Jobban védi az internetes vásárlókat a tisztességtelen kereskedőktől az új szabályozás

Egyre kiemeltebb szerepet kap a fogyasztóvédelem európai szinten: az Omnibusz Irányelv célja a meglévő fogyasztóvédelmi szabályok korszerűsítése és az uniós fogyasztóvédelmi jog kiigazítása. Az irányelv rendelkezéseit átültető magyar szabályok 2022 májusában lépnek hatályba, számos új fogalom kerül bevezetésre, egy sor olyan tisztázó szabályt kell majd alkalmazni, ami egyértelműsíti a fogyasztók számára, hogy az online térben mit és miért látnak. Az új szabályok értelmében pl. nem torzíthatják a választást a hamis pozitív értékelések és a keresőmotorok által kidobott keresési rangsorolásnak is átláthatóbbnak kell lennie.

Jobban védi az internetes vásárlókat a tisztességtelen kereskedőktől az új szabályozás

Az Európai Parlament 2019 novemberében fogadta el az Omnibusz Irányelvet, amely jelentősen erősítette a közösségi fogyasztóvédelmi szabályozást. Az irányelvet átültető hazai jogszabályok idén májustól 28-ától hatályosak, módosul többek között a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló kormányrendelet, és a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény. Az új rendelkezések értelmezéséhez és a hagyományos fogyasztóvédelmi szabályok digitális környezetben való alkalmazásához nyújtanak támpontot az Európai Bizottság legújabb fogyasztóvédelmi tárgyú közleményei, amelyek számos új fogalmat is bevezetnek. A Deloitte Legal Ügyvédi Iroda szakértői a legfontosabb változásokat foglalták össze.

Az online tér átláthatósága

A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen gyakorlatok tilalmára vonatkozó szabályozás nem csak a hagyományos értelemben vett árukra és szolgáltatásokra terjed ki, hanem a digitális szolgáltatásokra és digitális tartalmakra, így például az online közvetítőkre, közösségi médiára, online piacokra és alkalmazásboltokra, keresőprogramokra, összehasonlító eszközökre és a digitális ágazatban működő különböző kereskedőkre is.

Az Európai Bizottság kifejezetten felhívja arra a figyelmet, hogy a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelemmel kapcsolatos szabályok olyan gyakorlatokra és termékekre is alkalmazandók, amelyek például algoritmusok, automatizált döntéshozatal és mesterséges intelligencia használatával járnak. Ilyenek például a nyomonkövetési és célzott technológiák alkalmazásával, az algoritmikus személyre szabásával, a dinamikus optimalizációval és a megosztott könyvelési technológiákkal járó értékesítési gyakorlatok. Éppen ezért a tisztességtelen gyakorlatok tilalmára vonatkozó iránymutatás egy jelentős része az online terek átláthatóságát növelő régi és új szabályokat értelmezi. Érdemes néhány olyan kéréskört kiemelni ezek közül, amelyek alapjaiban tehetik jobbá a fogyasztók szempontjából az online piacokat.

Magánszemély vagy kereskedő az eladó?

Számos online piac a harmadik fél kereskedők termékei mellett saját termékeket is kínál. Egyes piacterek csak professzionális harmadik fél eladóknak adnak teret, mások magánemberektől és szakemberektől származó vegyes ajánlatokat kínálnak. Az online vásárlások esetén azonban nagy jelentősége van annak, hogy az a személy, akitől az online platformon vásárló fogyasztó beszerzi a terméket, kereskedő-e vagy sem, mert ha az eladó nem kereskedő, akkor a vásárló nem élhet a fogyasztóvédelmi szabályokból eredő fogyasztói jogaival. Éppen ezért az új szabályozás értelmében az online piacok esetében mindig fel kell tüntetni, hogy az a fél, akitől a fogyasztó vásárol, kereskedő-e vagy sem. Az online piacok érdekében állhat arról is tájékoztatni a vásárlókat, hogy ki az a konkrét kereskedő, akitől a terméket a fogyasztó megveszi. Konkrét tájékoztatás hiányában ugyanis az online piactér azt a benyomást kelti, hogy ő a tényleges kereskedő, és így felelősséggel is fog tartozni a termékkel kapcsolatos kereskedői kötelezettségekért.

Fizetett reklám a találat?

Szintén alapvető, a fogyasztókat jelentősen védő új szabály az, hogy hogy az online kereskedőknek tájékoztatniuk kell a fogyasztókat arról, hogy ha keresést végeznek a honlapon, akkor a keresés eredményeként kihozott termékek rangsora hogyan alakult ki: mik voltak a rangsorolás fő paraméterei (pl. ár, távolság, fogyasztói értékelések stb.) és ezek hogyan befolyásolták a keresés eredményét.

