Idén még jó éve lehet a magyar autóiparnak

Az európai autópiacon tapasztalt ellentmondásos folyamatok – a tavalyi erős fellendülést idén visszaesés követte - éreztették hatásukat Magyarországon is, ahol a járműgyártás meghatározó gazdasági ágazat. Idehaza a feldolgozóipari termelés 26,9 százalékát kitevő és ahhoz legnagyobb mértékben hozzájáruló járműgyártás volumene 5,3 százalékkal csökkent 2024 első negyedévében az előző év hasonló időszakához képest. „A szektor idehaza egyelőre kockázati szempontból vegyes képet mutat: idén még összességében fellendülés várható, ám az év második felétől trendfordulót várunk” – összegzi Bujdosó Tünde, az Allianz Trade magyarországi kockázatkezelési igazgatója a vállalat friss piacelemzésének legfontosabb megállapítását.

Idén még jó éve lehet a magyar autóiparnak

Az autógyártók körében a vállalati felszámolási esetek aránya 2023-ban alacsony, 1,4 százalék volt, amely csökkenést mutatott a 2022-es 1,8 százalékos arányhoz képest. Ez a kedvező trend idén is folytatódhat, köszönhetően az új autóipari beruházásoknak (Audi, Mercedes, BMW, BYD), illetve a kormányzati stratégiának, amelynek célja, hogy Magyarországot a globális autóipari átalakulás és az elektromos járművekre történő átállás egyik legfontosabb helyszínévé tegye. Ezért nem meglepő, hogy az autógyártók és autóalkatrész gyártók körében a felszámolási esetek aránya 2024 első negyedévében 1 százalék alatt maradt. Bujdosó Tünde elsősorban azoknál az autóipari beszállítóknál lát emelkedő kockázatokat az idei év második felétől kezdődően, amelyek nagy mértékben a belsőégésű-motor technológiákba fektettek be korábban.

„Globálisan már érzékeljük a késedelmes fizetések, a fizetésátütemezések emelkedő számát, amely azt vetíti előre, hogy az év második felétől a fizetésképtelenségi esetek száma is várhatóan emelkedni fog” – figyelmeztet az Allianz Trade szakértője.

Egyre népszerűbbek az elektromos autók a magyarok körében is

Az Európai Unió gépjárműpiaca 2023-ban 13,9 százalékos bővüléssel zárta az évet, elérve a 10,5 millió darabos éves volument. Ezzel szemben Magyarországon 2023 decemberében az új személygépkocsi-regisztrációk száma 3,4 százalékos csökkenést mutatott az előző év azonos időszakához képest. Ugyanakkor év végén már érezhető volt a fordulat, hiszen a személygépkocsik és járműalkatrészek értékesítése 2023 decemberében 4,2 százalékkal nőtt 2022 decemberéhez viszonyítva.

 

A magyar értékesítési adatokból is látszik, hogy hazánkban is egyre népszerűbb az elektromos és a hibrid meghajtás. Az európai adatok pedig azt mutatják, hogy az akkumulátoros-elektromos autók 2023-ban a vásárlók körében már a harmadik legnépszerűbb választásnak bizonyultak. Decemberben a piaci részesedésük a forgalomba állított autók alapján 18,5 százalékra ugrott, ami hozzájárult ahhoz, hogy az egész évre 14,6 százalékos részesedést érjenek el, megelőzve a dízelüzeműeket, amelyek 13,6 százalékon maradtak. A benzines autók 35,3 százalékkal megőrizték vezető helyüket, míg a hibrid-elektromos autók 25,8 százalékos piaci részesedéssel a második helyet foglalták el.

A hazai trendeket tovább elemezve elmondható, hogy a tavalyi visszaesésnek köszönhetően az autókereskedők körében a felszámolások aránya duplájára, 11 százalékra nőtt 2023-ban a megelőző év 5 százalékához képest. Ugyanakkor a magyar járműpiac fordított idén, nagyon erősen kezdte a 2024-es évet, és az Allianz Trade szakértője szerint minden adott a további fellendüléshez. A személygépkocsik piaca jól teljesített, különösen az elektromos autóké: az első négy hónapban mintegy 7000-rel több személygépkocsit helyeztek forgalomba, mint 2023-ban vagy akár 2022-ben. Ezzel párhuzamosan az autókereskedők körében a felszámolások aránya 2024 első negyedévében enyhén csökkent 2,1 százalékra, szemben a 2023 első negyedévi 2,7 százalékkal.

730 ezer európai munkahely sorsa kérdéses

„Az európai, és az attól jelentős mértékben függő magyar autóipar növekedési kilátásait három tényező fogja befolyásolni a következő években: a meghajtás-technológiák alakulása, az uniós előírások változásai és a kínai gyártók térhódítása és piaci reakciói” – állítja Bujdosó Tünde, aki szerint a kereslet alakulása alapján, és figyelembe véve, hogy a szigorodó CO2-célkitűzések csak 2035-ben lépnek életbe, az elektromos autók értékesítésének növekedése Európában várhatóan a legalacsonyabb lesz a három legnagyobb piac (USA, Kína) közül. Az előrejelzések szerint az eladások 2024-ben mintegy 3,5 millió darabot érnek el, ami az előző évhez képest szerény, kevesebb mint 10 százalékos növekedést tükröz, szemben a Kínában várható 30 százalékos, és az Egyesült Államokban prognosztizált 20 százalékos növekedéssel.

Az európai gazdaság és ezzel együtt hazánk számára is a fő kockázati tényező a kínai autógyártók növekvő versenye mind Kínán belül, mind a nemzetközi - és főképpen az európai - piacokon. Mivel Európa nyitottabb a nemzetközi versenyre, és az európai cégek vannak leginkább jelen Kínában, Bujdosó Tünde úgy véli, hogy az európai cégeket fenyegeti leginkább a piaci részesedésvesztés az elkövetkező években. Ez pedig Magyarországot is érinteni fogja. 

A németországi autóipari csődök száma eddig viszonylag mérsékelt maradt más országokhoz, például Franciaországhoz és az Egyesült Királysághoz, valamint az országon belüli más ágazatokhoz képest. Az emelkedő tendencia (+13% y/y 2023-ban) azonban megerősíti, hogy több cég küzd az ágazatban bekövetkezett változásokhoz való alkalmazkodással. Ami a foglalkoztatást illeti, mivel egy elektromos autó kevesebb alkatrészből áll, az Allianz Trade becslései szerint a gyártási szegmensekben működő vállalatok 30 százalékkal kevesebb emberrel működhetnek a jövőben. Ez 730 ezer munkahelyet jelentene az Európai Unióban, ezen belül legalább 260 ezer munkahely kerül veszélybe Németországban. Mivel a magyar járműgyártás német kitettsége magas, ezért ennek hazánkra nézve is komoly következményei lesznek.

A kínai piaci inváziónak is vannak korlátai

Kína jelentős helyzeti előnybe került az elektromos autók piacán és bomlasztó erőként lépett fel, kihívás elé állítva a hagyományos autóipari nagyvállalatokat. Ugyanakkor a geopolitikai feszültségek, az elektromos autók iránt év eleje óta tapasztalható keresletcsökkenés, a Tesla által indított árverseny, illetve a szabályozási és esetleges importkorlátozási bizonytalanságok megtörhetik a kínai expanziót. Bujdosó Tünde kiemelte: a kínai cégek hatalmas beruházásokat hajtottak végre az elektromos technológiába, és a nyersanyag-finomítástól az autógyártásig bővítették gyártási kapacitásaikat, ugyanakkor a globális kereslet lehűlésével a teljes ellátási láncban felmerült a túlkapacitás problémája. Kínában az elektromos akkumulátorok gyártási kapacitása messze meghaladta a hazai keresletet, az autógyártók körében pedig a teljes kapacitáskihasználtság 2019 óta 50 százalék alatt mozog. 

Mivel a belföldi piacon fokozódik a verseny, és a kapacitások felhalmozódnak, számos kínai autógyártó a nemzetközi terjeszkedést tette prioritássá. A növekvő geopolitikai feszültségek azonban alááshatják erőfeszítéseiket, és csökkenthetik nyereségességüket. „Arról nem is beszélve, hogy az akkumulátortechnológia gyors fejlődése, különösen a szilárdtest-akkumulátorok, a nátriumion akkumulátorok és a szilícium-anódok fejlődése megingathatja Kína domináns pozícióját az akkumulátor-ellátási láncban” – emlékeztet az Allianz trade szakértője.

A szabályozás és a politika még felforgathat mindent

Még egyáltalán nem eldöntött, hogy milyen meghajtás milyen gyorsan válik dominánssá. Miközben a dízel háttérbe szorulása látványos, addig a vártnál lassabb lehet a benzines autók iránti kereslet csökkenése, illetve a hibrid autók és a teljesen elektromos meghajtású járművek közül egyelőre még az előbbi jóval népszerűbb. A kezdetben erőteljes szabályozások is lekövették ezt a piaci igényt. Az Európai Unió az új, fosszilis üzemanyaggal működő járművek értékesítésére vonatkozó 2035-ös tilalomban kivételt tett az e-üzemanyagok számára, míg az Egyesült Királyság a fosszilis üzemanyaggal működő járművekre vonatkozó hasonló tilalmat 2030-ról 2035-re halasztotta. Az Egyesült Államokban pedig az idei elnökválasztás eredménye lehet hatással az EV-átállásra a világ második legnagyobb autópiacán.

„Ezek a fejlemények is irányítják a technológiai harc, a szabályozási döntések, a piaci dinamika és a geopolitikai tényezők bonyolult kölcsönhatásait, a globális autóipar zöld átalakulását, és ezt a transzformációs kockázatot a szektor és a kapcsolódó szektorok elemzésekor mint fontos tényezőt figyelembe kell venni” – hangsúlyozza Bujdosó Tünde.

Ezeket a kocsikat hozzák be most külföldről a használt autó importőrök

Júliusban a DataHouse adatai szerint 11 420 import használt személyautó kapott hazai rendszámot, ami 17,9 százalékkal haladja meg a tavalyi hasonló időszak 9 683-as értékét. Ezzel újabb szintet lépett a használtautó-import: 2022 májusa óta nem volt példa havi 11 ezer feletti számban regisztrált importautóra.
2025. 08. 08. 08:00
Megosztás:

Itt érheti meg építkezni az Otthon Start hitellel

Budapesten leginkább a külvárosi kerületekben van esély arra, hogy átlagos jövedelmi viszonyokkal olyan telket vásároljunk, amire az Otthon Start program kedvezményes hiteléből építkezhetünk – derül ki a zenga.hu ingatlanhirdetési portál adataiból. Az ország olcsóbb részein többnyire 10-20 millió forinttal kell számolnia annak, aki családi ház építésére alkalmas telket szeretne venni, de Budapest drágább kerületeiben könnyen 100 millió forint fölé kúszhat a vételár.
2025. 08. 08. 07:00
Megosztás:

Trendfordulót prognosztizál a szakértő a lakásépítések terén

Bár 2025 első félévében 15 százalékkal kevesebb lakás készült el, mint egy évvel korábban, a Mapei trendfordulót prognosztizál, különösen az építési engedélyek számának látványos növekedése és az Otthon Start Program közelgő indulása miatt.
2025. 08. 08. 06:00
Megosztás:

Accor: megjöttek az első féléves eredmények, az EBITDA 9,4%-kal növekedett

Az Accor, a világ vezető vendéglátóipari csoportja az idei év első felében változatlan árfolyamon az árbevétel 5,1%-os, illetve az EBITDA 9,4%-os növekedéséről számolt be.
2025. 08. 08. 05:00
Megosztás:

Munkahelyek után költözünk: Kelet-Nyugat tengelyen mozog a magyar munkaerő

A belföldi mobilitást leginkább a munkahelyváltás (35 százalék), új élmények keresése (30 százalék) és családi okok (20 százalék) motiválják, míg a külföldi munkavállalás esetében a magasabb bérek, nyelvtanulási lehetőségek és a nemzetközi tapasztalatszerzés a fő hajtóerők. Országon belül elsősorban a keleti régiókból a nyugati országrészekbe történő elvándorlás a jellemző továbbra is, amit a bérek közötti különbségek, az ipari beruházások földrajzi koncentrációja és a lakhatási költségek eltérései is erősítenek.
2025. 08. 08. 04:00
Megosztás:

Júliusi viharok a számok tükrében: közel 400 millió forintos a legnagyobb kár a Generali Biztosítónál

Az elmúlt években egyre gyakrabban szembesülhettünk szélsőséges időjárási eseményekkel, és az ezek által okozott károkkal. A Generali Biztosítóhoz a július 7-i héten közel 20.000 elemi kárbejelentés érkezett, mely az intenzitását tekintve rekord méretűnek számít: egy normál időszakot nézve általában másfél hónap alatt éri el ezt a mennyiséget a kárbejelentések száma a biztosítónál.
2025. 08. 08. 03:00
Megosztás:

Érdemes-e befektetni olyan projektekbe mint a Pistolo online?

Az online kaszinóipar az elmúlt évtizedben olyan mértékű növekedést ért el, hogy ma már lehetőség nyílik különböző platformokba való befektetésre.
2025. 08. 08. 02:32
Megosztás:

GenAI a pénzügyi szektorban: kihívások, lehetőségek és a sikeres adaptáció kulcslépései

A mesterséges intelligencia (AI) iránti kezdeti lelkesedést mára felváltotta egy pragmatikusabb megközelítés, a vállalatok az új technológia kapcsán egyre inkább a kézzelfogható és mérhető eredményekre fókuszálnak. A Deloitte szakértői konkrét tanácsokat adnak, hogy hogyan navigálhatnak a pénzügyi vezetők (CFO) a generatív AI (GenAI) bevezetésének kihívásai között, és miként érhetnek el mérhető üzleti értéket a technológia segítségével.
2025. 08. 08. 02:00
Megosztás:

Szeretnéd, ha a nyugdíjad 28.500 Ft-nál több lenne? Akkor mutatjuk mi a megoldás!

Magyarországon jelenleg az állami nyugdíjakat a munkavállalók béréből levont járulékokból finanszírozzák. A rendszer fenntarthatósága alapvetően attól függ, hogyan változik a lakosság korösszetétele:
2025. 08. 08. 01:00
Megosztás:

Külföldre utazol? Készíts ki napi 716 forintot!

A nyár első két hónapjában 716 forint volt a megkötött utasbiztosítások átlagdíja, ami szinte teljesen megegyezik az az előző év hasonló időszakában mért 710 forintos szinttel – derül ki az Insura.hu biztosításközvetítő társaság legfrissebb adataiból. A külföldre utazók több mint fele az idei szezonban három országot választott célpontnak: 25 százalékuk Horvátországban, 18 százalékuk Olaszországban, míg 10 százalékuk Ausztriában nyaralt.
2025. 08. 08. 00:05
Megosztás:

Ezek a lokációk és ingatlantípusok lehetnek az otthon start program nyertesei

Egyre inkább erősödő keresletet generál a használt lakások piacán a szeptembertől elérhető fix 3 százalékos lakáshitel lehetősége.
2025. 08. 07. 23:00
Megosztás:

SZÉP-kártya a magyar családok szolgálatában – idén júniusban 44 milliárd forintot költöttek a kártyabirtokosok belföldi kikapcsolódásra

A kormány a SZÉP-kártyán keresztül kiemelten támogatja családok gondtalan pihenését, emellett a hazai turizmust és a gazdaságot is erősíti a kereslet növekedésén és a fogyasztás bővülésén keresztül. A SZÉP-kártya a 2024-es rekordévet követően idén is a belföldi turizmus egyik legfontosabb hajtóereje: 2025 júniusában az előző évit közel 27%-kal túlszárnyalva 44,4 milliárd forint feltöltés került a SZÉP-kártyákra. A költések összesen mintegy 44,2 milliárd forintot tettek ki, közel 14%-kal felülmúlva a tavalyi felhasználást. A pihenni vágyók egyre több helyen használhatják SZÉP-kártyájukat: az elfogadóhelyek száma 7,5%-kal nőtt tavaly júniushoz képest, ezzel megközelítette a 158 ezret.
2025. 08. 07. 22:00
Megosztás:

Jó úton halad stratégiai céljai felé a Generali: erős negyedévet tudhat maga mögött a biztosító csoport

A nemzetközi Generali Csoport bruttó díjbevétele elérte a 50,5 milliárd eurót (+0,9%), főként a nem életbiztosítási (P&C) (+7,6%) szegmens növekedésének köszönhetően.
2025. 08. 07. 21:00
Megosztás:

Váratlan növekedés a kínai importban

Kína külkereskedelmi mérlege júliusban 98,2 milliárd dolláros többletet mutatott, elmaradva a 104,7 milliárdos várakozásoktól.
2025. 08. 07. 20:00
Megosztás:

Visszájára sülhet el a hongkongi stabilcoin törvény?

A szigorú KYC szabályok aggodalmat keltenek az iparágban. Hongkong augusztus 1-jén életbe léptette a világ egyik első stabilcoin-szabályozását, amivel a város digitális eszközök globális központjává válását tűzte ki célul. Azonban a véglegesített ügyfélazonosítási (KYC) követelmények komoly visszhangot váltottak ki az iparági szereplők körében – sokan attól tartanak, hogy az új szabályok a stabilcoinok használatának visszaesését és a régió versenyképességének csökkenését okozhatják.
2025. 08. 07. 19:00
Megosztás:

Vegyes második negyedéves eredmények a Magyar Telekomtól

Az Erste szektorelemzője augusztus 7-én tette közzé a Magyar Telekom második negyedéves eredményéről szóló véleményét. Az elemzés főbb megállapításai:
2025. 08. 07. 18:00
Megosztás:

Nyereséges lett a Disney streaming üzletága

A Disney 23,65 milliárd dollár bevétellel zárta az előző negyedévét, ami minimálisan, 3 millió dollárral maradt csak el az elemzői várakozásoktól.
2025. 08. 07. 17:00
Megosztás:

Olaszország szépségei: kirándulások és kalandok kicsiknek és nagyoknak

Európa szívében az "olasz csizma" igazán vonzó célpont azoknak, akik kalandos utazásokra vágynak. Az ország lenyűgöző tájai, gazdag történelme és kultúrája teszi világszerte közkedveltté.
2025. 08. 07. 16:00
Megosztás:

A bálázóalkatrészek jelentősége a mezőgazdaságban

A mezőgazdaságban sok múlik azon, hogyan használjuk fel a rendelkezésre álló erőforrásokat és milyen eszközöket alkalmazunk.
2025. 08. 07. 15:00
Megosztás:

Hogyan válasszuk ki a tökéletes kerítést?

Az otthonunk környezetéhez illeszkedő kerítés kiválasztása nem egyszerű feladat. A kerítések szerepe messze túlmutat az esztétikumon; fontos eleme a privát szféra fenntartásának és a biztonság növelésének. Milyen szempontokat vegyünk figyelembe? Nézzünk meg néhány kulcsfontosságú tényezőt, amelyek segíthetnek a döntésben.
2025. 08. 07. 14:00
Megosztás: