Idén még jó éve lehet a magyar autóiparnak

Az európai autópiacon tapasztalt ellentmondásos folyamatok – a tavalyi erős fellendülést idén visszaesés követte - éreztették hatásukat Magyarországon is, ahol a járműgyártás meghatározó gazdasági ágazat. Idehaza a feldolgozóipari termelés 26,9 százalékát kitevő és ahhoz legnagyobb mértékben hozzájáruló járműgyártás volumene 5,3 százalékkal csökkent 2024 első negyedévében az előző év hasonló időszakához képest. „A szektor idehaza egyelőre kockázati szempontból vegyes képet mutat: idén még összességében fellendülés várható, ám az év második felétől trendfordulót várunk” – összegzi Bujdosó Tünde, az Allianz Trade magyarországi kockázatkezelési igazgatója a vállalat friss piacelemzésének legfontosabb megállapítását.

Idén még jó éve lehet a magyar autóiparnak

Az autógyártók körében a vállalati felszámolási esetek aránya 2023-ban alacsony, 1,4 százalék volt, amely csökkenést mutatott a 2022-es 1,8 százalékos arányhoz képest. Ez a kedvező trend idén is folytatódhat, köszönhetően az új autóipari beruházásoknak (Audi, Mercedes, BMW, BYD), illetve a kormányzati stratégiának, amelynek célja, hogy Magyarországot a globális autóipari átalakulás és az elektromos járművekre történő átállás egyik legfontosabb helyszínévé tegye. Ezért nem meglepő, hogy az autógyártók és autóalkatrész gyártók körében a felszámolási esetek aránya 2024 első negyedévében 1 százalék alatt maradt. Bujdosó Tünde elsősorban azoknál az autóipari beszállítóknál lát emelkedő kockázatokat az idei év második felétől kezdődően, amelyek nagy mértékben a belsőégésű-motor technológiákba fektettek be korábban.

„Globálisan már érzékeljük a késedelmes fizetések, a fizetésátütemezések emelkedő számát, amely azt vetíti előre, hogy az év második felétől a fizetésképtelenségi esetek száma is várhatóan emelkedni fog” – figyelmeztet az Allianz Trade szakértője.

Egyre népszerűbbek az elektromos autók a magyarok körében is

Az Európai Unió gépjárműpiaca 2023-ban 13,9 százalékos bővüléssel zárta az évet, elérve a 10,5 millió darabos éves volument. Ezzel szemben Magyarországon 2023 decemberében az új személygépkocsi-regisztrációk száma 3,4 százalékos csökkenést mutatott az előző év azonos időszakához képest. Ugyanakkor év végén már érezhető volt a fordulat, hiszen a személygépkocsik és járműalkatrészek értékesítése 2023 decemberében 4,2 százalékkal nőtt 2022 decemberéhez viszonyítva.

 

A magyar értékesítési adatokból is látszik, hogy hazánkban is egyre népszerűbb az elektromos és a hibrid meghajtás. Az európai adatok pedig azt mutatják, hogy az akkumulátoros-elektromos autók 2023-ban a vásárlók körében már a harmadik legnépszerűbb választásnak bizonyultak. Decemberben a piaci részesedésük a forgalomba állított autók alapján 18,5 százalékra ugrott, ami hozzájárult ahhoz, hogy az egész évre 14,6 százalékos részesedést érjenek el, megelőzve a dízelüzeműeket, amelyek 13,6 százalékon maradtak. A benzines autók 35,3 százalékkal megőrizték vezető helyüket, míg a hibrid-elektromos autók 25,8 százalékos piaci részesedéssel a második helyet foglalták el.

A hazai trendeket tovább elemezve elmondható, hogy a tavalyi visszaesésnek köszönhetően az autókereskedők körében a felszámolások aránya duplájára, 11 százalékra nőtt 2023-ban a megelőző év 5 százalékához képest. Ugyanakkor a magyar járműpiac fordított idén, nagyon erősen kezdte a 2024-es évet, és az Allianz Trade szakértője szerint minden adott a további fellendüléshez. A személygépkocsik piaca jól teljesített, különösen az elektromos autóké: az első négy hónapban mintegy 7000-rel több személygépkocsit helyeztek forgalomba, mint 2023-ban vagy akár 2022-ben. Ezzel párhuzamosan az autókereskedők körében a felszámolások aránya 2024 első negyedévében enyhén csökkent 2,1 százalékra, szemben a 2023 első negyedévi 2,7 százalékkal.

730 ezer európai munkahely sorsa kérdéses

„Az európai, és az attól jelentős mértékben függő magyar autóipar növekedési kilátásait három tényező fogja befolyásolni a következő években: a meghajtás-technológiák alakulása, az uniós előírások változásai és a kínai gyártók térhódítása és piaci reakciói” – állítja Bujdosó Tünde, aki szerint a kereslet alakulása alapján, és figyelembe véve, hogy a szigorodó CO2-célkitűzések csak 2035-ben lépnek életbe, az elektromos autók értékesítésének növekedése Európában várhatóan a legalacsonyabb lesz a három legnagyobb piac (USA, Kína) közül. Az előrejelzések szerint az eladások 2024-ben mintegy 3,5 millió darabot érnek el, ami az előző évhez képest szerény, kevesebb mint 10 százalékos növekedést tükröz, szemben a Kínában várható 30 százalékos, és az Egyesült Államokban prognosztizált 20 százalékos növekedéssel.

Az európai gazdaság és ezzel együtt hazánk számára is a fő kockázati tényező a kínai autógyártók növekvő versenye mind Kínán belül, mind a nemzetközi - és főképpen az európai - piacokon. Mivel Európa nyitottabb a nemzetközi versenyre, és az európai cégek vannak leginkább jelen Kínában, Bujdosó Tünde úgy véli, hogy az európai cégeket fenyegeti leginkább a piaci részesedésvesztés az elkövetkező években. Ez pedig Magyarországot is érinteni fogja. 

A németországi autóipari csődök száma eddig viszonylag mérsékelt maradt más országokhoz, például Franciaországhoz és az Egyesült Királysághoz, valamint az országon belüli más ágazatokhoz képest. Az emelkedő tendencia (+13% y/y 2023-ban) azonban megerősíti, hogy több cég küzd az ágazatban bekövetkezett változásokhoz való alkalmazkodással. Ami a foglalkoztatást illeti, mivel egy elektromos autó kevesebb alkatrészből áll, az Allianz Trade becslései szerint a gyártási szegmensekben működő vállalatok 30 százalékkal kevesebb emberrel működhetnek a jövőben. Ez 730 ezer munkahelyet jelentene az Európai Unióban, ezen belül legalább 260 ezer munkahely kerül veszélybe Németországban. Mivel a magyar járműgyártás német kitettsége magas, ezért ennek hazánkra nézve is komoly következményei lesznek.

A kínai piaci inváziónak is vannak korlátai

Kína jelentős helyzeti előnybe került az elektromos autók piacán és bomlasztó erőként lépett fel, kihívás elé állítva a hagyományos autóipari nagyvállalatokat. Ugyanakkor a geopolitikai feszültségek, az elektromos autók iránt év eleje óta tapasztalható keresletcsökkenés, a Tesla által indított árverseny, illetve a szabályozási és esetleges importkorlátozási bizonytalanságok megtörhetik a kínai expanziót. Bujdosó Tünde kiemelte: a kínai cégek hatalmas beruházásokat hajtottak végre az elektromos technológiába, és a nyersanyag-finomítástól az autógyártásig bővítették gyártási kapacitásaikat, ugyanakkor a globális kereslet lehűlésével a teljes ellátási láncban felmerült a túlkapacitás problémája. Kínában az elektromos akkumulátorok gyártási kapacitása messze meghaladta a hazai keresletet, az autógyártók körében pedig a teljes kapacitáskihasználtság 2019 óta 50 százalék alatt mozog. 

Mivel a belföldi piacon fokozódik a verseny, és a kapacitások felhalmozódnak, számos kínai autógyártó a nemzetközi terjeszkedést tette prioritássá. A növekvő geopolitikai feszültségek azonban alááshatják erőfeszítéseiket, és csökkenthetik nyereségességüket. „Arról nem is beszélve, hogy az akkumulátortechnológia gyors fejlődése, különösen a szilárdtest-akkumulátorok, a nátriumion akkumulátorok és a szilícium-anódok fejlődése megingathatja Kína domináns pozícióját az akkumulátor-ellátási láncban” – emlékeztet az Allianz trade szakértője.

A szabályozás és a politika még felforgathat mindent

Még egyáltalán nem eldöntött, hogy milyen meghajtás milyen gyorsan válik dominánssá. Miközben a dízel háttérbe szorulása látványos, addig a vártnál lassabb lehet a benzines autók iránti kereslet csökkenése, illetve a hibrid autók és a teljesen elektromos meghajtású járművek közül egyelőre még az előbbi jóval népszerűbb. A kezdetben erőteljes szabályozások is lekövették ezt a piaci igényt. Az Európai Unió az új, fosszilis üzemanyaggal működő járművek értékesítésére vonatkozó 2035-ös tilalomban kivételt tett az e-üzemanyagok számára, míg az Egyesült Királyság a fosszilis üzemanyaggal működő járművekre vonatkozó hasonló tilalmat 2030-ról 2035-re halasztotta. Az Egyesült Államokban pedig az idei elnökválasztás eredménye lehet hatással az EV-átállásra a világ második legnagyobb autópiacán.

„Ezek a fejlemények is irányítják a technológiai harc, a szabályozási döntések, a piaci dinamika és a geopolitikai tényezők bonyolult kölcsönhatásait, a globális autóipar zöld átalakulását, és ezt a transzformációs kockázatot a szektor és a kapcsolódó szektorok elemzésekor mint fontos tényezőt figyelembe kell venni” – hangsúlyozza Bujdosó Tünde.

Állampapír-vásárlás lépésről lépésre

Minden ember számára fontos, hogy megtakarítása biztonságos és jövedelmező befektetésben legyen, de nem mindig könnyű eligazodni a rendelkezésre álló lehetőségek között. A Magyar Állampapír éppen azért népszerű választás a befektetők körében, mert kiszámítható, könnyen átlátható és változatos konstrukciókat kínál, továbbá állami garancia védi. További nagy előnye, hogy minden megtakarító számára könnyen hozzáférhető, hiszen több ezer helyszínen és online is vásárolható, sőt akár a számlanyitás is intézhető otthonunkból. Legújabb cikkünkben bemutatjuk, hogy hol és hogyan tudja bárki egyszerűen elindítani saját állampapír-befektetését.
2025. 09. 23. 15:30
Megosztás:

Mennyibe kerül minden egyes plusz tonna? Az üzemanyag-fogyasztási adatok megadják a választ

Minden fuvarozó tudja: a nehezebb teherautó többet fogyaszt. A kérdés sokkal inkább az, hogy mennyivel? Egy három tonnával nagyobb terhelés például napi szinten már komoly, szabad szemmel is látható különbséget jelent. Míg az időjárás, a forgalmi helyzet vagy az üzemanyag ára a sofőrökön kívül álló faktor, a jármű súlya az egyik olyan tényező, amit maguk az üzemeltetők is kézben tarthatnak.
2025. 09. 23. 15:00
Megosztás:

„A blokklánc svájci bicskája”: Scaramucci nagy tétet tett az Avalanche-ra

Anthony Scaramucci, a Wall Street ismert szereplője, újra reflektorfénybe helyezte az Avalanche hálózatot, amelyet nemes egyszerűséggel a „réteg-1 blokkláncok svájci bicskájának” nevezett. De vajon mi áll a dicséret mögött, és miért tett jelentős tétet erre az Ethereum-riválisra?
2025. 09. 23. 14:30
Megosztás:

Biztosítások az Otthon Start árnyékában - kár lenne csak az alapkonstrukciókat választani

Az Otthon Start Program nemcsak a lakáspiacot, hanem a lakásbiztosítási szegmenst is felpörgetheti. Hiszen a lakáshitel-felvételhez lényegében kötelező lakásbiztosítás is társul – közölte a Netrisk. Az cég saját adatai szerint már az program előtt is jól alakult az idei év, január és augusztus között 6,8 százalékkal több lakásbiztosítás született, az átlagdíj pedig 37 300 forintot tett ki. A szakértők arra figyelmeztetnek: a rosszul megválasztott biztosítás alulbiztosítottsághoz vezethet, ami egy káresemény esetén akár több millió forintos veszteséget is okozhat.
2025. 09. 23. 13:30
Megosztás:

Put opciók előtérben: Hogyan reagálnak a bitcoin kereskedők a kriptopiaci zuhanásra?

A kriptopiac újabb hullámvölgybe került, a bitcoin árfolyama pedig masszív likvidálási hullámot váltott ki. A helyzet mégsem annyira egyértelmű, mint elsőre tűnik – miközben a hangulat borússá vált, a profi opciós kereskedők már a következő mozgásokra készülnek. Vajon tényleg további esés várható, vagy épp most jön a fordulat?
2025. 09. 23. 12:30
Megosztás:

A digitális eszközök káros hatásairól is tárgyal a parlament

A digitális eszközök káros hatásairól, az orosz földgáz behozatalának megszüntetéséről szóló uniós rendeletről, a határ menti ingázók adatbázisának létrehozásáról és a Sorsok Háza épületegyüttes hasznosításáról is tárgyal az Országgyűlés a keddi ülésén.
2025. 09. 23. 12:00
Megosztás:

Több Fed-döntéshozó is megszólalt

Egyelőre úgy tűnik, a piacok feldolgozták a Fed kamatdöntésének hatását, a tízéves amerikai kötvényhozam 4,14%-on változatlan maradt.
2025. 09. 23. 11:30
Megosztás:

Egy hét múlva lejár a határidő: most kell lépniük a civil szervezeteknek

2025. szeptember 30-án lejár a regisztrációs határidő azoknak a civil szervezeteknek, amelyek 2026-tól igényt tartanak magánszemélyek 1 százalékos szja-felajánlására. Ehhez a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) honlapjáról letölthető 25EGYREG jelű adatlapot kell beadniuk, a határidő jogvesztő - figyelmeztet kedden a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).
2025. 09. 23. 11:00
Megosztás:

Kamatdöntő ülést tart az MNB Monetáris Tanácsa

Kamatdöntő ülést tart ma a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Monetáris Tanácsa.
2025. 09. 23. 10:30
Megosztás:

Online játékok 2025: Hasznos információk és tippek kezdőknek

A szerencsejáték digitális világa folyamatosan fejlődik, és 2025-ben több ezer online kaszinó működik világszerte. Kezdő játékosként kulcsfontosságú, hogy megértsd, hogyan válaszd ki a megbízható platformokat és hogyan kerüld el a potenciális buktatókat.
2025. 09. 23. 10:16
Megosztás:

Mire számíthatnak a befektetők kedden?

Ma kamatdöntő ülést tart a Magyar Nemzeti Bank.
2025. 09. 23. 10:00
Megosztás:

Gyengült a forint reggel

Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben kedd reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 09. 23. 09:30
Megosztás:

VIP játék programok titkos világa: Valóban megéri a befektetést?