„Ez azért fontos, mert a fogyasztók a legtöbb esetben elvárják, hogy a keresési eredmények semlegesek vagy organikusak legyenek, de nincsenek tisztában azzal, hogy a keresőmotorok a keresési eredmények között fizetett reklámot is szerepeltetnek, vagy javítják a termékek rangsorolását az érintett harmadik fél kereskedőktől kapott közvetlen vagy közvetett fizetést követően. A keresési eredmények megadásakor ezért kifejezetten fel kell tüntetni, ha a keresési eredmény fizetett hirdetést tartalmaz vagy a termékek keresési eredményei úgy alakultak ki, hogy a ragsorban előbbre került a fizetett rangsorolású termék.” – mondta dr. Miks Anna, a Deloitte Legal Ügyvédi Iroda versenyjogi vezetője.

Ez a követelmény a jelenlegi szabályokból is levezethető volt, és számos tagállami hatóság gyakorlatában születtek elmarasztaló határozatok a rangsorolás megtévesztése miatt. Az egyik legnagyobb nemzetközi szállásfoglaló oldal például több tagállami hatóság párhuzamos fellépésének eredményeként önként vállalt kötelezettséget korábbi rangsorolási gyakorlatának megváltoztatására és annak egyértelmű feltüntetésére, hogy az oldalon kihozott szállások rangsorát fizetés befolyásolja.

Nem torzíthatják a választást a hamis pozitív értékelések

Szintén az online terekkel kapcsolatosak azok a szabályok, amelyek a felhasználói értékelések kapcsán fogalmaznak meg szigorú elvárásokat. A kereskedők különböző technikákat alkalmaznak, hogy a platformokon növeljék a termékeik pozitív értékeléseinek és csökkentsék a negatív értékeléseknek a számát vagy jelentőségét. Ennek tipikus példája az, amikor a kereskedők termékeik értékesítésének fellendítése érdekében hamis pozitív értékeléseket tesznek közzé olyan szakosodott vállalatok bevonásával, amelyek a közösségi hálózatokon keresztül vagy más módon toboroznak tényleges fogyasztókat. Ezek a fogyasztók az online platformokon megvásárolják az adott kereskedők termékeit, és konkrét előnyökért cserébe ötcsillagos értékelést adnak. A hamis értékelések befolyásolhatják a termék rangsorolását és ezáltal láthatóságát a platformon, ha a platform keresési paraméterei figyelembe veszik az értékelési pontszámot. Az ilyen gyakorlatok torzítják a fogyasztók választási lehetőségeit. A fogyasztói értékelések közzététele kapcsán ezért úgy rendelkeznek az új szabályok, hogy a kereskedők csak akkor állíthatják, hogy a termék értékelését olyan fogyasztók nyújtották be, akik ténylegesen használták vagy megvásárolták a terméket, ha ezt a kereskedők előzetesen ellenőrizték pl. előzetes regisztrációval, a csalások kiszűrését segítő automatizmusok alkalmazásával vagy akár az értékelésekkel kapcsolatos panaszkezelési rendszer kialakításával.

„Nagyon fontos új változás, hogy a törvény most már kifejezetten nevesítve is kiemeli, hogy tilos a termékek népszerűsítése érdekében valótlan fogyasztói értékeléseket közzétenni akár úgy, hogy hamis értékeléseket publikálnak pl. lájkok vásárlásával, vagy úgy, hogy kiszűrik csak a pozitív értékeléseket.” – mondta dr. Göndöcz Péter, a Deloitte Legal Ügyvédi Iroda partnere.

Manipuláció, sötét minták, influenszerek

A bizottsági közlemény részletesen foglalkozik az ún. adatalapú gyakorlatokkal is. A digitális környezet sajátossága a fogyasztókra vonatkozó nagy mennyiségű adat generálása, összegyűjtése és ellenőrzése, amely adatok mesterséges intelligencia és algoritmusok segítségével kereskedelmi célokra használható információkká alakíthatók. Ezen adatok segítségével a kereskedők könnyen betekintést kaphatnak a fogyasztók szociáldemográfiai, személyes vagy pszichológiai jellemzőibe és így személyre szabott meggyőzési gyakorlatokat tudnak kialakítani a fogyasztókkal szemben és folyamatosan tudják tesztelni a gyakorlatuk fogyasztókra gyakorolt hatását. Az adatalapú gyakorlatok használata kétélű: vezethet rendkívül meggyőző reklámhoz, de ugyanúgy lehet manipulatív és tisztességtelen gyakorlatok alapja is.

„A manipulatív gyakorlatoknak egy jelentősebb kategóriája az „sötét minták” alkalmazása. Ez a rejtélyes kifejezés a fogyasztók rosszindulatú befolyásolásának módjaira utal. Ide tartozhat például a honlapon a fontos információk vizuális eltakarása vagy a becsapós kérdések és kétértelmű nyelvezet használata. Ezek a gyakorlatok az információt érthetetlenné vagy kétértelművé teszik.” – tette hozzá dr. Miks Anna, a Deloitte Legal Ügyvédi Iroda versenyjogi vezetője.

Sötét mintának minősülhet számos olyan, kifejezetten az érzelmekre ható kereskedelmi trükk is, amellyel a kereskedő jelentős nyomást gyakorol a fogyasztóra, például, ha a kereskedő a fogyasztókat azzal sürgeti a vásárlásra, hogy a termék csak nagyon korlátozott ideig megvásárolható. A megtévesztő ingyenes próbák és az előfizetési csapdák alkalmazása szintén e körbe tartozhat. A bizottsági közlemény sötét mintaként említi azt az esetet is, amikor a szolgáltatók megnehezítik a hírlevélről való leiratkozást vagy leiratkozás esetén érzelmi nyomást gyakorolnak a felhasználókra (pl. „Sajnáljuk, hogy elmegy” vagy „Az alábbi szolgáltatásokról mond le ezáltal:”).

Évtizedek óta ismert gyakorlat például az ún. „bait and switch”, amelyek keretében a kereskedők úgy kínálnak meghatározott áron termékeket, hogy közben elhallgatják, hogy nem tudják rendelkezésre bocsátani a terméket, majd nem veszik fel a megrendeléseket vagy elutasítják az észszerű időn belül történő szállítást azzal a szándékkal, hogy egy másik terméket népszerűsítsenek helyette.

Végül, az online tartalmakhoz kapcsolódik az influenszer marketing kérdése is. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) számos ügyben marasztalt el véleményvezéreket amiatt, hogy nem tüntették fel, hogy bizonyos termékeket vagy szolgáltatásokat ellenszolgáltatás fejében tesznek közzé bejegyzéseikben. Azt, hogy az influenszereknek ez a burkolt reklámmal kapcsolatos tevékenysége tilos, most először magyarázza el részletesen uniós szintű jogforrás.

Több mint 600 ezer vendégéjszakát hozott az október 23-i hosszú hétvége

Az októberi négynapos pihenő idején rekordszámú, 317 ezer vendég 611 ezer vendégéjszakát töltött hazai tájakon a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) adatai szerint - közölte a Visit Hungary az MTI-vel pénteken.
2025. 11. 01. 05:00
Megosztás:

Magyarország az üzleti szolgáltatások digitális innovációs központjává válhat

A magyarországi üzleti szolgáltató központok (Business Service Centres – BSC) egyre inkább stratégiai digitális innovációs központokká válnak, túllépve hagyományos back-office szerepükön. Az ABSL (Association of Business Service Leaders in Hungary) és a Deloitte Magyarország friss jelentése szerint a szektor jelentős mértékben hozzájárul a GDP-hez és a foglalkoztatáshoz, de a növekedés fenntartásához elengedhetetlen a tehetséggondozás, a szabályozási környezet átláthatósága és a köz- és magánszféra közötti együttműködés erősítése.
2025. 11. 01. 04:00
Megosztás:

Megegyezés születhet a Fertő tavi fejlesztés folytatásáról

Egy konszenzusos, a többség által támogatott fejlesztési koncepció a célja annak a széleskörű társadalmi egyeztetés sorozatnak, amely az elmúlt hónapokban zajlott le a Fertő tó térségében. Március 15-én nevezett ki önálló miniszteri biztost a feladatra Lázár János építési és közlekedési miniszter; Dr. Barcza Attila az elmúlt fél évben több mint 100 személyes egyeztetést, több tucat helyszíni bejárást és egy részletes írásos konzultációt indított a fejlesztés jövőjének kialakításáról. Az eredmények kiértékelése is megtörtént, amely a térségi lakosság igényeit - de ami a legfontosabb - egységes akaratát tükrözi - írja az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) az MTI-hez pénteken eljuttatott közleményében.
2025. 11. 01. 03:00
Megosztás:

Elfogadták a jogszabályt! Kerítésadó jön, minden méter kerítés után

Egy 2015 óta érvényben lévő jogszabály lehetőséget biztosít az önkormányzatok számára arra, hogy egyedi települési adókat vezessenek be olyan adótárgyakra, amelyeket nem sújt központi adóteher, és amelyeket jogszabály sem zár ki az adóztatás köréből.
2025. 11. 01. 02:00
Megosztás:

Sok nyugdíjas nem tud róla: így kérheted, hogy MEGEMELJÉK a nyugdíjadat!

Sok idős ember jogosan érzi úgy, hogy nyugdíja nem tükrözi a valós életpályáját – vagy egyszerűen nem tart lépést az árak emelkedésével. Kevesen tudják azonban, hogy bizonyos esetekben lehetőség van a nyugdíj újraszámítására, illetve emelésének kérelmezésére. Mutatjuk, mikor, hogyan és hova kell fordulni, ha valaki szeretné hivatalosan kérni a nyugdíja emelését Magyarországon.
2025. 11. 01. 01:00
Megosztás:

Búcsú a WC papír gurigáktól! Más lesz helyette világszerte!

A gurigás korszak vége közeleg. Évtizedeken át a gurigás WC-papír volt a fürdőszobák elengedhetetlen kelléke – szinte elképzelhetetlen volt nélküle a mindennapi higiénia. Ám most úgy tűnik, világszerte megkezdődött a váltás.
2025. 11. 01. 00:05
Megosztás:

XRP árfolyam-előrejelzés: Mennyi XRP-re lenne szükséged ahhoz, hogy 2027-re milliomos legyél az elemzők szerint

Az elemzők úgy vélik, hogy az XRP az egyik legígéretesebb hosszú távú befektetés lehet 2027 felé haladva, köszönhetően az egyre növekvő intézményi érdeklődésnek, a bővülő ETF-jóváhagyásoknak és a Ripple globális fizetési piacon való folyamatos térnyerésének.
2025. 10. 31. 23:30
Megosztás:

Míg a Solana (SOL) hónapok alatt érte el az 1 millió dollárt, a Digitap ($TAP) néhány nap alatt: A robbanásszerű előértékesítési növekedés 100-szoros potenciált jelez

A történet úgy indult, mint minden klasszikus „underdog” sztori – kicsiben, csendben, szinte észrevétlenül. A Solana sem volt mindig óriás. Kezdetben csupán egy újabb név volt a túlzsúfolt piacon, amely túlélésre játszott. A korai időszakban hónapokba telt, mire összegyűjtötték az első 1 millió dolláros tőkét. Ám ez a szerény kezdet az egyik legnagyobb kriptosikertörténetté vált.
2025. 10. 31. 23:00
Megosztás:

SUI és XRP versenye a 10 dolláros árfolyamig, de a szakértők ezt az alacsony piaci kapitalizációjú tokent támogatják a Q4-ben várható tízszeres hozamért – Ez a következő nagy dobás?

Ahogy a Fed <a href="https://finance.yahoo.com/news/federal-reserve-cuts-interest-rates-by-025-for-second-straight-meeting-2-officials-vote-against-move-as-shutdown-challenges-mount-143206541.html" target="_blank">másodszor is 0,25%-kal csökkenti az alapkamatot idén</a>, a SUI és az XRP árfolyama versenyt fut a 10 dolláros szint eléréséért.
2025. 10. 31. 22:00
Megosztás:

November 15-én lépnek hatályba az Otthon Start hitel módosításai

Az első lakásszerzőkre vonatkozó elvárásokat és a TB jogviszonyhoz kapcsolódó feltételeket is módosítja a kormány. Az igénylők alapvetően jól járnak a változásokat követően.
2025. 10. 31. 20:00
Megosztás:

Az Electrolux Csoport nyereséggel zárta a harmadik negyedévet

A svéd Electrolux Csoport, a világ egyik vezető háztartásigép-gyártója nyereséggel zárta a harmadik negyedévet az egy évvel korábbi veszteség után - áll a cég honlapján.
2025. 10. 31. 19:00
Megosztás:

Meglepően gyorsan nőtt a cseh gazdaság

A vártnál gyorsabban nőtt a harmadik negyedévben a cseh gazdaság, a Cseh Statisztikai Hivatal honlapján nyilvánosságra hozott becslés szerint az éves szintű növekedés 2,7 százalékos, a negyedéves pedig 0,7 százalékos volt.
2025. 10. 31. 18:00
Megosztás:

Nem áll meg a szőlő aranyszínű sárgaság elleni védekezés

Véget ér október 31-én a szőlő aranyszínű sárgaság elleni országos védekezés és felderítés, azonban továbbra is kiemelten fontos, hogy a szőlősgazdák betartsák a növény-egészségügyi előírásokat. A kormány a további védekezés érdekében szigorította a megműveletlen szőlőültetvényekre vonatkozó szabályozást, valamint a hegyközségek bizonyos növényvédelmi beszerzéseire ezentúl könnyített közbeszerzési szabályok lesznek érvényesek - közölte Nagy István agrárminiszter, a tárca MTI-hez pénteken eljuttatott közleményében.
2025. 10. 31. 17:00
Megosztás:

Az Indamedia csoporthoz kerül a Ringier Hungary – új korszak kezdődik a magyar médiapiacon

A Ringier Hungary Kft. és vele együtt a portfóliójába tartozó kiadványok az Indamedia Csoport tulajdonába kerültek. A tranzakcióval az Indamedia portfóliója, sokszínűsége jelentősen bővül, a magyar médiapiac egyik legmeghatározóbb szereplőjévé válik. Az értékesítés többek között olyan médiamárkákat érint, mint a Blikk, Kiskegyed, EgészségKalauz.hu. A tranzakciót csütörtökön zárta le a két fél. A vezető hazai állásportál, a Profession továbbra is kizárólagosan a Ringier tulajdonában marad, a Sportal.hu sportoldal tulajdonosa továbbra is a Ringier Sports Media Group (RSMG).
2025. 10. 31. 16:30
Megosztás:

Az Erste Csoport tovább növelte ügyfélállományát a harmadik negyedévben

Az Erste Csoport jó működési teljesítményt nyújtott 2025 első kilenc hónapjában. Az elsődleges piacok csökkenő kamatszintjeinek ellenére a nettó kamatbevétel a harmadik negyedévben három százalékkal 5,76 milliárd euróra emelkedett (2024. 1-9 hónap: 5,59 milliárd euró). Ezt elsősorban a lakossági és vállalati szegmens erőteljes növekedése vezérelte.
2025. 10. 31. 15:30
Megosztás:

Új ügyvezető igazgató a miskolci Bosch kéziszerszámgyárban

2025 novemberétől Tim Krause a miskolci Robert Bosch Power Tool Elektromos Szerszámgyártó Kft. ügyvezető igazgatója. A német vezető Fükő Lászlót váltja a gyárigazgatói székben, aki 25 éves Boschos pályafutását követően a szervezeten kívül folytatja szakmai karrierét.
2025. 10. 31. 15:00
Megosztás:

A bankszövetség ellenzi az ingyenes készpénzfelvételi limit emelését

A Magyar Bankszövetség határozottan ellenzi az ingyenes készpénzfelvételi limit emelését, mivel lényegesen több kárt okoz a társadalomnak és a gazdaságnak, mint amennyi hasznot hoz az államnak - szögezte le az MTI-nek pénteken küldött közleményében a szervezet.
2025. 10. 31. 14:00
Megosztás:

Otthon Start hitel: változnak a feltételek november 15-től

Az éjjel megjelent Magyar Közlöny alapján számos ponton módosulnak az Otthon Start feltételei november 15-től. A BiztosDöntés.hu szakértői öszegyűjtötték, hogy mi változik a jövő hónapban, illetve milyen módosítások várhatók még a jövőben az Otthon Start és a CSOK Plusz kapcsán, amelyek alapvetően befolyásolhatják az igénylők lehetőségeit.
2025. 10. 31. 13:30
Megosztás:

Csökkenő kártyás csalások, növekvő online fenyegetések

2025 második negyedévében a hazai kártyás visszaélések száma és értéke is csökkent, miközben országos szinten az online pénzforgalomban elkövetett csalások tovább növekedtek. Az OTP Banknál ugyanakkor a digitális visszaélések értéke és gyakorisága is mérséklődött. A hitelintézet most új biztonsági funkciót vezetett be – Utalásőr néven –, amely a csalások megelőzését és az ügyfelek pénzügyi védelmét szolgálja.
2025. 10. 31. 13:00
Megosztás:

A Solana market-maker brutális 205 millió dollárért adott el, hogy Bitcoint vásároljon: Íme a titkos terv

Az egyik legnagyobb eszközök közötti átcsoportosítás ütötte fel a fejét az on-chain elemzőeszközökön.
2025. 10. 31. 12:30
Megosztás: