Meddig drágulhatnak az európai gázárak?
Az áremelkedés több tényező együttes hatására következett be. Egyrészt az európai gázkereslet zsugorodása idén megállt, a kontinensen 1-2%-os fogyasztás növekedés is elképzelhető.
Ez főleg a téli időjárástól függ – a november mindenesetre elég hideg volt, az elmúlt 10 év leghidegebb novemberi hónapját éltük meg közel 1,4 celsius fokkal alacsonyabb átlaghőmérséklettel, mint tavaly ugyanebben a hónapban. A meteorológiai előrejelzések szerint a La Nina hatás miatt az idei tél hidegebb lesz az európai kontinensen.
A kereslet mellett a kínálati oldalon is zavarok vannak. Egyrészt az LNG kínálat idén alig nő – a nagy robbanás majd 2025 utolsó negyedévében várható, az új projektek átadásával. Másrészt Kína és az egész ázsiai kontinens sokkal erősebb keresletet támaszt cseppfolyós földgáz iránt, mint korábban.
Ehhez hozzájárul még az idei rekordhosszú norvég karbantartási szezon és a bizonytalanság az orosz-ukrán tranzit ügyében. Azt gondolom, hogy az orosz gázszállítás a hosszútávú ukrán-orosz szállítási szerződés év végi lejárta után is folytatódni fog, de hogy mekkora volumenben és milyen formában, az továbbra is nyitott kérdés.
Ezek a tényezők az árak további emelkedését okozhatják, viszont nem számítunk arra, hogy drasztikus áremelkedés következzen be. Ami érdekes, hogy a jövő nyári határidős árak, amelyek jellemzően 45 euró/MWh körüliek, magasabbak, mint a 2025. negyedik negyedévi 41-42 eurós árak.
Ez egy anomália, mivel a gyenge nyári kereslet idején inkább alacsonyabb árak szoktak lenni, ezzel is ösztönözve a piacot, hogy tároljanak földgázt a téli, nagyobb keresleti időszakra. Az EU azonban 90%-os gáztárolói feltöltést ír elő november 1-ig, így a nyári időszakban is erős lesz a kereslet, a jelentős LNG kínálat viszont az év végével lejjebb küldheti a jegyzésárakat.
A magas európai árak legnagyobb nyertese az amerikai LNG szektor lehet, különösen azok a cégek, amelyek rendelkeznek szabad kapacitásokkal. A 3 dollár körüli amerikai gázár mellett ugyanis remek üzlet gázt cseppfolyósítani és eladni az európai kontinensen. Az amerikai cégek extraprofitot tudnak most zsebre rakni. (forrás: ERSTE)