Letöri a magyar dinnye árát a Penny
A három szervezet keddi közös közleménye szerint a Penny csütörtöktől 229 forintos kilónkénti áron adja majd a magyar görögdinnyét, ezt az árat azonban pillanatnyilag semmi sem indokolja, mert a szezon eleje van, nincs túlkínálat, külföldi importnyomás sem érezhető. Jelenleg a hazai görögdinnye beszállítói ára 220 forint körüli szinten van. A Penny 229 forintos fogyasztói ára ugyanakkor 140-150 forintos beszállítói árat feltételez, ami az idén jelentősen megemelkedett termelési költségeket sem fedezi - emelték ki.
A közleményben Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke úgy fogalmazott: felháborítónak tartják, hogy egy áruházlánc a termelők kárára próbál meg hasznot húzni a magyar görögdinnyéből. Jelezte, ha a Penny nem hagy fel a hazai dinnyeszezont és a termelés jövőjét is veszélyeztető akciózással, a kamara egy esetleges demonstrációtól sem riad vissza.
Az érintett áruházlánc lépése nem egy elszigetelt akció, kényszerhelyzetbe hozza a többi bolthálózatot is, ami végső soron az árak letöréséhez vezethet az egész görögdinnyepiacon. A termelők szerint ez a lépés hosszú időre tönkreteheti az egyébként éppen tavaly újra növekedésnek indult ágazatot - írták a közleményben. A három szervezet arra kéri a magyarországi üzletláncokat, hogy "tisztességes magatartást tanúsítva" a valós piaci helyzethez igazítsák a görögdinnye árazását.
A Penny Magyarország az MTI megkeresésére közölte: a vállalatnak kiemelten fontos, hogy üzleteiben minél több magyar termék legyen elérhető, ezzel támogatva a hazai termelők és gazdák munkáját. Legalább ennyire fontos ugyanakkor a vásárlók terheinek csökkentése is ebben a nehéz gazdasági helyzetben - írták.
Éppen ezért a vállalat bizonyos esetekben - ahogy a magyar görögdinnye esetében is történt - az irányadó piaci áron megvásárolt terméket a szokásosnál alacsonyabb kiskereskedelmi árréssel adja tovább vásárlóinak. "Mindezt annak érdekében teszi, hogy a szankciós infláció elleni küzdelemben a rosszabb anyagi helyzetben lévő magyar családok is hozzájuthassanak kedvező áron az egyik legkedveltebb szezonális magyar gyümölcshöz" - fogalmazott Kazatsay Eszter, a Penny magyarországi kommunikációs vezetője.