A VIP kaszinó programok fényes világa mögött összetett üzleti modell húzódik meg, amely látszólag mindenkinek előnyöket kínál, de a valóság ennél árnyaltabb. Ezek a programok alapvetően a játékos-megtartás (player retention) eszközei, amelyek célja a hosszú távú lojalitás kialakítása.
2025. 09. 23. 09:08
Megosztás:

Új csúcson az amerikai részvényindexek

Mindhárom nagy amerikai részvényindex záróértéke új történelmi csúcsot ért el hétfőn, immár a harmadik egymást követő kereskedési napon, miután az Nvidia részvényei 4%-kal emelkedtek arra a hírre, hogy a vállalat akár 100 milliárd dollárt is befektethet az OpenAI-ba.
2025. 09. 23. 09:00
Megosztás:

Gyengélkedtek az európai indexek, az autóipar vezette az esést

A hétfői kereskedésben gyengébb teljesítményt mutattak a vezető európai részvénypiacok, a Stoxx600 0,1%-kal, DAX 0,5%-kal, a CAC 40 0,3%- kal került lejjebb, míg az FTSE 100 mindössze 0,1%-ot tudott emelkedni.
2025. 09. 23. 08:30
Megosztás:

Áder János: az űrkutatás eredményei számos területen hasznosulnak a hétköznapi életben

Az űrkutatás eredményei számos területen hasznosulnak a hétköznapi életben - mondta Áder János volt köztársasági elnök a Kék bolygó című podcastjának hétfőn közzétett legújabb adásában, amelyben Kapu Tibor űrhajóssal beszélgetett. Kapu Tibor arról beszélt: a Hunor - Magyar Űrhajós Program valami sokkal hatalmasabbnak az eleje, s ezen fognak dolgozni.
2025. 09. 23. 07:30
Megosztás:

A Newsweek megbízhatósági listájának élén végzett az Audax Renewables spanyol anyacége

A Newsweek idei, World’s most Trustworthy Companies 2025 rangsorában az Audax Renovables végzett az Energy & Utilities (energia és közmű) iparág 1. helyén. A spanyol, badalonai központú vállalat a magyar Audax Renewables Kft. anyavállalata.
2025. 09. 23. 07:00
Megosztás:

A Panattoni új logisztikai parkot fejleszt az osztrák-magyar-szlovák hármashatár mellett Mosonmagyaróváron

A Panattoni Hungary újabb beruházással Mosonmagyaróváron építi meg legújabb logisztikai központját, amelynek közel 70 százalékát már az építkezés megkezdése előtt bérbeadták, jelentette be a Panattoni Hungary. A kivételes elhelyezkedésű, 27 000 négyzetméteres fejlesztés különlegessége, hogy a projekt részeként hazánkban az elsők között építenek fel elektromoskamion-parkolót és töltőállomást. A Panattoni Park Moson első bérlője, a 18 ezer négyzetméterre szerződött Fiege már 2026 elején birtokba veheti az ingatlant; a teljes beruházás átadása 2026. második negyedévében várható.
2025. 09. 23. 06:30
Megosztás:

Csúcsévet zárt a JYSK: csoportszinten 11,8 százalékkal, Magyarországon 16 százalékkal növelte árbevételét

A skandináv gyökerekkel rendelkező nemzetközi kiskereskedelmi áruházlánc, a JYSK ismét rekordforgalmat ért el a 2024/25-ös pénzügyi évben: 46,3 milliárd dán koronát (6,2 milliárd eurót), ami 11,8 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A JYSK Magyarország szintén erős évet zárt: retail árbevétele 89 milliárd (89 011 millió) forint volt, ami 16 százalékkal haladta meg a tavalyi eredményt.
2025. 09. 23. 06:00
Megosztás:

Az ABB az új generációs SF6-mentes kapcsolóberendezéseit szállítja az E.ON-nak Németországban

Az ABB együttműködést kötött Németország legnagyobb elosztórendszer-üzemeltetőjével (DSO), az E.ON-nal, hogy új, kén-hexafluorid (SF6)-mentes gázszigetelésű kapcsolóberendezéseket (GIS) szállítson számára. Az E.ON mint DSO felelős a végfelhasználóknak áramot szolgáltató közép- és kisfeszültségű villamos hálózatok üzemeltetéséért, karbantartásáért és fejlesztéséért.
2025. 09. 23. 05:30
Megosztás: