Idén még jó éve lehet a magyar autóiparnak

Az európai autópiacon tapasztalt ellentmondásos folyamatok – a tavalyi erős fellendülést idén visszaesés követte - éreztették hatásukat Magyarországon is, ahol a járműgyártás meghatározó gazdasági ágazat. Idehaza a feldolgozóipari termelés 26,9 százalékát kitevő és ahhoz legnagyobb mértékben hozzájáruló járműgyártás volumene 5,3 százalékkal csökkent 2024 első negyedévében az előző év hasonló időszakához képest. „A szektor idehaza egyelőre kockázati szempontból vegyes képet mutat: idén még összességében fellendülés várható, ám az év második felétől trendfordulót várunk” – összegzi Bujdosó Tünde, az Allianz Trade magyarországi kockázatkezelési igazgatója a vállalat friss piacelemzésének legfontosabb megállapítását.

Idén még jó éve lehet a magyar autóiparnak

Az autógyártók körében a vállalati felszámolási esetek aránya 2023-ban alacsony, 1,4 százalék volt, amely csökkenést mutatott a 2022-es 1,8 százalékos arányhoz képest. Ez a kedvező trend idén is folytatódhat, köszönhetően az új autóipari beruházásoknak (Audi, Mercedes, BMW, BYD), illetve a kormányzati stratégiának, amelynek célja, hogy Magyarországot a globális autóipari átalakulás és az elektromos járművekre történő átállás egyik legfontosabb helyszínévé tegye. Ezért nem meglepő, hogy az autógyártók és autóalkatrész gyártók körében a felszámolási esetek aránya 2024 első negyedévében 1 százalék alatt maradt. Bujdosó Tünde elsősorban azoknál az autóipari beszállítóknál lát emelkedő kockázatokat az idei év második felétől kezdődően, amelyek nagy mértékben a belsőégésű-motor technológiákba fektettek be korábban.

„Globálisan már érzékeljük a késedelmes fizetések, a fizetésátütemezések emelkedő számát, amely azt vetíti előre, hogy az év második felétől a fizetésképtelenségi esetek száma is várhatóan emelkedni fog” – figyelmeztet az Allianz Trade szakértője.

Egyre népszerűbbek az elektromos autók a magyarok körében is

Az Európai Unió gépjárműpiaca 2023-ban 13,9 százalékos bővüléssel zárta az évet, elérve a 10,5 millió darabos éves volument. Ezzel szemben Magyarországon 2023 decemberében az új személygépkocsi-regisztrációk száma 3,4 százalékos csökkenést mutatott az előző év azonos időszakához képest. Ugyanakkor év végén már érezhető volt a fordulat, hiszen a személygépkocsik és járműalkatrészek értékesítése 2023 decemberében 4,2 százalékkal nőtt 2022 decemberéhez viszonyítva.

 

A magyar értékesítési adatokból is látszik, hogy hazánkban is egyre népszerűbb az elektromos és a hibrid meghajtás. Az európai adatok pedig azt mutatják, hogy az akkumulátoros-elektromos autók 2023-ban a vásárlók körében már a harmadik legnépszerűbb választásnak bizonyultak. Decemberben a piaci részesedésük a forgalomba állított autók alapján 18,5 százalékra ugrott, ami hozzájárult ahhoz, hogy az egész évre 14,6 százalékos részesedést érjenek el, megelőzve a dízelüzeműeket, amelyek 13,6 százalékon maradtak. A benzines autók 35,3 százalékkal megőrizték vezető helyüket, míg a hibrid-elektromos autók 25,8 százalékos piaci részesedéssel a második helyet foglalták el.

A hazai trendeket tovább elemezve elmondható, hogy a tavalyi visszaesésnek köszönhetően az autókereskedők körében a felszámolások aránya duplájára, 11 százalékra nőtt 2023-ban a megelőző év 5 százalékához képest. Ugyanakkor a magyar járműpiac fordított idén, nagyon erősen kezdte a 2024-es évet, és az Allianz Trade szakértője szerint minden adott a további fellendüléshez. A személygépkocsik piaca jól teljesített, különösen az elektromos autóké: az első négy hónapban mintegy 7000-rel több személygépkocsit helyeztek forgalomba, mint 2023-ban vagy akár 2022-ben. Ezzel párhuzamosan az autókereskedők körében a felszámolások aránya 2024 első negyedévében enyhén csökkent 2,1 százalékra, szemben a 2023 első negyedévi 2,7 százalékkal.

730 ezer európai munkahely sorsa kérdéses

„Az európai, és az attól jelentős mértékben függő magyar autóipar növekedési kilátásait három tényező fogja befolyásolni a következő években: a meghajtás-technológiák alakulása, az uniós előírások változásai és a kínai gyártók térhódítása és piaci reakciói” – állítja Bujdosó Tünde, aki szerint a kereslet alakulása alapján, és figyelembe véve, hogy a szigorodó CO2-célkitűzések csak 2035-ben lépnek életbe, az elektromos autók értékesítésének növekedése Európában várhatóan a legalacsonyabb lesz a három legnagyobb piac (USA, Kína) közül. Az előrejelzések szerint az eladások 2024-ben mintegy 3,5 millió darabot érnek el, ami az előző évhez képest szerény, kevesebb mint 10 százalékos növekedést tükröz, szemben a Kínában várható 30 százalékos, és az Egyesült Államokban prognosztizált 20 százalékos növekedéssel.

Az európai gazdaság és ezzel együtt hazánk számára is a fő kockázati tényező a kínai autógyártók növekvő versenye mind Kínán belül, mind a nemzetközi - és főképpen az európai - piacokon. Mivel Európa nyitottabb a nemzetközi versenyre, és az európai cégek vannak leginkább jelen Kínában, Bujdosó Tünde úgy véli, hogy az európai cégeket fenyegeti leginkább a piaci részesedésvesztés az elkövetkező években. Ez pedig Magyarországot is érinteni fogja. 

A németországi autóipari csődök száma eddig viszonylag mérsékelt maradt más országokhoz, például Franciaországhoz és az Egyesült Királysághoz, valamint az országon belüli más ágazatokhoz képest. Az emelkedő tendencia (+13% y/y 2023-ban) azonban megerősíti, hogy több cég küzd az ágazatban bekövetkezett változásokhoz való alkalmazkodással. Ami a foglalkoztatást illeti, mivel egy elektromos autó kevesebb alkatrészből áll, az Allianz Trade becslései szerint a gyártási szegmensekben működő vállalatok 30 százalékkal kevesebb emberrel működhetnek a jövőben. Ez 730 ezer munkahelyet jelentene az Európai Unióban, ezen belül legalább 260 ezer munkahely kerül veszélybe Németországban. Mivel a magyar járműgyártás német kitettsége magas, ezért ennek hazánkra nézve is komoly következményei lesznek.

A kínai piaci inváziónak is vannak korlátai

Kína jelentős helyzeti előnybe került az elektromos autók piacán és bomlasztó erőként lépett fel, kihívás elé állítva a hagyományos autóipari nagyvállalatokat. Ugyanakkor a geopolitikai feszültségek, az elektromos autók iránt év eleje óta tapasztalható keresletcsökkenés, a Tesla által indított árverseny, illetve a szabályozási és esetleges importkorlátozási bizonytalanságok megtörhetik a kínai expanziót. Bujdosó Tünde kiemelte: a kínai cégek hatalmas beruházásokat hajtottak végre az elektromos technológiába, és a nyersanyag-finomítástól az autógyártásig bővítették gyártási kapacitásaikat, ugyanakkor a globális kereslet lehűlésével a teljes ellátási láncban felmerült a túlkapacitás problémája. Kínában az elektromos akkumulátorok gyártási kapacitása messze meghaladta a hazai keresletet, az autógyártók körében pedig a teljes kapacitáskihasználtság 2019 óta 50 százalék alatt mozog. 

Mivel a belföldi piacon fokozódik a verseny, és a kapacitások felhalmozódnak, számos kínai autógyártó a nemzetközi terjeszkedést tette prioritássá. A növekvő geopolitikai feszültségek azonban alááshatják erőfeszítéseiket, és csökkenthetik nyereségességüket. „Arról nem is beszélve, hogy az akkumulátortechnológia gyors fejlődése, különösen a szilárdtest-akkumulátorok, a nátriumion akkumulátorok és a szilícium-anódok fejlődése megingathatja Kína domináns pozícióját az akkumulátor-ellátási láncban” – emlékeztet az Allianz trade szakértője.

A szabályozás és a politika még felforgathat mindent

Még egyáltalán nem eldöntött, hogy milyen meghajtás milyen gyorsan válik dominánssá. Miközben a dízel háttérbe szorulása látványos, addig a vártnál lassabb lehet a benzines autók iránti kereslet csökkenése, illetve a hibrid autók és a teljesen elektromos meghajtású járművek közül egyelőre még az előbbi jóval népszerűbb. A kezdetben erőteljes szabályozások is lekövették ezt a piaci igényt. Az Európai Unió az új, fosszilis üzemanyaggal működő járművek értékesítésére vonatkozó 2035-ös tilalomban kivételt tett az e-üzemanyagok számára, míg az Egyesült Királyság a fosszilis üzemanyaggal működő járművekre vonatkozó hasonló tilalmat 2030-ról 2035-re halasztotta. Az Egyesült Államokban pedig az idei elnökválasztás eredménye lehet hatással az EV-átállásra a világ második legnagyobb autópiacán.

„Ezek a fejlemények is irányítják a technológiai harc, a szabályozási döntések, a piaci dinamika és a geopolitikai tényezők bonyolult kölcsönhatásait, a globális autóipar zöld átalakulását, és ezt a transzformációs kockázatot a szektor és a kapcsolódó szektorok elemzésekor mint fontos tényezőt figyelembe kell venni” – hangsúlyozza Bujdosó Tünde.

Mennyi nyugdíj jár most Magyarországon 40 év munkaviszony után? És 30 év után?

A magyar nyugdíjrendszerben az öregségi nyugdíj összege számos tényezőtől függ, mint például a ledolgozott évek száma, a kereseti adatok és a szolgálati idő hossza.
2025. 02. 09. 02:00
Megosztás:

Kis pénzből is könnyen lehet sok - heti pénzhoroszkóp!

A jövő hét izgalmas pénzügyi lehetőségeket és szerencsés fordulatokat tartogat mind a 12 csillagjegy számára! Olvasd el a saját horoszkópodat, amely nemcsak egyedi történetet mesél el, hanem megmutatja a heti szerencsenapodat, szerencseszámaidat és egy kis útmutatót is ad arra, hogy hol találhatod meg a további szerencsés számokat az életedben. Vajon egy váratlan borravaló, egy rég elfeledett lottószelvény vagy egy ismeretlen nagybácsi öröksége vár rád? Nézzük, mit ígérnek a csillagok!
2025. 02. 09. 01:00
Megosztás:

Ezekkel a számokkal nyerhettél az ötös lottón!

A televízióban közvetített számsorsoláson az alábbi nyerőszámokat húzták ki szombaton az ötös lottón:
2025. 02. 08. 23:00
Megosztás:

Kiemelt támogatáshoz jutnak a halgazdaságok

A halastavak ökoszisztéma-szolgáltatásainak megőrzését, fejlesztését szolgáló támogatási konstrukció keretében első körben 15 halgazdálkodási projekt részesült támogatásban mintegy 1,4 milliárd forint értékben - közölte az Agrárminisztérium (AM) szombaton az MTI-vel.
2025. 02. 08. 22:00
Megosztás:

Mémháborúk: A Panshibi rálép a Shiba Inu és a PEPE lábujjaira, miközben a 100x álmok valóra válhatnak a panda előértékesítéssel

A mémcoinok versenye innovatív fordulatot vett. Egy új mémalapú találmány, Panshibi, belépett a harcmezőre, miközben olyan óriások lábujjára tapos, mint Shiba Inu és PEPE.
2025. 02. 08. 20:00
Megosztás:

Remittix: Az új PayFi óriás, amely versenyre kelhet az XRP-vel és az XLM-mel a 190 billió dolláros fizetési piacon

Világszerte több mint 1,4 milliárd ember nem rendelkezik bankszámlával, ami azt jelenti, hogy emberek milliói továbbra sem férnek hozzá pénzügyi szolgáltatásokhoz, annak ellenére, hogy a kriptovaluták ezt ígérik.
2025. 02. 08. 19:00
Megosztás:

Új légitársaságot jelentett be a Budapest Airport: a SCAT Airlines új közvetlen járatot indít Kazahsztánba

Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
2025. 02. 08. 18:00
Megosztás:

Számos program lesz a farsangi időszakban a Balatonnál

Több tucat program - közöttük kisebb-nagyobb fesztivál, bál, jelmezes felvonulás, kerékpártúra, autós találkozó - várja az érdeklődőket a farsangi időszakban a Balatonnál – közölte a Balatoni Turizmus Szövetség szombaton az MTI-vel.
2025. 02. 08. 17:00
Megosztás:

Az élelmiszeripar jövője a fiatalok kezében van

Az élelmiszerbiztonság és -minőség nem csupán az agrárium, hanem a gazdaság és a társadalmi jólét szempontjából is kiemelt jelentőségű - hangsúlyozta Tállai András, az Agrárminisztérium (AM) élelmiszergazdaságért és agrárszakképzésért felelős államtitkára a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) Élelmiszertudományi és Technológiai Intézetének oklevélátadó ünnepségén a szaktárca pénteki közleménye szerint.
2025. 02. 08. 16:00
Megosztás:

Bank360: Ezer milliárdokat mentettek ki az adó alól a magyar befektetők

Ömlött a magyarok pénze az értékpapírokba 2025-ben, és aki csak tehette, elkerülte, hogy adóznia kelljen a hozamuk után. Hatalmasat ugrott azoknak a speciális számláknak a száma, amelyekkel ezt el lehet érni, már csaknem 400 ezer van belőlük. Tömegesen lehetnek olyan pénzesebb befektetőknek, akiknek akár 6 ilyenjük is van egyszerre - írja elemzésében a Bank360.hu.
2025. 02. 08. 15:00
Megosztás:

Az FM szektorban a munkaerőhiány egyelőre fenyegetőbb, mint a mesterséges intelligencia

A hazai létesítménygazdálkodási szektor továbbra is súlyos munkaerőhiánnyal küzd, különösen a betanított munkakörökben, miközben a szakképzett fizikai dolgozók utánpótlása is akadozik. A LEO (Létesítménygazdálkodási és Épületüzemeltetési Szolgáltatók Országos Egyesülete) szerint a helyzetet tovább nehezíti a szakképzési rendszer problémás működése. Az iparág egyre inkább digitalizálódik, ám a robotizáció és a mesterséges intelligencia elterjedése még távoli.
2025. 02. 08. 14:00
Megosztás:

A diploma egyre kevesebb álláshirdetésnél feltétel

Évek óta egyre kevesebb álláshirdetésnél feltétel a diploma, 2023-ban már csak 21,5 százalékban vártak el felsőfokú végzettséget a jelentkezőktől - közölte a profession.hu pénteken az MTI-vel.
2025. 02. 08. 13:00
Megosztás:

Az elemzők szerint ez az új, vírusosan terjedő kriptovaluta akár 50-szeres nyereséget is hozhat a Solanához és a Shiba Inuhoz képest idén

A kriptoszektor mindig tartogat váratlan fordulatokat, és úgy tűnik, hogy 2025 is egy újabb izgalmas időszak lesz. Egy új altcoin egyre nagyobb hullámokat kelt, miközben a Shiba Inu (SHIB) és a Solana (SOL) árfolyama csökken, és mindkét projekt jelentős átalakuláson megy keresztül.
2025. 02. 08. 12:00
Megosztás:

Ismét megőrülnek a turisták Csehországért - de miért?

Csehországban 2024-ben 22,8 millió személy szállt meg a kereskedelmi szálláshelyeken, 3,8 százalékkal több, mint 2023-ban. A turisták száma tavaly első ízben haladta meg a 2019-es év adatait, amikor még nem volt korlátozva az idegenforgalom a Covid miatt - közölte a Cseh Statisztikai Hivatal pénteken Prágában.
2025. 02. 08. 11:00
Megosztás:

Ez az új, 10 cent alatti árú kriptovaluta várhatóan eléri az 5 dollárt még a Cardano (ADA) és a Polygon (POL) előtt

A kriptovaluta-rajongók gyakran keresnek megfizethető tokeneket, amelyek váratlan magasságokba emelkedhetnek. Jelenleg a Cardano (ADA) ára körülbelül 0,7227 dollár, míg a Polygon (POL) 0,3043 dolláron kereskedik.
2025. 02. 08. 10:00
Megosztás:

Most kell vásárolni! A szakértők szerint az FXGuys, Solana és Shiba Inu a 2025-ös év legnagyobb nyertesei lehetnek

A legutóbbi piaci visszaesés számos kriptovaluta árfolyamát lejjebb nyomta, de a szakértők szerint itt az idő a vásárlásra. De melyik érmék kínálják a legnagyobb növekedési potenciált? A Solana (SOL) és a Shiba Inu (SHIB) kiemelkedő teljesítményt mutat, de az első helyre egyértelműen FXGuys ($FXG) került.
2025. 02. 08. 09:00
Megosztás:

Az Egyesült Államok befagyasztja a segítségnyújtást Dél-Afrika számára

Az Egyesült Államok befagyasztja a segítségnyújtást Dél-Afrika számára - erről írt alá elnöki rendeletet Donald Trump pénteken többi között diszkriminációval vádolva a dél-afrikai kormányt.
2025. 02. 08. 08:30
Megosztás:

Magyar fejlesztésű toxinvizsgáló forradalmasíthatja a gabonafélék ellenőrzését

Magyar fejlesztésű toxinvizsgáló forradalmasíthatja a gabonafélék ellenőrzését, a berendezés kidolgozását csaknem 745 millió forint támogatás segíti - közölte a Mertcontrol Hungary Kft. az MTI-vel.
2025. 02. 08. 07:30
Megosztás:

Megoldások a dohányágazat kihívásaira – Nagy érdeklődés övezte a Continental Dohányipari Csoport konferenciáját

A magyarországi dohányipart érintő legfontosabb kihívások, így a feketepiac visszaszorítása, a növényvédelmi problémák, illetve a legújabb technológiai megoldások voltak a Continental Dohányipari Zrt. dohánytermelői nyílt napjának fókuszában. A február 6-án, a sátoraljaújhelyi Rákóczi Hotel, Tábor és Rendezvényközpontban megrendezett esemény elsődleges célja az volt, hogy a dohánytermesztés előtt álló kihívásokat és a lehetséges megoldásokat a szakma neves képviselői és a termelők közösen megvitassák.
2025. 02. 08. 04:00
Megosztás:

DTX Exchange (DTX): A DeFi és a TradFi ötvözése a következő generációs kereskedési platform létrehozásához

A kereskedés jövője a DeFi és a TradFi kombinációja lehet, ami a DTX Exchange (DTX) hibrid kereskedési platformot a figyelem középpontjába helyezi. Ez az új szereplő merész lépést tesz azzal, hogy ötvözi a központosított és a decentralizált tőzsdék kulcselemeit—létrehozva a következő generációs kereskedési platformot.
2025. 02. 08. 03:00
Megosztás: