Megduplázódott éves szinten a HR technológiák iránti kereslet

Az utóbbi egy évben tapasztalt igénynövekedés az IT egyik legdinamikusabban fejlődő területévé tette a HR technológiák szegmensét, pedig a digitális megoldások látszólag nehezen férnek össze a munkaüggyel, hiszen utóbbi nyilván minden vállalkozás leginkább emberközpontú, „analóg” területe.
Emiatt sokan attól tartanak, hogy a HR folyamatok személytelenné válnak a digitalizáció miatt, miközben a tapasztalat ennek az ellenkezőjét igazolja ‒ ismertette a helyzetet Czinger Erik, a vállalati belső kommunikációs hálózatokat üzemeltető Munipolis hazai vezetője.
Mivel a HR-osztályokon is emberek dolgoznak, korábban előfordulhatott, hogy a „hangosabb”, érdekeit jobban érvényesítő munkatársakra több figyelem jutott, míg a csendesebb kollégák időnként hátrányban érezték magukat a legjobb szándékok ellenére is. Gyakran érezhették úgy, hogy az ő véleményük kevesebbet számít, az ő tájékoztatásuk háttérbe szorul, „mindent utoljára tudnak meg”.
Az okos belső kommunikációs alkalmazások használatával egészen biztos, hogy mindenki kifejtheti véleményét, javaslatai, panaszai eljutnak a megfelelő helyre, nem marad ki az oktatásból, kevésbé éri diszkrimináció vagy zaklatás. Egy HR-megoldásnak tehát számtalan hozadéka lehet az egyén számára, de mindez nem biztos, hogy elegendő lenne a fentebb említett, robbanásszerű terjedéshez. A HR- és munkavállalói szempontok azonban szerencsésen találkoznak a vállalatvezetés elvárásaival.
Az eszközök használatával ugyanis javul a toborzás hatékonysága, a munkavállalók elkötelezettsége, a cég munkáltatói imázsa (employer branding) is. Ráadásul ezek a jól integrálható rendszerek kiválóan megfelelnek az adatvezérelt döntéshozatallal kapcsolatos elvárásoknak is, hiszen nemcsak a munkaerőt és az ezzel kapcsolatos feladatokat, költségeket teszik tervezhetőbbé, de sokkal objektívebb alapokra helyezik a dolgozók teljesítményének, személyiségének megítélését, illetve támogatják az előléptetéshez kapcsolódó és más személyzeti döntéseket is.
A kereslet egy év alatti duplázódása tehát elsősorban annak köszönhető, hogy a digitális HR-megoldások a hierarchia minden szintjének érdemi támogatást adnak az őket foglalkoztató kérdésekben; egyszerre segítik az adatvezérelt döntéseket, a hatékonyabb emberierőforrás-gazdálkodást és a dolgozók érdekérvényesítését, komfortját.
Természetesen ez a folyamat is, mint annyi digitális megoldás a nagyvállalati szférában kezdődött, de lendületesen terjed az egyre kisebb vállalkozások felé. Jelenleg a digitális HR-megoldásokat már 40-50 fős cégek is sikerrel és haszonnal alkalmazzák, miközben még a nagyobb vállalkozások közül sem mindenhol vezették be.
Nem túlzás azonban azt mondani, hogyha még néhány évig megmarad a növekedés üteme, hamarosan alapértelmezett technológiává válnak ‒ mutatott rá a szakember.