Megbízható székhelyszolgáltatás
Mi pontosan a székhelyszolgáltatás?
A székhelyszolgáltatás regisztrál székhelyet biztosít a vállalkozások számára. Ez gyakran olyan cégek számára fontos, akiknek nincs saját irodájuk, vagy az nem alkalmas hivatalos székhelyként való regisztrációra.
Jogi meghatározás szerint székhelyszolgáltató az, aki gazdasági tevékenység keretein belül biztosít székhelyet az adózó, azaz valamely cég vagy vállalkozás számára. A székhelyszolgáltatás a cím biztosításán túl kiterjed a különböző hivatalos iratok átvételére, kezelésére és egyéb, székhellyel összefüggő kötelezettségek teljesítésére, például cégtábla kihelyezése.
Saját lakcím helyett
Mint korábban is említettük Magyarországon minden vállalkozás, illetve cég saját székhellyel kell rendelkezzen. Ez bizonyos esetekben lehet a vállalkozó lakcíme is, azonban ez nem mindig előnyös, például azért mert a székhelyre érkező hivatalos iratokat a cég alkalmazottjának vagy megbízottjának át kell tudnia vennie. Erre nincs minden esetben lehetőség, például ha a cég jellemzően házon kívül, külső helyszínen végzi a tevékenységét.
A székhelyszolgáltatás emellett fontos lehet, mert számos jogi és adminisztratív előnyt kínál a vállalkozásoknak. A vállalat hivatalos dokumentumainak címre szóló átvételén túl ezek közé tartozik az adózási és jogi kötelezettségek teljesítése is.
Hogyan működik a székhelyszolgáltatás?
A székhelyszolgáltatás működése egyszerű: a vállalkozás egy szolgáltatóval megállapodik arról, hogy az adott címen regisztrálja magát hivatalos székhelyként. A szolgáltató ezt követően kezeli a postát és a hivatalos értesítéseket, és biztosítja, hogy a vállalkozás mindig elérhető legyen.
A székhelyszolgáltatás feltételei közé tartozik az is, hogy a két fél írásban szerződést köt, amely csak abban az esetben lehet határozott idejű, ha a megbízó (azaz a cég vagy vállalat) is csak meghatározott ideig fog működni. Erre azért van szükség mert a cég székhelyét a vállalkozás alapító okiratában fel kell tüntetni és bár később ez változhat, az nem fordulhat elő, hogy a székhelyszolgáltatóval kötött szerződés lejárta után a cég székhelye megszűnik.
A székhelyszolgáltatás előnyei
A székhelyszolgáltatásnak számos előnye van. Ide tartozik többek között a rugalmasság, hiszen nem kell saját irodát bérelni vagy fenntartani. A megbízhatóság, mivel a vállalkozás mindig elérhető és hivatalos címen regisztrált, valamint számos adózási előnnyel is járhat. A szolgáltatásnak ugyan van némi költsége, azonban egy saját iroda fenntartásának költségét meg sem közelíti.
Székhelyszolgáltatás igényébe vételével abban a luxusban lehet részünk, hogy viszonylag szabadon megválaszthatjuk a várost, ahol be lesz jelentve a cégünk. Azonban mit érdemes figyelembe venni a választásnál?
- Fontos szempont, hogy a cégvezető számára megközelíthető legyen a helyszín, hiszen előfordulhat, hogy szükség van a személyes jelenlétre bizonyos ügyek miatt. Előfordulhat azonban olyan székhelyszolgáltató is, akinek több irodája van és a papírok átküldését az irodák között biztosítják, ezzel nagyobb mozgásteret biztosítva az ügyfeleknek ebből a szempontból.
- Érdemes figyelembe venni a város presztízsét. Sokan előnyösnek tartják ebből a szempontból Budapestet, vannak cégek, amelyek szívesebben kötnek szerződést a fővárosban bejegyzett cégekkel.
- Előfordulhatnak azonban olyan pályázatok is, amikor éppen a vidéki nagyvárosokat részesítik előnyben. Érdemes utánajárni, hogy a cég profiljának mi a legmegfelelőbb.
- Emellett figyelembe lehet venni azt is, hogy melyik településen milyen szabályok vonatkoznak az iparűzési adóra. Van olyan, ahol ezt nem kell befizetni (nagyjából 300 ilyen helyiség van Magyarországon), azonban előfordulhat, hogy az önkormányzat extra bérleti díjat számol fel ezeken a településeken a gazdasági szereplőknek.
- Végül, de nem utolsósorban azt is fontos tudni, hogy a székhellyel együtt cégbíróságot valamint NAV szervezeti egységet is választunk, hiszen ezek területileg illetékes hatóságot.
Hogyan válasszunk megfelelő székhelyszolgáltatót?
A megfelelő székhelyszolgáltató kiválasztása fontos lépés a vállalkozás számára. Érdemes olyan szolgáltatót választani , amelynek van tapasztalata és jó hírneve a területen. Emellett meg kell győződni róla, hogy a szolgáltató által kínált szolgáltatások megfelelnek a vállalkozás igényeinek.
Gyakori tévhit, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal ellenzi a székhelyszolgáltatók működését. Az elmúlt években bevezetett törvényi szabályozásoknak köszönhetően ma már ez nincs így, ez a tevékenység is átlátható és tiszta lett és a hivatalos szervek részéről is javult a megítélésük.