogyan tudjuk otthon tárolni a saját magunk által megtermelt energiát?
Új korszak kezdetét jelenti az energiagazdálkodás területén az energiatároló rendszerek iránti megnövekedett érdeklődés. Ennek következtében a jövőben gyökeresen változnak meg a hétköznapi energiafelhasználási szokásaink. Méghozzá nemcsak a költségek csökkentése miatt, hanem azért is, hogy a hálózat több megújuló energiát vegyen fel és kielégítse a villamos energia iránt megnövekedett keresletet. A csúcsidőn kívül vételezett és a megújuló energiaforrásokból, például a napelemekből származó energia akkumulátoralapú rendszerekben történő tárolásával a háztartások és a vállalkozások már elegendő energiát képesek eltárolni ahhoz, hogy egy-egy hálózati áramkimaradás esetén biztosítani tudják saját áramellátásukat. Ezzel pedig úgy csökkenthetik a hálózatienergia-díjaikat, hogy csúcsidőben akkumulátoros áramellátásra váltanak.
„Bár elsőre egyszerűnek hangzik, de a legtöbb fogyasztó számára mégis teljesen ismeretlen ez a fajta energiagazdálkodás. Egy ilyen rendszer kialakításának feltétele, hogy ismerjük az épület energiafelhasználását azért, hogy tudjuk, mikor érdemes feltölteni és mikor lehet meríteni az akkumulátoros energiatároló rendszert” – mondta Szontág Balázs villamosmérnök, az Eaton Magyarország szakértője.
A megfelelő infrastruktúra
Ahogy a benzin- és dízelüzemű járművek kivonásának időpontja egyre közelebb kerül, egyre nagyobb számban értékesítenek elektromos járműveket. Az előrejelzések szerint 2030-ra több millió villanyautó közlekedik Európa útjain, amelyeket leginkább otthon, de a munkahelyeken, kereskedelmi létesítményekben és útközben is egyaránt tölt majd tulajdonosa. A megfelelő energiát azonban úgy lehet csak előteremteni, hogy az a felhasználás egyenletes elosztását biztosítsa. Mindezt annak érdekében, hogy elkerüljük a csúcsidőket, amelyekben kiugróan magas a kereslet. Az energiatároló rendszerek ugyanúgy fontos tényezőivé válnak az egyenletnek, mint a kétirányú energiaáramlást támogató infrastruktúra. Az elektromos járművek a bennük lévő akkumulátoraiknak köszönhetően egyedülálló szerepet töltenek majd be, hiszen mind fogyasztóként, mind pedig energiatárolóként a rendszer részeseivé válnak.
„Everything as a Grid” – bármi működhet energiaelosztó hálózatként
Az energiatermelő vállalatoktól származó energia mindannyiunk által jól ismert egyirányú áramlása idővel átadja a helyét egy olyan rugalmas rendszernek, amelyben az energiatermelés egy decentralizált folyamat. Ebben az energia a termelés helyéről oda áramlik, ahol a legnagyobb szükség mutatkozik rá, és ennek megfelelő lesz az árazása is. Az elmúlt hónapokban rohamosan megnőtt az érdeklődés az energiatárolás iránt. Ez szintén része a már korábban elkezdődött és az energiaárrobbanás miatt felgyorsult változásnak. Még akkor is szükség mutatkozik majd az energiatároló rendszerekre, ha már csökkennek az árak, hiszen az energetikai átállás stratégiai megközelítésének részeként jó befektetésnek számítanak. Az elektromos járművek töltői és a megújuló energiaforrások – például a napelemek – mellett a jövőben a legtöbb lakóház és kereskedelmi épület elektromos infrastruktúrájának kulcsfontosságú elemévé válik az energiatárolás.
Ágazati összekapcsolás
Az elektromos járműveket és az épületeket összekötő energetikai rendszereket ágazati összekapcsolásnak nevezzük. Ez például azt jelenti, hogy az épület napelemeiből származó energiát egy, az energiaáramlást optimalizáló szoftver segítségével vagy az épületen belüli alkalmazások (többek között az elektromosjármű-töltők) működtetésére használják, vagy értékesítik a hálózat felé. Mindezt annak érdekében, hogy hozzájáruljanak a kereslet és a kínálat egyensúlyának megteremtéséhez. Ez nem olyan bonyolult megoldás, mint amilyennek elsőre hangzik, és idővel hozzászokunk majd az efféle decentralizált energiamodellekhez, hiszen ez elengedhetetlen a szén-dioxid-mentesítéshez. A vállalkozások, háztartások és magánszemélyek a jövőben egyszerre vesznek majd részt energiafogyasztóként és energiatermelőként az energiagazdálkodásban, azaz így válnak prosumerekké. A decentralizáció működésének elengedhetetlen feltétele a megfelelő tárolókapacitás rendelkezésre állása is. Ez az energiatároló-kapacitás az akkumulátoros energiatároló rendszerekben és az épületekhez töltőkön keresztül csatlakozó elektromos járművek akkumulátoraiban is megtalálható, de a kettőben együtt is fellelhető. A befektetés megtérülése nem kérdéses, hiszen maga a hálózat is kellő tárolókapacitást kíván a szél- és naperőművekből származó, valamint a prosumerek által termelt egyre nagyobb mennyiségű és volatilitású villamos energia kezeléséhez. A remények szerint az európai kormányok arra ösztönözik majd az áramszolgáltatókat, hogy fizessenek a fogyasztóknak a „hálózati kiegyenlítő szolgáltatásokért”, például a tárolási kapacitásért.
Vissza az akkumulátorhoz
Mindez távolinak tűnhet az akkumulátoros energiatároló rendszerek iránt napjainkban tapasztalható ugrásszerűen megnövekedett kereslettől, amelyet ma inkább az áramkimaradásoktól való félelem vezérel. Sokan vannak, akik számára nem a költségek emelkedése, hanem sokkal inkább az áramkimaradások jelentik a legnagyobb problémát. Gondoljunk csak a háztartási energiát használó kisvállalkozásokra, vagy azokra a mozgásukban korlátozott emberekre, akik olyan berendezéseket kénytelenek használni otthonaikban, mint a lépcsőliftek. Az ő aggodalmukra jelentenek megoldást az akkumulátoros energiatároló rendszerek, nem mellesleg az azok által biztosított tartalék energiaellátás miatt, amely garantálja a létfontosságú berendezések folyamatos működését, és megakadályozza a berendezés gyakran csak magas költségek árán rendbe hozható meghibásodását, amely akkor következhet be, amikor egy hirtelen áramkimaradás vagy feszültségingadozás után az áramellátás helyreáll.
„Ezek a közvetlen igények nyilván fontosak, de ami miatt megéri majd befektetni az energiatárolásba, az a hosszú távú rugalmasság előnye. Az energetikai átállás miatt létrehozott rengeteg energiaáramlás leírására teremtettük meg az »Everything as a Grid«, azaz bármi működhet hálózatként kifejezést. Az energiatároló rendszerek és az elektromos járművek összekapcsolása a legjobb példa erre” – összegezte Szontág Balázs.