Idén még jó éve lehet a magyar autóiparnak

Az európai autópiacon tapasztalt ellentmondásos folyamatok – a tavalyi erős fellendülést idén visszaesés követte - éreztették hatásukat Magyarországon is, ahol a járműgyártás meghatározó gazdasági ágazat. Idehaza a feldolgozóipari termelés 26,9 százalékát kitevő és ahhoz legnagyobb mértékben hozzájáruló járműgyártás volumene 5,3 százalékkal csökkent 2024 első negyedévében az előző év hasonló időszakához képest. „A szektor idehaza egyelőre kockázati szempontból vegyes képet mutat: idén még összességében fellendülés várható, ám az év második felétől trendfordulót várunk” – összegzi Bujdosó Tünde, az Allianz Trade magyarországi kockázatkezelési igazgatója a vállalat friss piacelemzésének legfontosabb megállapítását.

Idén még jó éve lehet a magyar autóiparnak

Az autógyártók körében a vállalati felszámolási esetek aránya 2023-ban alacsony, 1,4 százalék volt, amely csökkenést mutatott a 2022-es 1,8 százalékos arányhoz képest. Ez a kedvező trend idén is folytatódhat, köszönhetően az új autóipari beruházásoknak (Audi, Mercedes, BMW, BYD), illetve a kormányzati stratégiának, amelynek célja, hogy Magyarországot a globális autóipari átalakulás és az elektromos járművekre történő átállás egyik legfontosabb helyszínévé tegye. Ezért nem meglepő, hogy az autógyártók és autóalkatrész gyártók körében a felszámolási esetek aránya 2024 első negyedévében 1 százalék alatt maradt. Bujdosó Tünde elsősorban azoknál az autóipari beszállítóknál lát emelkedő kockázatokat az idei év második felétől kezdődően, amelyek nagy mértékben a belsőégésű-motor technológiákba fektettek be korábban.

„Globálisan már érzékeljük a késedelmes fizetések, a fizetésátütemezések emelkedő számát, amely azt vetíti előre, hogy az év második felétől a fizetésképtelenségi esetek száma is várhatóan emelkedni fog” – figyelmeztet az Allianz Trade szakértője.

Egyre népszerűbbek az elektromos autók a magyarok körében is

Az Európai Unió gépjárműpiaca 2023-ban 13,9 százalékos bővüléssel zárta az évet, elérve a 10,5 millió darabos éves volument. Ezzel szemben Magyarországon 2023 decemberében az új személygépkocsi-regisztrációk száma 3,4 százalékos csökkenést mutatott az előző év azonos időszakához képest. Ugyanakkor év végén már érezhető volt a fordulat, hiszen a személygépkocsik és járműalkatrészek értékesítése 2023 decemberében 4,2 százalékkal nőtt 2022 decemberéhez viszonyítva.

 

A magyar értékesítési adatokból is látszik, hogy hazánkban is egyre népszerűbb az elektromos és a hibrid meghajtás. Az európai adatok pedig azt mutatják, hogy az akkumulátoros-elektromos autók 2023-ban a vásárlók körében már a harmadik legnépszerűbb választásnak bizonyultak. Decemberben a piaci részesedésük a forgalomba állított autók alapján 18,5 százalékra ugrott, ami hozzájárult ahhoz, hogy az egész évre 14,6 százalékos részesedést érjenek el, megelőzve a dízelüzeműeket, amelyek 13,6 százalékon maradtak. A benzines autók 35,3 százalékkal megőrizték vezető helyüket, míg a hibrid-elektromos autók 25,8 százalékos piaci részesedéssel a második helyet foglalták el.

A hazai trendeket tovább elemezve elmondható, hogy a tavalyi visszaesésnek köszönhetően az autókereskedők körében a felszámolások aránya duplájára, 11 százalékra nőtt 2023-ban a megelőző év 5 százalékához képest. Ugyanakkor a magyar járműpiac fordított idén, nagyon erősen kezdte a 2024-es évet, és az Allianz Trade szakértője szerint minden adott a további fellendüléshez. A személygépkocsik piaca jól teljesített, különösen az elektromos autóké: az első négy hónapban mintegy 7000-rel több személygépkocsit helyeztek forgalomba, mint 2023-ban vagy akár 2022-ben. Ezzel párhuzamosan az autókereskedők körében a felszámolások aránya 2024 első negyedévében enyhén csökkent 2,1 százalékra, szemben a 2023 első negyedévi 2,7 százalékkal.

730 ezer európai munkahely sorsa kérdéses

„Az európai, és az attól jelentős mértékben függő magyar autóipar növekedési kilátásait három tényező fogja befolyásolni a következő években: a meghajtás-technológiák alakulása, az uniós előírások változásai és a kínai gyártók térhódítása és piaci reakciói” – állítja Bujdosó Tünde, aki szerint a kereslet alakulása alapján, és figyelembe véve, hogy a szigorodó CO2-célkitűzések csak 2035-ben lépnek életbe, az elektromos autók értékesítésének növekedése Európában várhatóan a legalacsonyabb lesz a három legnagyobb piac (USA, Kína) közül. Az előrejelzések szerint az eladások 2024-ben mintegy 3,5 millió darabot érnek el, ami az előző évhez képest szerény, kevesebb mint 10 százalékos növekedést tükröz, szemben a Kínában várható 30 százalékos, és az Egyesült Államokban prognosztizált 20 százalékos növekedéssel.

Az európai gazdaság és ezzel együtt hazánk számára is a fő kockázati tényező a kínai autógyártók növekvő versenye mind Kínán belül, mind a nemzetközi - és főképpen az európai - piacokon. Mivel Európa nyitottabb a nemzetközi versenyre, és az európai cégek vannak leginkább jelen Kínában, Bujdosó Tünde úgy véli, hogy az európai cégeket fenyegeti leginkább a piaci részesedésvesztés az elkövetkező években. Ez pedig Magyarországot is érinteni fogja. 

A németországi autóipari csődök száma eddig viszonylag mérsékelt maradt más országokhoz, például Franciaországhoz és az Egyesült Királysághoz, valamint az országon belüli más ágazatokhoz képest. Az emelkedő tendencia (+13% y/y 2023-ban) azonban megerősíti, hogy több cég küzd az ágazatban bekövetkezett változásokhoz való alkalmazkodással. Ami a foglalkoztatást illeti, mivel egy elektromos autó kevesebb alkatrészből áll, az Allianz Trade becslései szerint a gyártási szegmensekben működő vállalatok 30 százalékkal kevesebb emberrel működhetnek a jövőben. Ez 730 ezer munkahelyet jelentene az Európai Unióban, ezen belül legalább 260 ezer munkahely kerül veszélybe Németországban. Mivel a magyar járműgyártás német kitettsége magas, ezért ennek hazánkra nézve is komoly következményei lesznek.

A kínai piaci inváziónak is vannak korlátai

Kína jelentős helyzeti előnybe került az elektromos autók piacán és bomlasztó erőként lépett fel, kihívás elé állítva a hagyományos autóipari nagyvállalatokat. Ugyanakkor a geopolitikai feszültségek, az elektromos autók iránt év eleje óta tapasztalható keresletcsökkenés, a Tesla által indított árverseny, illetve a szabályozási és esetleges importkorlátozási bizonytalanságok megtörhetik a kínai expanziót. Bujdosó Tünde kiemelte: a kínai cégek hatalmas beruházásokat hajtottak végre az elektromos technológiába, és a nyersanyag-finomítástól az autógyártásig bővítették gyártási kapacitásaikat, ugyanakkor a globális kereslet lehűlésével a teljes ellátási láncban felmerült a túlkapacitás problémája. Kínában az elektromos akkumulátorok gyártási kapacitása messze meghaladta a hazai keresletet, az autógyártók körében pedig a teljes kapacitáskihasználtság 2019 óta 50 százalék alatt mozog. 

Mivel a belföldi piacon fokozódik a verseny, és a kapacitások felhalmozódnak, számos kínai autógyártó a nemzetközi terjeszkedést tette prioritássá. A növekvő geopolitikai feszültségek azonban alááshatják erőfeszítéseiket, és csökkenthetik nyereségességüket. „Arról nem is beszélve, hogy az akkumulátortechnológia gyors fejlődése, különösen a szilárdtest-akkumulátorok, a nátriumion akkumulátorok és a szilícium-anódok fejlődése megingathatja Kína domináns pozícióját az akkumulátor-ellátási láncban” – emlékeztet az Allianz trade szakértője.

A szabályozás és a politika még felforgathat mindent

Még egyáltalán nem eldöntött, hogy milyen meghajtás milyen gyorsan válik dominánssá. Miközben a dízel háttérbe szorulása látványos, addig a vártnál lassabb lehet a benzines autók iránti kereslet csökkenése, illetve a hibrid autók és a teljesen elektromos meghajtású járművek közül egyelőre még az előbbi jóval népszerűbb. A kezdetben erőteljes szabályozások is lekövették ezt a piaci igényt. Az Európai Unió az új, fosszilis üzemanyaggal működő járművek értékesítésére vonatkozó 2035-ös tilalomban kivételt tett az e-üzemanyagok számára, míg az Egyesült Királyság a fosszilis üzemanyaggal működő járművekre vonatkozó hasonló tilalmat 2030-ról 2035-re halasztotta. Az Egyesült Államokban pedig az idei elnökválasztás eredménye lehet hatással az EV-átállásra a világ második legnagyobb autópiacán.

„Ezek a fejlemények is irányítják a technológiai harc, a szabályozási döntések, a piaci dinamika és a geopolitikai tényezők bonyolult kölcsönhatásait, a globális autóipar zöld átalakulását, és ezt a transzformációs kockázatot a szektor és a kapcsolódó szektorok elemzésekor mint fontos tényezőt figyelembe kell venni” – hangsúlyozza Bujdosó Tünde.

A DH Group belép a spanyol ingatlanpiacra

A DH Group felvásárolja a donpiso ingatlanhálózatot, ezzel belép a spanyol piacra, és ott saját pénzügyi márkájával, a Credipass-szal pénzügyi közvetítői szolgáltatásokat is indít - közölte a DH kedden a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján.
2025. 11. 25. 20:30
Megosztás:

2030-ra Európa dobogósa lehet a magyar agrárium

A magyar mezőgazdaság és élelmiszeripar 2030-ra Európa dobogósa lesz, a 15 éve tartó építkezés megteremtette az alapokat a további fejlődéshez - mondta Nagy István kedden Budapesten, az Agro Summit agrárgazdasági évadnyitó rendezvényén.
2025. 11. 25. 20:00
Megosztás:

BÉT: Ezek a hírek ma kedvetően hatottak a tőzsdére

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 907,81 pontos, 0,84 százalékos emelkedéssel, 108 613,56 ponton zárt kedden.
2025. 11. 25. 19:30
Megosztás:

Erősödött kedden a forint

Erősödött a forint kedden estére a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 11. 25. 19:00
Megosztás:

Erős zárás az európai tőzsdéken

Egy százalék közeli indexemelkedéssel fejezték be a keddi kereskedést a főbb európai értékpapírpiacok.
2025. 11. 25. 18:30
Megosztás:

A kormány évi egymilliós otthontámogatást ad a közszolgálatban dolgozóknak

A kormány évi egymillió forint összegű otthontámogatást vezet be a közszolgálatban dolgozók részére - erről beszélt a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára MTI-hez kedden eljutatott videójában.
2025. 11. 25. 18:00
Megosztás:

Romániában alkotmányellenesnek minősítették a magánnyugdíj-megtakarítások felvételének új szabályozását

Elutasította a román alkotmánybíróság a magánnyugdíj-megtakarítások felvételének korlátozására vonatkozó törvénykezdeményezés ellen emelt óvások legtöbb kifogását, de alkotmánysértőnek minősítette a jogszabály azon cikkét, amely lehetővé tette volna, hogy a rákbetegségben szenvedő nyugdíjasok egy összegben vegyék fel megtakarításukat.
2025. 11. 25. 17:30
Megosztás:

Elkezdődött az új üzemegységek építése a Dreher kőbányai gyáránál

A Dreher kőbányai gyáránál elkezdődött az új üzemegységek, a fermentációs üzem és az új energiaközpont földfelszíni építése. Az önerőből finanszírozott, 30 milliárd forint értékű beruházás várhatóan 2026 végén zárul le, a termelés a a munkálatok ideje alatt sem áll le - közölte a Dreher Sörgyárak Zrt. kedden az MTI-vel.
2025. 11. 25. 17:00
Megosztás:

Nem csökken az Otthon Start program lendülete

Nem csökken a szeptember 1-jén indult Otthon Start program lendülete, november közepéig 22 ezer fix 3 százalékos hiteligénylési kérelmet nyújtottak be csaknem 800 milliárd forint összegben, és több mint 8500 igénylőnek már folyósítottak is csaknem 300 milliárd forint hitelt - mondta a Miniszterelnökség (ME) parlamenti és stratégiai államtitkára a program eredményeiről tartott keddi sajtótájékoztatóján.
2025. 11. 25. 16:30
Megosztás:

Hollandia akár 3 milliárd eurót is befektethet a drónok elleni védelembe

A holland védelmi minisztérium bejelentette, hogy 1,25 és 3 milliárd euró közötti összeget tervez befektetni a drónok elleni védelmi képességek megerősítésére - közölte az NL Times című angol nyelvű holland hírportál kedden.
2025. 11. 25. 16:00
Megosztás:

Nőtt a német GDP a harmadik negyedévben

Németország hazai összterméke az idei harmadik negyedévben stagnált a második negyedévvel összevetve, éves szinten pedig nőtt - közölte a szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis kedden.
2025. 11. 25. 15:30
Megosztás:

75 millió forint bírság OPUS részvények bennfentes kereskedése miatt

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) összesen 74,75 millió forint piacfelügyeleti bírságot szabott ki 4 magánszeméllyel szemben és feljelentéseket tett a bennfentes kereskedelmet és bennfentes információ jogosulatlan közzétételét tiltó jogszabályok megsértése miatt, amely az OPUS GLOBAL Nyrt. részvényeihez köthető - közölte a jegybank kedden az MTI-vel.
2025. 11. 25. 15:00
Megosztás:

Jóval az átlag alatt van az idei almatermés

A tavaszi fagyok, a hűvös május, az aszály és az extrém hőingadozásokkal tarkított nyár miatt minden idők leggyengébb termésmennyiségét takaríthatták be az almatermelők - derült ki a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és a Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet (FruitVeB) közös körképéből.
2025. 11. 25. 14:30
Megosztás:

Az EU-ban 5,8 százalékkal nőtt az új autók eladása októberben

Az Európai Unióban 5,8 százalékkal, 916 ezer 609-re nőtt az új autók eladása októberben az előző év azonos hónapjához képest - áll az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA honlapjára kedden fölkerült jelentésben.
2025. 11. 25. 14:00
Megosztás:

Több tízezer extra ingatlannal bővülhet az otthon startos kínálat

A kormány fontolóra vette, hogy a külterületi lakóingatlanokra is kiterjeszti az Otthon Start Programot, így a tanyák és birtokközpontok mellett egyéb külterületen lévő lakóingatlanokra is igényelhető lenne a 3 százalékos hitel. Országosan több mint 150 ezer külterületi lakóingatlan szerepel az ingatlannyilvántartásban, amiből 29 ezer zártkerti besorolású. A legtöbb külterületi lakóingatlan Bács-Kiskun, Csongrád-Csanád, Pest és Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyékben található. Az újonnan tervezett intézkedés valószínűleg ezeknek a régióknak az ingatlanpiacát pörgetné jobban.
2025. 11. 25. 13:30
Megosztás:

A házépítéshez még mindig beton kell, nem wifi

A világ digitalizálódik. Ami ma még kézzel fogható, az holnap már egy alkalmazásban érhető el. De van egy határ: házat nem lehet letölteni, burkolatot nem lehet a negyedikre streamelni, fürdőszobát nem burkol a mesterséges intelligencia. A jó szakember továbbra is a jövő építőiparának legfontosabb erőforrása és fogytán van.
2025. 11. 25. 13:00
Megosztás:

Japán új védelmi vonalat húz a kriptotőzsdék köré – Kötelező tartalékot vezetnek be a hackek és csődök ellen

Japán ismét példát mutat a kriptovaluta-szabályozásban: a világ egyik legszigorúbban ellenőrzött digitális eszközpiacán új törvényjavaslat készül, amely kötelezővé tenné a kriptotőzsdék számára, hogy külön tartalékokat képezzenek az ügyfélveszteségek fedezésére. A cél világos: fokozott védelem a hackertámadásokkal, üzemzavarokkal és csődhelyzetekkel szemben, miközben a szektor egyre inkább hasonlít a hagyományos pénzügyi piacok működésére.
2025. 11. 25. 12:30
Megosztás:

Egyre nagyobb igény lesz a munkásszállások iránt, de van-e elég kínálat?

A magyarországi munkaerőpiac jelentős átalakuláson megy keresztül, különösen a kékgalléros munkakörök esetében. Az elmúlt években a munkavállalók mobilitása csökkenő tendenciát mutatott, azonban ez a trend idén megfordulni látszik „A közelmúltban megnyíló új ipari beruházások komoly munkaerő-vándorlást indítanak el az érintett régiókba. A jelenlegi munkaerő-állomány mobilizálása válasz lehet a növekvő igények kielégítésére, ehhez azonban minőségi munkásszállók biztosítására is szükség van a piacon. A szállásoltatás továbbra is jelentős szerepet tölt be a munkaerőhiány enyhítésében, különösen a vidéki és ipari térségekben” - tájékoztat Kiss Éva, a Wellby House Kft. közvetítő cég értékesítési vezetője.
2025. 11. 25. 12:00
Megosztás:

A 20-40 évesek már az ingatlanpiac több mint felét adják

Az Otthon Start Program hatására 2025 végére látványosan átalakult a hazai ingatlanpiac életkori szerkezete: mind országosan, mind Budapesten a fiatalabb vevők kerültek meghatározó pozícióba. A Duna House adatai szerint a 20-30 és 30-40 év közötti korosztály minden korábbinál aktívabban van jelen a tranzakciókban, miközben vásárlási jellemzőik és költési hajlandóságuk is jelentősen átformálta a keresleti oldalt.
2025. 11. 25. 11:30
Megosztás:

Óriási vízmennyiség tűnik el az elavult megoldások miatt

Bár Magyarországon a közüzemi vízellátás szinte a teljes lakosság számára elérhető, az elöregedett hálózatok és a modern technológiák hiánya rengeteg kockázatot rejt, óriási a vízveszteség, és sok helyen rohamosan romlik a vízminőség. A hazai vízvezetékrendszer felújítási ciklusa átlagosan 271 év, de akad olyan szakasz, amelynek teljes cseréje a jelenlegi ütemben 25 ezer évig tartana, miközben a vezetékek átlagos élettartama alig 60-100 év! Számítások szerint évente mintegy 19-21,5 milliárd forintnyi közpénz tűnik el az elfolyó vagy el nem számlázható víz miatt.
2025. 11. 25. 11:00
Megosztás: